OK, na een zoveelste post over "welk statief?" en zelfs een draadje in ChitChat, wil ik 'ns een poging doen om als eerste goede daad in het nieuwe jaar een topic over het onderwerp (zie titel) te starten en als "sticky" bovenaan de lijst te plaatsen.
Opgelet: het is hier niet de bedoeling om een discussie te beginnen over carbon versus alu (dat zal zelf wel blijken), of waarom goedkoop meestal duurkoop is (ook dat blijkt genoeg), maar eerder in de zin van deze topic in Camera's, maar dan toegespitst op statieven/statiefkoppen.
Als ik zo even naga, is er ooit wel een dergelijke topic gestart,
nl hier en die draad is nog redelijk recent ook, maar misschien niet zo sterk gemodereerd als ik met deze topic wil doen.
Denk eraan: niet direct een discussie van "mijn Gitzo is beter dan jouw Chinees spul", maar eerder van: ik heb die en die combo (liefst ook met links) en ben daar tevreden/ontevreden van, of heb dat en dat gehad, maar intussen vervangen door dat en dat.
Laat ik alvast beginnen.
1. Na een eerste goedkope aankoop van een Hama Gamma 74 (met "ingebouwde" kop), dat letterlijk "door z'n poten zakte" met een EOS 350D met EF-s 17-55 f/2.8
kocht ik me een van de zeer populaire (tenminste hier op BD) combo's, nl.
2) Een Manfrotto 055XProB alu statief met een Manfrotto 322RC2 statiefkop.
Zoals gezegd: zeer populair, want bij een BD Shooting Day in De Liereman telde ik er minimum een 5-tal.
Ik heb daar veel mee gewerkt, totdat bleek dat een EOS 50D met grip en dezelfde EF-s 17-55 f/2.8 enorm begon te "creepen" in portraitstand. In landscape-stand geen probleem. Later bleek dat je de 322RC2 vaster kon aanschroeven, maar dat maakte het flexibel opstellen van je combinatie er niet makkelijker op. Mijn vrouw kreeg er pijn van in haar polsen.
Dus de Manfrotto 322RC2 verkocht via BD en vervangen door een Markins Q3 Emille, een kop die ik nog steeds gebruik. Enig probleem met de kop is hier beschreven, nl. een schroef om de camera te bevestigen is misschien niet het beste idee.
De Manfrotto 055XProB is een uitstekend statief, met voor mij toch twee belangrijke nadelen:
a) zwaar (alu is zwaarder dan carbon) en
b) niet klein opvouwbaar (4 segmenten vouwt kleiner op dan 3 segmenten).
Toen we in 2011 een busreis van één week gingen maken naar Cornwall, en ik absoluut een statief wilde meenemen, zocht ik naar een lichter en kleiner opvouwbaar exemplaar. Dat werd:
3) De Manfrotto 190CXPro4. Ooit kunnen testen van een mede-BD-er (Stapperke). Voordelen: licht, klein opvouwbaar, eenvoudiger om mee te nemen, en zeker in combinatie met de bovengenoemde Q3 een mooie combo.
Zo mooi dat mijn vrouw haar Gitzo GT35230LS, nochtans een carbon statief, eveneens wilde vervangen door de Manfrotto 190CXPro4.
Zoals gezegd is haar Gitzo een schitterend statief, met als nadelen: niet klein opvouwbaar en toch redelijk zwaar, zeker om te mee te nemen. Wij hadden die uitgerust met een van de beste statiefkoppen die er te vinden is, nl. een Really Right Stuff BH-55. Die kop (erg goed!) bleek nochtans te zwaar voor de kleinere Manfrotto en is intussen ook vervangen door een Markins Q3, ditmaal wel met het Quick Release systeem.
Zijn die oude statieven en statiefkoppen dan verloren? Zeker niet, want buiten wat we eventueel verkocht hebben, doen de andere nog steeds dienst als "studiostatief", nl. op de zolder. Je hoeft er zelfs geen camera op te draaien als je dat niet wil. Denk aan het ophangen of bevestigen van een reflectiescherm, een paraplu, enz...
Er werd mij ook verwezen naar een document op de site van Hans Braakhuis.
Hierin ga je heel wat nuttige informatie ivm statieven e.d. terugvinden. Beslist 'ns doornemen.
Opgelet: het is hier niet de bedoeling om een discussie te beginnen over carbon versus alu (dat zal zelf wel blijken), of waarom goedkoop meestal duurkoop is (ook dat blijkt genoeg), maar eerder in de zin van deze topic in Camera's, maar dan toegespitst op statieven/statiefkoppen.
Als ik zo even naga, is er ooit wel een dergelijke topic gestart,
nl hier en die draad is nog redelijk recent ook, maar misschien niet zo sterk gemodereerd als ik met deze topic wil doen.
Denk eraan: niet direct een discussie van "mijn Gitzo is beter dan jouw Chinees spul", maar eerder van: ik heb die en die combo (liefst ook met links) en ben daar tevreden/ontevreden van, of heb dat en dat gehad, maar intussen vervangen door dat en dat.
Laat ik alvast beginnen.
1. Na een eerste goedkope aankoop van een Hama Gamma 74 (met "ingebouwde" kop), dat letterlijk "door z'n poten zakte" met een EOS 350D met EF-s 17-55 f/2.8
kocht ik me een van de zeer populaire (tenminste hier op BD) combo's, nl.
2) Een Manfrotto 055XProB alu statief met een Manfrotto 322RC2 statiefkop.
Zoals gezegd: zeer populair, want bij een BD Shooting Day in De Liereman telde ik er minimum een 5-tal.
Ik heb daar veel mee gewerkt, totdat bleek dat een EOS 50D met grip en dezelfde EF-s 17-55 f/2.8 enorm begon te "creepen" in portraitstand. In landscape-stand geen probleem. Later bleek dat je de 322RC2 vaster kon aanschroeven, maar dat maakte het flexibel opstellen van je combinatie er niet makkelijker op. Mijn vrouw kreeg er pijn van in haar polsen.
Dus de Manfrotto 322RC2 verkocht via BD en vervangen door een Markins Q3 Emille, een kop die ik nog steeds gebruik. Enig probleem met de kop is hier beschreven, nl. een schroef om de camera te bevestigen is misschien niet het beste idee.
De Manfrotto 055XProB is een uitstekend statief, met voor mij toch twee belangrijke nadelen:
a) zwaar (alu is zwaarder dan carbon) en
b) niet klein opvouwbaar (4 segmenten vouwt kleiner op dan 3 segmenten).
Toen we in 2011 een busreis van één week gingen maken naar Cornwall, en ik absoluut een statief wilde meenemen, zocht ik naar een lichter en kleiner opvouwbaar exemplaar. Dat werd:
3) De Manfrotto 190CXPro4. Ooit kunnen testen van een mede-BD-er (Stapperke). Voordelen: licht, klein opvouwbaar, eenvoudiger om mee te nemen, en zeker in combinatie met de bovengenoemde Q3 een mooie combo.
Zo mooi dat mijn vrouw haar Gitzo GT35230LS, nochtans een carbon statief, eveneens wilde vervangen door de Manfrotto 190CXPro4.
Zoals gezegd is haar Gitzo een schitterend statief, met als nadelen: niet klein opvouwbaar en toch redelijk zwaar, zeker om te mee te nemen. Wij hadden die uitgerust met een van de beste statiefkoppen die er te vinden is, nl. een Really Right Stuff BH-55. Die kop (erg goed!) bleek nochtans te zwaar voor de kleinere Manfrotto en is intussen ook vervangen door een Markins Q3, ditmaal wel met het Quick Release systeem.
Zijn die oude statieven en statiefkoppen dan verloren? Zeker niet, want buiten wat we eventueel verkocht hebben, doen de andere nog steeds dienst als "studiostatief", nl. op de zolder. Je hoeft er zelfs geen camera op te draaien als je dat niet wil. Denk aan het ophangen of bevestigen van een reflectiescherm, een paraplu, enz...
Er werd mij ook verwezen naar een document op de site van Hans Braakhuis.
Hierin ga je heel wat nuttige informatie ivm statieven e.d. terugvinden. Beslist 'ns doornemen.
Comment