Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Vroeger was dat om lekken te voorkomen, maar ik weet niet of dat met de nieuwe batterijen nog zo het geval is… Alleszins om een stroomlek te voorkomen, zoals Bart boven al aangeeft.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Zeer pover resultaat met GP's van 2100 mAh. Ik krijg een gemiddeld resultaat voor 4 batterijen van 1650mAh. Niet schitterend dus.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Al mijn batterijen zijn zo ongeveer door de lader gepasseerd met het programma Break-in. De slechtste exemplaren en sommige zelfs stuk, zijn die van de Aldi, maar eerlijk toegegeven al wat van ouderdom. De tweede slechtste zijn de GP's wat ik niet had van gedacht. Nu heb ik een grote voorraad Eneloops ingelegd en hoop die, mits degelijk te onderhouden, lang genoeg te kunnen gebruiken.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          De slechtste exemplaren en sommige zelfs stuk, zijn die van de Aldi, maar eerlijk toegegeven al wat van ouderdom. De tweede slechtste zijn de GP's wat ik niet had van gedacht
          Die accu's van den Aldi, zijn dat low selfdischarge accu's of gewone?
          De oudste low selfdischarge accu's van den Aldi die ik hier gebruik doen het nog steeds perfect, de capaciteit is bijna niet verminderd na zo'n 5 jaar.
          De accu's die ik niet gebruik, die krijgen wel elk jaar een "refresh-analyze" zodat ze goed blijven.

          De gewone GP accu's gingen hier vroeger ook niet lang mee, GP Recyko's doen het wel erg goed.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Die accu's van den Aldi, zijn dat low selfdischarge accu's of gewone?
            De oudste low selfdischarge accu's van den Aldi die ik hier gebruik doen het nog steeds perfect, de capaciteit is bijna niet verminderd na zo'n 5 jaar.
            De accu's die ik niet gebruik, die krijgen wel elk jaar een "refresh-analyze" zodat ze goed blijven.

            De gewone GP accu's gingen hier vroeger ook niet lang mee, GP Recyko's doen het wel erg goed.
            Het zijn blijkbaar nog de gewone. Hier nog eentje van 2000mAh waar ik nog 1500 op krijg.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Heb na het lezen op verschillende forums en vooral deze, mij ook een Powerex MH-C9000 aangeschaft, samen met Eneloop batterijen, 4 AA 2000 mAhen 4 AAA 800 mAh.

              Wat is de te volgen procedure bij eerste ingebruikname ?

              - beginnen met break-in veronderstel ik ( of is dit nodig, er staat "ready to use" op de batterijen )
              - daarna opladen

              Moet ik rekening houden met speciale instellingen, naast de mAh waarde ?

              Als de batterijen ontladen zijn gebruik ik gewoon "laden" ?

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Eneloop type batterijen zijn al vooraf geladen en hebben een zeer beperkte zelfontlading, een "break-in" is dus niet direct nodig.

                Nieuwe batterijen kan je aan een "refresh" onderwerpen dan weet je, ongeveer de capaciteit bij aankoop. Na een 5-10 gewone herlaadbeurten kan je dit terug even herhalen omdat, in principe, de maximale, werkelijke capaciteit maar bereikt wordt boven, ongeveer, 5 herlaadbeurten.
                Een "break-in" is maar nodig in gevallen van nood of van gerede twijfel over de "rest"capaciteit/kwaliteit.

                Voor "standaard" AA's zijn de voorgeprogrammeerde waarden (1000/500 voor refresh) ok.
                Voor AAA's moet men die in dezelfde geest verkleinen.

                Voor "break-in" neem ik sowieso een kleinere "capaciteit" dan die op de batterij gezien het vaste laad en ontlaadpatroon in deze mode.

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Eneloop type batterijen zijn al vooraf geladen en hebben een zeer beperkte zelfontlading, een "break-in" is dus niet direct nodig.

                  Nieuwe batterijen kan je aan een "refresh" onderwerpen dan weet je, ongeveer de capaciteit bij aankoop. Na een 5-10 gewone herlaadbeurten kan je dit terug even herhalen omdat, in principe, de maximale, werkelijke capaciteit maar bereikt wordt boven, ongeveer, 5 herlaadbeurten.
                  Een "break-in" is maar nodig in gevallen van nood of van gerede twijfel over de "rest"capaciteit/kwaliteit.
                  OK, bedankt voor de info !

                  Wanneer zou ik batterijen willen ontladen ?

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Ik doe een break-in altijd met ongeladen batterijen .. ttz ik doe eerst een ontlaadcyclus met een standaard mA setting (bvb 400 of 500 mA) als de lader dan "done" aangeeft verwijder ik de batterijen, laat ze 1-2 uur rusten en dan doe ik nog een ontlaadbeurt met 100mA. Pas daarna doe ik een break-in. Dat heeft, voor mij altans, alles te maken met de structurele opbouw van het Ni-MH in de batterij en met de regeneratie van zoveel mogelijk capaciteit.

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ik doe een break-in altijd met ongeladen batterijen .. ttz ik doe eerst een ontlaadcyclus met een standaard mA setting (bvb 400 of 500 mA) als de lader dan "done" aangeeft verwijder ik de batterijen, laat ze 1-2 uur rusten en dan doe ik nog een ontlaadbeurt met 100mA. Pas daarna doe ik een break-in. Dat heeft, voor mij altans, alles te maken met de structurele opbouw van het Ni-MH in de batterij en met de regeneratie van zoveel mogelijk capaciteit.
                      Heb ik het goed begrepen dat je me dan de raad geeft van mijn nieuwe batterijen eerste te ontladen en daarna aan een break-in te onderwerpen ?
                      Zijn de batterijen dan geladen na een break-in ?

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        In een vorig antwoord zei ik net dat een break-in voor dit type batterijen, nieuw uit de doos, niet nodig is ... wat ik in dat antwoord formuleerde blijft voor mij altans, overanderd geldig ... je vroeg trouwens waarom je een "ontlaad" functie nodig had ... wel IMHO oa daarvoor ...

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Een paar dagen geleden ook de Maha aangeschaft Voelt goed om meer te kunnen doen dan enkel maar de batterijen plaatsen en te laten opladen.
                          Begonnen aan een eerste Refresh-Analyze met een setje Top Crafts van 'den Aldi'. Benieuwd wat ze zullen geven.
                          Heb het topic nog niet volledig doorlopen maar ik neem aan dat na de volledige refresh-analyze cyclus ik de capaciteit zal kunnen aflezen per batterij?
                          Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                          Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            ja ... zoals ik zei .. maximale capaciteit is er maar na 5-10 gewone herlaadbeurten, dat is het zogenoemd "conditioneren" ... men zegt dat dit bij LSD batterijen niet meer zo is maar ik geloof dat niet, tenzij de NI-MH technologie grondig zou veranderd zijn ... JMHO

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Eerst refresh-analyze cyclus afgerond met setje 2300mAh batterijen van Aldi (TDII)
                              Kan niet exact zeggen hoe lang ik de batterijen heb, maar dat moet maximum 4 maand zijn.
                              Alle batterijen komen uit de refresh-analyze iets boven de 2300mAh, de hoogste komt aan 2336mAh.
                              Net een ander setje ingebracht van dezelfde versie van die batterijen. Benieuwd of ze ook zo hoog raken.
                              Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                              Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                4 setjes met batterijen (van A..i) op refresh-analyze cyclys gezet (allemaal batterijen die reeds enkele weken in gebruik zijn)
                                volgende resultaten opgeleverd:

                                TDII 2300mah:
                                1/ 2336mah - 256min - 1,44v
                                2/ 2307mah - 253min - 1,44v
                                3/ 2310mah - 252min - 1,44v
                                4/ 2311mah - 252min - 1,44v
                                5/ 2323mah - 254min - 1,44v
                                6/ 2326mah - 255min - 1,44v
                                7/ 2314mah - 252min - 1,44v
                                8/ 2336mah - 255min - 1,44v

                                Topcraft 2100mah:
                                1/ 1899mah - 250min - 1,41v
                                2/ 1928mah - 254min - 1,41v
                                3/ 1940mah - 254min - 1,41v
                                4/ 1908mah - 250min - 1,42v
                                5/ 2058mah - 270min - 1,45v
                                6/ 2078mah - 272min - 1,45v
                                7/ 2078mah - 272min - 1,45v
                                8/ 2054mah - 269min - 1,44v

                                Eneloop 1900mah (ongebruikt):
                                1/ 1687mah - 222min - 1,44v
                                2/ 1703mah - 224min - 1,44v
                                3/ 1698mah - 222min - 1,44v
                                4/ 1697mah - 222min - 1,44v

                                De eneloops waren voor mij wat tegenvallend gezien het feit dat ik ze nog niet eens gebruikt had. Eventueel break-in proberen en de resultaten daarvan eens afwachten?
                                De eerste 4 Topcrafts zijn ook al wat verloren, ook break-in proberen en zien wat dat geeft?
                                Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
                                Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

                                Comment

                                Working...
                                X