Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

    zo krom is die redenering toch niet hoor.
    Natuurlijk, als ge u laat afsluiten van het el.net betaal je niks meer, maar dan mag je, dacht ik, weer geen zonnepanelen plaatsen.
    Het enige dat lijkt te tellen is dat de inkomsten absoluut op peil moeten blijven.
    Eerst afromen premie certificaten door een prosumententarief (waar ik trouwens geen enkel probleem mee heb)
    dan iedereen met zonnepanelen als eerste een digitale meter opdringen. Waarom ? Juist, ja... Ik ben er tot nu toe nog aan ontsnapt.
    Dan een peperduur capaciteitstarief invoeren met een ondergrens van ocharme 3,5 kwh. Waarom zo belachelijk laag ? Juist, ja
    het volgende (alle elektronica heeft een slechte arbeidsfactor (de cos phi) zit zo goed als zeker in de pijplijn, want de dm kan dat meten, en zo'n goudmijntje kunnen ze toch niet laten liggen, of toch ?
    Dat die slechte cos phi al een eeuwigheid in de prijs verrekend zit zal wel niet beletten dat hij er nog eens bovenop zal komen denk ik.

    Ik kom van, nadat ik mazout had gelikwideerd en vervangen door direchte elektrische verwarming (100% rendement !), van een verbruik van 12500 kwh naar ongeveer 6500 kwh mits betere beglazing, een nieuw dak, isoleren van de spouw.
    Vanaf 2010 is (het te betalen) verbruik rond de 2700 kwh door het terugdraai-effect. Dus ook netkosten op 2700 kwh !
    Tot 2025 ben ik nog gevrijwaard van een dm, daarna is het betalen, betalen, betalen: 6500 kwh min wat direct verbruik, netkosten op dat verbruik, capaciteitstarief.

    Ha ja, een batterij plaatsen, dus nieuwe omvormer, misschien nog méér zonnepanelen leggen, dus wéér zéér veel geld uitgeven om de geldhonger van de overheid en vreg een beetje proberen counteren.
    Een mens gaat stilaan redeneren: Het zal mijn tijd wel duren, de kinderen zullen dan wel een stuk minder erven.

    Mocht je nu zeggen: Amaai, die heeft nogal een verbruik, ik heb geen enkele ander energiebron in huis dan elektriciteit, alles (koken wassen, douchen, verwarming... ) zit er in.
    Nagel op de kop

    Comment


    • #32
      Daar gaan we weer!
      "vaak niet ter plaatse" is oude koek, die gasten zijn er ondertussen wel uitgehaald (wat niet belet dat er nog altijd foutieve EPC's in omloop zijn, maar voor de meeste doeleinden zijn die van voor 2019 ongeldig omdat er geen label met een letter op stond, enkel een cijfer)

      Voor subsidies en de renovatieverplichting wordt (in principe) elk EPC nagekeken.
      Wat doe je dan als je op 399 of 403, net onder of boven de grens uitkomt ? Kan je dan verdacht worden van meewerken aan fraude ?
      Te weten dat de renovatieverplichting niet geldt onder 400, maar anderzijds krijg je wel boven dit cijfer een labelpremie.
      Volgens het protocol moet je in geval van twijfel kiezen voor "de minst gunstige uitkomst", wat voor het ene hoger is en voor het andere lager.

      Zoals gezegd: schiet niet op de pianist.
      Ik kan u verzekeren, als je het goed wil doen is het slecht betaald, ik blijf het doen zolang ik er plezier aan heb (en ik weiger regelmatig klanten wanneer ik de zaak niet koosjer vind).
      Anderzijds heb ik zopas aan iemand die zijn huis zeer professioneel en grondig had verbouwd een cijfer 98 kunnen geven, er was dan ook bij alle ingrepen geen twijfel over dat ze uitgevoerd waren (daarom moet je ook ter plaatse gaan , maar je kan het huis niet afbreken om te zien of de isolatie die op de factuur staat er wel overal inzit - je krijgt daar wel snel een neus voor).

      PS: zoals in het HLN artikel wordt aangehaald zal zelfs een volgens het protocol (en dus juridisch) correct EPC niet de werkelijke waarde van het pand aangeven (er zijn bv geen mogelijkheden om slecht geplaatste isolatie aan te geven, als het te bar wordt trek ik een aantal cm af en noteer die reden).

      Nog enkele laatste beschouwingen: het stoort mij ook dat je vanuit de administratie niet als expert wordt beschouwd maar als kleuter die tussen de lijntjes moet kleuren. Ook het VEKA heeft geen beoordelingsbevoegdheid, de letter is de letter, een kleine fout is in principe hetzelfde als de helft van de muren vergeten. Je moet er dan ook niet stom van staan dat in die context opportunisten hun kans zien.

      Anderzijds wordt bij HLN significante nieuwe informatie (zoals de groter wordende invloed van het EPC op de verkoopwaarde) waarover in kwalitatief betere kranten vandaag ook werd gesproken, gemengd met cafépraat.
      Hierdoor kunnen hun lezers weer goedkeurend knikken "ziedewel". Hierdoor zetten ze meteen de hele maatregel op losse schroeven en ondermijnen ze verder de overheid (een klassieke populistische techniek).

      Zoals op dit forum ook al eens is aangehaald: het kost 6 keer meer moeite om een leugen (lees opzettelijk onvolledige informatie) te weerleggen, af en toe zal ik dat doen, maar hou het netjes, en vooral, denk eens na voor je met dergelijke praat meeloopt.
      Omdat ik al 60 keer meer tijd heb besteed om bovenstaande ongenuanceerde repliek te counteren val ik jullie vandaag niet meer lastig, maar ik moet zeggen, jullie kunnen er wat van !
      Probeer dergelijke toon eens aan te slaan bij een fotobeoordeling, je zal nog wat anders horen.

      Goedenavond
      Last edited by palombian; 23 oktober 2023, 20:22. Reden: eventjes mijn buik vol van idiote replieken

      Comment


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

        Ja die ken ik, en ik heb die voor de verbouwwerken laten berekenen en na de verbouwwerken
        Is de enige juiste manier om subsidies te kunnen aanvragen die berekent zijn op je verbouwingen volgens EPC voordeel

        grts
        Sieg
        Dacht ik al, ofwel (grotere) verbouwingen ofwel bij verkoop of verhuur.
        Niet iedereen heeft de EPC waarde en vroeger was dat ook niet bij verbouwingen.
        Alles verandert natuurlijk.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Nog een terugdraaiende teller, die prijs werd mij in april meegedeeld door Luminus toen ik terug voor twee jaar een nieuw vast contract heb afgesloten,
          maar zoals gezegd, ik draai reeds sinds 2011 op overschot.
          Zoals veel installaties met een terugdraaiende teller.
          Goed gezien van het vaste contract, ben je in elk geval al deels gewapend wanneer je een digitale meter krijgt ('in de strot geduwd" volgens de gangbare mening op dit forum ).
          Weet ook dat je het begin van een nieuw contract een aantal maanden kan uitstellen om deze techniek te optimaliseren (verschillend volgens leverancier en zolang het duurt).

          PS: je kan er toch zeker van zijn dat je eerste kWh niet aan 19ct zal zijn
          Last edited by palombian; 23 oktober 2023, 20:45.

          Comment


          • #35
            Dit artikel van HLN is juist, alleen moet je tot het einde lezen: aanpassing komt er stapsgewijs te beginnen in 2028 .
            De relevante informatie is dus dat de zaak op de lange baan wordt geschoven (en de lezer kan rustig achteruit leunen ipv van in aktie te schieten)

            PS: inmiddels is er toch een "bijzondere accijns" ingevoerd waardoor de bijkomende kosten in onze gasfactuur van 22 naar 28% stijgen.
            In deze zaak sluit ik mij trouwens bij Sieg aan.
            Last edited by palombian; 24 oktober 2023, 09:44.

            Comment


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Dit artikel van HLN is juist, alleen moet je tot het einde lezen: aanpassing komt er stapsgewijs te beginnen in 2028 .
              De relevante informatie is dus dat de zaak op de lange baan wordt geschoven (en de lezer kan rustig achteruit leunen ipv van in aktie te schieten)
              Inderdaad zie #25

              grts
              Sieg

              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #37
                Vermoedelijk weer een waardeloze clickbait artikel. Ik kan natuurlijk niet voor elke EPC verslaggever spreken, maar hier is die toch 1,5 uur bezig geweest met de vaststellingen. Foto's gemaakt van elke situatie, op de zolder gekropen (die daar niet voor voorzien is, aan de buitenkant pannen van het dak gehaald om te spouwmuurisolatie te controleren...
                Ik had zelf online ook wat ingevoerd van gegevens, maar de resultaten variëren van 450 tot net onder 100 als EPC waarde. Nu kregen we een zeer uitgebreid verslag en weten we waar nog wat te verbeteren valt, officieel is de waarde nu 193, net binnen energielabel B.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Vermoedelijk weer een waardeloze clickbait artikel. Ik kan natuurlijk niet voor elke EPC verslaggever spreken, maar hier is die toch 1,5 uur bezig geweest met de vaststellingen. Foto's gemaakt van elke situatie, op de zolder gekropen (die daar niet voor voorzien is, aan de buitenkant pannen van het dak gehaald om te spouwmuurisolatie te controleren...
                  Ik had zelf online ook wat ingevoerd van gegevens, maar de resultaten variëren van 450 tot net onder 100 als EPC waarde. Nu kregen we een zeer uitgebreid verslag en weten we waar nog wat te verbeteren valt, officieel is de waarde nu 193, net binnen energielabel B.
                  Bedankt .
                  Zoals je kan vermoeden vraagt de verwerking van de gegevens nog een stuk meer tijd dan de opmeting.
                  Plus verplaatsing, extra advies, administratie, bijscholing...
                  Ik weet niet hoeveel je betaald hebt, maar reken eens uit per uur ?

                  Dergelijke artikels maken mij kwaad en ik steek mijn mening over deze krant niet onder stoelen of banken.

                  Onze voogdijminister vindt dat wij onbekwaam zijn en allemaal opnieuw een centraal examen moeten doen, wel dat is goed nieuws.
                  Wanneer bij de huidige examens bij opleidingsinstituten - die geen belang hebben om te buizen - al maar de helft slaagt zal het resultaat zijn dat er te weinig energiedeskundigen overblijven.
                  Dan kunnen we eindelijk een prijs vragen die overeenkomt met de gepresteerde tijd (en de steeds groter wordende verantwoordelijk).

                  Het EPC is geen ideaal instrument, maar is door Europa ingevoerd als basis voor het energiebeleid. Het is dan ook logisch dat de overheden er meer en meer aan gaan koppelen.
                  Het artikel in kwestie is geen onschuldige cafépraat (zoals in geen enkele krant maar door tabloids wel op deze manier gepresenteerd).
                  Last edited by palombian; 25 oktober 2023, 15:16. Reden: tabloid

                  Comment


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Vermoedelijk weer een waardeloze clickbait artikel. Ik kan natuurlijk niet voor elke EPC verslaggever spreken, maar hier is die toch 1,5 uur bezig geweest met de vaststellingen. Foto's gemaakt van elke situatie, op de zolder gekropen (die daar niet voor voorzien is, aan de buitenkant pannen van het dak gehaald om te spouwmuurisolatie te controleren...
                    Ik had zelf online ook wat ingevoerd van gegevens, maar de resultaten variëren van 450 tot net onder 100 als EPC waarde. Nu kregen we een zeer uitgebreid verslag en weten we waar nog wat te verbeteren valt, officieel is de waarde nu 193, net binnen energielabel B.
                    Inderdaad, hier bij ons toch ook een dik anderhalf uur bezig geweest
                    Elk hoekje van het huis is gecontroleerd, soms zelfs dat ik zelf dacht van gaat dat niet wat ver, maar uiteraard moeten ze hun job goed doen.
                    Vanalles zijn foto's gemaakt vanuit verschillende hoeken, ook is alles opgemeten met o.a. een digitale meter ondanks dat ik het bouwplan en alle bouw en isolatiegegevens had voorzien.
                    Toen ik vroeg waarom ze niet gewoon afging op het bouwplan zei ze, ik meet het liefst alles zelf op, een bouwplan kan fouten bevatten.
                    Daarna alles nog ingeven en een deftig verslag opmaken
                    Als je dan alles zo ziet dan valt het nog héél goed mee wat het maar kost om dit te laten doen.

                    Moet wel zeggen dat na de verbouwingen ze enkel alle hoekjes en kantjes van de verbouwing heeft gecontroleerd, dus niet meer het ganse huis
                    Logisch uiteraard en daarmee was de tweede controle en opmaak een heel pak goedkoper

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 25 oktober 2023, 16:57.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                      Bedankt .
                      Zoals je kan vermoeden vraagt de verwerking van de gegevens nog een stuk meer tijd dan de opmeting.
                      Plus verplaatsing, extra advies, administratie, bijscholing...
                      Ik weet niet hoeveel je betaald hebt, maar reken eens uit per uur ?
                      Het was een factuur van 241€, 4.5 werkuren. Iets meer dan op voorhand afgesproken maar de man heeft na de opmeting nog een half uurtje onze vragen beantwoord ivm warmtepompen, muurisolatie en dergelijke. Zijn vraag om dat half uur ook te factureren vond ik dan ook terecht.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Het was een factuur van 241€, 4.5 werkuren. Iets meer dan op voorhand afgesproken maar de man heeft na de opmeting nog een half uurtje onze vragen beantwoord ivm warmtepompen, muurisolatie en dergelijke. Zijn vraag om dat half uur ook te factureren vond ik dan ook terecht.
                        Jij had dan ook alles blijkbaar goed voorbereid (wat het prettig werken maakt).
                        Dat zijn doorgaans ook de klanten die geen bezwaar maken over de prijs.

                        Maar het aantal dat enkel op prijs afgaat daalt gelukkig (op zo'n mails reageer ik zelfs niet meer, het zijn dikwijls die waar je veel werk en problemen mee hebt).

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Jij had dan ook alles blijkbaar goed voorbereid (wat het prettig werken maakt).
                          Dat zijn doorgaans ook de klanten die geen bezwaar maken over de prijs.

                          Maar het aantal dat enkel op prijs afgaat daalt gelukkig (op zo'n mails reageer ik zelfs niet meer, het zijn dikwijls die waar je veel werk en problemen mee hebt).
                          Komt daar nu niet automatisch de asbest keuring bij?
                          Een vriend van mij heeft zijn huis op naam van zijn dochter
                          laten schrijven, kwestie van successie, volledige keuring
                          was een vereiste ook asbest, was +800€.

                          Comment


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Komt daar nu niet automatisch de asbest keuring bij?
                            Een vriend van mij heeft zijn huis op naam van zijn dochter
                            laten schrijven, kwestie van successie, volledige keuring
                            was een vereiste ook asbest, was +800€.
                            Asbestkeuring hangt af van OVAM.
                            De veel hogere prijs tov een EPC wordt oa veroorzaakt door een vaste bijdrage aan OVAM van €100, plus minimum 3 stalen aan €30.
                            Bovendien moet het gebruikte gereedschap, pak ed na elke opmeting vernietigd worden om asbestbesmetting en contaminatie van volgende staalnamen te vermijden.
                            Je rijdt blijkbaar met een auto vol gerief rond.
                            Er zijn energiedeskundigen die ook asbestkeuringen doen.
                            Deze informatie is waarschijnlijk niet volledig accuraat, ik heb ze van iemand die de cursus heeft gevolgd en in het examen geslaagd is (totaal ook ong €1800) maar uiteindelijk besloten heeft van er niet mee te beginnen.
                            Last edited by palombian; 26 oktober 2023, 15:32.

                            Comment


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Asbestkeuring hangt af van OVAM.
                              De veel hogere prijs tov een EPC wordt oa veroorzaakt door een vaste bijdrage aan OVAM van €100, minimum 3 stalen aan €30.
                              Bovendien moet het gebruikte gereedschap, pak ed na elke opmeting vernietigd worden om asbestbesmetting en contaminatie van volgende staalnamen te vermijden.
                              Je rijdt blijkbaar met een auto vol gerief rond.
                              Er zijn energiedeskundigen die ook asbestkeuringen doen.
                              Deze informatie is waarschijnlijk niet volledig accuraat, ik heb ze van iemand die de cursus heeft gevolgd en in het examen geslaagd is (totaal ook ong €1800) maar uiteindelijk besloten heeft van er niet mee te beginnen.
                              In 'Weer weer" schrijf je dat het warm water van je verwarming slechts 30°C heeft. Welke verwarmingsketel heb jij dan ?
                              Ik zie dat die van ons van fabriek uit wordt aangeraden op 74°C voor de ketelwatertemperatuur (!?). Voor het gewoon warm water raden ze 50°C aan.
                              Waarom zou dat zijn ? Ze hebben er toch geen belang bij dat ik veel gas zou verbruiken (?).
                              Ik kan die wel lager instellen dan 74 °C, maar ik weet niet of ik er wel goed aan doe. Daarmee bedoel ik voor de levensduur van de installatie, qua gasverbruik ben ik tevreden .

                              Comment


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                                In 'Weer weer" schrijf je dat het warm water van je verwarming slechts 30°C heeft. Welke verwarmingsketel heb jij dan ?
                                Ik zie dat die van ons van fabriek uit wordt aangeraden op 74°C voor de ketelwatertemperatuur (!?). Voor het gewoon warm water raden ze 50°C aan.
                                Waarom zou dat zijn ? Ze hebben er toch geen belang bij dat ik veel gas zou verbruiken (?).
                                Ik kan die wel lager instellen dan 74 °C, maar ik weet niet of ik er wel goed aan doe. Daarmee bedoel ik voor de levensduur van de installatie, qua gasverbruik ben ik tevreden .
                                Ik heb een gascondensatieketel (sinds 2007), zoals jij waarschijnlijk want er wordt al lang niets anders meer verkocht (tenzij voor vervanging in appartement bv waar er geen geschikte schoorsteen is).
                                Het belangrijkste principe is dat er extra rendement wordt gehaald (ong 8% uit de losse pols) door condensatie van de rookgassen op het retourwater.
                                Dit mag hiervoor niet meer dan 50° zijn.
                                Elke chauffagist die nog een ketel op 80/60 of 70/50 afstelt zou dringend terug naar de klas moeten gestuurd worden.

                                Omdat, gezien je verbruik, jouw huis goed geïsoleerd is kan je dus best veel lager stoken.
                                Dit wordt ingesteld - op de thermostaat of op de ketel - met de stooklijn, dwz de verhouding tussen buitentemperatuur en ketelwatertemperatuur.
                                Je moet daar wel een buitenvoeler voor hebben, alhoewel er nu internetthermostaten zijn die dat even goed en zelfs beter kunnen (ze kunnen anticiperen op de weersverwachting - ze gaan dus niet volle bak stoken als het een warme dag zal worden of omgekeerd).

                                Hier loopt de stooklijn zeer vlak (ong 25° bij 15° buiten en 45° bij 0°) weliswaar met een correctie voor de binnentemperatuur (stel dat we bv van vakantie terugkomen en het huis is teveel afgekoeld).
                                De ketel stookt dus altijd met het hoogste rendement.

                                Dit houdt wel in dat het huis altijd op temperatuur wordt gehouden en je grote (overgedimensioneerde) radiatoren heb (met meerdere platen bv, convectoren lukt niet tenzij met ventilatoren).
                                Momenteel gaat de verwarming hier uit om 22h30 en aan om 7h.
                                's nachts koelt het dan wel en beetje af (vorige nacht bv van 21° naar 19,7°) maar daardoor wordt de keteltemperatuur 's morgens wat hoger (alhoewel hij dus nauwelijks heeft moeten draaien deze morgen bij deze zachte temperaturen, het is nu 20,5°), en wel des te meer naarmate het buiten (en binnen) kouder is.
                                Dat geeft een groter comfortgevoel (ik kan 's morgens aan de radiator op de badkamer voelen hoe koud het buiten is, en als de zon (?) dan begint te schijnen gaat de ketel vanzelf naar beneden en zelfs uit, om tegen de avond terug aan te gaan).

                                Deze instellingen zijn verschillend voor elk huis en de wensen van de bewoners, en kunnen eigenlijk enkel proefondervindelijk worden verfijnd (door de bewoners zelf, geen enkele chauffagist heeft daar tijd of goesting voor, dus ze zetten het zo hoog mogelijk om geen klachten te krijgen).
                                Nu het hier goed staat kom ik er in principe niet meer aan.

                                PS: dat ons huis met deze temperaturen warm te houden is maakt het klaar voor een warmtepomp zonder de vloer te moeten opbreken, ik ben een beetje aan het rondkijken alhoewel het waarschijnlijk in ons geval niet rendabel zal zijn (en mijn overtuiging en de subsidie mij over de streep zullen moeten trekken).
                                Maar dat is een andere discussie.

                                PS: de temperatuur van warm water is uiteraard volledig onafhankelijk, onze ketel heeft 2 aparte spiralen en hij gaat hoger zodra er afgetapt wordt, en dat zal ook met een aparte boiler zo zijn.
                                Last edited by palombian; 26 oktober 2023, 09:34.

                                Comment

                                Working...
                                X