Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Voor elektriciteit ben je niet ver van de waarheid (straks verder), maar voor gas is dit zeker niet het geval.
    Onze afrekening eind augustus na wisseling leverancier was (527m3 op 274 dagen van 1/12/2022 tot 31/08/2023)
    Energiekost: 459.41
    Distributie en transport: 111.83
    Taksen: 14.62
    Op een totaal van 585.86 zijn de bijkomende kosten dus 22%

    Vriendelijke groeten
    JW
    Net snel eens uit het hoofd gerekend palombian,

    Gas kost mij met mijn huidig contract 8,3 cent per KWh, en moest ik elektriciteit
    moeten aankopen zou dat ongeveer 19 cent per KWh kosten.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Net snel eens uit het hoofd gerekend palombian,

      Gas kost mij met mijn huidig contract 8,3 cent per KWh, ...
      Gas kan kloppen.
      Ter vergelijking: ik heb nu een vast contract met een energiekost van 6,9ct, incl kosten gaat dat (voor een geschat gebruik van 7350 kWh) ongeveer 9ct all-in zijn.
      Dat is nog altijd duurder dan wanneer ik variabel was gebleven, volgens de veilingprijzen van vandaag zou november 4,96 + 0,8 marge=5,76ct zijn, plus ong 2,1 kosten = 7,86ct
      Voor de wintermaanden staan de futures vandaag rond 5,62, +0,8=6,42 energie en 2,1 kosten=8,52.
      Wat rond jouw prijs is (en het bewijs dat ik nog altijd een kleine premie betaal).

      ... en moest ik elektriciteit
      moeten aankopen zou dat ongeveer 19 cent per KWh kosten​
      Het is mogelijk dat je injectie zowel de aangekochte stroom als het capaciteitstarief betaalt, zodat je rekening 0 of negatief is (of je hebt nog een terugdraaiende teller) maar heb je al eens de berekening gemaakt wanneer je bv enkele honderden kWh extra zou moeten kopen ?
      Die zijn dan zeer duur (maar er is een plafond van rond de 45ct, moet nog eens nakijken).

      Maar zoals gezegd, geen reden om niets te doen .

      PS: de marge van 0,8ct/kWh heb ik afgeleid uit mijn jaarafrekening van TotalEnergies (na vergelijking met de gemiddelde maandprijs volgens het contract).

      De laagste elektriciteitsprijs die ik op dit moment vind is 30ct all-in variabel, waar koop jij die aan 19ct ? En aan het capaciteitstarief en het eventuele prosumententarief ontkom je toch niet.
      Last edited by palombian; 23 oktober 2023, 14:31.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Gas kan kloppen.
        Ter vergelijking: ik heb nu een vast contract met een energiekost van 6,9ct, incl kosten gaat dat (voor een geschat gebruik van 7350 kWh) ongeveer 9ct all-in zijn.
        Dat is nog altijd duurder dan wanneer ik variabel was gebleven, volgens de veilingprijzen van vandaag zou november 4,96 + 0,8 marge=5,76ct zijn, plus ong 2,1 kosten = 7,86ct
        Voor de wintermaanden staan de futures vandaag rond 5,62, +0,8=6,42 energie en 2,1 kosten=8,52.
        Wat rond jouw prijs is (en het bewijs dat ik nog altijd een kleine premie betaal).



        Het is mogelijk dat je injectie zowel de aangekochte stroom als het capaciteitstarief betaalt, zodat je rekening 0 of negatief is (of je hebt nog een terugdraaiende teller) maar heb je al eens de berekening gemaakt wanneer je bv enkele honderden kWh extra zou moeten kopen ?

        De laagste elektriciteitsprijs die ik op dit moment vind is 30ct all-in variabel, waar koop jij die aan 19ct ? En aan het capaciteitstarief en het eventuele prosumententarief ontkom je toch niet.
        Nog een terugdraaiende teller, die prijs werd mij in april meegedeeld door Luminus toen ik terug voor twee jaar een nieuw vast contract heb afgesloten,
        maar zoals gezegd, ik draai reeds sinds 2011 op overschot.

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Ken jij de EPC waarde van je woning?
          Wij hebben nog geen enkele reden die ons verplicht een EPC attest te hebben, dus ook geen officieel vastgestelde EPC waarde.
          Ja die ken ik, en ik heb die voor de verbouwwerken laten berekenen en na de verbouwwerken
          Is de enige juiste manier om subsidies te kunnen aanvragen die berekent zijn op je verbouwingen volgens EPC voordeel

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 23 oktober 2023, 16:39.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht



            PS: de EPC-waarde van onze woning is minder dan 100 (daar zitten de zonnepanelen voor een stuk tussen, anders is het quasi onmogelijk om met een bestaande woning label A te halen)
            Ja maar dat zijn absoluut geen ruime subsidies, gewoon kleine subsidies

            Qua EPC score, voor twee gevels is dat een goed resultaat uiteraard
            Heb je dat laten berekenen of slaag je er hier zelf een slag in op berekening volgens internetsites ?

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              Ik dacht ook dat dit enkel verplicht was bij verkoop van de woning (?) Of heb ik het verkeerd voor ?
              Ik zie dat je een simulatie kan doen op het www. Een officiële kost behoorlijk wat centen ... en als het niet nodig is ...
              Ga ik toch eens doen, ben benieuwd.

              Update : juist eens de EPC waarde berekend en ik kom aan 154 ; zelf vind ik het niet slecht voor een vrijstaande woning van bijna 50 jaar oud.
              Volgens het www dan uiteraard, als je dit officieel laat berekenen zal je er een pak over zitten
              Want er wordt met zoveel meer rekening gehouden dan je ziet op het www

              De enige juiste manier om een correcte EPC score van je huis te weten is door een erkend onafhankelijk energie expert te laten komen.
              Ja dat kost inderdaad een beetje geld

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                PS: de hoge lasten op elektriciteit (en de lage op gas) in België zijn uiteraard geen stimulans om "van het gas af te gaan" zoals in Nederland, waar gas veel hoger belast wordt (en beweer nu niet het tegendeel, ik baseer me op cijfers, niet "van horen zeggen"). Zolang - zoals nu het geval is - 1 kWh gas 3x goedkoper is dan 1 kWh elektriciteit moet je met een WP een (S)COP van 3 hebben voor je break-even bent tov gas.
                Maar jij bent van directe elektrische verwarming overgeschakeld. Ik herinner me nog levendig jouw paniek toen je € 500/maand moest betalen.
                Daarom ben ik erg verbaasd over je blijvende defaitisme.
                Uiteraard zijn de tarieven ondertussen gestegen (tov de "vooroorlogse") en zal je winst in € minder groot zijn, maar opnieuw, als je niets gedaan had was het nog veel erger geweest.

                Vriendelijke groeten
                JW
                Ik heb dat hier zelfs al vermeld dat gas in Nederland duurder is dan hier en maar logisch ook uiteraard, ze kunnen het niet hoog genoeg belasten wat dat betreft
                Dat is ook de enige logische manier die er is om iedereen op hernieuwbare energie te krijgen, dus mij niks aansmeren hé

                Nog iets dat je uit je duim zuigt, bij mij was er geen paniek dat ik 500€ per maand moest betalen maar ik vond het gewoon schandalig, maar het is/was totaal niet logisch dat gas veel minder kost dan elektriciteit
                Maar dat is weer typisch België uiteraard, dom dommer domst ...
                Trouwens ik nam het op dat moment niet op voor mezelf maar al die mensen die in de miserie geraakten en zaten, misschien moet je nog eens herlezen want jij was de enige die steeds maar jezelf pluimen in het gat stak.
                En ja door die energiecrisis zijn er héél veel mensen in de miserie geraakt en zelfs gestorven !

                En blijvende defaitisme, waar haal je dat weer in godsnaam vandaan, toon mij dat aan aan de hand van voorbeelden dan ?
                Ik ben niet tegen verbeteringen aan een huis, ik heb dat zelf ook gedaan uiteraard net zoals het merendeel van de mensen.
                Doch ik bereken zulke dingen als investeringen om te zien wanneer ik het terug verdiend heb, jij berekent dat niet op die manier en dus zijn het bij jou gewoon uitgaven want terugverdientijd interesseert U niet

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 23 oktober 2023, 16:42.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Volgens het www dan uiteraard, als je dit officieel laat berekenen zal je er een pak over zitten
                  Want er wordt met zoveel meer rekening gehouden dan je ziet op het www

                  De enige juiste manier om een correcte EPC score van je huis te weten is door een erkend onafhankelijk energie expert te laten komen.
                  Ja dat kost inderdaad een beetje geld

                  grts
                  Sieg

                  Voila, dat moeten de kinderen dan maar doen als zij de boel eventueel verkopen .

                  Comment


                  • #24
                    Het kan verkeren zei Bredero ...


                    Comment


                    • #25
                      Tiens, interessant en precies zoals ik het hier al vele malen geschreven heb in het verleden en ook daarstraks nog, eindelijk.
                      Maar blijkbaar moet het weer vele jaren duren eer men daar mee start, hoe moeilijk kan het zijn om een beslissing zo snel mogelijk te laten ingaan, men kan het wel in andere landen.
                      Weer typisch België, "Too Little Too Late" en dat is trouwens nog maar pas bewezen ook met trieste gevolgen wat dat betreft ...

                      Maar vooral weer véél te weinig om mensen een duwtje te geven om over te stappen naar hernieuwbare energie want met gas besparen ze sowieso toch een heel pak meer.
                      Dus m.a.w. een nutteloze beslissing die geen impact zal hebben om mensen te laten overstappen

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 23 oktober 2023, 17:19.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        Ja maar dat zijn absoluut geen ruime subsidies, gewoon kleine subsidies

                        Qua EPC score, voor twee gevels is dat een goed resultaat uiteraard
                        Heb je dat laten berekenen of slaag je er hier zelf een slag in op berekening volgens internetsites ?

                        grts
                        Sieg
                        Ik ben zelf "erkend onafhankelijk" energiedeskundige (en ik heb voor mezelf streng gerekend).
                        Mijn berekening is met de officiële software gebeurd, enkel mag ik zelf geen EPC maken voor een goed waarin ik een belang heb (wat bv immo-makelaars tot nu toe nog wel mogen, maar dit terzijde).
                        Zogauw de werken af zijn zal ik dat aan een collega vragen, alhoewel dat voor mij momenteel geen enkele verplichting is.

                        Tot 2 jaar geleden was het ong 150, want de daken waren al sinds 1983 geïsoleerd met 16cm MW en 8cm PIR (ik zie nog huizen toen ge(ver)bouwd door dezelfde architect die - mits vernieuwing van CV en glas - vergelijkbare cijfers halen, dus zo'n kunst was het niet).
                        Nu zit er in het dak 22cm van betere kwaliteit (en is het meer luchtdicht) en heeft al een deel van de voorgevel 10cm PUR, plus zonnepanelen en een WTW ventilatie (zonder deze laatste 2 kom je niet onder 100, er zit ook een politiek achter natuurlijk).
                        Een warmtepomp zou bv veel minder helpen omdat voor elektriciteit een penalisatie van 250% wordt gerekend (zodat je pas met een COP van 2,5 break even bent, maar eigenlijk is dat ook ongeveer de prijsverhouding).

                        PS: de berekeningen op internetsites zijn op zich niet zo slecht, enkel is het niet zeker of alle gegevens wel juist worden ingevuld (het is toch iets ingewikkelder dan soms wordt gedacht, het inspectieprotocol is bijna 500 blz).
                        Verder geeft het cijfer het aantal kWh/jaar per m2 van het beschermd volume, in standaardcondities, dwz dat alle ruimten constant op 18° worden verwarmd, een groot huis zal met een laag cijfer nog steeds genoeg gebruiken.
                        Ook wordt bv de opbrengst van zonnepanelen op één hoop gegooid met bv het gasgebruik, terwijl die voornamelijk dient voor huishoudtoestellen ed die niet meetellen in het EPC.
                        Of zoals iemand die me vertelde dat hij sinds hij zonnepanelen had - met een lager EPC cijfer tot gevolg - gratis reed met zijn EV - maar uiteraard nog evenveel gas gebruikte.
                        Het cijfer komt dus niet altijd overeen met de werkelijkheid, maar het geeft wel een duidelijke indicatie (waar meer en meer wettelijke en financiële gevolgen aan verbonden worden).
                        Ik heb het zelf niet uitgevonden, schiet dus niet op de pianist.

                        Over de subsidies: als gepensioneerden zitten wij in de laagste inkomenscategorie, daar zijn de bedragen toch wel hoger

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Ik ben zelf "erkend onafhankelijk" energiedeskundige (en ik heb voor mezelf streng gerekend).
                          Mijn berekening is met de officiële software gebeurd, enkel mag ik zelf geen EPC maken voor een goed waarin ik een belang heb (wat bv immo-makelaars tot nu toe nog wel mogen, maar dit terzijde).
                          Zogauw de werken af zijn zal ik dat aan een collega vragen, alhoewel dat voor mij momenteel geen enkele verplichting is.

                          Tot 2 jaar geleden was het ong 150, want de daken waren al sinds 1983 geïsoleerd met 16cm MW en 8cm PIR (ik zie nog huizen toen ge(ver)bouwd door dezelfde architect die - mits vernieuwing van CV en glas - vergelijkbare cijfers halen, dus zo'n kunst was het niet).
                          Nu zit er in het dak 22cm van betere kwaliteit (en is het meer luchtdicht) en heeft al een deel van de voorgevel 10cm PUR, plus zonnepanelen en een WTW ventilatie (zonder deze laatste 2 kom je niet onder 100, er zit ook een politiek achter natuurlijk).
                          Een warmtepomp zou bv veel minder helpen omdat voor elektriciteit een penalisatie van 250% wordt gerekend (zodat je pas met een COP van 2,5 break even bent, maar eigenlijk is dat ook ongeveer de prijsverhouding).

                          PS: de berekeningen op internetsites zijn op zich niet zo slecht, enkel is het niet zeker of alle gegevens wel juist worden ingevuld (het is toch iets ingewikkelder dan soms wordt gedacht, het inspectieprotocol is bijna 500 blz).
                          Verder geeft het cijfer het aantal kWh/jaar per m2 van het beschermd volume, in standaardcondities, dwz dat alle ruimten constant op 18° worden verwarmd, een groot huis zal met een laag cijfer nog steeds genoeg gebruiken.
                          Ook wordt bv de opbrengst van zonnepanelen op één hoop gegooid met bv het gasgebruik, terwijl die voornamelijk dient voor huishoudtoestellen ed die niet meetellen in het EPC.
                          Of zoals iemand die me vertelde dat hij sinds hij zonnepanelen had - met een lager EPC cijfer tot gevolg - gratis reed met zijn EV - maar uiteraard nog evenveel gas gebruikte.
                          Het cijfer komt dus niet altijd overeen met de werkelijkheid, maar het geeft wel een duidelijke indicatie (waar meer en meer wettelijke en financiële gevolgen aan verbonden worden).
                          Ik heb het zelf niet uitgevonden, schiet dus niet op de pianist.

                          Over de subsidies: als gepensioneerden zitten wij in de laagste inkomenscategorie, daar zijn de bedragen toch wel hoger
                          zoals ik dacht dus ...

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            zoals ik dacht dus ...

                            grts
                            Sieg
                            En wat is daar op tegen ?
                            Ik kan jullie de "truuken van de foor" leren

                            Comment


                            • #29
                              Nog leuk nieuws :


                              als ik dat lees dan is het EPC attest geen fluit waard .

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                                Voor elektriciteit zijn voor een kleine verbruiker de vaste kosten nu dichtbij 50%, ook door het capaciteitstarief.

                                Maar daarom zeggen dat besparen toch niet helpt is en blijft een kromme redenering.

                                Vriendelijke groeten
                                JW
                                Zo krom is die redenering toch niet hoor.
                                Natuurlijk, als ge u laat afsluiten van het el.net betaal je niks meer, maar dan mag je, dacht ik, weer geen zonnepanelen plaatsen.
                                Het enige dat lijkt te tellen is dat de inkomsten absoluut op peil moeten blijven.
                                Eerst afromen premie certificaten door een prosumententarief (waar ik trouwens geen enkel probleem mee heb)
                                Dan iedereen met zonnepanelen als eerste een digitale meter opdringen. Waarom ? Juist, ja... Ik ben er tot nu toe nog aan ontsnapt.
                                Dan een peperduur capaciteitstarief invoeren met een ondergrens van ocharme 3,5 kWh. Waarom zo belachelijk laag ? Juist, ja
                                Het volgende (alle elektronica heeft een slechte arbeidsfactor, de cos phi) zit zo goed als zeker in de pijplijn, want de DM kan dat meten, en zo'n goudmijntje kunnen ze toch niet laten liggen, of toch ? Want onze huizen zitten tegenwoordig propvol elektronica.
                                Dat die slechte cos phi al een eeuwigheid in de prijs verrekend zit zal wel niet beletten dat hij er nog eens bovenop zal komen denk ik.

                                Ik kom van, nadat ik mazout had gelikwideerd en vervangen door direchte elektrische verwarming (100% rendement !), van een verbruik van 12500 kWh naar ongeveer 6500 kWh mits betere beglazing, een nieuw dak, isoleren van de spouw.
                                Vanaf 2010 is (het te betalen) verbruik rond de 2700 kWh door het terugdraai-effect. Dus ook netkosten op 2700 kWh !
                                Tot 2025 ben ik nog gevrijwaard van een DM, daarna is het betalen, betalen, betalen: 6500 kWh min wat direct verbruik, netkosten op dat verbruik, capaciteitstarief.

                                Ha ja, een batterij plaatsen, dus nieuwe omvormer, misschien nog méér zonnepanelen leggen, dus wéér zéér veel geld uitgeven om de geldhonger van de overheid en VREG een beetje proberen counteren.
                                Een mens gaat stilaan redeneren: het zal mijn tijd wel duren, de kinderen zullen dan wel een stuk minder erven.

                                PS : Mocht je nu zeggen: amaai, die heeft nogal een verbruik, ik heb geen enkele ander energiebron in huis dan elektriciteit, alles (koken, wassen, vaatwas, soms een droogkast, douchen, verwarming... ) zit er in.
                                Last edited by nete; 23 oktober 2023, 17:49.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X