Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Tja, Verseg dit of Verseg dat... als ik me tot u wil richten in een reactie op uw berichten, mag ik toch wel uw forumnaam gebruiken zeker?
    Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je een probleem hebt met begrijpend lezen. Ik ontken helemaal geen mogelijke problemen met batterijen van EV's, ik heb het zelfs exact zo geschreven én bovendien de exacte cijfers van de overheid/brandweer gegeven.
    …/…
    Ik ga hier verder geen tijd meer steken om te reageren op uw berichten, dat heeft geen zin om feiten en cijfers op te zoeken om die dan totaal genegeerd te zien en zelf beschuldigd te worden van "aanvallende reacties op de man".
    Moraal van het verhaal … u blijft mij gewoon aanvallen en verdraait daarna uw eigen woorden om uzelf goed te praten.

    Er is een groot verschil tussen bijvoorbeeld “VerSeg waar heb je die info gevonden” en “VerSeg zuigt het uit zijn duim”.

    Verder blijft u feiten maar ontkennen en dat dat doet u door heel bewust selectief te lezen.
    Lees ook eens wat Belgische verzekeraars schrijven in plaats van in Nederland te gaan zoeken omdat die cijfers u beter passen.

    Anders ook uit Nederland het volgende.


    Statistieken van Belgische personenwagens had ik hier vandaan, voor je ook dat weer in twijfel trekt.
    Last edited by VerSeg; 21 oktober 2023, 12:50.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je moet niet door te diep water rijden met een elektrische auto, maar dat kan ook slecht aflopen bij een auto met verbrandingsmotor als er water mee naar binnen wordt gezogen:

      https://www.ad.nl/auto/rijden-met-te...hade~a70370ac/
      Als de batterij van die wagen effectief ondergedompeld werd, dan zal dat eerder nog iets zijn dat vergoed kan worden door een omniumverzekering.
      En dat kan uiteraard iedereen overkomen op plaatsen waar men dit niet zou verwachten.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

        Neen, die 12V (of 24V bij zware voertuigen) dienen enkel om de boel opgestart te krijgen. Daarna zijn het de tractiebatterijen die alles gaande houden. Die tractiebatterijen houden ook de 12/24V batterijen op peil eenmaal het voertuig opgestart. De koeling die werkt op de tractiebatterijen, zo'n 12V batterijtje gaat geen koeling (eigenlijk een deel van de airco) draaiend houden. Dat zijn echt wel kW die nodig zijn, een beetje meer dan een ventilatortje. Als je met 20kW aan het laden bent met een laadefficientie van 90% dan moet er 2kW in warmte uit het batterijpack gehaald worden. Als je met 120kW aan het laden bent is dat al 12kW. De laatste genaratie laders pompt 300kW. Als die 12/24V leeg is, dan start een EV niet eens meer op want de contactoren die nodig zijn om de hoofdbatterij in te schakelen kunnen dan niet eens geactiveerd worden. Het BMS schakelt die contactoren uit bij het minste dat misloopt. Ja, het staat raar dat je een EV moet starten met startkabels. Maar het is de realiteit.

        Misschien eens wat meer van de techniek bijleren in plaats van marketing brochures na te vertellen?
        Met die snerende en vooral nutteloze laatste zin geef je aan toch wel goed op de hoogte te zijn van de technische kant van EV's. Toch enkele punten waar je wat de mist in duikt, mijn excuses om deze wat toe te lichten voor de andere forumgebruikers .
        Voor de koeling heb je geen kilowatts aan stroom nodig, en al zeker geen waterpomp/ventilator rechtstreeks aan de HV batterij. Een en ander hangt ook af van merk en model. Voor een Kia Soul en een Nissan Leaf (om er twee te noemen) is zelfs geen radiator en waterpomp nodig, die batterijen worden luchtgekoeld met een(extractie) ventilator. Andere EV's hebben dan weer passieve koeling waarbij geen pomp aan te pas komt. Maar meest gebruikt is de actieve koeling met koelvloeistof, soms een apart circuit voor motoren/batterij/ICCU. Dat zijn twee relatief kleine elektrische waterpompen, hebben misschien 10A nodig en zijn 12V. Het grootste deel van de warmte wordt dus door de radiator verwerkt, niet door een airco compressor. Natuurlijk zijn die auto's wat complexer dan dat en zijn er ook drieweg en vierwegkleppen om verschillende koel/warmte eisen te voldoen. Vanzelfsprekend zijn het de tractiebatterijen die de 12V batterijen op peil houden, zelfs als de auto "uit" staat kan de HV batterij (beperkt aantal keer) automatisch ingeschakeld worden om die 12V op peil te houden, men hoeft dus niet te rijden om deze bij te laden. In feite is het logisch dat batterijkoeling via 12V verloopt, stel dat er wat misloopt met die HV batterij dan wordt die door het BMS uitgeschakeld, maar net dan wil je toch dat de koeling nog (even) kan doorgaan om oververhitting te vermijden. Je hebt het vast ook bij brandstofwagen opgemerkt dat die zelfs na het afsluiten van de auto nog even met koelen blijven doorgaan, vooral na een stevige of warme rit.
        De airco of verwarming van de auto en (eventueel) batterijen is een ander verhaal, daar kan wel "rechtstreeks" gebruik gemaakt worden van het HV systeem.
        De laadverliezen mag je ook niet lineair doortrekken van 1,5kW laden naar 300kW laden, bij AC laden heeft de ICCU flink wat energie nodig voor de omzetting van 230 enkelfase of 400V driefase naar de 400/800V HV batterij, daarom dat de ICCU ook watergekoeld wordt in veel wagens. Dat AC laden is voor de meeste EV's ook beperkt tot 11kW, enkele merken 22kW. Boven die vermogens gaat men DC laden en wordt de omzetting AC-DC in (of nabij) de laadpaal gedaan, van die verliezen (warmte) gaat de EV geen last hebben, enkel van het opwarmen van de HV batterij zelf. Zelfs bepaalde DC laadkabels zijn vloeistof gekoeld. De top efficiëntie van zo'n DC laadpaal is tegenwoordig rond 96%. Je kan ook nooit pakweg 300kW vermogen (als de auto dan kan) in de batterij pompen gedurende het hele laadproces. Die begint rustig aan en stuurt bij wat die BMS aangeeft. Bij zo'n 60% volle batterij gaat dat vermogen terug afbouwen en vanaf 80% gaat het heel snel verminderen. Dat is natuurlijk bij ideale omstandigheden voor die HV batterij, is deze te warm gaat de DC laadpaal ook terugschroeven, net zoals deze te koud zou zijn. Vandaar dat de betere EV's ook uitgerust zijn met een batterijverwarming om zeer snel te kunnen laden in de winter. Overigens is het ook geen zwaar probleem als dat HV pakket van pakweg 10°C opwarmt tot 40°C of zo. Boven 60°C wil men vermijden, vanaf 70°C wordt het kritiek.
        En inderdaad, met een platte 12V batterij sta je aan de kant, ook al is de HV batterij 100% geladen. Een vooral software euvel waar een aantal merken afgelopen 2 jaar mee te kampen hadden.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment




        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Moraal van het verhaal … u blijft mij gewoon aanvallen en verdraait daarna uw eigen woorden om uzelf goed te praten.

          Verder blijft u feiten maar ontkennen en dat dat doet u door heel bewust selectief te lezen.
          Lees ook eens wat Belgische verzekeraars schrijven in plaats van in Nederland te gaan zoeken omdat die cijfers u beter passen.

          Statistieken van Belgische personenwagens had ik hier vandaan, voor je ook dat weer in twijfel trekt.
          https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark
          Volgens onze vriend gaan de EV's in Nederland minder snel branden, of blijkbaar toch op een andere manier Verhoudingsgewijs zijn deze cijfers vergelijkbaar met landen als Zweden en US, waarvan de statistieken beschikbaar zijn.

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

          ... ben ik zelf even op zoek gegaan naar meer informatie. In België is dat blijkbaar niet te doen zonder parlementaire vraag, in Nederland is men beter georganiseerd en bij Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid worden alle tussenkomsten van brandweer netjes geanalyseerd. Cijfers over 2022.
          Wat blijkt: 117 incidenten met brand waarin een (P)HEV, BEV of FCEV betrokken was. Dat zijn verkeersongevallen, aanrijdingen, brandstichting, garagebranden, spontane branden; alles samen dus.
          Hiervan zijn 65 branden de batterij niet betrokken (en niet beschadigd)
          Van 45 branden is de batterij erin betrokken (maar niet noodzakelijk de oorzaak)
          Bij 7 branden is de batterij beschadigd maar niet betrokken in de brand.

          Nu meer duidelijkheid over het brandgevaar bij het laden.
          Let wel: alle oorzaken inbegrepen: waaronder garagebrand, brandstichting, aanrijding en spontane brand.
          78 voertuigbranden ontstonden bij geparkeerde voertuigen, 16 daarvan hingen aan een lader en was de batterij betrokken in de brand (maar niet noodzakelijk de oorzaak).
          17 van die voertuigen hingen aan de lader maar was de batterij niet betrokken bij de brand
          43 voertuigen hingen niet aan de lader, waren geparkeerd en kregen te maken met brand.
          (2 situatie onbekend)

          Om het even in perspectief te plaatsen, in 2020 waren er in NL nog 5500 autobranden, in 2021 4753 autobranden. Daarvan waren 55 (1,3%) elektrische voertuigen en het wagenpark in NL bestaat uit 4% elektrische voertuigen (2021 cijfers).

          FWIW

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Lees ook eens wat Belgische verzekeraars schrijven in plaats van in Nederland te gaan zoeken omdat die cijfers u beter passen.
          Om dan zélf links naar de Nederlandse verzekeraars te geven

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Statistieken van Belgische personenwagens had ik hier vandaan, voor je ook dat weer in twijfel trekt.
          https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark
          Waarom zou ik officiële statistieken in twijfel trekken? Ik gebruik ze zelf ook.
          Misschien nog één tip:

          Pearle Opticiens heeft voor iedereen de juiste zichtoplossing. Van trendy merken en monturen tot het voordelige huismerk. Bekijk al onze oplossingen online.


          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Om dan zélf links naar de Nederlandse verzekeraars te geven
            De screenshot komt van de website van Vanbreda.
            Het is niet omdat er Breda in de naam voorkomt, dat het gegevens zijn uit Nederland.

            Voor je tips geeft aan anderen, misschien even naar tips voor jezelf zoeken al weet ik niet of daar een oplossing voor bestaat.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Als je doelen hebt, moet je nooit naar mensen luisteren, omdat sommigen je gek zullen noemen
              en anderen je zullen bekritiseren.
              Vooral hier op BD…​

              Comment


              • Gisteren eens gaan laden aan een Fastned, mocht laden aan een gewone laadpaal altijd zo snel zijn zou het al beter zijn.
                Naast ons stond iemand met een Mercedes een uur te laden om 80% te halen.
                Voor onderweg is 45 minuten tot een uur eigenlijk nog veel voor wie dagelijks veel km moet doen.
                Maar toch is ook dit weer niet zo snel als wat de fabrikant opgeeft.
                Maar goed, 45 minuten van ongeveer 12% naar 100% is beter dan ongeveer 7 uur thuis.
                En daarmee weten we meteen ook dat wanneer de wagen 0 km resterend zou aangeven, dat er nog 5% resteert als reserve.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Gisteren eens gaan laden aan een Fastned, mocht laden aan een gewone laadpaal altijd zo snel zijn zou het al beter zijn.
                  Naast ons stond iemand met een Mercedes een uur te laden om 80% te halen.
                  Voor onderweg is 45 minuten tot een uur eigenlijk nog veel voor wie dagelijks veel km moet doen.
                  Maar toch is ook dit weer niet zo snel als wat de fabrikant opgeeft.
                  Maar goed, 45 minuten van ongeveer 12% naar 100% is beter dan ongeveer 7 uur thuis.
                  En daarmee weten we meteen ook dat wanneer de wagen 0 km resterend zou aangeven, dat er nog 5% resteert als reserve.
                  Tegen welke prijs per KWh Freddy?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    Tegen welke prijs per KWh Freddy?
                    De aangeduide prijs was 69 cent.
                    Enkele maanden geleden was dat 92 cent en nog daarvoor 72 cent.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      De aangeduide prijs was 69 cent.
                      Enkele maanden geleden was dat 92 cent en nog daarvoor 72 cent.
                      Blijft toch een pak duurder dan thuis laden hé Freddy.
                      Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh​ lees ik hier, en ook nog iets gezonder voor
                      je batterij.
                      Tenzij je een gratis laadpaal van je werk hebt natuurlijk.
                      Last edited by Geerten; 23 oktober 2023, 13:31.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Blijft toch een pak duurder dan thuis laden hé Freddy.
                        Tenzij je een gratis laadpaal van je werk hebt natuurlijk.
                        Eigenlijk is dat zo ook extreem duur in vergelijking met een diesel of benzine waarmee men ook onderweg gaat tanken.
                        Komt neer op 41,75€ voor 207 km effectief gereden kilometers, 20,16€ per 100 km dus met de EV.
                        En dat is dan zeer rustig gereden, wel redelijk wat snelweg.
                        De laatste keer hebben we diesel getankt aan 1,725€ per liter.

                        Met 5000 km per jaar kost het onderweg snelladen aan de actuele prijs dus 1020€ met een EV, daar waar het met een zuinige diesel 431,24€ zou kosten.
                        Hierdoor is het voordeel van de rijtaks al tenietgedaan.

                        Hier valt nog niet te klagen wat onderweg laden betreft omdat de EV een bedrijfswagen is.
                        Thuis laden is dan weer een ander punt.
                        Verbruik wordt terugbetaald aan de marktprijs, maar dat is niet altijd evenveel als de contractuele prijs.
                        Ook geen vergoeding voor het capaciteitstarief, dat kan men zelf betalen.
                        Prijs van elektriciteit is wel gezakt, actueel maar 23 cent, tijdens de piek met hoge prijzen was dat 62 cent.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Eigenlijk is dat zo ook extreem duur in vergelijking met een diesel of benzine waarmee men ook onderweg gaat tanken.
                          Komt neer op 41,75€ voor 207 km effectief gereden kilometers, 20,16€ per 100 km dus met de EV.
                          En dat is dan zeer rustig gereden, wel redelijk wat snelweg.
                          De laatste keer hebben we diesel getankt aan 1,725€ per liter.

                          Met 5000 km per jaar kost het onderweg snelladen aan de actuele prijs dus 1020€ met een EV, daar waar het met een zuinige diesel 431,24€ zou kosten.
                          Hierdoor is het voordeel van de rijtaks al tenietgedaan.

                          Hier valt nog niet te klagen wat onderweg laden betreft omdat de EV een bedrijfswagen is.
                          Thuis laden is dan weer een ander punt.
                          Verbruik wordt terugbetaald aan de marktprijs, maar dat is niet altijd evenveel als de contractuele prijs.
                          Ook geen vergoeding voor het capaciteitstarief, dat kan men zelf betalen.
                          Prijs van elektriciteit is wel gezakt, actueel maar 23 cent, tijdens de piek met hoge prijzen was dat 62 cent.
                          Klopt Freddy,
                          Ik ken iemand die met zijn E auto met 100Kwh batterij naar Spanje is gereisd.
                          Zekerheidshalve om de 300 á 350 Km bijladen koste hem telkens tussen de 45 en 55€.

                          Comment


                          • Gisteren per toeval een reportage gezien in het programma 'Auto Mobil' op VOX tv, waar twee teams met een zelfde wagen + zelfde caravan van ergens in Duitsland naar het Gardameer reden.
                            De ene wagen was een ICE de andere een EV. Conclusie was dat ze met de EV ten eerste veel langer onderweg waren en dat het ten tweede ook veel duurder was.
                            Qua duurtijd hadden ze wel de pech dat ze met de EV op ongeveer 20 km van hun bestemming nog moesten gaan bijladen wat natuurlijk weer tijd kostte.
                            Ook begonnen ze op een bepaald moment op een autoweg tegen 80 à 90 km/u te rijden (wat ik toch gevaarlijk vind) om toch maar zonder nogmaals te moeten bijladen aan het Gardameer te geraken ... wat uiteindelijk toch niet lukte.
                            Het is dus goed mogelijk met een EV + caravan op reis te gaan ... maar ...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                              Gisteren per toeval een reportage gezien in het programma 'Auto Mobil' op VOX tv, waar twee teams met een zelfde wagen + zelfde caravan van ergens in Duitsland naar het Gardameer reden.
                              De ene wagen was een ICE de andere een EV. Conclusie was dat ze met de EV ten eerste veel langer onderweg waren en dat het ten tweede ook veel duurder was.
                              Qua duurtijd hadden ze wel de pech dat ze met de EV op ongeveer 20 km van hun bestemming nog moesten gaan bijladen wat natuurlijk weer tijd kostte.
                              Ook begonnen ze op een bepaald moment op een autoweg tegen 80 à 90 km/u te rijden (wat ik toch gevaarlijk vind) om toch maar zonder nogmaals te moeten bijladen aan het Gardameer te geraken ... wat uiteindelijk toch niet lukte.
                              Het is dus goed mogelijk met een EV + caravan op reis te gaan ... maar ...
                              Ietwat hetzelfde gezien van uit Nederland, die ging met een EV een caravan ophalen
                              ergens rond Parijs, twee keer laden en veiligheidshalve nog eens bijladen vlak voor Parijs,
                              terug keren was een ander verhaal, keer of zes laden dacht ik.
                              Maar wat voor die mens een groot probleem was, was dat hij aan geen enkele laadpaal
                              kon staan, hij moest dus iedere keer die caravan gaan parkeren en dus afhaken voor hij
                              voor een laadpaal kon gaan laden, wat een gedoe was dat zeg.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                                Ook begonnen ze op een bepaald moment op een autoweg tegen 80 à 90 km/u te rijden (wat ik toch gevaarlijk vind) om toch maar zonder nogmaals te moeten bijladen aan het Gardameer te geraken ... wat uiteindelijk toch niet lukte.
                                Ter info: Op de veel autowegen (ook in Italië en Duitsland) is de maximum snelheid voor een auto+aanhanger beperkt tot 80km/h.

                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X