Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?
    Bon, omdat ik hier toch wel wat meer wil over weten dan alleen de natte vinger van Verseg, ben ik zelf even op zoek gegaan naar meer informatie. In België is dat blijkbaar niet te doen zonder parlementaire vraag, in Nederland is men beter georganiseerd en bij Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid worden alle tussenkomsten van brandweer netjes geanalyseerd. Cijfers over 2022.
    Wat blijkt: 117 incidenten met brand waarin een (P)HEV, BEV of FCEV betrokken was. Dat zijn verkeersongevallen, aanrijdingen, brandstichting, garagebranden, spontane branden; alles samen dus.
    Hiervan zijn 65 branden de batterij niet betrokken (en niet beschadigd)
    Van 45 branden is de batterij erin betrokken (maar niet noodzakelijk de oorzaak)
    Bij 7 branden is de batterij beschadigd maar niet betrokken in de brand.

    Nu meer duidelijkheid over het brandgevaar bij het laden.
    Let wel: alle oorzaken inbegrepen: waaronder garagebrand, brandstichting, aanrijding en spontane brand.
    78 voertuigbranden ontstonden bij geparkeerde voertuigen, 16 daarvan hingen aan een lader en was de batterij betrokken in de brand (maar niet noodzakelijk de oorzaak).
    17 van die voertuigen hingen aan de lader maar was de batterij niet betrokken bij de brand
    43 voertuigen hingen niet aan de lader, waren geparkeerd en kregen te maken met brand.
    (2 situatie onbekend)

    Om het even in perspectief te plaatsen, in 2020 waren er in NL nog 5500 autobranden, in 2021 4753 autobranden. Daarvan waren 55 (1,3%) elektrische voertuigen en het wagenpark in NL bestaat uit 4% elektrische voertuigen (2021 cijfers).

    FWIW
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Bon, omdat ik hier toch wel wat meer wil over weten dan alleen de natte vinger van Verseg, ben ik zelf even op zoek gegaan naar meer informatie.
      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Hier iets uit de duim zuigen en het weergeven als zou het een feit zijn, mag ik me daar vragen bij stellen ja? En anders geef je gewoon aan dat het jou persoonlijke mening betreft.
      Begint echt belachelijk te worden dat u op de man speelt.
      Spijtig genoeg uw standaard manier om iets/iemand in diskrediet te brengen.
      Me dunkt dat u enkel nog uit bent op mij te viseren en gewoon per definitie alles wat ik post afbreekt.
      Reageer op hetgeen waarover het gaat, niet op wie het post.
      Tot op heden ook nog geen enkel wetenschappelijk bewezen tegenargument van u gezien, of enkel wat in het plaatje past.
      Ik heb de indruk dat u een zeer selectieve filter heeft en geen enkel nadeel van een elektrisch voertuig wil aanvaarden.

      Verder is de rest van uw reactie nog steeds volledig naast de kwestie.
      Een brand met een EV veroorzaakt zo goed als altijd voor veel grotere en duurdere schade dan een benzine of diesel en de batterij valt niet zomaar veilig te stellen.
      Zie de recente brand waar ook elektrische bussen volledig uitgebrand zijn, veel werk om de batterijen uit te bouwen alvorens ze die net als een EV eventueel kunnen onderdompelen.
      Elk ander voertuig dat niet EV is, dat kunnen ze gewoon blussen en gedaan.

      Een batterij van een EV dat al rijdend in brand vliegt, slechts enkele seconden heeft men alvorens een steekvlam het onmogelijk maakt nog levend uit te stappen.
      En neen, niet uit de duim gezogen maar de getuigenissen van mensen die het meemaakten.
      Misschien heb je die artikels of reportages nooit gezien?
      Last edited by VerSeg; 19 oktober 2023, 16:29.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Misschien ook eens lezen Hombre, niet door mij geschreven tekst.

        https://www.poliswijzer.nl/autoverze...%20auto%20zelf.

        Wat is het verschil in brandgevaar?
        Elektrische auto's vatten vooral vlam tijdens het opladen en fossiele auto's juist tijdens het rijden. Bij het overdragen van energie kan er kortsluiting ontstaan in bijvoorbeeld de laadpaal, in de kabel tussen de laadpaal en de auto en natuurlijk in de elektrische auto zelf. Als een elektrische auto brandt, is de brand lastiger om te blussen dan een brand in een benzineauto. Er ontstaat bijvoorbeeld brand in één van de accucellen. Na het blussen van de brand kan een andere cel in de accu ook oververhit zijn. Door deze kettingreactie blijft na het doven van de brand nog 24 uur kans op een nieuwe brand in de andere cellen.

        Elektrische auto's zijn vooral een gevaar in parkeergarages
        Het opladen van elektrische auto's in parkeergarages is wel een probleem wat betreft de brandveiligheid. Het wordt zorgwekkend als een elektrische auto vlam vat in een parkeergarage vol met nog meer elektrische auto's. Dat komt door de moeilijkheid om een brandend voertuig te blussen met een volgeladen accu. Het gevaar van het opnieuw oplaaien van de brand is vooral gevaarlijk in een parkeergarage.

        Een ander probleem met de elektrische auto is de rookontwikkeling als brand ontstaat in een parkeergarage. Deze auto's hebben meer kunststoffen en kabels die zorgen voor een grotere vuurzee. Hierdoor ontstaat meer hitte in de parkeergarages, met dus een grotere kans op het overslaan van de brand op andere voertuigen of het gebouw zelf. De kunststoffen zorgen voor een ergere rookontwikkeling, waardoor de brand lastiger te blussen is voor de brandweer.

        En ook nog deze:
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • *geeuw*
          Je valt in herhaling, Verseg. Als je een discussie niet met feiten kan weerleggen, sla je wild om je heen en wordt het persoonlijk.
          Ik herhaal mijn vraag: "Op basis van welk onderzoek komt u tot die conclusie?" Wat is er in godsnaam mis met zo'n vraag en/of de manier waarop die gesteld werd?

          Overigens is mijn reactie helemaal niet naast de kwestie, het ging hem over jouw opmerking "Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?"
          En kan krijg ik opnieuw het riedeltje van het gevaar bij EV branden. Ik ontken die gevaren ook helemaal niet, en heb het ondertussen wel begrepen dank u.

          Een batterij van een EV dat al rijdend in brand vliegt, slechts enkele seconden heeft men alvorens een steekvlam het onmogelijk maakt nog levend uit te stappen.
          En neen, niet uit de duim gezogen maar de getuigenissen van mensen die het meemaakten.
          Misschien heb je die artikels of reportages nooit gezien?​
          Neen, zo'n artikels heb ik nog niet gezien maar dat doet ook helemaal niet terzake. Individuele horrorverhalen hoor je van alles en nog wat, van exploderende barbecues tot brandende flatgebouwen. Heel erg, maar maak van die gevallen niet de vuistregel aub.

          Om terug te komen op de harde cijfers uit NL: van de 117 incidenten met brand werden er in totaal 27 auto's in een container ondergedompeld waarvan 6 ter plaatse en 21 na afvoer bij de bergingsmaatschappij. Het zal dan ook niet altijd zo hevig aan toe gaan zoals beweerd.

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            *geeuw*
            Je valt in herhaling, Verseg. Als je een discussie niet met feiten kan weerleggen, sla je wild om je heen en wordt het persoonlijk.
            Ik herhaal mijn vraag: "Op basis van welk onderzoek komt u tot die conclusie?" Wat is er in godsnaam mis met zo'n vraag en/of de manier waarop die gesteld werd?

            Overigens is mijn reactie helemaal niet naast de kwestie, het ging hem over jouw opmerking "Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?"
            En kan krijg ik opnieuw het riedeltje van het gevaar bij EV branden. Ik ontken die gevaren ook helemaal niet, en heb het ondertussen wel begrepen dank u.



            Neen, zo'n artikels heb ik nog niet gezien maar dat doet ook helemaal niet terzake. Individuele horrorverhalen hoor je van alles en nog wat, van exploderende barbecues tot brandende flatgebouwen. Heel erg, maar maak van die gevallen niet de vuistregel aub.

            Om terug te komen op de harde cijfers uit NL: van de 117 incidenten met brand werden er in totaal 27 auto's in een container ondergedompeld waarvan 6 ter plaatse en 21 na afvoer bij de bergingsmaatschappij. Het zal dan ook niet altijd zo hevig aan toe gaan zoals beweerd.
            U bent echt echt wel een die hard fan, alles omtrent EV steeds maar "proberen" goedpraten
            Elk artikel wat over een EV gaat, of zelfs elk feit, daarbij voelt U zich persoonlijk aangevallen
            Is niet meer normaal, je zou haast denken dat U een verkoper bent van EV wagens of dat uw leven ervanaf hangt

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              .......................
              Elektrische auto's zijn vooral een gevaar in parkeergarages
              ................................
              Inderdaad!
              Daarbij moet er nog gerekend worden dat de hitte van die brandende elektrische voertuigen in garages de structuur van het gebouw beschadigen.
              Beton wordt beschadigd bij grote hitte en het staal van de bewapening verliest heel wat sterkte bij die hoge temperaturen.
              In het uiterste geval zou zo'n gebouw gewoon kunnen instorten.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                *geeuw*
                Je valt in herhaling, Verseg. Als je een discussie niet met feiten kan weerleggen, sla je wild om je heen en wordt het persoonlijk.
                Ik herhaal mijn vraag: "Op basis van welk onderzoek komt u tot die conclusie?" Wat is er in godsnaam mis met zo'n vraag en/of de manier waarop die gesteld werd?

                Overigens is mijn reactie helemaal niet naast de kwestie, het ging hem over jouw opmerking "Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?"
                En kan krijg ik opnieuw het riedeltje van het gevaar bij EV branden. Ik ontken die gevaren ook helemaal niet, en heb het ondertussen wel begrepen dank u.



                Neen, zo'n artikels heb ik nog niet gezien maar dat doet ook helemaal niet terzake. Individuele horrorverhalen hoor je van alles en nog wat, van exploderende barbecues tot brandende flatgebouwen. Heel erg, maar maak van die gevallen niet de vuistregel aub.

                Om terug te komen op de harde cijfers uit NL: van de 117 incidenten met brand werden er in totaal 27 auto's in een container ondergedompeld waarvan 6 ter plaatse en 21 na afvoer bij de bergingsmaatschappij. Het zal dan ook niet altijd zo hevig aan toe gaan zoals beweerd.
                Als je dan toch graag met cijfers speelt welke enkel u goed uitkomen.
                Zelf kom je ook niet met feiten, enkel met gedeeltelijke cijfers die passen bij uw gedachte.
                Hoeveel benzinewagens of diesels heeft men ooit moeten onderdompelen omdat ze niet geblust geraken?
                Inderdaad 0,0 op de miljoenen die er rijden.
                Dat niet blusbaar zijn van een batterij is typisch voor een EV en bestaat voor geen enkel ander voertuig.
                Doe anders toch eens de moeite om ook te lezen wat een verzekeringsmaatschappij ervan zegt uit ervaring, maar dat negeert u uiteraard liever.
                Nogmaals, niemand beweert hier dat EV's meer branden veroorzaken maar wel dat de schade en nevenschade veel groter is en de kosten veel hoger oplopen.
                En wat er mis is met uw reacties is vooral het doel dat er achter zit.
                EV's die niet geblust geraken zonder onder te dompelen, grote steekvlammen en ontploffingen van de batterij, extreme hitte dat betonstructuren kunnen aantasten, … dat zijn feiten Hombre, dat ze nu in een krant komen of niet maakt op zich niets uit want ook in de cijfers van de brandweer zullen die wel voorkomen.

                Hoe zouden dit geen feiten kunnen zijn als de brandweer ervoor komt?
                Ik veronderstel dat je onderstaande beperkte lijst dan ook wel zal terugvinden in de statistieken van de brandweer?





                In een ondergrondse parking in de Ravensteinstraat in Brussel ontstond gisteren brand in een elektrische wagen. De oorsprong van de brand moet nog onderzocht worden.








                In Haaltert is rond half twee vanmiddag, vlak voor het gemeentehuis, een elektrische auto van de gemeente uitgebrand. De twee mensen van de gemeente die in de


                Een bewakingscamera in een ondergrondse parking in China registreerde hoe deze Tesla Model S in brand vloog.






                Op Bouwelheide Grobbendonk is maandagmiddag rond 11.50u een elektrische wagen Ford Mustang E-Mach compleet uitgebrand. Brandweer Kempen heeft de vlammen kunnen blussen, maar de auto krijgt een nabehandeling in een speciale container.


                Politie en brandweer kregen maandag omstreeks 15.30 uur een melding van een brandend voertuig in de Zandvoordestraat in Oostende. Het voertuig stond geparkeerd op een bedrijventerrein.


                Een elektrische auto is woensdag in brand geraakt tijdens een laadbeurt in het Vlaams plaatsje Wieze. De brandweer moest uitrukken en heeft de auto in een waterdichte container geplaatst. De auto raakte zwaar beschadigd, maar er vielen geen gewonden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Dus de cijfers van een overheidsinstantie in Nederland zijn ongeloofwaardig volgens Verseg en die probeert dat te counteren met een berg links van 2019 tot 2023, van Vlaanderen tot China
                  Om wat te bewijzen? Dat auto's in brand vliegen? Dat elektrische auto's soms na brand uit voorzorg in een dompelcontainer moeten? Dat is niets nieuws jongen, en ik beweer ook nergens het tegendeel. Ik geef zelfs hoeveel branden en hoeveel dompelcontainers in kwestie. Ik probeer alleen het algemene beeld (in media en sociale media) dat men weergeeft over deze EV's te nuanceren met harde en correcte cijfers en feiten. Want volgens diezelfde media zouden EV's ook allemaal spontaan in brand vliegen, gaan de batterijen maar 5 jaar mee, is het een aanslag op het milieu en vandaag in de krant: elektrische voertuigen maken de files langer
                  Laat ik dan ook enkele links meegeven om aan te geven dat brandstofwagens ook hun risico's hebben.

                  Luton airport, 1500 voertuigen vernield en carpark ingestort; oorzaak RangeRover Diesel 2014 in brand


                  Reeks auto's aan de kust in brand


                  Liverpool carpark fire in 2017, meer dan 1000 auto's in brand; oorzaak ook hier een RangeRover.


                  Inderdaad, hier is geen dompelcontainer nodig

                  En laat ons niet vergeten, enkele uitgebrande autoboten waarbij de oorzaak lag aan een brandstofwagen.
                  Over de Fremantle Highway was er het eerst: dat moeten de EV's geweest zijn, tot: tiens ze zijn bijna allemaal onbeschadigd, en nu zijn de eerste onderzoeken afgerond: "blijkbaar waren de EV's niet de oorzaak. Hier is het wachten op de officiële eindverslagen van de veiligheidsdiensten.
                  The salvage operation to remove cars and debris from the fire-damaged car carrier Fremantle Highway has been completed. It is thought that as many as...


                  Als in uw woning-met-garage een auto staat en die vliegt in brand, wees dan maar zeker dat een groot stuk van uw woning ook in de fik gaat, benzine, diesel of batterijen. Dat die wagen achteraf in een dompelcontainer moet zal u worst wezen.
                  Als de auto's dicht bij elkaar staan zoals in een parkeergarage, gaan ook andere auto's in de vlammen opgaan, benzine, diesel of batterijen. Dat die wagen achteraf in een dompelcontainer moet zal u worst wezen.




                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Dus de cijfers van een overheidsinstantie in Nederland zijn ongeloofwaardig volgens Verseg en die probeert dat te counteren met een berg links van 2019 tot 2023, van Vlaanderen tot China
                    Om wat te bewijzen? Dat auto's in brand vliegen? Dat elektrische auto's soms na brand uit voorzorg in een dompelcontainer moeten? Dat is niets nieuws jongen, en ik beweer ook nergens het tegendeel. Ik geef zelfs hoeveel branden en hoeveel dompelcontainers in kwestie. Ik probeer alleen het algemene beeld (in media en sociale media) dat men weergeeft over deze EV's te nuanceren met harde en correcte cijfers en feiten. Want volgens diezelfde media zouden EV's ook allemaal spontaan in brand vliegen, gaan de batterijen maar 5 jaar mee, is het een aanslag op het milieu en vandaag in de krant: elektrische voertuigen maken de files langer
                    Laat ik dan ook enkele links meegeven om aan te geven dat brandstofwagens ook hun risico's hebben.

                    Luton airport, 1500 voertuigen vernield en carpark ingestort; oorzaak RangeRover Diesel 2014 in brand


                    Reeks auto's aan de kust in brand


                    Liverpool carpark fire in 2017, meer dan 1000 auto's in brand; oorzaak ook hier een RangeRover.


                    Inderdaad, hier is geen dompelcontainer nodig

                    En laat ons niet vergeten, enkele uitgebrande autoboten waarbij de oorzaak lag aan een brandstofwagen.
                    Over de Fremantle Highway was er het eerst: dat moeten de EV's geweest zijn, tot: tiens ze zijn bijna allemaal onbeschadigd, en nu zijn de eerste onderzoeken afgerond: "blijkbaar waren de EV's niet de oorzaak. Hier is het wachten op de officiële eindverslagen van de veiligheidsdiensten.
                    The salvage operation to remove cars and debris from the fire-damaged car carrier Fremantle Highway has been completed. It is thought that as many as...


                    Als in uw woning-met-garage een auto staat en die vliegt in brand, wees dan maar zeker dat een groot stuk van uw woning ook in de fik gaat, benzine, diesel of batterijen. Dat die wagen achteraf in een dompelcontainer moet zal u worst wezen.
                    Als de auto's dicht bij elkaar staan zoals in een parkeergarage, gaan ook andere auto's in de vlammen opgaan, benzine, diesel of batterijen. Dat die wagen achteraf in een dompelcontainer moet zal u worst wezen.



                    Hombre, ik ben uw aanvallende reacties op de man stilaan beu en zal u als enige op dit forum moeten gaan negeren.
                    VerSeg dit, VerSeg dat, … stop met mij te viseren en hou het bij het topic.

                    U heeft net als iedereen het recht op een mening, maar dat betekent niet dat uw mening de realiteit is.
                    Er mag niets negatiefs over een EV geschreven worden of u steigert.
                    Waarom u de realiteit blijft verdraaien is een raadsel.

                    Als u zelfs effectieve branden met brandweer erbij, foto's of video's en reportages van de uitgebrande EV's niet als feiten wil aanzien, dan is er toch iets fameus mis met uw realiteitszin.
                    Ook info van verzekeraars dat EV's veel grotere schade meebrengen kan niet tellen voor u.
                    Dat zijn niet mijn woorden of vaststellingen, maar bewijsbare feiten!

                    Uiteraard zijn er ook branden geweest met niet-EV's, maar de intensiteit van 1 brandend voertuig is nooit zo heftig als dat van een EV waarvan de batterij in brand vliegt.

                    Wacht tot er evenveel EV's rondrijden als nu benzine en diesel samen en het aantal incidenten evenredig zal toenemen, dan zullen vele ontkenners er wel een andere kijk op hebben.
                    Er zijn in 2023 slechts 138.749 EV's in België op een totaal van 6.030.700 personenwagens.
                    Als dat 43 keer zou toenemen met het huidige type batterijen, dan neemt het aantal (ernstige) incidenten minstens evenveel toe.
                    Het feit dat alle fabrikanten naar betere en veiligere batterijen zoeken is op zich al bewijs genoeg dat de actuele niet op punt staan en EV nog voor forse verbetering vatbaar is.

                    En de links staan er omdat u zelf aangaf ze niet gezien of gelezen te hebben.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Hombre, ik ben uw aanvallende reacties op de man stilaan beu en zal u als enige op dit forum moeten gaan negeren.
                      VerSeg dit, VerSeg dat, … stop met mij te viseren en hou het bij het topic.

                      U heeft net als iedereen het recht op een mening, maar dat betekent niet dat uw mening de realiteit is.
                      Er mag niets negatiefs over een EV geschreven worden of u steigert.
                      Waarom u de realiteit blijft verdraaien is een raadsel.

                      Als u zelfs effectieve branden met brandweer erbij, foto's of video's en reportages van de uitgebrande EV's niet als feiten wil aanzien, dan is er toch iets fameus mis met uw realiteitszin.
                      Ook info van verzekeraars dat EV's veel grotere schade meebrengen kan niet tellen voor u.
                      Dat zijn niet mijn woorden of vaststellingen, maar bewijsbare feiten!

                      Uiteraard zijn er ook branden geweest met niet-EV's, maar de intensiteit van 1 brandend voertuig is nooit zo heftig als dat van een EV waarvan de batterij in brand vliegt.

                      Wacht tot er evenveel EV's rondrijden als nu benzine en diesel samen en het aantal incidenten evenredig zal toenemen, dan zullen vele ontkenners er wel een andere kijk op hebben.
                      Er zijn in 2023 slechts 138.749 EV's in België op een totaal van 6.030.700 personenwagens.
                      Als dat 43 keer zou toenemen met het huidige type batterijen, dan neemt het aantal (ernstige) incidenten minstens evenveel toe.
                      Het feit dat alle fabrikanten naar betere en veiligere batterijen zoeken is op zich al bewijs genoeg dat de actuele niet op punt staan en EV nog voor forse verbetering vatbaar is.

                      En de links staan er omdat u zelf aangaf ze niet gezien of gelezen te hebben.
                      Tja, Verseg dit of Verseg dat... als ik me tot u wil richten in een reactie op uw berichten, mag ik toch wel uw forumnaam gebruiken zeker?
                      Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je een probleem hebt met begrijpend lezen. Ik ontken helemaal geen mogelijke problemen met batterijen van EV's, ik heb het zelfs exact zo geschreven én bovendien de exacte cijfers van de overheid/brandweer gegeven.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      En de links staan er omdat u zelf aangaf ze niet gezien of gelezen te hebben.
                      Juist... die links hebben (opnieuw) niets te maken met uw bewering​ in dit bericht

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                      Een batterij van een EV dat al rijdend in brand vliegt, slechts enkele seconden heeft men alvorens een steekvlam het onmogelijk maakt nog levend uit te stappen.
                      En neen, niet uit de duim gezogen maar de getuigenissen van mensen die het meemaakten.
                      Misschien heb je die artikels of reportages nooit gezien?
                      Of bedoelde u dat ene krantenartikel over de gemeente-arbeiders in de auto die plots vuur vat? Dan is dit bericht van de deelwagenmaatschappij misschien wel interessant om lezen:
                      Het gaat hier over één van de deelwagens van Valckenier Share binnen onze vloot van Share4Mobility. Volgens de eerste vaststellingen zou de brand niet veroorzaakt zijn door een defect aan de auto zelf, maar door batterijen voor kleine elektronische toestellen die vervoerd werden in de kofferruimte. Dit is echter nog niet officieel bevestigd. We wachten daarom het onderzoek van de branddeskundige af.
                      ​Ik ga hier verder geen tijd meer steken om te reageren op uw berichten, dat heeft geen zin om feiten en cijfers op te zoeken om die dan totaal genegeerd te zien en zelf beschuldigd te worden van "aanvallende reacties op de man".
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Dat klopt maar gedeeltelijk, het BMS is er net omdat de batterij niet zou oververhitten en vuur vatten. Stroomafname en stroomsterkte, koeling of verwarming worden geregeld volgens de capaciteiten van het batterypack en dat is heus wel meer dan eenvoudig aan/uit. De batterijcellen worden individueel (of per cluster) gemonitord. Een kapotte cel hoeft daarom nog niet te betekenen dat het hele pack in brand schiet maar inderdaad eens een "thermal runaway" of kettingreactie start is er weinig aan te doen (vandaar ook de naam). Echter, dat BMS zal daardoor niet uitgeschakeld worden. Enfin, toch niet zolang deze zelf niet opbrand want die gebruikt net als het koelcircuit het aparte 12V elektrische systeem van de wagen en niet het 400/800V batterypack. En zoals je aangeeft is dit koelsysteem niet berekend op een kettingreactie.
                        Mijn punt is dat de lithium batterijen in een fiets of boormachine wel dezelfde (chemische) basis hebben maar niet dezelfde beveiligingen als in een BEV.
                        Neen, die 12V (of 24V bij zware voertuigen) dienen enkel om de boel opgestart te krijgen. Daarna zijn het de tractiebatterijen die alles gaande houden. Die tractiebatterijen houden ook de 12/24V batterijen op peil eenmaal het voertuig opgestart. De koeling die werkt op de tractiebatterijen, zo'n 12V batterijtje gaat geen koeling (eigenlijk een deel van de airco) draaiend houden. Dat zijn echt wel kW die nodig zijn, een beetje meer dan een ventilatortje. Als je met 20kW aan het laden bent met een laadefficientie van 90% dan moet er 2kW in warmte uit het batterijpack gehaald worden. Als je met 120kW aan het laden bent is dat al 12kW. De laatste genaratie laders pompt 300kW. Als die 12/24V leeg is, dan start een EV niet eens meer op want de contactoren die nodig zijn om de hoofdbatterij in te schakelen kunnen dan niet eens geactiveerd worden. Het BMS schakelt die contactoren uit bij het minste dat misloopt. Ja, het staat raar dat je een EV moet starten met startkabels. Maar het is de realiteit.

                        Misschien eens wat meer van de techniek bijleren in plaats van marketing brochures na te vertellen?

                        Comment


                        • Je moet niet door te diep water rijden met een elektrische auto, maar dat kan ook slecht aflopen bij een auto met verbrandingsmotor als er water mee naar binnen wordt gezogen:

                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Moraal van het verhaal: een idioot met een auto is even idioot met een EV als met een ICE. Geen grote verrassing...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                              Neen, die 12V (of 24V bij zware voertuigen) dienen enkel om de boel opgestart te krijgen. Daarna zijn het de tractiebatterijen die alles gaande houden. Die tractiebatterijen houden ook de 12/24V batterijen op peil eenmaal het voertuig opgestart. De koeling die werkt op de tractiebatterijen, zo'n 12V batterijtje gaat geen koeling (eigenlijk een deel van de airco) draaiend houden. Dat zijn echt wel kW die nodig zijn, een beetje meer dan een ventilatortje. Als je met 20kW aan het laden bent met een laadefficientie van 90% dan moet er 2kW in warmte uit het batterijpack gehaald worden. Als je met 120kW aan het laden bent is dat al 12kW. De laatste genaratie laders pompt 300kW. Als die 12/24V leeg is, dan start een EV niet eens meer op want de contactoren die nodig zijn om de hoofdbatterij in te schakelen kunnen dan niet eens geactiveerd worden. Het BMS schakelt die contactoren uit bij het minste dat misloopt. Ja, het staat raar dat je een EV moet starten met startkabels. Maar het is de realiteit.
                              Dus 10% gaat puur naar koeling, om pakweg een 60 Kwh aan een snelle lader bij te laden haal je 66 Kwh uit het net.
                              Een reden om een EV beter traag te laden, als je tijd hebt tenminste.


                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Moraal van het verhaal: een idioot met een auto is even idioot met een EV als met een ICE. Geen grote verrassing...
                                Ik weet nu niet of je die man direct als een idioot met een auto kan bestempelen.
                                Door de weersomstandigheden zijn ze wellicht door plassen gereden, maar daarom niet door een halve meter water.
                                Het zou natuurlijk wel kunnen dat hij wel door een halve meter water gereden is op een ondergelopen wegdeel, misschien vertelt hij niet alles.
                                Maar als je leest dat een Tesla door "meters diep water" kan/mag rijden (wat ik de meeste mensen niet zie doen) ... dan is er toch een foutje aan die Tesla me dunkt.

                                Als ze bvb. door dergelijk "plassen" gereden zijn ... Maar volgens Tesla zou het mogen (?)
                                Last edited by Guest49; 21 oktober 2023, 11:14.

                                Comment

                                Working...
                                X