Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
Bekijk bericht
Wat blijkt: 117 incidenten met brand waarin een (P)HEV, BEV of FCEV betrokken was. Dat zijn verkeersongevallen, aanrijdingen, brandstichting, garagebranden, spontane branden; alles samen dus.
Hiervan zijn 65 branden de batterij niet betrokken (en niet beschadigd)
Van 45 branden is de batterij erin betrokken (maar niet noodzakelijk de oorzaak)
Bij 7 branden is de batterij beschadigd maar niet betrokken in de brand.
Nu meer duidelijkheid over het brandgevaar bij het laden.
Let wel: alle oorzaken inbegrepen: waaronder garagebrand, brandstichting, aanrijding en spontane brand.
78 voertuigbranden ontstonden bij geparkeerde voertuigen, 16 daarvan hingen aan een lader en was de batterij betrokken in de brand (maar niet noodzakelijk de oorzaak).
17 van die voertuigen hingen aan de lader maar was de batterij niet betrokken bij de brand
43 voertuigen hingen niet aan de lader, waren geparkeerd en kregen te maken met brand.
(2 situatie onbekend)
Om het even in perspectief te plaatsen, in 2020 waren er in NL nog 5500 autobranden, in 2021 4753 autobranden. Daarvan waren 55 (1,3%) elektrische voertuigen en het wagenpark in NL bestaat uit 4% elektrische voertuigen (2021 cijfers).
FWIW
Comment