Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
Bekijk bericht
Werkende mensen komen in theorie pas thuis als de zon onvoldoende of niets meer opbrengt, tenzij ze met de nachtploeg staan uiteraard.
Daarbuiten hebben we ook de wintermaanden waar de opbrengst van panelen al niet voldoende is voor het verbruik van de woning te dekken.
En neen, je moet daar zoals bij het tanken van een ICE niet bij blijven staan. Je steekt het ding in en als je weer vertrekt is de auto bijgeladen.
Dat hoop je dan maar dat dit zo blijft, met de digitale teller wil men remote het laadproces kunnen beperken wanneer er veel mensen stroom afnemen om het net niet te belasten.
Als ze naar 50% beperken, dan duurt het al 12 uur om te laden wat nu op 6 uur kan, maar ze willen ook momenten waarop ze laden volledig kunnen onderbreken.
Wie dan veel km doet of een wagen heeft met beperkt bereik, die zal zijn wagen niet meer volledig geladen zien tegen de volgende ochtend.
Een ander groot percentage (40%) kan dit op het werk doen.
Mijn vrouw kan inderdaad ook op het werk laden, maar op het jaar dat ze nu haar EV heeft, is dat slechts drie keer mogelijk geweest.
Er zijn veel te weinig laadpunten voor alle wagens en wie er komt laden, die staat er meestal een uur of zes aan gekoppeld, dus geen tijd genoeg om twee wagens per dag aan dezelfde laadpaal volledig te kunnen laden.
Ja, deels laden denk je dan, maar dan moet iedereen er ook veel sneller terug naartoe en herhaalt het systeem zich dat er niet genoeg vrije en werkende laadpalen zijn.
Zoals reeds vaker geschreven, het kan werken maar er moet nog heel veel veranderen aan de infrastructuur en techniek alvorens EV een gelijkwaardig kan worden gesteld aan een benzine of diesel.
Op dit moment is het nog te veel beperkt op korte afstanden en veel tijd hebben.
Voor mensen die niet thuis kunnen laden moeten alternatieven gezocht worden ja, maar je hoeft het daarom nog niet op flessen te trekken en bij iedere parkeerplaats een een lader te voorzien.
In Noorwegen rijdt nu 80% reeds elektrisch en 90% kan daar thuis laden, het kan dus wel.
Als de overheid ons verplicht om te schakelen naar elektrisch, dan is de overheid ook verplicht om te zorgen dat de stroomvoorziening kan volgen.
Als ze het laden tot 50% (voorbeeld) beperken, dan kunnen ze met hetzelfde net dubbel zoveel wagens laten laden, dat er geen enkele dan nog volledig geladen is zal hun worst wezen ... maar cijfermatig kunnen ze aantonen dat ze de capaciteit van het netwerk verdubbeld hebben.
EV's zijn op dat vlak geen bedreiging, wel de warmtepompen die tegen 2050 in zowat iedere woning moeten draaien en bij koud weer constant een hoge stroom nodig hebben.
Of denk je echt dat ze tegen 2050 in heel het land de nodige infrastructuur gaan aanpassen?
Inderdaad, de technologie staat niet stil maar gaat in twee richtingen uit: ofwel grote en zware batterijpacks die inderdaad 1000km kunnen stroom leveren (en maar twee keer op een jaar nuttig is) of kleinere batterijen omdat laden veel minder een probleem gaat zijn.
Ofwel gaat men eens langer laden en langer gerust zijn (grotere batterij) ofwel gaat men vaker moeten laden (kleinere batterij) en gaan er nog meer tegelijk moeten laden.
Of het allemaal goed komt zullen we nu nog niet kunnen bepalen, iedereen zal moeten wachten op wat de toekomst geven zal.
Actueel is EV goed voor een beperkt gebruik, voor de ene goed genoeg, voor de andere een te grote impact en beperking.
Comment