Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

    Batterijen worden verwarmd en gekoeld via een warmtepomp. Je merkt daar in de praktijk niets van, het ding zit er en doet z'n werk. Zonder warmtepomp zou het verbruik hoger zijn, de range korter. Zonder warmtepomp heeft de wagen nood aan klassieke electrische verwarming, met hoger verbruik.
    Je merkt daar inderdaad niets van, maar bij het laden aan een DC snelle laadpaal
    gaat +10% van wat je betaalt naar koeling van het ganse systeem (batterijen, laad kabel en DC omvormer laadpaal)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Je merkt daar inderdaad niets van, maar bij het laden aan een DC snelle laadpaal
      gaat +10% van wat je betaalt naar koeling van het ganse systeem (batterijen, laad kabel en DC omvormer laadpaal)
      En als je daarmee 20% bespaart? Wat is dan exact het probleem?
      There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

        En als je daarmee 20% bespaart? Wat is dan exact het probleem?
        20% besparing op wat ???

        Comment


        • Het is even zoeken naar een model die zowel met als zonder warmtepomp is te leveren.

          Neem de ID 3.

          "Het bleek dat het model met weerstandsverwarming gemiddeld 17,7 kWh / 100 km (177 Wh / km) verbruikt, terwijl de warmtepompversie 16,5 kWh / 100 km (165 Wh / km) verbruikt, dus 6,8% minder. . Na dezelfde afstand in een auto zonder warmtepomp te hebben gereden, bleef er 69 kilometer over, in de variant met warmtepomp - 101 kilometer."



          Je zal dus niet méér moeten "tanken" met een versie met warmtepomp, maar 6,8% minder moeten tanken.
          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

          Comment


          • Wat als we een echte strenge winter krijgen: die hebben we sinds de opkomst van batterijauto's niet meer gehad. Een berenmuts op kranten achter je trui en een bontmantel dito handschoenen, blauwe tenen voorkomen middels een paar sneeuwlaarzen met in de kofferbak een petroleumkacheltje. Alternatief bij koud weer, auto laten staan en in een trapauto op weg om je warm te fietsen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
              Het is even zoeken naar een model die zowel met als zonder warmtepomp is te leveren.

              Neem de ID 3.

              "Het bleek dat het model met weerstandsverwarming gemiddeld 17,7 kWh / 100 km (177 Wh / km) verbruikt, terwijl de warmtepompversie 16,5 kWh / 100 km (165 Wh / km) verbruikt, dus 6,8% minder. . Na dezelfde afstand in een auto zonder warmtepomp te hebben gereden, bleef er 69 kilometer over, in de variant met warmtepomp - 101 kilometer."



              Je zal dus niet méér moeten "tanken" met een versie met warmtepomp, maar 6,8% minder moeten tanken.
              Deze zomer zaten wij op b&b in Zuid Frankrijk, daar zat nog een koppel die met een Tesla3 (firma wagen) reden.
              Hun dagelijkse uitstappen planning was meer gebaseerd op plaatsen waar ze eventueel een laadpaal konden gebruiken dan op wat er te zien was, in de omtrek van 100Km was nergens een laadpaal van meer dan 7Kw.
              Letterlijk gezegd door die man, “hadden we geweten wat we nu ondervinden, dan waren we met de auto van mijn vrouw gekomen” …….​

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Deze zomer zaten wij op b&b in Zuid Frankrijk, daar zat nog een koppel die met een Tesla3 (firma wagen) reden.
                Hun dagelijkse uitstappen planning was meer gebaseerd op plaatsen waar ze eventueel een laadpaal konden gebruiken dan op wat er te zien was, in de omtrek van 100Km was nergens een laadpaal van meer dan 7Kw.
                Letterlijk gezegd door die man, “hadden we geweten wat we nu ondervinden, dan waren we met de auto van mijn vrouw gekomen” …….​
                Dat is een tijdelijke situatie en heeft niets met een EV op zich te maken .

                Vroeg of laat kopen we er allemaal één, ook tweedehands:

                Tegen 2035 rijden 33 miljoen Europese gezinnen met een elektrische tweedehandsauto. Als leasingbedrijven sneller zouden elektrificeren dan de markt, krijgen 51 miljoen gezinnen toegang tot een goedkope tweedehands EV.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Wat als we een echte strenge winter krijgen: die hebben we sinds de opkomst van batterijauto's niet meer gehad. Een berenmuts op kranten achter je trui en een bontmantel dito handschoenen, blauwe tenen voorkomen middels een paar sneeuwlaarzen met in de kofferbak een petroleumkacheltje. Alternatief bij koud weer, auto laten staan en in een trapauto op weg om je warm te fietsen.

                  Tja. Ik herinner met destijds dezelfde discussie met de eerste dieselwagens. De diesel bevroor, ze zouden niet meer starten. Enzoverder. Achteraf is dat allemaal praat voor de vaak geweest. Misschien dat er de eerste jaren (begin de jaren '80) wel dieselauto's met problemen zijn geweest, maar laten we zeggen dat dat soort argumenten gaandeweg zijn verdwenen.

                  Ik stel alleen vast dat de noorderlijke landen toch wel heel fel inzetten op BEV's. Noorwegen is nu ook niet bepaald exotisch, en bijna 70% van de wagens zijn electrisch. In Ijsland is ondermeer Tesla bezig met een opmars. Electricititeit kost er ook niets. En als je range 450km is, en die valt door de koude voor 50% weg, dan geraak je met 225km echt wel van dorp tot dorp.
                  There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Deze zomer zaten wij op b&b in Zuid Frankrijk, daar zat nog een koppel die met een Tesla3 (firma wagen) reden.
                    Hun dagelijkse uitstappen planning was meer gebaseerd op plaatsen waar ze eventueel een laadpaal konden gebruiken dan op wat er te zien was, in de omtrek van 100Km was nergens een laadpaal van meer dan 7Kw.
                    Letterlijk gezegd door die man, “hadden we geweten wat we nu ondervinden, dan waren we met de auto van mijn vrouw gekomen” …….​
                    Ik volg daar wel in. Frankrijk is zeker buiten de steden compleet achter. En ik moet absoluut toegeven dat je toch even met de juiste apps moet leren werken, de juiste laadkaartjes moet hebben, en wat laadkabels en verloopstekkeres in je auto moet hebben wil je gaan roadtrippen met een BEV. En dat dit op dit moment niet voor iedereen is weggelegd. Of - als dat een firmawagen was - had ie bepaalde kaartjes dan misschien weer niet en vertikte hij het om zelf 10 euro uit te geven voor een laadbeurt. Dus ja.

                    Nu. Mochten ze al eens beginnen de laadpalen te koppelen aan een simpele bancontact zoals bij een tankstation, de drempel naar BEV zou al heel wat lager liggen. Europa / België had daar beter wat subsidie aan gegeven in plaats van de Chinezen te sponsoren.

                    Aan de andere kant rij ik momenteel wel naar en in Bretagne (Saint Malo) op dezelfde manier als zou ik met m'n benzine gereden zijn. Evenveel en even lange stops. Maar wel met behulp van de Tesla Superchargers. En dat maakt écht het verschil. Deze zomer op weg naar Cahors zijn we superveel Fastneds tegengekomen langs de snelweg. Die moeten qua kwaliteit niet onderdoen voor de Tesla Superchargers. En dat ging ook.
                    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                    Comment


                    • In Scandinavië is een stopcontact voor auto's op de parking normaal. In de jaren 70 hadden ze dat al om je auto en de olie van de motor op te warmen in de winter. En in Noorwegen is electriciteit goedkoop omdat ze grote inkomsten hebben van de verkoop van aardolie. IJsland heeft geothermische power . Beide niet van toepassing hier.

                      En als dat je je vakantie moet plannen rond de laadpunten van je auto niets te maken heeft met de keuze van een EV ....

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Elektrische auto - de grootste zwendel die de wereld ooit heeft gezien?
                        Heeft iemand hier wel eens over nagedacht?
                        'Als alle auto's elektrisch waren...
                        En als we vast zouden zitten in een file van drie uur in de kou van een sneeuwstorm, zouden onze batterijen helemaal leeg zijn.
                        Omdat elektrische auto's eigenlijk geen verwarming hebben.
                        En het feit dat ik de hele nacht op straat zat zonder batterij verwarming doekjes radio gps batterij allang leeg
                        Je kunt proberen hulpdiensten te bellen en vrouwen en kinderen te beschermen, maar die kunnen niet komen helpen omdat elke weg afgesloten is en waarschijnlijk elke politieauto elektrisch zal zijn.
                        En als de wegen geblokkeerd worden door duizenden auto's, kan niemand verder. Hoe laad je ter plekke batterijen op?
                        Files zijn zelfs tijdens vakantie hetzelfde probleem.
                        Het zou niet mogelijk zijn om in een elektrische auto de airco aan te zetten voor korte tijd. Je batterijen zouden zo leeg zijn!
                        Natuurlijk praat geen politicus of journalist hierover, maar het gaat gebeuren.​

                        Dit is wat ik denk over elektrische auto's.
                        Mooie poging om de discussie terug aan te wakkeren, maar ik betwijfel of dit jouw gedacht is over elektrische wagens. Sneeuwstormen hebben we hier de laatste 60 jaar -of langer- niet meer gehad.
                        Soit, ter zake. Mijn EV heeft een 3kW heater, dat blijkt ook in landen aan de Poolcirkel meer dan voldoende te zijn. Daarnet nog even nagekeken, buitentemperatuur 6°C en gewenste binnentemperatuur 20°C. Bij het wegrijden vraagt de verwarming 3kW gedurende een halve minuut om dan vlot en geleidelijk terug te zakken naar een stabiele 1.1 à 1.2kW. Verbruik radio/GPS zijn te verwaarlozen. Met een volle 77.4kWh dus voldoende om het een 70 uur uit te houden in uw sneeuwstorm. Of met een halfvolle batterij nog 35 uur. Zelfs indien je de volle 3kW zou aanspreken (sneeuwstorm bij -25°C en je wenst in de auto 30°C) toch nog meer dan 12uur. Tja, als je batterij bijna leeg is heb je een probleem. Net zoals een diesel of benzinewagen trouwens.
                        Klein detail: ik heb geen warmtepomp op mijn wagen, dat is nu zowat standaard. Dat zou het verbruik voor verwarming, afhankelijk van de situatie, kunnen verminderen met 20 tot 50%. Daarmee kan je in nog grotere sneeuwstormen langer blijven stilstaan.
                        Airco is hetzelfde: geen problemen zoeken waar er geen zijn. Disclaimer: cijfers kunnen variëren naar type/merk auto en de individuele situaties
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment



                        • Vroeg of laat kopen we er allemaal één, ook tweedehands:

                          https://www.standaard.be/cnt/dmf20231121_95835650[/QUOTE]

                          Een tweedehands elektrische wagen van 10.000 euro kopen om dan een paar maanden later een rekening van zo'n 20.000 euro gepresenteerd te krijgen om het accupack te laten vervangen?
                          Er is een reden waarom elektrische wagens zoveel waarde verliezen, en als die pakweg 10 jaar oud is, dan is de kans heel groot dat de accu het niet lang meer zal uithouden, zo'n wagen wordt dan onverkoopbaar.

                          De gebruikers van elektrische wagens die er héél tevreden over zijn, dat zijn er bijna allemaal die de wagen zelf niet moeten betalen (of die een veel hoger inkomen hebben dan bijvoorbeeld de gemiddelde arbeider die er zelfs niet aan denkt om zoveel geld uit te geven aan een elektrische wagen).
                          Last edited by Black B@ndit; 22 november 2023, 18:05.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                            Hier een gelukkige Model Y eigenaar.
                            Tot vorig jaar was ik ook een relatief grote tegenstander van BEV en Tesla in het bijzonder.

                            We zijn een jaar met fantastische roadtrips en zorgeloos dagelijks gebruik verder. Dus lees ik het allemaal eens, en ik haal lachend mijn schouders op.
                            Ik kan jullie verzekeren, niets zorgen, niets range anxiety, niets hoog verbruik, niets leeglopende batterijen in ellenlange files, niets lage verkoopwaarde, niets problemen omdat alles op een scherm staat,...
                            The proof of the pudding is in eating the pudding.

                            Kritiek op wat nieuw is. Done this, seen that. In 1997 praatten we ook allemaal slechte dingen over mensen die toen al met een GSM rondliepen. En 5 jaar later liepen we allemaal zelf met éne rond.
                            Uiteraard levert het nu nog geen problemen op, dat zou wel spijtig zijn moest dat wel zo zijn
                            Er zijn amper EV's in vergelijking met fossiele brandstofmotoren in België en omstreken, bekijk het zelfs over gans Europa.

                            Dus i.p.v. steeds maar in verdediging te gaan moet je eens verder denken dan enkel aan jezelf

                            Stel je voor dat iedereen EV rijdt, welke elektriciteitsvoorzieningen moet men dan voorzien om dat allemaal te kunnen trekken
                            Tevens het tanken, nu gaat iemand met een brandstofwagen gaan tanken en staan er anderen aan te schuiven, geen probleem uiteraard want 3 minuutjes later is devolgende aan de beurt en kan die persoon die net getankt heeft weer 800km verder (en sommigen nog veel meer)
                            Stel je dan eens voor dat het bij iedereen een kwartier zou duren, minimum wel te verstaan, kan je je voorstellen welke problemen dit zal geven aan de laadpunten

                            je moet niet gestudeerd hebben om te beseffen welke files er zullen ontstaan voor en na de werkuren en dan spreken we nog niet tijdens de welverdiende vakantietrip naar het zuiden
                            Op sommige vakantieweekends staan nu al enorme files om een tankstation op te rijden, laat staan dat iedereen daar tijdens zijn laadbeurt een koffie gaat drinken

                            Dat men in ieder geval al eens stopt met het over subsidiëren van EV's voor bedrijven, pas dan zal je zien hoeveel EV's er amper rondrijden bij mensen in privé gebruik

                            Ik ben niet tegen EV, maar met huidige technologie moet men nog een hele grote stap zetten

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

                              Tja. Ik herinner met destijds dezelfde discussie met de eerste dieselwagens. De diesel bevroor, ze zouden niet meer starten. Enzoverder. Achteraf is dat allemaal praat voor de vaak geweest. Misschien dat er de eerste jaren (begin de jaren '80) wel dieselauto's met problemen zijn geweest, maar laten we zeggen dat dat soort argumenten gaandeweg zijn verdwenen.

                              Ik stel alleen vast dat de noorderlijke landen toch wel heel fel inzetten op BEV's. Noorwegen is nu ook niet bepaald exotisch, en bijna 70% van de wagens zijn electrisch. In Ijsland is ondermeer Tesla bezig met een opmars. Electricititeit kost er ook niets. En als je range 450km is, en die valt door de koude voor 50% weg, dan geraak je met 225km echt wel van dorp tot dorp.
                              En laat nu net daar het verschil zitten ! (ik heb het even aanduid in vette tekst voor je)
                              Want elektriciteit kost hier in België héél véél meer, zeker als je laadt aan de snellaadpalen dan kom je nog duurder uit dan brandstofwagens

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                                Uiteraard levert het nu nog geen problemen op, dat zou wel spijtig zijn moest dat wel zo zijn
                                Er zijn amper EV's in vergelijking met fossiele brandstofmotoren in België en omstreken, bekijk het zelfs over gans Europa.

                                Dus i.p.v. steeds maar in verdediging te gaan moet je eens verder denken dan enkel aan jezelf

                                Stel je voor dat iedereen EV rijdt, welke elektriciteitsvoorzieningen moet men dan voorzien om dat allemaal te kunnen trekken
                                Tevens het tanken, nu gaat iemand met een brandstofwagen gaan tanken en staan er anderen aan te schuiven, geen probleem uiteraard want 3 minuutjes later is devolgende aan de beurt en kan die persoon die net getankt heeft weer 800km verder (en sommigen nog veel meer)
                                Stel je dan eens voor dat het bij iedereen een kwartier zou duren, minimum wel te verstaan, kan je je voorstellen welke problemen dit zal geven aan de laadpunten

                                je moet niet gestudeerd hebben om te beseffen welke files er zullen ontstaan voor en na de werkuren en dan spreken we nog niet tijdens de welverdiende vakantietrip naar het zuiden
                                Op sommige vakantieweekends staan nu al enorme files om een tankstation op te rijden, laat staan dat iedereen daar tijdens zijn laadbeurt een koffie gaat drinken

                                Dat men in ieder geval al eens stopt met het over subsidiëren van EV's voor bedrijven, pas dan zal je zien hoeveel EV's er amper rondrijden bij mensen in privé gebruik

                                Ik ben niet tegen EV, maar met huidige technologie moet men nog een hele grote stap zetten

                                grts
                                Sieg
                                Je bekijkt het nog steeds vanuit het standpunt van een fossiele brandstofrijder. Tanken zoals nu aan een tankstation zal niet langer de norm maar wel de uitzondering worden, enkel voor wie eens wat verder dan gemiddeld zal rijden. De meerderheid zal thuis laden op momenten dat stroomvoorziening geen enkel probleem vormt, er zijn bij dynamische contracten zelfs momenten dat de energieleverancier geld gaat betalen om er vanaf te geraken. Akkoord, eerder uitzonderlijk natuurlijk. Men zal met een EV dan ook eerder (bij-) laden aan grootwarenhuizen, koopcentra, bioscopen, tijdens het werk, ... terwijl die auto er toch maar staat. Het is een andere mindset.
                                Studies hebben trouwens al uitgewezen dat EV's geen bedreiging vormen voor overbelasting van het stroomnet.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X