Met het risico om hier weer afgeschoten te worden, toch even het onderwerp verbruik en kosten aanhalen. Ik lees hier van gebruikers die meer dan 29 kWh/100km verbruiken. Zonder te zeggen dat dit onzin is, het kan natuurlijk, wil ik toch aanhalen dat dit eerder bij de hoogste verbruikcijfers hoort dan gemiddeld. Een overzicht van zowat alle merken geeft een realistisch jaargemiddelde van 19,5 kWh/100km. De Mercedes elektrische Vito bestelwagen zit helemaal onderaan die lijst aan die 29 kWh als realistisch jaargemiddelde. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld qua verbruik en energiekost.
Vaak is er discussie over de hoge laadkosten, maar als je verder doorvraagt blijkt dat men geen enkele moeite doet om een goedkopere aanbieder te zoeken, het bedrijf betaald toch alles, of men is beperkt door de kaart van de firma. Mensen die naar Frankrijk rijden en moeite doen, kunnen laden aan 0.25€/kWh en minder aan snelladers.
Wil je meer info, cijfers en verhalen rond ervaringen met lange ritten met elektrische auto's in Europa, kan ik Tweakers aanraden.
Een overzicht van verbruikcijfers en andere data:
Vaak is er discussie over de hoge laadkosten, maar als je verder doorvraagt blijkt dat men geen enkele moeite doet om een goedkopere aanbieder te zoeken, het bedrijf betaald toch alles, of men is beperkt door de kaart van de firma. Mensen die naar Frankrijk rijden en moeite doen, kunnen laden aan 0.25€/kWh en minder aan snelladers.
Wil je meer info, cijfers en verhalen rond ervaringen met lange ritten met elektrische auto's in Europa, kan ik Tweakers aanraden.
Een overzicht van verbruikcijfers en andere data:
Comment