Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Of boormachines.


    Die branden brengen helaas en onterecht de EV's in diskrediet. Batterijen van zo'n fiets, boot, boormachine of step hebben een zeer basic BMS (battery management system) tegenover de gesofisticeerde BMS bij auto's. Bovendien worden batterijen van EV's gekoeld of verwarmd om ze in optimale bedrijfsomstandigheden te houden.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • De oorzaak van deze brand is nog niet bekend:
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Die branden brengen helaas en onterecht de EV's in diskrediet. Batterijen van zo'n fiets, boot, boormachine of step hebben een zeer basic BMS (battery management system) tegenover de gesofisticeerde BMS bij auto's. Bovendien worden batterijen van EV's gekoeld of verwarmd om ze in optimale bedrijfsomstandigheden te houden.
        Een brand van een elektrische fiets brengt de EV's niet in diskrediet, wel de batterijen.
        Bij auto's is het BMS uiteraard uitgebreider, maar daarom nog niet perfect.
        Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Jullie beseffen toch dat alle camera's en smartphones zo een battery hebben. ER gebeuren ook ongelukken mee.
          Blijkbaar worden auto batterijen flink geviseerd en gedeeld. er zijn ook heel wat benzinewagens die uitbranden maar die halen lang niet allemaal het nieuws.

          Geyst

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Misschien daardoor dat de meeste branden van EV's vooral tijdens of net na het laden ontstaan?
            Op basis van welk onderzoek komt u tot die conclusie?
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Op basis van welk onderzoek komt u tot die conclusie?
              En op basis van welk onderzoek beweert u mogelijks het omgekeerde?
              Met nietszeggende reacties zijn we nog veel minder.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                Jullie beseffen toch dat alle camera's en smartphones zo een battery hebben. ER gebeuren ook ongelukken mee.
                Blijkbaar worden auto batterijen flink geviseerd en gedeeld. er zijn ook heel wat benzinewagens die uitbranden maar die halen lang niet allemaal het nieuws.
                Niets te viseren, feiten.
                Batterijen van smartphones vliegen soms ook in brand ja, maar op de miljoenen smartphones zijn er procentueel weinig branden waarbij er heel veel schade is, het gebeurt ja.
                Maar bij een brandende EV is er altijd heel veel schade en valt de batterij nog niet snel met zekerheid te blussen.
                Branden van benzinewagens zijn er ook en ook in de krant, maar ook hier moet men procentueel zien hoeveel er zware schade veroorzaken.
                Een beginnende brand van een benzinewagen kan nog geblust worden als men snel is, een brandende batterij van een EV niet echt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Elke brandende EV komt lang en breed in het nieuws, voertuigen van over heel de wereld teisteren de social media. Vermoedelijk dat de olieindustrie daar ook een deel aan heeft. EV's kosten hun namelijk miljarden

                  Wat vind je van deze 30 a 40 gevallen per jaar alleen in België!

                  Geyst

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De oorzaak van deze brand is nog niet bekend:
                    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10...ijf-in-tienen/
                    Oorzaak wordt nog onderzocht, maar daarvoor is er eerst nog wat werk zo te zien.

                    “De komende dagen zal de expert de zaak verder onderzoeken. Momenteel is men nog bezig om de laatste wrakken te onderzoeken. " Auto's kunnen in een dompelcontainer, bussen zijn te groot. De batterijen moeten er eerst uitgeknipt worden en dat vraagt tijd.”
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                      Elke brandende EV komt lang en breed in het nieuws, voertuigen van over heel de wereld teisteren de social media. Vermoedelijk dat de olieindustrie daar ook een deel aan heeft. EV's kosten hun namelijk miljarden

                      Wat vind je van deze 30 a 40 gevallen per jaar alleen in België!

                      https://www.hbvl.be/cnt/dmf20170411_02828771
                      Ja, 30 tot 40 gevallen op miljoenen smartphones en branden die vaak mee veroorzaakt worden door foutief gebruik (niet altijd).
                      EV's vliegen echter ook zo zonder meer in brand en de brand is bijna altijd ook meteen veel erger.
                      Het aantal uitgebrande EV's in België ligt hoger en het aantal lag in 2022 niet in de miljoenen maar op 71.651.
                      En het is niet de olie-industrie dat ze in brand steekt of in de krant zet. LOL

                      Branden in elektrische auto's

                      Voor elektrische auto's geldt hetzelfde. Ook hier is de kans klein dat ze in brand vliegen. Volgens cijfers van de veiligheidsregio's moest de brandweer in 2021 65 keer uitrukken voor een brand met een elektrisch voertuig. In 2022 was dat tot nu toe 73 keer. Maar als het gebeurt, zijn de schade en het gezondheidsrisico enorm. “Als de accu van een elektrische auto ontbrandt, komt knalgas vrij en ontstaat er een chemische brand”,. “Ook is de temperatuur hoger dus de schade aan het gebouw – bijvoorbeeld een parkeergarage – kan snel groter worden.”
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Of boormachines.


                        Die branden brengen helaas en onterecht de EV's in diskrediet. Batterijen van zo'n fiets, boot, boormachine of step hebben een zeer basic BMS (battery management system) tegenover de gesofisticeerde BMS bij auto's. Bovendien worden batterijen van EV's gekoeld of verwarmd om ze in optimale bedrijfsomstandigheden te houden.
                        Probleem is dat wanneer een batterij de fik in gaat het te laat is. Het BMS kan dan niets meer doen. En er komt een kettingreactie omda die batterijen op elkaar geperst zitten om er zoveel mogelijk in een kleine ruimte te krijgen. Eenmaal de kettingreactie begint dan is het "stond erbij en keek ernaar". Dat is het grote probleem. De ingebouwde koeling is goed tijdens normaal gebruik. Maar eenmaal die kettingreactie er is dan is die belange niet meer voldoende. Trouwens, het BMS zal de batterij (en lader) uitschakelen en dan valt die koeling stil want die is elektrisch.

                        Comment


                        • Het is vooral bij het opladen en vooral bij Hybrides.

                          Het lezen waard https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...ndgevaarlijker
                          Geyst

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                            En op basis van welk onderzoek beweert u mogelijks het omgekeerde?
                            Met nietszeggende reacties zijn we nog veel minder.
                            Wat is dat nu weer voor een reactie op een fatsoenlijke vraag? Waar staat dat ik het tegenovergestelde zou beweren? Hier iets uit de duim zuigen en het weergeven als zou het een feit zijn, mag ik me daar vragen bij stellen ja? En anders geef je gewoon aan dat het jou persoonlijke mening betreft.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                              Probleem is dat wanneer een batterij de fik in gaat het te laat is. Het BMS kan dan niets meer doen. En er komt een kettingreactie omda die batterijen op elkaar geperst zitten om er zoveel mogelijk in een kleine ruimte te krijgen. Eenmaal de kettingreactie begint dan is het "stond erbij en keek ernaar". Dat is het grote probleem. De ingebouwde koeling is goed tijdens normaal gebruik. Maar eenmaal die kettingreactie er is dan is die belange niet meer voldoende. Trouwens, het BMS zal de batterij (en lader) uitschakelen en dan valt die koeling stil want die is elektrisch.
                              Dat klopt maar gedeeltelijk, het BMS is er net omdat de batterij niet zou oververhitten en vuur vatten. Stroomafname en stroomsterkte, koeling of verwarming worden geregeld volgens de capaciteiten van het batterypack en dat is heus wel meer dan eenvoudig aan/uit. De batterijcellen worden individueel (of per cluster) gemonitord. Een kapotte cel hoeft daarom nog niet te betekenen dat het hele pack in brand schiet maar inderdaad eens een "thermal runaway" of kettingreactie start is er weinig aan te doen (vandaar ook de naam). Echter, dat BMS zal daardoor niet uitgeschakeld worden. Enfin, toch niet zolang deze zelf niet opbrand want die gebruikt net als het koelcircuit het aparte 12V elektrische systeem van de wagen en niet het 400/800V batterypack. En zoals je aangeeft is dit koelsysteem niet berekend op een kettingreactie.
                              Mijn punt is dat de lithium batterijen in een fiets of boormachine wel dezelfde (chemische) basis hebben maar niet dezelfde beveiligingen als in een BEV.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X