Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

    Wat de elektrische auto einde 1800 de das omgedaan heeft waren:

    Ik denk dat het vooral WOI is die de elektrische wagen toen de das omgedaan heeft. Opladen aan het front moet in die tijd onmogelijk geweest zijn terwijl een vat benzine door de modder slepen wel mogelijk was.
    Ja, inderdaad. Maar vergeet niet dat "even gaan tanken" toen ook niet bestond. Benzine -of wat er moest voor doorgaan: ligroïne- moet met flessen afgehaald worden bij de apothekers.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

      Even in perspectief: de percentueel kleine groep EV's gebruikt 1/3-de van 190000 ton wat gelijk is aan 63333 ton kobalt. Voor de diesel en kerosine (en aardgas) van al de andere transportmiddellen te ontzwavelen hebben ze 9% van de productie nodig of 17100 ton.
      Ja, en ook 1/3 voor de productie van batterijen voor laptops, fototoestellen en camera's, smartphones en andere batterijen. Plus 10% voor industriële metalen waar jij en ik ook rechtstreeks of onrechtstreeks baat bij hebben. Inderdaad, pakweg zo'n 17.100 ton voor ontzwaveling maar dat al wel sinds enkele tientallen jaren. Blijkbaar dan toch geen probleem voor Big Oil, die kinderarbeid.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Ja, inderdaad. Maar vergeet niet dat "even gaan tanken" toen ook niet bestond. Benzine -of wat er moest voor doorgaan: ligroïne- moet met flessen afgehaald worden bij de apothekers.
        Apothekers verkochten inderdaad benzine, ze waren ook gewend om met chemische producten om te gaan. Maar de eerste benzinepomp met ondergrondse opslag dateert al van 1898 (Tolheim, maken nog steeds benzinepompen)... Vermits de eerste "autorit" van Benz van 1888 dateert heeft dat dus niet zolang geduurd. Dus tijdens WOI was "even gaan tanken" al gemeengoed.

        En ja, er waren rond 1900 al publieke laadpalen (Electrant). En juist zoals nu... niet elke auto kon aan elk soort paal opladen. Daarom dat het geen succes was en GE in 1910 ermee stopte.

        Toch jammer dat management en marketing geen geschiedenis kennen en altijd de geschiedenis moeten herhalen.

        Comment


        • En wat denk je van auto’s op waterstof?

          Artikel uit Bild.

          Een Duitse automobilist wist niet wat hem overkwam toen hij de offerte voor het herstel van zijn wagen in de bus kreeg. Voor één vervangingsonderdeel moest de man bijna 104.000 euro neertellen, meer dan het dubbele dan wat hij ooit voor de auto had betaald.

          Na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers viel de Duitse IT’er Till Westberg plots in panne met zijn Hyundai ix35 FCEV. De man besloot zijn wagen naar de verdeler te laten slepen en een offerte voor herstel op te vragen. Toen hij die uiteindelijk ontving, viel hij bijna van zijn stoel. Hij moest liefst 103.764,17 euro betalen… voor één vervangingsonderdeel.

          En het was geen typfout.

          Hoe kan dat dan? De Huyndai van Westberg is een van de allereerste productieauto’s met een waterstofaandrijving. Het belangrijkste onderdeel erin is de brandstofcel, die het waterstof uit een tank aan boord combineert met zuurstof uit de lucht en zo de elektriciteit opwekt nodig om de motor aan te drijven.

          Zuiver water als uitstoot

          Omdat er geen zware accu’s voor nodig zijn en er geen uitlaatgassen maar alleen zuiver water wordt uitgestoten, worden auto’s op waterstof door velen gezien als dé technologie voor de toekomst. Het grootste nadeel is nu nog dat er relatief veel energie verloren gaat.

          “Ik was heel tevreden over mijn wagen”, getuigt Westberg nu in de Duitse krant Bild. Hij kocht de wagen in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs meer dan 110 kilometer om te kunnen tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof. “Maar dat vond ik niet erg. De wagen reed bijna geruisloos en had een bereik van 450 tot 500 kilometer. Perfect voor dagelijks gebruik.”

          Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1.000 exemplaren van verkocht.

          Westberg heeft - logischerwijze - besloten om de herstelling niet te laten uitvoeren en de wagen ‘total loss’ te verklaren. Hoewel zijn fabrieksgarantie van vijf jaar al een tijdje verlopen is, vindt hij echter dat Hyundai de auto moet terugnemen omdat die in zijn ogen nog niet klaar was voor serieproductie. Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.

          Comment


          • Voor auto's alvast een hopeloze technologie die enkel nog in leven blijft door een continue stroom subsidies. Het principe is mooi, enkel water als rest, geen uitlaatgassen. Maar zowel de infrastructuur als de energie om het gas te maken zijn de grote pijnpunten. Als je zes keer meer energie nodig hebt om waterstof aan te maken dan rechtstreeks te gebruiken als aandrijving voor een elektrische wagen, is het rendement niet fantastisch te noemen. Bovendien heb je met een (waterstof) brandstofcel nog steeds batterijen nodig om de energie in op te slaan, al zijn deze minder groot dan de doorsnee EV. Heb je angst voor spontaan ontbrandende EV's? Wees dan ook bang voor de waterstofwagens.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Voor auto's alvast een hopeloze technologie die enkel nog in leven blijft door een continue stroom subsidies. Het principe is mooi, enkel water als rest, geen uitlaatgassen. Maar zowel de infrastructuur als de energie om het gas te maken zijn de grote pijnpunten. Als je zes keer meer energie nodig hebt om waterstof aan te maken dan rechtstreeks te gebruiken als aandrijving voor een elektrische wagen, is het rendement niet fantastisch te noemen. Bovendien heb je met een (waterstof) brandstofcel nog steeds batterijen nodig om de energie in op te slaan, al zijn deze minder groot dan de doorsnee EV. Heb je angst voor spontaan ontbrandende EV's? Wees dan ook bang voor de waterstofwagens.
              zoals altijd zal de waarheid in het midden liggen...ik moet zeggen dat ik van deze non-discussie geniet zeker als ik zie dat ene hopeloos en met alle mogelijke argumenten zijn idee verdedigt en de andere doet dan net hetzelfde...
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • EXCLUSIVE NordVPN Deal ➼ https://nordvpn.com/AEJCGrab your EXCLUSIVE NordVPN Deal by going to nordvpn.com/aejc to get a Huge Discount off your NordVPN Plan +...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Toegegeven; soms gaat er ook eens een benzinewagen in vlammen op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...=1778527235308
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • Er zou niets verloren zijn aan de maatschappij wanneer hij nog in die brandende auto zat.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Toegegeven; soms gaat er ook eens een benzinewagen in vlammen op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...=1778527235308
                      Het is niet de eerste Youtuber die zijn auto in brand steekt om zoveel mogelijk views te krijgen.
                      Sommige mensen doen heel domme dingen om toch maar op te vallen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

                        Er zou niets verloren zijn aan de maatschappij wanneer hij nog in die brandende auto zat.
                        Toch wel, de wagen zelf...
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • Ik heb al een paar keer een brandende wagen gezien, maar toch nooit met zo'n steekvlammen als bij elektrische voertuigen.
                          Met brandblussers kan men zelden zelf een brand van een voertuig blussen, maar de tijd dat de brandweer nodig heeft om een voertuig te blussen en de hevigheid van de brand zijn toch wel zeer verschillend tussen eentje op fossiele brandstoffen en een elektrische.
                          Nog een filmpje van brandende (elektrische) voertuigen.

                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik heb al een paar keer een brandende wagen gezien, maar toch nooit met zo'n steekvlammen als bij elektrische voertuigen.
                            Met brandblussers kan men zelden zelf een brand van een voertuig blussen, maar de tijd dat de brandweer nodig heeft om een voertuig te blussen en de hevigheid van de brand zijn toch wel zeer verschillend tussen eentje op fossiele brandstoffen en een elektrische.
                            Nog een filmpje van brandende (elektrische) voertuigen.

                            https://www.facebook.com/rogerpierre...6756706463579/
                            Het laatste stuk in die "compilatie" is geen elektrische wagen, maar een vrachtwagen die geladen is met gasflessen, en dat is nog spectaculairder dan brandende elektrische wagens.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                              Het laatste stuk in die "compilatie" is geen elektrische wagen, maar een vrachtwagen die geladen is met gasflessen, en dat is nog spectaculairder dan brandende elektrische wagens.
                              Natuurlijk, als het maar spectaculair is. In de FB video die je linkt heeft zowat de helft niets te maken met elektrische wagens. De brandende bus is ook een schoolvoorbeeld.

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht

                                Toch wel, de wagen zelf...

                                Ook niet , voorbijgestreefde technologie…

                                Comment

                                Working...
                                X