Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


    De volgende vraag aan google: “fire risk ev vs ice” gaf na 0,4 sec dit als eerste resultaat :

    ”Data from the National Transportation Safety Board, Bureau of Transportation Statistics and recalls.gov shows that overall, lumping EVs and hybrids together compared to ICE cars, more ICE cars caught fire than EVs; 0.3% for EVs and 1.05% for ICE cars.​”

    Ik heb de 12.600.000 andere resultaten niet allemaal doorgenomen maar de eerstvolgende kwamen toch tot dezelfde conclusie dus zal het nog wel meevallen met die verzekeringen van EV’s
    EV's rijden nog niet zo talrijk en even lang rond als andere, eens zien wat dit percentage gaat geven als er wereldwijd evenveel en even lang EV's rondrijden als andere … maar dat zal nog 20, 30 of misschien 50 jaar duren.
    Wat verzekering betreft zal het verhogen van premies met EV's spijtig genoeg veel sneller oplopen.
    In geval van brand zijn de kosten meteen veel hoger door de hogere aankoopprijs, de eventuele nevenschade kan veel groter zijn door de hevigheid van de brand en de bluswerken vallen hoger uit.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      EV's rijden nog niet zo talrijk en even lang rond als andere, eens zien wat dit percentage gaat geven als er wereldwijd evenveel en even lang EV's rondrijden als andere … maar dat zal nog 20, 30 of misschien 50 jaar duren.
      Wat verzekering betreft zal het verhogen van premies met EV's spijtig genoeg veel sneller oplopen.
      In geval van brand zijn de kosten meteen veel hoger door de hogere aankoopprijs, de eventuele nevenschade kan veel groter zijn door de hevigheid van de brand en de bluswerken vallen hoger uit.
      Ik mag hopen voor U dat het aan het late uur van uw antwoord te wijten is dat U niet doorhad dat het hier om relatieve cijfers gaat…

      Om toch verder te gaan in uw redenering vermoed ik dat de technologische vooruitgang er voor zal zorgen dat deze relatieve cijfers nog meer in het voordeel van de EV zullen uitdraaien de komende “20, 30 of misschien 50 jaar” : EV’s staan nog in de kinderschoenen terwijl ICE’s uit-ontwikkeld zijn.

      Maar ook hier zal U ongetwijfeld weer een “laatste woord” op kunnen verzinnen vermoed ik…

      Comment


      • Vooruitgang heet zoiets: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08...nieuwe-auto-s/
        Het sterkt alleen mijn gedachte dat ik nog een tijdje zal rondrijden met mijn betrouwbaar 'ouderwets' stalen ros.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Het sterkt alleen mijn gedachte dat ik nog een tijdje zal rondrijden met mijn betrouwbaar 'ouderwets' stalen ros.
          Nog betrouwbaarder de trapauto. Wel is zo dat daar er nog niet één de 100.000 km op de teller heeft staan.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Vooruitgang heet zoiets: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08...nieuwe-auto-s/
            Het sterkt alleen mijn gedachte dat ik nog een tijdje zal rondrijden met mijn betrouwbaar 'ouderwets' stalen ros.
            Zoals in het originele onderzoekverslag staat, is er niets mis met het rijden/sturen/stoppen op zich, die niveau van kwaliteit is al jaren een vlakke lijn op de grafiek van storingen. Veruit de meeste "problemen" doen zich voor met het gebruik van het infotainment systeem. Die dingen moeten nu eenmaal alles kunnen van radio en gps tot filmpjes spelen en zelfs games als de auto stilstaat. Of geen connectie met de smartphone. Is dat een ramp als zo'n toestel dan eens een keer vastloopt? Hooguit vervelend ja. Met de smartphones van vandaag weinig problemen maar iedereen zal al wel eens een vastloper gehad hebben dat je een app opnieuw moet opstarten of zelfs het toestel moet rebooten. Maar of dat een reden is om geen smartphone te gebruiken en angstvallig vast te houden aan een ding met een kiesschijf?
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Zoals in het originele onderzoekverslag staat, is er niets mis met het rijden/sturen/stoppen op zich, die niveau van kwaliteit is al jaren een vlakke lijn op de grafiek van storingen. Veruit de meeste "problemen" doen zich voor met het gebruik van het infotainment systeem. Die dingen moeten nu eenmaal alles kunnen van radio en gps tot filmpjes spelen en zelfs games als de auto stilstaat. Of geen connectie met de smartphone. Is dat een ramp als zo'n toestel dan eens een keer vastloopt? Hooguit vervelend ja. Met de smartphones van vandaag weinig problemen maar iedereen zal al wel eens een vastloper gehad hebben dat je een app opnieuw moet opstarten of zelfs het toestel moet rebooten. Maar of dat een reden is om geen smartphone te gebruiken en angstvallig vast te houden aan een ding met een kiesschijf?
              Yeah, right. Dat is uw geloof, maar zeker niet het mijne.
              En een smartphone vergelijken met een auto van 50.000 euro... Komaan zeg.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Zoals in het originele onderzoekverslag staat, is er niets mis met het rijden/sturen/stoppen op zich, die niveau van kwaliteit is al jaren een vlakke lijn op de grafiek van storingen. Veruit de meeste "problemen" doen zich voor met het gebruik van het infotainment systeem. Die dingen moeten nu eenmaal alles kunnen van radio en gps tot filmpjes spelen en zelfs games als de auto stilstaat. Of geen connectie met de smartphone. Is dat een ramp als zo'n toestel dan eens een keer vastloopt? Hooguit vervelend ja. Met de smartphones van vandaag weinig problemen maar iedereen zal al wel eens een vastloper gehad hebben dat je een app opnieuw moet opstarten of zelfs het toestel moet rebooten. Maar of dat een reden is om geen smartphone te gebruiken en angstvallig vast te houden aan een ding met een kiesschijf?
                Kijk eens naar het rapport zelf. Deurklinken zijn de sterkste stijger in de ranking! Deurklinken.... In de top 10 met problemen met de deurklinken staan er 7 full-EV's. Problemen met rijhulpmiddellen stijgen ook.

                Weerspiegelt wat ik zie op het werk met de voertuigen die we daar aankopen. De ene software update na de andere voor zaken die vanaf de eerste dag zouden moeten correct werken. Ja, natuurlijk wordt omdat het toch allemaal software is meer en meer snufjes gevraagd en aangeboden. Maar we zijn de limiet van reële opbrengst voorbij.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Zoals in het originele onderzoekverslag staat, is er niets mis met het rijden/sturen/stoppen op zich, die niveau van kwaliteit is al jaren een vlakke lijn op de grafiek van storingen. Veruit de meeste "problemen" doen zich voor met het gebruik van het infotainment systeem.
                  Een andere versie van dit artikel en eigen ervaring geeft daar toch een heel ander zicht op.
                  De meeste problemen doen zich voor met de software gestuurde zaken en (remote) software updates waarna ten gevolge van bugs of slecht wegschrijven problemen ontstaan en een impact kunnen hebben op het rijden, uiteraard zijn er ook updates en problemen voor het infotainment systeem en geeft ook dat regelmatig problemen.
                  Meer en meer merken werken bij nieuwe wagens met licenties voor allerlei opties, alles staat standaard gemonteerd in de wagen maar pas actief als je de licenties betaalt.
                  Hier drie wagens die recent (maart/april) updates kregen, zowel voor motorsturing als infotainment.
                  De problemen die na de update ontstonden waren het volgende:

                  Wagen 1 na upgrade in garage (terugroepactie software):
                  - Geen geldige licenties meer, hierdoor geen uitgebreide GPS functies, geen verkeersbord herkenning, geen uitgebreide land assist, geen ACC, geen online diensten, geen SOS oproep, geen bediening met app.
                  - Problemen met motorsturing waarna elke keer na gewoon gas lossen op de snelweg een enorme knal uit de uitlaat.
                  Motorsturing was snel opgelost, licenties nam drie weken in beslag en remote app een dikke twee maand.

                  Wagen 2 (ander merk) na upgrade in garage (terugroepactie software):
                  - Soms valse foutmeldingen over motorsturing.
                  - Soms valse melding batterij plat.
                  - Soms valse melding sleutel niet in voertuig.
                  - Soms veranderen plots de instellingen van de zetel, bij starten gaat die dan naar een heel verkeerde positie.
                  - Remote diensten die niet meer werken.
                  - Alle wagen-instellingen gereset bij update.
                  - Tijdens rijden op willekeurige momenten verspringt de rij-modus van Sport naar Comfort en springt Start-Stop ongevraagd terug aan.
                  Met soms bedoel ik niet elke rit maar dat kan twee keer op één dag of soms met weken ertussen, fabriek heeft nog geen definitieve oplossing hiervoor, daar zal een nieuwe update voor moeten komen en mits de remote update niet werkt is het terug naar de garage.
                  Een ander probleem is de draaiknop dat defect geweest is, daar bedien je alle instellingen van zowel de wagen, veiligheidssystemen en infotainment mee … net buiten garantie was dit eerst meer dan 800€ voor een bedieningsknop (ondertussen vervangen).

                  Wagen 3 (EV van echtgenote), die krijgt remote updates:
                  - Update verloopt hier wel vlot en snel zonder bezoek aan garage.
                  - Na update geen remote services meer, heeft meerdere weken geduurd voordat ze dit op de server in orde kregen.
                  Dit is de meest recente wagen en tot op heden nog geen impact gehad op het rijden zelf.

                  Meer en meer garagisten willen geen updates meer doen als de wagen geen problemen ondervindt, ook al is het een terugroepactie van de fabriek.
                  Want uiteindelijk als er problemen zijn, dan staat de klant terug bij de garagist en zit hij met de problemen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                    Kijk eens naar het rapport zelf. Deurklinken zijn de sterkste stijger in de ranking! Deurklinken.... In de top 10 met problemen met de deurklinken staan er 7 full-EV's. Problemen met rijhulpmiddellen stijgen ook.
                    Juist, en een verklaring staat deels bij: fabrikanten proberen de deurklinken opnieuw te ontwerpen. In de zoektocht naar steeds betere luchtweerstandscoëfficiënt zijn de kleinste wijzigingen van belang, daarom dat heel veel BEV's nu ook inklapbare deurgrepen hebben. Let er maar eens op. En bij nieuwe technieken komen kinderziekten, die onderhand wel opgelost geraken. Die problemen die men aangeeft zijn meestal ook niet van die aard dat je niet meer in je wagen kan. Het gaat dan soms ook over de vingersensor die je eens extra moet aanraken alvorens de deurgreep naar buiten komt. De eerste auto's van het type waar ik mee rij hadden het gekende probleem dat de deurgreep na enige tijd krom kwam te staan en niet mooi vlak in de deur kwamen liggen. Dat probleem is erkend door de fabrikant en bij die wagens worden onder garantie andere wegklapbare deurgrepen gemonteerd.
                    En problemen met hulpmiddelen... nog zo'n techniek die de laatste jaren enorme sprongen maakt op vlak van performantie. Logisch dat daar dingen beter kunnen, maar ik denk ook dat de problemen met computerchips door corona er ook geen goed aan gedaan hebben.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      En problemen met hulpmiddelen... nog zo'n techniek die de laatste jaren enorme sprongen maakt op vlak van performantie.
                      Volgens Gocar zijn net daar de meeste problemen mee.

                      Uit het traditionele JD Power-onderzoek blijkt dat nieuwe auto’s steeds meer problemen ondervinden, vooral op elektronisch vlak.


                      Wat elektrische auto's betreft:

                      In zijn laatste klantenonderzoek stelde J.D. Power een historisch lage tevredenheid vast. Alles wijst erop dat dit te wijten is aan de elektrische auto’s.


                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • net een mooie uitzending op canvas die toch een ander licht werpt op EV en vnl. het gebruik van cobalt in de batterijen ....
                        nikon coolpix s9100

                        Comment


                        • Helaas een realiteit, mogelijk door corrupte regimes maar waarom alleen de EV vermelden? Heb jij dan geen smartphone, laptop of elektrisch gereedschap op batterijen? Jouw camera misschien? Of de diesel die je tankt en het vliegtuig waarmee je op reis gaat?
                          Lichtpuntje is dat steeds meer fabrikanten overschakelen op cobaltvrije batterijen en/of de correcte oorsprong van hun producten willen opvolgen.
                          Ter info:

                          EV-haters, vaak verstokte dieselaars, wijzen graag op het feit dat er voor de productie van elektrische auto’s veel kobalt nodig is “dat door arme kinderen in Congo wordt ontgonnen”. Ze vergeten daarbij dat het gros van de wereldwijde kobaltproductie naar batterijen voor draagbare apparaten, metallurgie, scheikundige toepassingen en… de raffinage van diesel en kerosine gaat.

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Helaas een realiteit, mogelijk door corrupte regimes maar waarom alleen de EV vermelden? Heb jij dan geen smartphone, laptop of elektrisch gereedschap op batterijen? Jouw camera misschien? Of de diesel die je tankt en het vliegtuig waarmee je op reis gaat?
                            Lichtpuntje is dat steeds meer fabrikanten overschakelen op cobaltvrije batterijen en/of de correcte oorsprong van hun producten willen opvolgen.
                            Ter info:

                            EV-haters, vaak verstokte dieselaars, wijzen graag op het feit dat er voor de productie van elektrische auto’s veel kobalt nodig is “dat door arme kinderen in Congo wordt ontgonnen”. Ze vergeten daarbij dat het gros van de wereldwijde kobaltproductie naar batterijen voor draagbare apparaten, metallurgie, scheikundige toepassingen en… de raffinage van diesel en kerosine gaat.
                            Even in perspectief: de percentueel kleine groep EV's gebruikt 1/3-de van 190000 ton wat gelijk is aan 63333 ton kobalt. Voor de diesel en kerosine (en aardgas) van al de andere transportmiddellen te ontzwavelen hebben ze 9% van de productie nodig of 17100 ton.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                              net een mooie uitzending op canvas die toch een ander licht werpt op EV en vnl. het gebruik van cobalt in de batterijen ....
                              Die heb ik ook gezien en deze realiteit is al heel wat langer gekend dan dat de EV rond reed.
                              Misschien zegt "Bloeddiamanten" iets ?
                              Trouwens, de Chinezen zijn aardig bezig in Congo de bodem volledig leeg te roven. Tewerkstelling van Congolezen ? Vergeet het. Industriële getto's waar enkel Chinezen werken.
                              De verpauperde bevolking leest van wat het uitgestoken hand te bieden heeft en dat is helaas niet al te veel.

                              Effen terzijde of [Off Topic]. Iedereen briest en blaast over Cobaltverbruik. Men kijkt dan ook enkel naar de corupte landen en in feite is niet Cobalt de problematiek, wel de handel errond. Maar handel is nu eenmaal een drijfveer in ons leven en vaak is die niet koosjer. Toen Rusland Oekraine binnen viel werd algemeen gevraagd Russiche producten te weren, de uitzonderingen niet vergeten. Gas, diamant (voor Antwerpen) ... moet dan wel weer kunnen. In deze omstandigheden lezen we de regels verkeerd of wordt er een ander Nederlands gebruikt. [On Topic]

                              De technologie staat gelukkig niet stil. Het gebruik van cobalt zal hopelijk fel dalen en vervangen worden door andere vriendelijker technologie.
                              Leuk is dat de electrische wagen al 100 jaar gelden werd uitgevonden. Maar de toen lagere kosten (lees betere verkoopopbrengst) voor productie van verbrandingsmotoren en wagens heeft de EV de das omgedaan.
                              En ... zolang de olieproducenten, ... massa's geld verdienden, verdienen met hun olieproductie werd, wordt de ontwikkeling van niet-verbrnadingssystemen de das omgedaan. Had men gedurende die 100 jaar ook effectie de EV kunnen verder ontwikkelen, verbeteren dan hadden we misschien die problematiek van cobalt-producenten niet gehad.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Leuk is dat de electrische wagen al 100 jaar gelden werd uitgevonden. Maar de toen lagere kosten (lees betere verkoopopbrengst) voor productie van verbrandingsmotoren en wagens heeft de EV de das omgedaan.
                                En ... zolang de olieproducenten, ... massa's geld verdienden, verdienen met hun olieproductie werd, wordt de ontwikkeling van niet-verbrnadingssystemen de das omgedaan. Had men gedurende die 100 jaar ook effectie de EV kunnen verder ontwikkelen, verbeteren dan hadden we misschien die problematiek van cobalt-producenten niet gehad.
                                Wat de elektrische auto einde 1800 de das omgedaan heeft waren:
                                - te beperkt rijbereik
                                - te lange laadtijd
                                - gewicht en omvang van de batterijen
                                - levensduur van de batterijen

                                Eigenlijk zijn we 150 jaar later nog niet veel verder. Ok, dat was met lood of ijzer-nikkel batterijen. Maar vergeet niet dat er behoorlijk wat veranderd is gedurende die tijd. Een auto is niet meer alleen voor de héle rijken. En onze verplaatsingen zijn ook anders.

                                Eerlijkheidshalve moet er wel bij gezegd worden dat in die tijd (rond 1900 dus) het er uit zag dat de elektrische auto de toekomst was. Hij was namelijk stiller en betrouwbaarder dan de benzinemotor die nog maar net opkwam. Ook minder vies dan de stoomauto die er al langer was. En hij was ook zuiniger dan paarden en kar...

                                Ik denk dat het vooral WOI is die de elektrische wagen toen de das omgedaan heeft. Opladen aan het front moet in die tijd onmogelijk geweest zijn terwijl een vat benzine door de modder slepen wel mogelijk was.

                                Comment

                                Working...
                                X