Oorspronkelijk geplaatst door Spanik
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Er moet een verbod komen op accu auto's
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
Even in perspectief: de percentueel kleine groep EV's gebruikt 1/3-de van 190000 ton wat gelijk is aan 63333 ton kobalt. Voor de diesel en kerosine (en aardgas) van al de andere transportmiddellen te ontzwavelen hebben ze 9% van de productie nodig of 17100 ton.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Ja, inderdaad. Maar vergeet niet dat "even gaan tanken" toen ook niet bestond. Benzine -of wat er moest voor doorgaan: ligroïne- moet met flessen afgehaald worden bij de apothekers.
En ja, er waren rond 1900 al publieke laadpalen (Electrant). En juist zoals nu... niet elke auto kon aan elk soort paal opladen. Daarom dat het geen succes was en GE in 1910 ermee stopte.
Toch jammer dat management en marketing geen geschiedenis kennen en altijd de geschiedenis moeten herhalen.
Comment
-
En wat denk je van auto’s op waterstof?
Artikel uit Bild.
Een Duitse automobilist wist niet wat hem overkwam toen hij de offerte voor het herstel van zijn wagen in de bus kreeg. Voor één vervangingsonderdeel moest de man bijna 104.000 euro neertellen, meer dan het dubbele dan wat hij ooit voor de auto had betaald.
Na zeven jaar en 84.000 probleemloze kilometers viel de Duitse IT’er Till Westberg plots in panne met zijn Hyundai ix35 FCEV. De man besloot zijn wagen naar de verdeler te laten slepen en een offerte voor herstel op te vragen. Toen hij die uiteindelijk ontving, viel hij bijna van zijn stoel. Hij moest liefst 103.764,17 euro betalen… voor één vervangingsonderdeel.
En het was geen typfout.
Hoe kan dat dan? De Huyndai van Westberg is een van de allereerste productieauto’s met een waterstofaandrijving. Het belangrijkste onderdeel erin is de brandstofcel, die het waterstof uit een tank aan boord combineert met zuurstof uit de lucht en zo de elektriciteit opwekt nodig om de motor aan te drijven.
Zuiver water als uitstoot
Omdat er geen zware accu’s voor nodig zijn en er geen uitlaatgassen maar alleen zuiver water wordt uitgestoten, worden auto’s op waterstof door velen gezien als dé technologie voor de toekomst. Het grootste nadeel is nu nog dat er relatief veel energie verloren gaat.
“Ik was heel tevreden over mijn wagen”, getuigt Westberg nu in de Duitse krant Bild. Hij kocht de wagen in 2015 omdat er volgens hem betere oplossingen zijn dan de verbrandingsmotor. Aanvankelijk reed hij zelfs meer dan 110 kilometer om te kunnen tanken bij een van de weinige tankstations voor waterstof. “Maar dat vond ik niet erg. De wagen reed bijna geruisloos en had een bereik van 450 tot 500 kilometer. Perfect voor dagelijks gebruik.”
Nu heeft de brandstofcel het dus laten afweten. Fabrikant Hyundai heeft laten weten dat de reparatie zo duur is omdat het om een zeer zeldzaam model gaat. De Hyundai ix35 werd gemaakt tussen 2013 en 2018 en er werden maar 1.000 exemplaren van verkocht.
Westberg heeft - logischerwijze - besloten om de herstelling niet te laten uitvoeren en de wagen ‘total loss’ te verklaren. Hoewel zijn fabrieksgarantie van vijf jaar al een tijdje verlopen is, vindt hij echter dat Hyundai de auto moet terugnemen omdat die in zijn ogen nog niet klaar was voor serieproductie. Hyundai lijkt echter niet op de vraag in te gaan.
Comment
-
Voor auto's alvast een hopeloze technologie die enkel nog in leven blijft door een continue stroom subsidies. Het principe is mooi, enkel water als rest, geen uitlaatgassen. Maar zowel de infrastructuur als de energie om het gas te maken zijn de grote pijnpunten. Als je zes keer meer energie nodig hebt om waterstof aan te maken dan rechtstreeks te gebruiken als aandrijving voor een elektrische wagen, is het rendement niet fantastisch te noemen. Bovendien heb je met een (waterstof) brandstofcel nog steeds batterijen nodig om de energie in op te slaan, al zijn deze minder groot dan de doorsnee EV. Heb je angst voor spontaan ontbrandende EV's? Wees dan ook bang voor de waterstofwagens.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtVoor auto's alvast een hopeloze technologie die enkel nog in leven blijft door een continue stroom subsidies. Het principe is mooi, enkel water als rest, geen uitlaatgassen. Maar zowel de infrastructuur als de energie om het gas te maken zijn de grote pijnpunten. Als je zes keer meer energie nodig hebt om waterstof aan te maken dan rechtstreeks te gebruiken als aandrijving voor een elektrische wagen, is het rendement niet fantastisch te noemen. Bovendien heb je met een (waterstof) brandstofcel nog steeds batterijen nodig om de energie in op te slaan, al zijn deze minder groot dan de doorsnee EV. Heb je angst voor spontaan ontbrandende EV's? Wees dan ook bang voor de waterstofwagens.nikon coolpix s9100
Comment
-
-
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Toegegeven; soms gaat er ook eens een benzinewagen in vlammen op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...=1778527235308Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk berichtToegegeven; soms gaat er ook eens een benzinewagen in vlammen op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230823_95508460?utm_source=nieuwsblad&utm_med ium=newsletter&utm_campaign=ochtend&utm_content=ne wspart3&utm_term=1-0&M_BT=1778527235308
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk berichtToegegeven; soms gaat er ook eens een benzinewagen in vlammen op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...=1778527235308
Sommige mensen doen heel domme dingen om toch maar op te vallen.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
Er zou niets verloren zijn aan de maatschappij wanneer hij nog in die brandende auto zat.Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
-
Ik heb al een paar keer een brandende wagen gezien, maar toch nooit met zo'n steekvlammen als bij elektrische voertuigen.
Met brandblussers kan men zelden zelf een brand van een voertuig blussen, maar de tijd dat de brandweer nodig heeft om een voertuig te blussen en de hevigheid van de brand zijn toch wel zeer verschillend tussen eentje op fossiele brandstoffen en een elektrische.
Nog een filmpje van brandende (elektrische) voertuigen.
Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtIk heb al een paar keer een brandende wagen gezien, maar toch nooit met zo'n steekvlammen als bij elektrische voertuigen.
Met brandblussers kan men zelden zelf een brand van een voertuig blussen, maar de tijd dat de brandweer nodig heeft om een voertuig te blussen en de hevigheid van de brand zijn toch wel zeer verschillend tussen eentje op fossiele brandstoffen en een elektrische.
Nog een filmpje van brandende (elektrische) voertuigen.
https://www.facebook.com/rogerpierre...6756706463579/
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Het laatste stuk in die "compilatie" is geen elektrische wagen, maar een vrachtwagen die geladen is met gasflessen, en dat is nog spectaculairder dan brandende elektrische wagens.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
Toch wel, de wagen zelf...
Ook niet , voorbijgestreefde technologie…
Comment
Comment