Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Er komen meer laadpalen in Europa, de laadpalen moeten voor iedereen toegankelijk zijn, er moet bij de laadpalen duidelijk aangegeven worden wat de prijs van de elektriciteit, en er moet ook een einde gemaakt worden worden aan de "mikmak aan laadkaarten en abonnementsformules".
    Als je met een benzine of dieselwagen gaat tanken, dan kan dat ook bij elk tankstation, en je kan er overal betalen met een gewone bankkaart die elke automobilist wel heeft, blijkbaar is dat bij de elektrische laadstations helemaal niet zo simpel.
    Dit is het artikel: https://www.gva.be/cnt/dmf20230711_95298923
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Zijn dat prijzen van 5 jaar geleden of zo?
      Lijkt me wel spotgoedkoop met de publieke laadpalen hier in de buurt, die zitten allen aan 0,65 €/kWh.
      De eerste de beste prijs die ik gevonden heb op een website van de vlaamse gemeenschap ivm laadpalen gezet met subsidies.

      Natuurlijk gaat de vergelijking niet 100% op. Bij benzine zit je nog met het rendement van de motor en zo. Maar ja, als we het hier toch aan de simplistische kant houden....

      Comment


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

        De eerste de beste prijs die ik gevonden heb op een website van de vlaamse gemeenschap ivm laadpalen gezet met subsidies.
        Voldoende apps beschikbaar waarmee men de actuele prijzen van elke laadpaal kan raadplegen en die prijzen zijn wel iets meer up to date dan wat op de website van de overheid staat.
        Aan een snellaadstation ging de prijs enkele maanden geleden zelfs van 72 naar 92 cent per kWh en daar heeft men in de meeste gevallen ook nog een connectiekost bij te rekenen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

          Vanwaar ik woon : ik zou écht niet weten waar de dichtste laadpaal staat, echt niet. De prijs per kWh bij die paal is nog een groter raadsel.
          De dichtste (en goedkoopste) pomp is Gabriëls in Beernem. 5 km. In een straal van 500 m km zijn er nog 2. Nooit wachttijden. Prijs geaffichieerd. Klare wijn. Ik kom daar amper 1 keer per maand en ik heb nog nooit ondervonden dat in die maand beduidend veel brandstof verdampt.
          Voor de rest : ik heb geen tankkaart en ik betaal mijn auto's zelf (ook geen belastingsaftrek), ik zou het leuk vinden als alle EV-lovers eens daarmee zouden willen beginnen.
          Er zijn hier ook twee tankstations op iets meer dan 1km, daar staat de kostprijs van de brandstoffen ook heel duidelijk geaffilieerd (een van die twee is bij de goedkoopste hier in de buurt), en ik heb geen speciale app of tankkaart nodig om er te kunnen tanken, dat gaat met de "ouderwetse bankkaart".
          Blijkbaar moesten ze dat voor elektrische wagens opnieuw uitvinden, want iets dat al verschillende decennia voor iedereen probleemloos werkt, dat moeten ze nu zo maken dat het terug ingewikkeld wordt...

          Het verdampen van de brandstof is hier ook geen probleem, ik rij meerdere maanden voor ik terug moet tanken, als mijn auto nu meer verbruikt, dan is dat niet door het verdampen, maar wel door de redelijk korte afstanden die ik tegenwoordig afleg.
          Het brandstofsysteem van auto's is al heel lang zo gemaakt dat de damp niet zomaar naar buiten kan, en er kan daardoor ook niet zomaar vocht in de brandstof geraken, je zal een benzinewagen geen jaren stil moeten zetten, maar als je er af en toe mee rijdt dan zullen er niet zo gemakkelijk problemen zijn met te oude brandstof (diesel is wat dat betreft nog een heel stuk minder gevoelig aan veroudering).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Benzine: 12 kWh/kg = 8.64 kWh/liter aan 1.7 euro/liter is dat dan 0.20 euro/kWh. Publieke laadpaal 0.32 euro/kWh.
            Ja, klopt volledig. Voor een benzinewagen die 8 liter/100km verbruikt heeft die dus 69.12 kWh energie nodig. Dat is zonder de energie die nodig is om het spul te maken, zo'n 4 tot 6 x de energiewaarde.
            Mijn verbruik deze week is minder dan 14 kWh/100km. Waarvan het grootste deel opbrengst zonnepanelen.

            Oh, en voor de geïnteresseerden: EV aangekocht privé, op (werknemers)pensioen en geen belastingvermindering tenzij de verkeersbelastingen en BIV. Maar dat zal voor niemand een reden zijn om het wel of niet aan te schaffen.
            En met dezelfde reden als ik extra isolatie heb laten aanbrengen, driedubbel glas en nieuwe ramen heb, en al heel lang zonnepanelen heb: ik besef dat er wat moet gebeuren ivm klimaat. En ook naar de kleinkinderen toe.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Blijkbaar moesten ze dat voor elektrische wagens opnieuw uitvinden, want iets dat al verschillende decennia voor iedereen probleemloos werkt, dat moeten ze nu zo maken dat het terug ingewikkeld wordt...
              Heeft mogelijks iets te maken met het feit dat veel mensen thuis een laadpunt staan hebben voor een bedrijfswagen en dat die laadpunten uiteraard niet werken met een bankkaart.
              Een app of aparte kaart is dan de oplossing om doorrekenen naar de werkgever te kunnen doen.
              Als men die laadpaal dan ook nog eens aan straat zet om openbaar ter beschikking te stellen, dan zou ook aan elke paal een Bancontact terminal moeten zijn en dat is zeker onbetaalbaar.

              Het verdampen van de brandstof is hier ook geen probleem, ik rij meerdere maanden voor ik terug moet tanken, als mijn auto nu meer verbruikt, dan is dat niet door het verdampen, maar wel door de redelijk korte afstanden die ik tegenwoordig afleg.
              Het brandstofsysteem van auto's is al heel lang zo gemaakt dat de damp niet zomaar naar buiten kan, en er kan daardoor ook niet zomaar vocht in de brandstof geraken, je zal een benzinewagen geen jaren stil moeten zetten, maar als je er af en toe mee rijdt dan zullen er niet zo gemakkelijk problemen zijn met te oude brandstof (diesel is wat dat betreft nog een heel stuk minder gevoelig aan veroudering).
              Verouderde benzine was met oude motoren die met carburateurs uitgerust waren een veel groter probleem (zo ook tuinmachines) maar met injectie is dat toch een veel kleiner probleem.
              Lang geleden met mijn moto met carburateurs (Bandit 1200S) ook gehad dat een langere stilstand zorgde voor een moeilijkere start, mijn vrouw haar moto (injectie) heeft door omstandigheden 7 jaar stil gestaan maar met 1 druk op de knop start die meteen.
              Ideaal is het vermoedelijk niet, maar echt in panne valt die daardoor niet.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Dat ultrasnelle laden geloof ik niet veel van, het zal wel werken, maar hoelang blijft je batterij haar capaciteit houden? Wat is de restwaarde van je elektrische wagen met een versleten batterij?
                Als je die vragen stelt wordt het opeens stil.
                Als ik even aanneem dat die batterij het 10 jaar uit houdt (als het langer is moeten ze het maar op papier zetten) is de EV geen spat meer waard. Een klassieke wagen na 10 jaar ook niet hoor ik, da's juist, alleen, die klassieke wagen (nu smalend ICE genoemd) haalt na 10 jaar zonder veel kosten nog altijd zijn actieradius van dag één terwijl geen mens kan zeggen hoever je met die EV nog zal geraken op een laadbeurt. Wat dan ? Recyclage ?
                Weetjewat ? Ik gruw van die gooi weg-smijt weg-mentaliteit waarbij recyclage moet dienen als doekje voor het bloeden.

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                  Als je die vragen stelt wordt het opeens stil.
                  Als ik even aanneem dat die batterij het 10 jaar uit houdt (als het langer is moeten ze het maar op papier zetten) is de EV geen spat meer waard. Een klassieke wagen na 10 jaar ook niet hoor ik, da's juist, alleen, die klassieke wagen (nu smalend ICE genoemd) haalt na 10 jaar zonder veel kosten nog altijd zijn actieradius van dag één terwijl geen mens kan zeggen hoever je met die EV nog zal geraken op een laadbeurt. Wat dan ? Recyclage ?
                  Weetjewat ? Ik gruw van die gooi weg-smijt weg-mentaliteit waarbij recyclage moet dienen als doekje voor het bloeden.
                  Uitvoer naar afrika, al dan niet onder het mom van "recyclage". Of naar azië waar ze met kinderarbeid de edele metalen er terug uithalen. Zelfde als nu met wasmachines, gsm's, boten...

                  Comment


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                    Als je die vragen stelt wordt het opeens stil.
                    Als ik even aanneem dat die batterij het 10 jaar uit houdt (als het langer is moeten ze het maar op papier zetten) is de EV geen spat meer waard. Een klassieke wagen na 10 jaar ook niet hoor ik, da's juist, alleen, die klassieke wagen (nu smalend ICE genoemd) haalt na 10 jaar zonder veel kosten nog altijd zijn actieradius van dag één terwijl geen mens kan zeggen hoever je met die EV nog zal geraken op een laadbeurt. Wat dan ? Recyclage ?
                    Weetjewat ? Ik gruw van die gooi weg-smijt weg-mentaliteit waarbij recyclage moet dienen als doekje voor het bloeden.
                    Het wordt niet stil omdat je die vragen stelt, het wordt stil omdat die vragen al een aantal keren beantwoord zijn.
                    Om de sfeer weer te geven wordt een ICE plots "smalend" genoemd terwijl het gewoon een afkorting is van interne verbrandingsmotor.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Het wordt niet stil omdat je die vragen stelt, het wordt stil omdat die vragen al een aantal keren beantwoord zijn.
                      Om de sfeer weer te geven wordt een ICE plots "smalend" genoemd terwijl het gewoon een afkorting is van interne verbrandingsmotor.
                      Waarom dan niet een IVM... aja, dat bestaat al zeker, vandaar dat ik het hou bij benzine of dieselvoertuig(en), dat begrijpt iedere vlaming .

                      Comment


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                        ..... En natuurlijk ook belasting van het leefmilieu mee in rekening brengen......
                        Ook goed, maar dan wel vanaf de eigenlijke start bij het ontginnen van de mineralen tot aan het na relatief korte periode recycleren van batterijen.

                        Als je van puntje tot paaltje rekent is en blijft (voorlopig met huidige technologie) een verbrandingsmotor nog steeds het properst
                        Ik weet dat men als ev rijder dit niet graag ziet maar het is gewoon een feit spijtig genoeg.

                        Als ik dan dingen lees van mensen die een 100% EV kopen voor het klimaat, tjah dan stel ik mij daar toch vragen bij.

                        Het zal er (hopelijk) van komen dat we een goedkopere en properder oplossing zullen hebben dan huidige verbrandingsmotoren, maar nu zijn we er bijlage na nog niet
                        En als ik spreek over properder dan spreek ik ook vanaf de start van de productie tot einde levenstijd
                        Ik zie bvb geen 15 jaar oude 100% EV met zijn allereerste batterijpack naar het zuiden rijden in dezelfde tijdspanne dan iemand met een even oude verbrandingsmotor

                        Tijd zal het uitwijzen, het probleem is enkel dat het EV rijden door onze strot gestampt wordt en we op een moment niet anders meer kunnen
                        Het doet me enorm denken aan het vaccineren, niet verplicht maar als je het niet deed mocht je nergens meer komen
                        (ps. ik heb al mijn vaccinaties uit vrije wil genomen, dus ...) maar de vergelijking is treffend met EV rijden

                        grts
                        Sieg

                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht


                          Als je van puntje tot paaltje rekent is en blijft (voorlopig met huidige technologie) een verbrandingsmotor nog steeds het properst
                          Ik weet dat men als ev rijder dit niet graag ziet maar het is gewoon een feit spijtig genoeg.

                          Nope, klopt niet.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #43
                            Breng je benzine auto maar naar de sloop........


                            We zullen hem wel naar de sloop brengen... binnen 70 jaar .

                            Comment


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Het wordt niet stil omdat je die vragen stelt, het wordt stil omdat die vragen al een aantal keren beantwoord zijn.
                              Om de sfeer weer te geven wordt een ICE plots "smalend" genoemd terwijl het gewoon een afkorting is van interne verbrandingsmotor.
                              Zijn er dan ook wagens met een externe verbrandingsmotor ?

                              Comment


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                                Breng je benzine auto maar naar de sloop........


                                We zullen hem wel naar de sloop brengen... binnen 70 jaar .

                                In IJsland ontmoette ik ooit een Nederlands koppel met een oude Rolls. Op de wagen een slogan : "a 70 year old car around the world"...

                                Comment

                                Working...
                                X