Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
    Batterijen van elektrische auto's worden elk jaar beter en beter, Toyota en ook andere merken zijn trouwens aan de eindtesten bezig met een batterij waarmee je meer dan 1200 km kan rijden en die in 10 minuten op te laden is (onlangs in de krant gelezen).
    Het is zo een beetje hetzelfde als 20 jaar geleden van analoge naar digitale fotografie overstappen. Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste digitale Canon camera kocht van maar liefst 3,2 MPixels verklaarde veel van mijn fotovrienden mij voor gek, digitale camera's zouden het nooit halen tegenover analoge camera's wat ik toen dikwijls moeten horen heb, ondertussen heeft zowat iedereen een digitale camera met een 10x of meer MPixels en vindt iedereen dat normaal.
    Dus, nog een beetje geduld en iedereen wil een elektrische wagen, hoe sterk die grote oliebonzen het ook willen tegenhouden.
    Een digitale camera vergelijken met een EV.... prijsgewijs zal dit toch een "beetje" verschil uitmaken vrees ik.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

      De personen die met elektrische wagens rijden snappen het precies niet dat zij niet de enigen zijn die in de rij staan te wachten om op te laden.
      Dus eens plassen en een koffietje gaan drinken, stel je dat eens voor dat iedereen dat gaat doen aan een benzinepomp, je kunt al verwachten hoe lang de wachtrijen gaan zijn.
      En ja inderdaad, nu heb je mss nog genoeg plaats aan de laadpaal, maar als iedereen moet overschakelen en men moet met z'n allen aan de laadpalen dan hebben we een probleemje

      Dus ja, sneller laden heeft hele grote voordelen voor de massa, daarentegen ook hele grote nadelen voor de huidige batterijen

      grts
      Sieg
      Huh? Je weet toch precies hoelang jouw laadsessie gaat duren, en je kan die meestal ook nog volgen op een app. Waarom zou je dan ondertussen niet wat anders doen? Zorg dat je terug bij de auto bent tegen dat die weer op peil staat. Gewoonlijk rond 80% als het wat drukker is is voldoende om weer verder te gaan. De voorspellingen van EV-haters dat er overal enorme wachtrijen zouden ontstaat blijken overroepen te zijn. Lees misschien eens wat reisverhalen van mensen met EV's.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

        Huh? Je weet toch precies hoelang jouw laadsessie gaat duren, en je kan die meestal ook nog volgen op een app. Waarom zou je dan ondertussen niet wat anders doen? Zorg dat je terug bij de auto bent tegen dat die weer op peil staat. Gewoonlijk rond 80% als het wat drukker is is voldoende om weer verder te gaan. De voorspellingen van EV-haters dat er overal enorme wachtrijen zouden ontstaat blijken overroepen te zijn. Lees misschien eens wat reisverhalen van mensen met EV's.
        Huh?
        Ik schrijf toch dat het nu nog niet voor problemen zorgt omdat er zo weinig mensen echt met een 100%EV naar het zuiden trekken
        Het is toch gewoon pure logica dat als iedereen EV moet rijden dat er dan met zulke lange laadtijden lange wachtrijen gaan komen.

        Ik weet niet of je ooit gewend geweest bent om tijdens het hoogseizoen naar het zuiden te rijden met auto met brandstofmotor ?
        Wel dan zou je weten dat zelfs die soms hele lange wachttijden hebben, ze staan soms aan te schuiven tot op de snelweg.
        En dat voltanken duurt maar enkele minuutjes, verder rijden en gaan betalen en dan pas een koffietje drinken.
        Dus als iedereen met een EV een half uurtje nodig heeft dan zal het niet snel vooruit gaan vrees ik

        En ik verwacht ook niet dat men de ganse parking gaat volzetten met laadpalen die ultra snel kunnen laden, want een parking naar het zuiden dan spreek je al snel over 1000 plaatsen
        Dus benieuwd welk "kabeltje" men daar gaat voor trekken

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          ... De voorspellingen van EV-haters dat er overal enorme wachtrijen zouden ontstaat blijken overroepen te zijn.
          Dat kan je nu nog niet weten want er rijdt amper een procentje met z'n 100% EV naar het zuiden.
          Enkele jaren geleden zag ik ze al aanschuiven aan de laadpalen na Parijs.

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Lees misschien eens wat reisverhalen van mensen met EV's.
          Ik lees die niet maar ik luister er naar, en voorlopig zijn die toch niet zo goed
          Als je uiteraard enkele dagen teveel vakantie hebt en je kan buiten het hoogseizoen gaan, zoals ze op tv laten zien, dan is er uiteraard geen enkel probleem

          grts
          Sieg

          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

            Huh? Je weet toch precies hoelang jouw laadsessie gaat duren, en je kan die meestal ook nog volgen op een app. Waarom zou je dan ondertussen niet wat anders doen? Zorg dat je terug bij de auto bent tegen dat die weer op peil staat. Gewoonlijk rond 80% als het wat drukker is is voldoende om weer verder te gaan. De voorspellingen van EV-haters dat er overal enorme wachtrijen zouden ontstaat blijken overroepen te zijn. Lees misschien eens wat reisverhalen van mensen met EV's.
            Reisverhalen interesseren me niet en zijn niet relevant. Zoals ik al zei, als ik op reis moest gaan en om de 400-500km een pauze moet nemen, dat is geen probleem. Dat doe ik nu ook al. Maar het gaat over de dagelijkse laadbeurt op de parking buiten het centrum waar maar 1 laadpaal is voor de hele gemeente. Nu staan daar auto's de hele dag/nacht (er kunnen 2 auto's aan die paal). Dus het is zelfs geen "aanschuiven". Die eigenaars zijn in de verste verte niet te bespeuren. Als je niet de eerste bent, dan kan je die dag gewoon niet laden. Dat is de realiteit. En ik weet vandaag niet of ik morgen thuis kan werken of 300km moet rijden. Dus die moet opgeladen zijn want als ik naar het werk moet dan is het niet van "sorry, ik kom 45 minuten later of niet als er geen laadpaal is". Benzinepompen heb ik er 3 binnen 1km. Laadpalen 1 binnen de 10km.

            Als jij het leuk vindt om op een slecht verlichte parking aan de rand van Brussel waar er al taxichauffeurs neergeschoten zijn 30 minuten rond te hangen, elk zijn hobby. Dus stop eens met die reisverhalen, daar gaat het niet over.

            Oh ja, op het werk MAG je je eigen auto niet laden.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              Een digitale camera vergelijken met een EV.... prijsgewijs zal dit toch een "beetje" verschil uitmaken vrees ik.
              Niet alleen dit. Digitale camera's zijn ons van overheidswege nooit door de strot geduwd.
              DSLR's, smartphones, flatscreentv's, computers, digitale rekenmachines, inductiekookplaten, zuiniger diepvriezers, microgolfs, CD-spelers.... heel die reutemeteut heeft haar eigen weg gebaand. Alleen die verdomde EV moet ons persé door de strot worden geduwd, ik heb daar vragen bij

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                Reisverhalen interesseren me niet en zijn niet relevant. Zoals ik al zei, als ik op reis moest gaan en om de 400-500km een pauze moet nemen, dat is geen probleem. Dat doe ik nu ook al. Maar het gaat over de dagelijkse laadbeurt op de parking buiten het centrum waar maar 1 laadpaal is voor de hele gemeente. Nu staan daar auto's de hele dag/nacht (er kunnen 2 auto's aan die paal). Dus het is zelfs geen "aanschuiven". Die eigenaars zijn in de verste verte niet te bespeuren. Als je niet de eerste bent, dan kan je die dag gewoon niet laden. Dat is de realiteit. En ik weet vandaag niet of ik morgen thuis kan werken of 300km moet rijden. Dus die moet opgeladen zijn want als ik naar het werk moet dan is het niet van "sorry, ik kom 45 minuten later of niet als er geen laadpaal is". Benzinepompen heb ik er 3 binnen 1km. Laadpalen 1 binnen de 10km.

                Als jij het leuk vindt om op een slecht verlichte parking aan de rand van Brussel waar er al taxichauffeurs neergeschoten zijn 30 minuten rond te hangen, elk zijn hobby. Dus stop eens met die reisverhalen, daar gaat het niet over.

                Oh ja, op het werk MAG je je eigen auto niet laden.
                Vanwaar ik woon : ik zou écht niet weten waar de dichtste laadpaal staat, echt niet. De prijs per kWh bij die paal is nog een groter raadsel.
                De dichtste (en goedkoopste) pomp is Gabriëls in Beernem. 5 km. In een straal van 500 m km zijn er nog 2. Nooit wachttijden. Prijs geaffichieerd. Klare wijn. Ik kom daar amper 1 keer per maand en ik heb nog nooit ondervonden dat in die maand beduidend veel brandstof verdampt.
                Voor de rest : ik heb geen tankkaart en ik betaal mijn auto's zelf (ook geen belastingsaftrek), ik zou het leuk vinden als alle EV-lovers eens daarmee zouden willen beginnen.

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                  Reisverhalen interesseren me niet en zijn niet relevant. Zoals ik al zei, als ik op reis moest gaan en om de 400-500km een pauze moet nemen, dat is geen probleem. Dat doe ik nu ook al. Maar het gaat over de dagelijkse laadbeurt op de parking buiten het centrum waar maar 1 laadpaal is voor de hele gemeente. Nu staan daar auto's de hele dag/nacht (er kunnen 2 auto's aan die paal). Dus het is zelfs geen "aanschuiven". Die eigenaars zijn in de verste verte niet te bespeuren. Als je niet de eerste bent, dan kan je die dag gewoon niet laden. Dat is de realiteit. En ik weet vandaag niet of ik morgen thuis kan werken of 300km moet rijden. Dus die moet opgeladen zijn want als ik naar het werk moet dan is het niet van "sorry, ik kom 45 minuten later of niet als er geen laadpaal is". Benzinepompen heb ik er 3 binnen 1km. Laadpalen 1 binnen de 10km.

                  Als jij het leuk vindt om op een slecht verlichte parking aan de rand van Brussel waar er al taxichauffeurs neergeschoten zijn 30 minuten rond te hangen, elk zijn hobby. Dus stop eens met die reisverhalen, daar gaat het niet over.

                  Oh ja, op het werk MAG je je eigen auto niet laden.
                  Je hebt gelijk dat er een probleem kan ontstaan voor mensen die niet aan huis kunnen opladen. Via de overheid kan je een aanvraag doen om een publieke laadpaal in jouw buurt te plaatsen, je moet dan helaas al wel in het bezit zijn van een EV. In veel gemeenten kan je echter al een aanvraag doen zonder die voorwaarde. In BE zijn er zo'n 27.000 publieke laadpalen op dit moment. 1 Laadpaal binnen 10km in jouw geval lijkt me weinig maar natuurlijk niet onmogelijk, ik weet ook niet waar je woont.


                  Als je op jouw werk geen auto mag laden, is dat een probleem tussen jij en jouw baas en geen algemene regel zoals verkeerd begrepen kan worden in je bericht.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                    Vanwaar ik woon : ik zou écht niet weten waar de dichtste laadpaal staat, echt niet. De prijs per kWh bij die paal is nog een groter raadsel.
                    De dichtste (en goedkoopste) pomp is Gabriëls in Beernem. 5 km. In een straal van 500 m km zijn er nog 2. Nooit wachttijden. Prijs geaffichieerd. Klare wijn. Ik kom daar amper 1 keer per maand en ik heb nog nooit ondervonden dat in die maand beduidend veel brandstof verdampt.
                    Voor de rest : ik heb geen tankkaart en ik betaal mijn auto's zelf (ook geen belastingsaftrek), ik zou het leuk vinden als alle EV-lovers eens daarmee zouden willen beginnen.
                    Nagel op de kop . Ik denk dat 95 % (als het al niet meer is) van zij die met een EV rijden, ofwel zelfstandigen zijn die het enkel doen omwille van de belastingsaftrek, en anders mensen die er eentje hebben van de firma waarvoor zij werken. En dan maar l.llen over het feit dat iedereen een EV zou moeten kopen, dat laden geen probleem is, dat reizen met een EV geen probleem is, dat het goedkoper is...enz.
                    Moesten zij die gewoon werknemer zijn, en hun EV niet kunnen aftrekken van de belastingen en/of geen firmawagen hebben, gewoon eens zwijgen op dit forum.... het zal hier héééél stil worden denk ik .

                    Comment


                    • #25
                      Zelfs in juni al véél file gezien aan de laadpalen op Duitse en Oostenrijkse autosnelwegen
                      Dat ultrasnelle laden geloof ik niet veel van, het zal wel werken, maar hoelang blijft je batterij haar capaciteit houden? Wat is de restwaarde van je elektrische wagen met een versleten batterij?

                      Comment


                      • #26
                        Ik blijf bij benzine, elektrisch zegt me helemaal niks.
                        Toyota zou aan een batterij werken waarmee je 1.200Km ver kunt rijden. En hoe zit het met de waterstof? Afgevoerd wegens te weinig winst op die brandstof?


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                          Nagel op de kop . Ik denk dat 95 % (als het al niet meer is) van zij die met een EV rijden, ofwel zelfstandigen zijn die het enkel doen omwille van de belastingsaftrek, en anders mensen die er eentje hebben van de firma waarvoor zij werken. En dan maar l.llen over het feit dat iedereen een EV zou moeten kopen, dat laden geen probleem is, dat reizen met een EV geen probleem is, dat het goedkoper is...enz.
                          Moesten zij die gewoon werknemer zijn, en hun EV niet kunnen aftrekken van de belastingen en/of geen firmawagen hebben, gewoon eens zwijgen op dit forum.... het zal hier héééél stil worden denk ik .
                          Ook goed, maar dan wel de prijs per energiedichtheid afrekenen en niet zoals nu electriciteit 3 x duurder maken dan benzine en diesel.
                          En natuurlijk ook belasting van het leefmilieu mee in rekening brengen.

                          Het zal dan idd zeer stil worden vermits er nog weinig fossiele km’s gereden zullen worden…

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            En hoe zit het met de waterstof? Afgevoerd wegens te weinig winst op die brandstof?
                            Waterstof is problematisch om verschillende redenen.
                            - de brandstofcellen zijn complex, duur en vragen regelmatig duur onderhoud
                            - een waterstofwagen met brandstofcel heeft ook altijd een batterij nodig want een brandstofcel reageert traag op de vraag naar vermogen, is beperkt regelbaar en de batterij laat energierecuperatie toe.
                            - je moet de waterstof altijd maken. Ofwel electrolyse van water (rendement 50% of zoiets) ofwel uit methaan (energie nodig en CO2 die vrijkomt). En dan comprimeren want waterstof bij kamertemperatuur en atmosferische druk heeft een belachelijke energiedichtheid per volume. Comprimeren is steeds energievretend en 100% verlies want de warmte die opgewekt wordt is af te voeren.
                            - transport is niet simpel. We doen hier wel dat we het grootste waterstof leidingnetwerk hebben maar of dat echt geschikt is voor grote hoeveelheden is een andere vraag. Laat staan waar we de waterstof vandaan moeten halen. Onze geniale minister wil die importeren uit noord-afrika. Waarschijnlijk met een boot op bunker-C olie.
                            - moeilijk op te slagen. De drukken zijn gigantisch, speciale materialen nodig, vloeibaar maken is ook moeilijk etc. Veiligste is binden aan een drager maar dan heb je energie nodig om het terug vrij te maken.

                            Ja, het is mogelijk als je over genoeg waterstof beschikt uit je productiepoces en het lokaal kan gebruiken. Of als je het water dat ontstaat kan gebruiken zoals in een ruimtestation. Enige dat misschien zinvol is, is overschotten elektriciteit lokaal naar waterstof omzetten. Maar een batterij is dan waarschijnlijk een eenvoudigere oplossing.

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

                              Ook goed, maar dan wel de prijs per energiedichtheid afrekenen en niet zoals nu electriciteit 3 x duurder maken dan benzine en diesel.
                              En natuurlijk ook belasting van het leefmilieu mee in rekening brengen.

                              Het zal dan idd zeer stil worden vermits er nog weinig fossiele km’s gereden zullen worden…
                              Benzine: 12 kWh/kg = 8.64 kWh/liter aan 1.7 euro/liter is dat dan 0.20 euro/kWh. Publieke laadpaal 0.32 euro/kWh.

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Publieke laadpaal 0.32 euro/kWh.
                                Zijn dat prijzen van 5 jaar geleden of zo?
                                Lijkt me wel spotgoedkoop met de publieke laadpalen hier in de buurt, die zitten allen aan 0,65 €/kWh.






                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X