Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik herinner me in elk geval het grote feest in ons dorp toen eind jaren 60 de eerste 100-jarige er gevierd werd. Nu loop je het eerste de beste rusthuis binnen en kan je er praten met vaak meerdere plus 100-jarigen. En hier komen de cijfers ook naar boven; in het jaar 1900 waren er een 100-tal eeuwelingen in België, vandaag zitten we aan ongeveer 16.000 honderdjarigen.
    Wie vandaag 100 jaar is, die heeft ook in die 100 jaar geen elektrische wagen gehad of gekend en heeft ongeveer 80 jaar geleefd zonder strenge uitstootregels.
    Die hebben vermoedelijk nog verwarmd met steenkool en/of gasverwarming in de woonkamer.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #92
      Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
      Beste Hombre, je hebt dat heel goed geschreven, maar er zijn nu eenmaal 2 soorten mensen.
      1 ste, je hebt mensen die ook om anderen geven en nieuwe technieken omarmen om zo hopelijk het voor iedereen aangenamer te maken
      2 de, je hebt mensen die enkel om zichzelf geven en alle mogelijke negatieve argumenten aanhalen om te blijven vervuilen zoals ze gewoon zijn, dus van het type "ikke en de rest kan stikke"
      Dat is de grootste zever hé.
      Veel mensen hebben geïnvesteerd in wat op moment van aankoop goed was en niet verboden door de overheid of wie ook.
      Er werden zelfs premies gegeven voor condensatie gasketels, voor diesels met roetfilter, voor benzinewagens, voor hybride-wagens, voor dubbele beglazing.
      Mensen hebben zich aangepast, maar dezelfde gepromote investeringen zijn nu plots taboe.
      Niet iedereen kan permanent elke wijziging volgen, tenzij grootverdieners die met geld kunnen smijten.
      Of denk je nu echt dat wie nu een elektrische wagen koopt binnen enkele jaren niet afgestraft gaat worden omdat hij met een verouderde versie rijdt dat meer energie verbruikt dan de recente op dat moment?

      En wie nu een elektrische wagen koopt is omdat hij enerzijds verplicht wordt, omdat hij net een nieuwe wagen moet hebben of omdat hij graag het laatste nieuw heeft.
      Het aantal dat dit echt koopt omdat hij met een ander inzit, dat zal op 1 hand geteld kunnen worden.

      Ik geloof ook niet dat mocht jij een prima recente wagen hebben, toch nogmaals een nieuwe zou kopen enkel voor uw medemensen.
      Maak dat de ganzen wijs.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #93
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Of denk je nu echt dat wie nu een elektrische wagen koopt binnen enkele jaren niet afgestraft gaat worden omdat hij met een verouderde versie rijdt dat meer energie verbruikt dan de recente op dat moment?
        In Nederland wordt de wegenbelasting berekend op het gewicht van het voertuig, nu betalen de eigenaars van elektrische wagens nog geen wegenbelasting, maar vanaf 2026 moeten die wel betalen voor hun zwaardere voertuigen, en in 2030 gaan ze daar rekeningrijden invoeren.

        Tegen dan zullen ze hier in België ook wel wat verzinnen, want als er minder brandstoffen verkocht worden, dan zal het geld van de accijnzen ergens anders vandaan moeten komen, de voordelen voor elektrische wagens zullen dan ook wel afgebouwd worden.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #94
          We gaan binnenkort allemaal nog langer leven , want chroom wordt binnenkort ook verboden op auto's:
          De Europese autoriteiten willen binnenkort chroom verbieden in de industrie, inclusief de autosector. Dit is waarom.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #95
            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            We gaan binnenkort allemaal nog langer leven , want chroom wordt binnenkort ook verboden op auto's:
            https://www.vroom.be/nl/nieuws/chroo...en-tijd-25494/
            En daarna volgt logischerwijze ook inox (RVS). Dus lever maar alvast uw bestek in, je leeft beduidend langer als je die vette big macs opvreet met titanium bestek.
            En oja, zat er geen nikkel in onze euromunten ?

            Comment


            • #96
              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              En daarna volgt logischerwijze ook inox (RVS). Dus lever maar alvast uw bestek in, je leeft beduidend langer als je die vette big macs opvreet met titanium bestek.
              En oja, zat er geen nikkel in onze euromunten ?
              Met een roestig ijzeren bestek krijg je misschien wat extra ijzer binnen, dan leef je nog langer ...
              In bijna elke badkamer en keuken zal je ook wel chroom terugvinden, misschien kan je best al een paar reserve kranen in huis halen.
              En de meeste handgereedschappen hebben ook een beschermlaag van chroom...

              Voor de rijksten is dat geen probleem, die kunnen hun gereedschappen, kranen en bestek laten vergulden (dat zijn degenen die na aankoop van hun elektrische wagen nog altijd teveel geld op hun bankrekening hebben staan).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #97
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Dat is dan meteen de grootste misvatting. Jij (noch ik) kennen alle oudste mensen, je zal dus moeten verdergaan op de droge statistieken.
                Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik herinner me in elk geval het grote feest in ons dorp toen eind jaren 60 de eerste 100-jarige er gevierd werd. Nu loop je het eerste de beste rusthuis binnen en kan je er praten met vaak meerdere plus 100-jarigen. En hier komen de cijfers ook naar boven; in het jaar 1900 waren er een 100-tal eeuwelingen in België, vandaag zitten we aan ongeveer 16.000 honderdjarigen. En ja, de bevolking groeit ook, maar geen factor 160 in die periode. Het heeft ook te maken met levensjaren zonder klachten, niet enkel met puur de ouderdom.
                Dus bedankt om mijn gelijk te bewijzen dan !
                Al degenen die nu zo oud zijn die zijn dat geworden in "de slechtste omstandigheden", pure logica want het begint nu pas overal doorgedramd dat er iets moet gedaan worden.
                Binnen vele jaren zal je met zekerheid pas kunnen zeggen dat er nog meer +100 jarigen rondlopen dankzij de genomen maatregelen in de jaren 2020 ....
                Als dan de mensen gezonder zijn geworden door de huidige maatregelen kan je pas zeggen dat het iets heeft opgebracht, nu is het puur speculeren.

                Tevens komt nog bij dat de geneeskunde ook steeds maar verbeterd, dus aan wat zal het dan liggen, waarschijnlijk de combinatie van zal je dan zeggen
                Maar ook dat is weer pure speculatie.
                Het bewijs is geleverd dat het opeens zomaar kan veranderen op enkele weken tijd en dat op wereldvlak en dat zal nog gaan gebeuren zolang deze aardbol nog meer bezet wordt.

                Ik sukkel al van mij jeugdjaren met mijn allergies, maar ik ga niet met een vinger naar anderen wijzen, ik probeer het zelf op te lossen
                Dus ja ik snap deels wat je bedoelt maar het is uiteraard makkelijk om te zeggen dat het bvb aan de diesels ligt, waarbij de laatste nieuwe diesels dan nog properder zijn dan de benzinewagens, dus ik bedoel maar.

                Ook zo'n voorbeeldje zijn de elektrische wagens, hoeveel uitlaatgassen worden daar niet voor in de lucht geblazen om de ertsen te delven, zelfs kinderarbeid is ermee gemoeid.
                Maar op de boulevard hier rijden ze dan rond met te denken dat ze meehelpen aan een schoner milieu (moesten er geen subsidies geweest zijn dan had meer dan de helft niet eens een EV)
                Trouwens zoals ik reeds eerder schreef, ook dat kan je nu nog niet zeggen, welke impact een massale omschakeling naar EV's zal hebben als ze na x aantal km's al maar 80% meer halen van hun bereik.
                De neiuwere generatie batterijen gaat daar hopelijk verandering in brengen

                Tevens komt nog bij dat men nu al klaagt over het stroomnet, overbelasting ervan, en energietekorten, en dan rijden er amper nog maar EV's rond in vergelijk met verbrandingsmotoren.
                Ook dat zal weer afwachten worden, trouwens wist je dat op sommige steden in sommige landen het zelfs al niet meer is toegelaten om met EV's de stad in te rijden.
                Dat je op al heel veel campings en vakantieaccomodaties al niet meer met de EV tot aan de verhuurbestemming mag rijden, tjah hoor realiteit.
                Maar je moet er uiteraard ook voor openstaan om alle negatieve dingen te willen zien die EV's met zich meebrengen, ik weet dat het moeilijk is als die hard fan.

                Ik raad je aan om niet enkel naar het positieve te kijken, er zijn enorm veel nadelen aan verbonden aan gans het EV gebeuren

                grts
                Sieg

                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #98
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Wie vandaag 100 jaar is, die heeft ook in die 100 jaar geen elektrische wagen gehad of gekend en heeft ongeveer 80 jaar geleefd zonder strenge uitstootregels.
                  Die hebben vermoedelijk nog verwarmd met steenkool en/of gasverwarming in de woonkamer.
                  Verkeerde interpretatie. In 1900 waren er 100 eeuwelingen, en in 1950 nog maar 500, dat is 5x meer op 50 jaar. Pas sinds 2000 gaat de grafiek steil omhoog met 5000 100-jarigen en vandaag de dag zowat 16.000 eeuwelingen. Zou dat dan toch te maken hebben met strengere uitstootregels voor oa auto's en minder fijnstof verwekken door de afbouw van steenkool- en houtverwarming? Oudere mensen zijn namelijk ook veel gevoeliger voor ziekmakende stoffen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #99
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Verkeerde interpretatie. In 1900 waren er 100 eeuwelingen, en in 1950 nog maar 500, dat is 5x meer op 50 jaar. Pas sinds 2000 gaat de grafiek steil omhoog met 5000 100-jarigen en vandaag de dag zowat 16.000 eeuwelingen. Zou dat dan toch te maken hebben met strengere uitstootregels voor oa auto's en minder fijnstof verwekken door de afbouw van steenkool- en houtverwarming? Oudere mensen zijn namelijk ook veel gevoeliger voor ziekmakende stoffen.
                    Neen dat heeft te maken met de enorme vooruitgang in de geneeskunde

                    Oudere mensen zijn gevoeliger aan ziekmakende stoffen omdat hun afweersysteem verzwakt is door hun leeftijd

                    Je zoekt het veel te veel bij het fijnstof

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Verkeerde interpretatie. In 1900 waren er 100 eeuwelingen, en in 1950 nog maar 500, dat is 5x meer op 50 jaar. Pas sinds 2000 gaat de grafiek steil omhoog met 5000 100-jarigen en vandaag de dag zowat 16.000 eeuwelingen. Zou dat dan toch te maken hebben met strengere uitstootregels voor oa auto's en minder fijnstof verwekken door de afbouw van steenkool- en houtverwarming? Oudere mensen zijn namelijk ook veel gevoeliger voor ziekmakende stoffen.
                      Als ze in 2000 honderd jaar geworden zijn (5000 volgens uw reactie), dan waren die allen geboren in 1900.
                      Wie dit jaar 100 wordt, die is geboren in 1923.
                      Ze hebben dus het grootste deel van hun leven doorgebracht zonder enige vorm van strengere normen, of dacht je dat als je aan je 80 plots in een periode komt waar er strengere normen opgelegd worden (eerder aangekondigd dan in uitvoering) dat die plots het zogezegde ongezonde van vroeger kwijt zijn?
                      Vroeger ging bijna niemand naar een RVT en liefst ook niet naar een ziekenhuis, de medische kennis was er ook niet zoals nu.
                      Zelfs in mijn jeugdjaren waren er nog veel sterfgevallen door een simpele blindedarmontsteking, nu lig je maximum 1 à 2 dagen in het ziekenhuis na een kijkoperatie.
                      Zou de medische vooruitgang dan niet de grootste impact hebben?

                      Zie anders ook de COVID-19 periode, na twee jaar mondmaskers was voor velen plots een verkoudheid al veel erger omdat hun immuunsysteem afgenomen was.
                      Mensen van toen waren beter bestand tegen veel zaken dan wij heden zijn.
                      En de twee oorlogen zijn ook geen pluspunt geweest voor de mensen om out te kunnen worden, die overleefden hebben tenminste de kans gehad om 100 te worden.

                      Maar nog veel belangrijker … ik val liever dood aan 80 als ik tot dan gezond ben dan 100 te worden en 20 jaar aan een bed of zetel vast te liggen.
                      Ouderdom alleen zegt weinig in het leven, gezondheid is veel belangrijker.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Ja jongens, doe gerust alleen verder in deze discussie. De wereld is plat en de maanlanding is nep.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          In huis is koken een van de voornaamste bronnen van fijnstof: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/veili...of-huis-koken/
                          Daar is iets van aan, maar daar heb je tenminste zelf vat op door beter te ventileren, het vlees niet te hard laten bakken in de pan - of het brood in de rooster - ed.
                          Laatste winter waren de fijnstofconcentraties hoofdzakelijk veroorzaakt door houtkachels. Met een filter kon ik daar 2/3 van elimineren, maar toch.
                          En fijnstof van het verkeer moet ik sowieso slikken.

                          PS: in de veronderstelling dat al deze heisa begonnen is met een broodje aap verhaal over supersnelle laders en dus over (tegen ?) EV's: de bedoeling is om op die manier de CO2 uitstoot te beperken, een broeikasgas dat - samen met andere - volgens algemeen wordt aangenomen verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. En die is er wel degelijk .
                          De banden en remmen van EV's veroorzaken ook fijn stof, maar er komt toch al niets meer uit de uitlaat.
                          Maar het is een andere discussie.

                          Comment


                          • Elektrische wagens worden vandaag bijna uitsluitend gekocht voor niet particulier gebruik : logisch want ze zijn pokkeduur en bedrijven worden bijna verplicht om deze aan te bieden aan hun personeel als ze nog fiscale voordelen willen halen uit hun lease-auto's.
                            Milieu overwegingen zullen hierin heel weinig rol spelen. Financiële overwegingen destemeer.
                            Ik koop mijn wagens particulier en rij er gewoonlijk een goeie 10 jaar mee. Mijn dieseltje is er nu 6.5, en moet dus nog wel efkens mee. Ik hoop dat tegen dan de ondermaatse technologie van de batterijen eindelijk op punt zal staan. Want de dingen die ze er nu in proppen zijn op alle vlakken ondermaats.
                            Daarnaast heeft het niet veel nut te zorgen dat er uit de uitlaat geen rommel meer komt, als we dat oplossen door centrales op kolen en gas te gebruiken (zie Duitsland).
                            En het fijn stof uit de banden is een pak meer : alle EV's rijden of kloefen van banden (kijk maar naar een polestar 2, om maar de ene NIET SUV (waar het op dat vlak nog veel erger is) te noemen.

                            Bedrijven zullen er wel hun TCO kunnen uithalen, maar een particulier haalt er weinig voordeel uit. Mijn dieseltje kost me alles uitgerekend (met onderhoud bij een merkgarage) 450€/maand (is een auto uit de golfklasse : meer dan ruim genoeg voor wat ik nodig heb). Ik zie geen enkele reden om een perfect rijdende euro 6 auto te vervangen...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Op https://mow.vlaanderen.be/tco/#wagens kan iedereen de vergelijking voor zichzelf maken…

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                                Op https://mow.vlaanderen.be/tco/#wagens kan iedereen de vergelijking voor zichzelf maken…
                                Dat heb ik even gedaan, er zijn een paar probleempjes, ik rij tegenwoordig minder dan 5000km/jaar, en dat is niet in te stellen. Ze gaan er ook vanuit dat er de volgende 13 jaar helemaal geen premies en belastingen moeten worden betaald, daar heb ik heel grote twijfels over of dat ook werkelijk zo zal zijn. En als een Renault Zoe na 13 jaar nog 32.219 Euro zal opbrengen, dan moet er een heel speciale accu in zitten die nul procent degradeert op 13 jaar, en dat valt ook te betwijfelen. (ik wou een Dacia Spring kiezen om de vergelijking iets eerlijker te maken van de Sandero, maar die Spring staat er niet bij, en die Dacia Spring is ook nog veel kleiner dan een Sandero).

                                In ieder geval, zelfs met die bedenkingen zal een Renault Zoe voor 5.000km/jaar in totaal 65.890 euro kosten op 13 jaar, en een Dacia Sandero (ik wou de Dacia Logan MCV Tce 90 opgeven, de auto waar ik nu mee rij, maar die mogelijkheid was er niet) kost volgens hun berekening 38.124 Euro op 13 jaar...
                                Bij de eindberekening staat er dan "investeer 27.766 Euro", ik zie dat zelf als "verlies 27.766 Euro" als je kiest voor een kleine elektrische wagen in plaats van voor een iets grotere benzinewagen (een Zoe is kleiner, vooral aan de binnenkant, dan een Dacia Sandero).
                                Een auto kopen is nooit een "investering", buiten misschien een paar héél speciale wagens die in een heel beperkte oplage worden gemaakt en die de gewone mensen toch nooit kunnen betalen, die auto's dienen dan als verzamelobject, niet om mee naar de winkel te rijden...
                                En als je mijn opmerkingen hier boven bekijkt, dan vermoed ik dat het verschil in kostprijs nog een héél stuk hoger zal liggen op het einde van die 13 jaar (13 jaar is zowat het gemiddelde dat ik heb gereden met de auto's die ik ooit nieuw heb gekocht).
                                Last edited by Black B@ndit; 25 juli 2023, 08:55.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X