Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Nog iets over "range anxiety":
    Wij zitten hier op een berg in de Morvan (eerder het "hol van Pluto" ).
    In het heenrijden zijn wij langs de autostrade (Charleville-Mézières, Reims...) genoeg plekken voorbijgereden met 10 of meer snelladers (grotendeels ongebruikt).
    Als gepensioneerd heb je het geluk om nu op het ogenblik buiten het seizoen op vakantie te gaan, dus uiteraard "grotendeels ongebruikt"
    En aangezien U deze luxe hebt om buiten het seizoen te gaan kan je niet meespreken hoe het er aan toe gaat tijdens de top momenten van drukte uiteraard.

    U moet echt dringend overstappen op een EV, in uw geval is dat de beste keuze zonder enige twijfel, zeker met die oude vervuilende diesel waarmee U nog rijdt
    Want U zit hier steeds maar verwijzingen te maken naar EV en de vervuiling van dieselwagens terwijl U zelf nog met een oud model diesel rondrijdt, niet echt fair lijkt me.
    Dus als iedereen eerst eens bij zichzelf begint ...
    Trouwens, mijn diesel vervuilt minder dan de moderne benzine wagens !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

      Als gepensioneerd heb je het geluk om nu op het ogenblik buiten het seizoen op vakantie te gaan, dus uiteraard "grotendeels ongebruikt"
      En aangezien U deze luxe hebt om buiten het seizoen te gaan kan je niet meespreken hoe het er aan toe gaat tijdens de top momenten van drukte uiteraard.

      U moet echt dringend overstappen op een EV, in uw geval is dat de beste keuze zonder enige twijfel, zeker met die oude vervuilende diesel waarmee U nog rijdt
      Want U zit hier steeds maar verwijzingen te maken naar EV en de vervuiling van dieselwagens terwijl U zelf nog met een oud model diesel rondrijdt, niet echt fair lijkt me.
      Dus als iedereen eerst eens bij zichzelf begint ...
      Trouwens, mijn diesel vervuilt minder dan de moderne benzine wagens !

      grts
      Sieg
      Qua fijnstof is mijn "oude diesel" volgens een recente meting (1400/cm3) nog evengoed als de jouwe (en inderdaad beter dan een benzine).
      Over stikstof zwijgen we, adblue was toen te duur voor de baas van VW (zijn proces begint binnenkort, 9 jaar na datum). Niet mijn fout dus, er staat er vanachter "Bluemotion" op .

      Bij de jouwe is dat uiteraard OK.

      Ondanks alles worden er nauwelijks nog diesels verkocht.

      De echte slag gaat over het klimaat (alhoewel de diesel hier door zijn lager verbruik qua CO2 beter scoort).

      En nee, ik ga er geen nieuwe kopen...

      PS: CO2 van mijn Touran is 121, zoek daar maar eens achter bij de huidige SUV's.
      Last edited by palombian; 17 september 2024, 18:25.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ook niet iedereen kan een klein fortuin binnenslepen zoals Geert zijn zoon, dat zijn wel zeer uitzonderlijke vergoedingen voor kaderleden.
        Voor alle duidelijkheid Freddy, niet mijn zoon maar schoonzoon.
        En zo abnormaal is dat niet hoor, op en af naar Brussel is voor hem 212Km,
        tarief is 0,45€ per kilometer onafhankelijk hoe hij naar daar gaat.
        Die salaris auto is net als bij velen ter vervanging van andere voordelen, daar hoef je eigenlijk
        geen kaderlid voor te zijn, kaderleden hebben uiteraard wel meer ruimte zodat ze een duurdere
        auto kunnen kiezen, maar zoals het er nu voor staat, is de keuze voor een gelijkaardige EV
        tegenover zijn huidige auto totaal niet interessant.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Qua fijnstof is mijn "oude diesel" volgens een recente meting (1400/cm3) nog evengoed als de jouwe (en inderdaad beter dan een benzine).
          Waarom denk je dat het per definitie zo is?
          Er zijn al benzinewagens genoeg met eveneens een roetfilter en minder uitstoten dan een oudere diesel.

          PS: CO2 van mijn Touran is 121, zoek daar maar eens achter bij de huidige SUV's.
          Grote correctie, de opgegeven waarde voor uw al wat oudere wagen is nog volgens de NEDC normen, volgens de WLTP norm zou dat fors hoger zijn.
          Om even te vergelijken, een Touran diesel van 2019, en al een verbeterde versie dus, die heeft volgens WLTP een CO2 uitstoot van 160 g/km.
          Correct vergelijken geeft een heel andere kijk op de waarden.
          Last edited by VerSeg; 17 september 2024, 20:57.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
            Voor alle duidelijkheid Freddy, niet mijn zoon maar schoonzoon.
            Op zich geen invloed op de gegevens, maar dat had ik uiteraard verkeerd geformuleerd.

            En zo abnormaal is dat niet hoor, op en af naar Brussel is voor hem 212Km,
            tarief is 0,45€ per kilometer onafhankelijk hoe hij naar daar gaat.
            Dat had ik anders begrepen uit uw vorige post, dacht dat het voor kaderleden een vast bedrag was per dag.
            Die salaris auto is net als bij velen ter vervanging van andere voordelen, daar hoef je eigenlijk geen kaderlid voor te zijn, kaderleden hebben uiteraard wel meer ruimte zodat ze een duurdere auto kunnen kiezen, maar zoals het er nu voor staat, is de keuze voor een gelijkaardige EV
            tegenover zijn huidige auto totaal niet interessant.
            Dat is uiteraard meestal zo, wie het niet heeft die denkt maar al te vaak dat men alles krijgt en ze nadeel hebben, wat in realiteit heel anders is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Waarom denk je dat het per definitie zo is?
              Er zijn al benzinewagens genoeg met eveneens een roetfilter en minder uitstoten dan een oudere diesel.

              Grote correctie, de opgegeven waarde voor uw al wat oudere wagen is nog volgens de NEDC normen, volgens de WLTP norm zou dat fors hoger zijn.
              Om even te vergelijken, een Touran diesel van 2019, en al een verbeterde versie dus, die heeft volgens WLTP een CO2 uitstoot van 160 g/km.
              Correct vergelijken geeft een heel andere kijk op de waarden.
              Juist opgemerkt.

              Nochtans heeft de huidige Touran diesel een CO2 NEDC van 140 (en geen 160) terwijl een Tiguan 149 heeft.
              En een Passat Variant maar 136 wat het verschil in bouw toch wel illustreert.

              Met in de praktijk 5l/100km rijdt mijn wagen niet superzuinig maar ik denk dat velen meer CO2 de lucht in blazen.

              Een EV stoot 0% NO2 uit (wel fijn stof van de banden ed). De uiteindelijke netto CO2 uitstoot hangt uiteraard af van hoe de elektriciteit is opgewekt, maar het voordeel daarvan is dat ze uit hernieuwbare bronnen kan gehaald worden.

              Het valt m.i. niet te verwachten dat de EURO 7 norm brandstofwagens goedkoper zal maken, terwijl de prijs van EV's toch naar beneden evolueert.
              Als je ziet wat het vervangen van roetfilters, EGR-kleppen (turbo's, injectoren...) ed al gekost heeft aan de gemiddelde automobilist denk ik niet dat de toekomstige kosten van een EV zoveel hoger gaan zijn.
              Om bovenvermelde redenen wordt een huidige brandstofwagen vanaf 10-12 jaar ook duur om er mee te blijven rijden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Juist opgemerkt.

                Nochtans heeft de huidige Touran diesel een CO2 NEDC van 140 (en geen 160) terwijl een Tiguan 149 heeft.
                Kan wel zijn dat de meest recente beter is, maar ik had wel specifiek gezocht naar eentje met gekende WLTP gegevens en het meest naderend aan de leeftijd van uw actuele wagen.

                En een Passat Variant maar 136 wat het verschil in bouw toch wel illustreert.
                Het hangt uiteraard ook af van de versie en het vermogen.
                Ik zie er met 128 (122 pk) en met 143 g/km (150 pk) voor de diesel en 129 of 137 g/km voor de benzine (telkens de maximumwaarden genomen).
                Een hybride zit daar volgens WLTP fors onder, maar als je constant op brandstof rijdt, dan zal dat uiteraard eerder in vergelijking zijn met een niet-hybride.

                Met in de praktijk 5l/100km rijdt mijn wagen niet superzuinig maar ik denk dat velen meer CO2 de lucht in blazen.
                Slecht is dat toch niet te noemen?

                Als je ziet wat het vervangen van roetfilters, EGR-kleppen (turbo's, injectoren...) ed al gekost heeft aan de gemiddelde automobilist denk ik niet dat de toekomstige kosten van een EV zoveel hoger gaan zijn.
                Het is nu wel niet zo dat elke automobilist al een of meerder van deze onderdelen heeft moeten vervangen of het ooit zal moeten doen.
                Uiteraard kan dat stuk gaan, zoals alles eigenlijk, maar we hopen altijd op niet natuurlijk.

                Om bovenvermelde redenen wordt een huidige brandstofwagen vanaf 10-12 jaar ook duur om er mee te blijven rijden.
                Als je ziet waar ze nog mee rondrijden, dan stel ik me soms de vraag hoe die door de keuring geraakten, maar ze rijden nog rond.
                Auto's waar de meeste Belgen niet meer mee willen rijden, daar rijden ze in andere landen nog heel lang mee.
                Het is hier ook vooral geldklopperij, zelfs als men iets klein wil laten herstellen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Europa wil niet weten van een uitstel om de CO2 doelstellingen te halen, fabrikanten en overheden hebben voldoende tijd gehad om zich voor te bereiden.

                  The European Commission pushed back against calls by automakers to postpone the 2025 CO2 reduction targets for cars, arguing that carmakers had enough time to prepare.


                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Nog meer slecht nieuws voor EV-criticasters, de batterijen gaan 20 jaar of langer mee en worden steeds beter.

                    Het verslechteren van de batterijen is over het algemeen een langzamer proces dan de slijtage van aandrijfcomponenten van verbrandingsmotoren. Geotab heeft nieuwe gegevens vrijgegeven waaruit blijkt dat accu’s van elektrische voertuigen nu 20 jaar of langer meegaan. Het telematicabedrijf analyseerde de batterijconditie van bijna 5 duizend EV’s, zowel van wagenparken als van particulieren (wat volgens...


                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Nog meer slecht nieuws voor EV-criticasters, de batterijen gaan 20 jaar of langer mee en worden steeds beter.

                      Het verslechteren van de batterijen is over het algemeen een langzamer proces dan de slijtage van aandrijfcomponenten van verbrandingsmotoren. Geotab heeft nieuwe gegevens vrijgegeven waaruit blijkt dat accu’s van elektrische voertuigen nu 20 jaar of langer meegaan. Het telematicabedrijf analyseerde de batterijconditie van bijna 5 duizend EV’s, zowel van wagenparken als van particulieren (wat volgens...

                      Hebben die soms een Delorean waarmee ze 20 jaar in de toekomst kunnen reizen, of hebben ze een speciale glazen bol waarin ze dat kunnen bekijken?
                      De kans is heel groot dat op 20 jaar een heel groot percentage van die auto-accu's het opgegeven heeft, maar dat is dan niet de zorg van de fabrikant, zolang de accu het maar niet begeeft tijdens de garantieperiode.

                      Ik moet het eerst zelf zien, de 480Wh accu van mijn elektrische fiets heeft na 1 jaar en drie maanden (6200km) nog een capaciteit van zo'n 360Wh.
                      Toen mijn fiets geleverd werd was de accu zo goed als leeg, ik heb die dan geladen met een verbruiksmetertje in het stopcontact, ik heb dat vorige week nog eens gedaan, en nu gaat er ongeveer 25% minder in de accu.
                      Die accu heeft nooit in de zon gelegen, is nooit 100% ontladen, is meestal tussen 20 en 80% gebruikt, af en toe heb ik ze tot 100% geladen (in de hoop dat de cellen dan gebalanceerd worden, ik vermoed dat ze die schakeling "vergeten" zijn , maar ik kan dit niet controleren zonder de accu open te doen, maar dan vervalt de garantie...).

                      De lader doet er normaalgezien zo'n 5 uur over van 20% naar 100% (nu 4 uur omdat de capaciteit lager geworden is), het is dus geen snellader, de accu warmt niet voelbaar op tijdens het laden.
                      En de elektrische fiets wordt altijd op stand 1 gebruikt, volgens mijn berekeningen is het verbruik gemiddeld 70W terwijl ik aan het fietsen ben, dat is ook geen overdreven zware belasting.
                      En als ik thuis kom, dan wacht ik altijd nog een tijd voor de accu aan de lader wordt gehangen, in de winter om ze op te laten warmen, in de zomer om er zeker van te zijn dat ze niet te warm is, ik ben er dus heel voorzichtig mee.

                      Ik heb wel 2 jaar garantie op de accu, ik zal ze dus toch maar goed in het oog houden tegen dat die garantietermijn verloopt.
                      Op dit ogenblik is de overgebleven capaciteit nog geen probleem, maar als die zo snel blijft afnemen, dan zal dat geen jaar meer duren voor ik onderweg zonder stroom val (nu kan ik er nog zo'n 80km ver mee geraken, dat was 120km toen ze nieuw was).
                      Een nieuwe accu kost zo'n 500 euro, voor die prijs van 1 euro per Wh mogen ze wel een betere kwaliteit leveren.
                      Fietsaccu's zijn gewoon veel te duur voor wat je krijgt, en dat is zo bij alle merken, er wordt zwaar van geprofiteerd en dan verschieten ze ervan dat sommige mensen een "Chinese" accu bestellen die dan een tijdje later in brand vliegt (of die nog sneller versleten is omdat de Chinezen er gerecycleerde cellen hebben ingestoken).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        Hebben die soms een Delorean waarmee ze 20 jaar in de toekomst kunnen reizen, of hebben ze een speciale glazen bol waarin ze dat kunnen bekijken?
                        De kans is heel groot dat op 20 jaar een heel groot percentage van die auto-accu's het opgegeven heeft, maar dat is dan niet de zorg van de fabrikant, zolang de accu het maar niet begeeft tijdens de garantieperiode.

                        Ik moet het eerst zelf zien, de 480Wh accu van mijn elektrische fiets heeft na 1 jaar en drie maanden (6200km) nog een capaciteit van zo'n 360Wh.
                        Op dit ogenblik is de overgebleven capaciteit nog geen probleem, maar als die zo snel blijft afnemen, dan zal dat geen jaar meer duren voor ik onderweg zonder stroom val (nu kan ik er nog zo'n 80km ver mee geraken, dat was 120km toen ze nieuw was).
                        Een nieuwe accu kost zo'n 500 euro, voor die prijs van 1 euro per Wh mogen ze wel een betere kwaliteit leveren.
                        In de Quote van je bericht lees ik dat de capaciteit er jaarlijks met 1,8% op achteruit gaat Bart.
                        Vraag is enkel hoe moet je dat interpreteren 1,8% op de capaciteit in nieuwstaat of telkens
                        1,8% op de restcapaciteit? Maakt ook nog eens een redelijk verschil.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Hebben die soms een Delorean waarmee ze 20 jaar in de toekomst kunnen reizen, of hebben ze een speciale glazen bol waarin ze dat kunnen bekijken?
                          Data komt van Geotab Fleetmanagement, die gegevens van 160 miljoen kilometer per dag verwerken en voor dit onderzoek 10000 EV's volgden. Ik geloof die gasten van Geotab alvast meer dan de "specialisten" op fora of Facebook die roepen dat na 6/8/10 jaar de batterijen zullen moeten vervangen. Maar misschien hebben die wél een Delorean.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik moet het eerst zelf zien, de 480Wh accu van mijn elektrische fiets heeft na 1 jaar en drie maanden (6200km) nog een capaciteit van zo'n 360Wh.

                          Hier hebben we het al over gehad, vergelijk appelen en peren: onbestaande of slecht uitgewerkt batterijmanagementsysteem. Geen of minimale koeling van het batterijpack. Onbestaande waterkoeling of verwarming. Heel vaak geen overhead of reserve ingebouwd.
                          Last edited by Hombre; 18 september 2024, 19:20. Reden: 10000 ev ipv 5000
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Kan wel zijn dat de meest recente beter is, maar ik had wel specifiek gezocht naar eentje met gekende WLTP gegevens en het meest naderend aan de leeftijd van uw actuele wagen.

                            Het hangt uiteraard ook af van de versie en het vermogen.
                            Ik zie er met 128 (122 pk) en met 143 g/km (150 pk) voor de diesel en 129 of 137 g/km voor de benzine (telkens de maximumwaarden genomen).
                            Een hybride zit daar volgens WLTP fors onder, maar als je constant op brandstof rijdt, dan zal dat uiteraard eerder in vergelijking zijn met een niet-hybride.

                            Slecht is dat toch niet te noemen?

                            Het is nu wel niet zo dat elke automobilist al een of meerder van deze onderdelen heeft moeten vervangen of het ooit zal moeten doen.
                            Uiteraard kan dat stuk gaan, zoals alles eigenlijk, maar we hopen altijd op niet natuurlijk.

                            Als je ziet waar ze nog mee rondrijden, dan stel ik me soms de vraag hoe die door de keuring geraakten, maar ze rijden nog rond.
                            Auto's waar de meeste Belgen niet meer mee willen rijden, daar rijden ze in andere landen nog heel lang mee.
                            Het is hier ook vooral geldklopperij, zelfs als men iets klein wil laten herstellen.
                            Al bij al kan ik dus niet klagen over mijn oude "vervuilende" diesel.
                            De man aan de balie bij de garagist zei dat het eerder uitzonderlijk was dat een partikelfilter 286.000 km haalt (hout vasthouden...).
                            Het was dus tijd dat dit op de keuring op adequate manier wordt gecontroleerd, het kan bijna niet anders dat hierin fraude wordt gepleegd (keramiek uit filter kloppen = minstens 1000 maal meer roet , foutdetectie wegschrijven).

                            PS: volledig akkoord over de geldklopperij, een officiële VW garage had al lang een manier gevonden om mij een nieuwe auto te laten kopen (alhoewel dat sowieso geen VW meer zal zijn)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Data komt van Geotab Fleetmanagement, die gegevens van 160 miljoen kilometer per dag verwerken en voor dit onderzoek 10000 EV's volgden. .................................................. ................
                              Wil dit zeggen dat elk van die EV's 16.000 km per dag rijden ?
                              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                In de Quote van je bericht lees ik dat de capaciteit er jaarlijks met 1,8% op achteruit gaat Bart.
                                Vraag is enkel hoe moet je dat interpreteren 1,8% op de capaciteit in nieuwstaat of telkens
                                1,8% op de restcapaciteit? Maakt ook nog eens een redelijk verschil.
                                Deze cijfers zijn zeer plausibel.f
                                Voor mijn LFP thuisaccu geeft Huawei een garantie van 60% resterende capaciteit voor een totaal ontlaadvolume dat bij mijn huidig gebruik pas na 16 jaar wordt bereikt.
                                Conditie incl temperatuur wordt actief beheerd en online opgevolgd en aangepast (ze zijn niet gek, de fabrikanten van EV's ook niet).

                                Comment

                                Working...
                                X