Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    U reageert eerst op iets dat u niet gelezen heeft, dat is pas helemaal niet de focus op het juiste leggen.
    Daarna op zogezegd het hele artikel, maar waar de post hierover gaat is de hogere prijs voor slepen van een EV, gaat u bewust verdoezelen door over de titel van het artikel te beginnen en het aantal interventies, heeft op zich niets te maken met de prijs voor het takelen of type takelwagen.
    Trouwens dat het nu voor een lege batterij is, een ongeval, platte banden of wat probleem ook, een EV zullen ze meestal op een plateau takelen en meer aanrekenen.
    Verder heeft u het artikel niet correct gelezen, vermoedelijk diagonaal.
    Zoals ik al schreef: reactie recht uit het rode boekje van Verseg. Niet meer op reageren is de beste optie.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat een artikel spectaculairder lijkt met grotere aantallen in de titel is uiteraard een feit, maar de andere gegevens staan er ook bij.
    En wees nu eens correct, wat doet u met uw reacties?
    Uiteraard het zodanig omrekenen en dan nog onterecht.

    Dat er nu 10.000 of maar 1 EV gesleept wordt per jaar, dat maakt niets uit voor de prijs van het slepen, de meeste mensen hebben ook maar 1 EV en de vastgelegde sleepkosten zijn op dat ene exemplaar ook van toepassing mocht het ooit moeten gesleept worden.

    U haalt twee zaken door elkaar en daardoor geeft u nu zelf foutieve informatie en trekt u anderen, onterecht en onnodig in het belachelijke.
    Ze geven aan dat er vorig jaar 1.130 interventies waren voor een LEGE batterij en van alle interventies op EV is slechts 2 procent wegens PROBLEMEN met de AANDRIJFBATTERIJ.
    Me dunkt dat er toch een verschil bestaat tussen een lege batterij en problemen met de aandrijfbatterij.
    Ze verklaren het groter aantal problemen met een lege batterij tijdens de vakantie zelfs door aan te geven dat mensen er vaak nog voor kiezen om met een tweede wagen met verbrandingsmotor op verlof te gaan, ondertussen is de batterij van hun EV plat.
    Let op het verschil dat gemaakt wordt in het artikel tussen batterij en aandrijfbatterij, dan zal u merken dat u vermoedelijk gewoon zelf een foute redenering maakte.
    En ja ik heb een edit gedaan van deze reactie om info toe te voegen en geen nieuwe quote te moeten starten.
    Wat interesseert mij die prijs van het afslepen, ik heb pechverhelping via VAB en KIA.

    Volgens mijn interpretatie valt de "lege HV batterij" onder de algemene noemer "problemen met de aandrijfbatterij" Er wordt nergens expliciet over de 12V batterij gesproken en de hele teneur van het artikel gaat echt wel over de aandrijfbatterij. Wat zonder twijfel weer zal worden tegengesproken maar u doet maar, u heeft weeral gelijk zie.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

      Zolang je een EV een paar keer per week gebruikt, dan zijn er waarschijnlijk weinig problemen met de 12V accu.
      Maar als je een auto gebruikt zoals ik dat doe (mijn auto staat soms een hele maand stil), dan zal dat wel voor problemen zorgen, tenzij je er een druppellader aan zou mogen hangen.

      Als een nieuwe loodaccu het in zo'n EV het 14 dagen uithoudt om het hele systeem "in rust" van stroom te voorzien, dan is die eigenlijk na een week al voor 50% ontladen.
      Als je dan bijvoorbeeld die auto 1 keer per week nodig hebt om te gaan winkelen, dan wordt er telkens 50% van de accucapaciteit van de 12V accu opgebruikt.
      Een gewone auto-accu is een startaccu, die is er niet voor gemaakt om telkens zo diep ontladen te worden, tijdens elke 50% laadcyclus zal de capaciteit van een loodaccu wat afnemen.
      In dat geval zal die het waarschijnlijk met moeite 2 jaar uithouden vooraleer de capaciteit zo laag geworden is dat die accu in die auto al na een week leeg is, en dan beginnen de problemen.
      Een gewone auto-accu is dus geen goede oplossing, tenzij je zo'n auto dagelijks gebruikt (dan wordt die lang niet zo diep ontladen, en daar is een gewone auto-accu wel voor gemaakt, dan gaat ze in een auto met verbrandingsmotor doorgaans 5 jaar of zelfs langer mee).
      Een semi-tractie accu is dan al een betere oplossing, die kan er al beter tegen om dieper ontladen te worden, maar die kost ook al weer een heel stuk meer dan een gewone auto-accu.
      Een LiFePo4 accu kan daar ook heel goed tegen, maar die heeft dan als voornaamste nadeel dat je die snel kapot kan gaan als ze geladen wordt onder de 0°C.
      Net zoals bij de aandrijfbatterij moet er dan ook in die accu een systeem zitten om ze op te warmen voor ze geladen kan worden bij te lage temperaturen.
      Het hangt van wagen tot wagen af en uiteraard de batterij dat er in zit, hier heeft door omstandigheden zoals eerder gemeld de EV al eens twee maand onaangeroerd stil gestaan en geen problemen ondervonden, zelfs geen melding van lage batterijspanning.
      Ik ken anderen die na twee weken al niet meer kunnen starten, wel andere merken en vooral ook met hybrides.
      Zolang men daar iets aan kan doen is er weinig probleem, maar niet bij elke wagen is het even evident om bijvoorbeeld een druppellader aan te sluiten.
      Soms zit die batterij zo goed weggewerkt en eventuele contactpunten op slechte plaatsen.
      Bij hetzelfde merk zit in het ene type EV een 40 Ah LiFePO4 batterij en bij een ander type een 70 Ah AGM, op zich een groot verschil.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Wat interesseert mij die prijs van het afslepen, ik heb pechverhelping via VAB en KIA.
        Daar ging mijn post en artikel toch over, over de prijs van het slepen?
        Als het u niet interesseert, waarom reageer je dan off-topic op?
        Ja, gewoon om weer uw zegje te kunnen doen en alles in het belachelijke trekken.

        Volgens mijn interpretatie valt de "lege HV batterij" onder de algemene noemer "problemen met de aandrijfbatterij" Er wordt nergens expliciet over de 12V batterij gesproken en de hele teneur van het artikel gaat echt wel over de aandrijfbatterij. Wat zonder twijfel weer zal worden tegengesproken maar u doet maar, u heeft weeral gelijk zie.
        Neen, u kan of wil niet correct lezen!
        Van geen enkele EV is de hoogspanningsbatterij, lees aandrijfbatterij, leeg door twee weken te laten staan.
        Uw allereerste reactie was trouwens ook over de 12V batterij.
        En ja, het artikel heeft het expliciet over twee types batterijen en met een beetje gebruik van grijze cellen kan iedereen dat weten.
        Trouwens werd niet verwezen naar lege HV batterijen maar naar lege batterijen en problemen met de aandrijfbatterij, die HV voegt u er zelf bij.
        U heeft zelf ook uitgerekend dat het aantal interventies voor een aandrijfbatterij veel lager is dan het aangegeven aantal van lege batterijen.
        Maar goed, enige bedoeling van u is gewoon tegendraads doen.
        Leuke bezigheid.
        Last edited by VerSeg; 6 september 2024, 10:36.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Ik gaf toch aan dat een plateauwagen redelijk standaard is (misschien mag er op een autostrade zelfs niet gesleept worden) en ondertussn zullen alle sleepdiensten al wel weten dat dit met een EV verplicht is, dus waarom al die onwaarschijnlijke scenarios afkloven ?
          Wie is er over een kapotte band begonnen als het gaat over sleepkosten van een EV?

          Bovendien had u in mijn geval met uw vierwielaandrijving het weekend (het gebeurde vrijdagavond) in de niet zo boeiende stad Chateauroux doorgebracht...
          Ik blijf dan nog liever een WE daar dan het risico te lopen zware kosten te hebben doordat de banden niet dezelfde slijtage of buitendiameter hebben.
          Als men een band stuk zou rijden, dan moet men meestal de vier banden vervangen, tenzij er maar minieme slijtage is op de drie resterende.

          Ik wou maar stellen dat u met uw obsessie voor techniek (en wat er allemaal fout mee kan gaan) jezelf en anderen ongelukkig maakt.
          Keep It Simple Stupid .
          Ik kan alleen maar besluiten dat uw obsessie om zomaar naast de kwestie te reageren heel groot is.
          Nogmaals, het ging over hoge sleepkosten die aangerekend worden voor een EV.
          U begint dan over een band op een oude diesel.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Van geen enkele EV is de hoogspanningsbatterij, lees aandrijfbatterij, leeg door twee weken te laten staan.
            Neen, ze raken leeg door er mee te rijden en niet tijdig bij te laden.

            De "tips" wijzen ook naar de aandrijfbatterij. Je kan een boete krijgen wegens een lege aandrijfbatterij, net zoals je een boete kan krijgen omdat je zonder benzine valt op de snelweg. Maar een boete voor een lege 12V batterij bestaat niet, om de eenvoudige reden dat je daar tijdens het rijden geen enkele invloed op hebt.


            KISS
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Neen, ze raken leeg door er mee te rijden en niet tijdig bij te laden.

              De "tips" wijzen ook naar de aandrijfbatterij. Je kan een boete krijgen wegens een lege aandrijfbatterij, net zoals je een boete kan krijgen omdat je zonder benzine valt op de snelweg. Maar een boete voor een lege 12V batterij bestaat niet, om de eenvoudige reden dat je daar tijdens het rijden geen enkele invloed op hebt.


              KISS
              Zoeken naar een speld in een hooiberg om toch maar iets te zeggen.
              Dat is bijkomende info dat er inderdaad staat, maar het artikel blijft nog steeds over de takelkosten!
              De problemen met de aandrijfbatterij zijn zoals u zelf gemerkt hebt over een minderheid van de interventies.
              Waarom begint u plots meer aandacht te geven aan een minderheid en negeert u de grotere aantallen?
              Uiteraard omdat het niet past in uw functie als trol.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Zoeken naar een speld in een hooiberg om toch maar iets te zeggen.
                Dat is bijkomende info dat er inderdaad staat, maar het artikel blijft nog steeds over de takelkosten!
                De problemen met de aandrijfbatterij zijn zoals u zelf gemerkt hebt over een minderheid van de interventies.
                Waarom begint u plots meer aandacht te geven aan een minderheid en negeert u de grotere aantallen?
                Uiteraard omdat het niet past in uw functie als trol.
                * reactie verwijderd.

                Chit-Chat autocraat Verseg heeft blijkbaar ook het alleenrecht om te schelden als iets niet past in zijn kraam.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  * reactie verwijderd.
                  Chit-Chat autocraat Verseg heeft blijkbaar ook het alleenrecht om te schelden als iets niet past in zijn kraam.
                  Is dat niet saai zo de hele dag enkel zitten vitten op wat anderen posten?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    ...

                    Ik blijf dan nog liever een WE daar dan het risico te lopen zware kosten te hebben doordat de banden niet dezelfde slijtage of buitendiameter hebben.
                    Als men een band stuk zou rijden, dan moet men meestal de vier banden vervangen, tenzij er maar minieme slijtage is op de drie resterende.

                    ...
                    Over obsessionele vrees voor defecten gesproken, durft u nog wel buiten te komen met uw - blijkbaar zeer gevoelige - auto ?
                    Is een 4x4 net niet gemaakt voor moeilijke omstandigheden ?

                    Naar mijn ervaring kan er met een auto die normaal wordt onderhouden en gereden niet veel verkeerd gaan (alhoewel uw haren te berge zouden rijzen als u zag op welke wegen ik soms rij).
                    De kans op een ongeval lijkt me veel groter dan op een technisch probleem, en in beide gevallen is er de bijstandsverzekering.
                    Veel plezier op uw volgende reis .

                    PS: blijkbaar was er bij mijn auto zopas wel een gebroken achterveer vastgesteld, maar daar sta je niet mee aan de kant.
                    Last edited by palombian; 6 september 2024, 15:59.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Over obsessionele vrees voor defecten gesproken, durft u nog wel buiten te komen met uw auto ?
                      Dat is toch al meer dan twee miljoen kilometers en meer dan 40 jaar gelukt, zal de rest van mijn leven ook wel lukken zeker?
                      Naar mijn ervaring kan er met een auto die normaal wordt onderhouden en gereden niet veel verkeerd gaan.
                      De kans op een ongeval lijkt me veel groter dan op een technisch probleem, en in beide gevallen is er de bijstandsverzekering.
                      Wie heeft het over een ongeval en normaal onderhoud?
                      Een lekke band is geen onderhoud en die bijstandsverzekering gaat ook geen eventuele herstelling betalen.
                      Er zal uiteraard niet zoveel risico zijn als je maar een paar km moet rijden, maar voor langere afstanden niet aan te bevelen als het verschil in slijtage merkbaar is.
                      Veel plezier op uw volgende reis .
                      PS: blijkbaar was er bij mijn auto zopas wel een gebroken achterveer vastgesteld, maar daar sta je niet mee aan de kant.
                      Dat hangt af hoe en waar die breekt.
                      Een veer kan op verschillende plaatsen breken, de ene plaats zal al meer problemen geven dan de andere.
                      Last edited by VerSeg; 6 september 2024, 16:34.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                        Over obsessionele vrees voor defecten gesproken, durft u nog wel buiten te komen met uw - blijkbaar zeer gevoelige - auto ?
                        Is een 4x4 net niet gemaakt voor moeilijke omstandigheden ?
                        Blijkbaar is hier nogal wat onwetendheid over de verschillen tussen AWD, 4X4, Xdrive Quattro enz.
                        Bij 4x4 wordt het vermogen gelijkmatig over de vier wielen verdeeld. Bij AWD wordt het vermogen gestuurd naar de wielen met de meeste tractie. Bij een auto met AWD kunnen de wielen dus in verschillende snelheden draaien, wat buitengewoon handig is voor wanneer je vastzit, of rijdt over ruig terrein.​
                        Bij mijn auto bv. is dat AWD maar zit ook een X drive knop die je kan inschakelen beneden de 40Km/h,
                        dan gaat het systeem via de abs actuators en sensoren ieder wiel op slip gaan controleren, gaat een van de wielen doorslippen, dan wordt dat wiel automatisch afgeremd, zodat de kracht kan worden verdeeld over de andere wielen enz.
                        Ik kan hier op een display perfect zien hoeveel vermogen naar elk van de wielen gestuurd wordt.




                        Bij een EV zal dat hoogst waarschijnlijk elektrisch worden verdeeld over de voor en achter as, daar deze elk hun eigen motor hebben, dus terug een heel ander soort tractie sturing.
                        Last edited by Geerten; 6 september 2024, 18:05.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          ...
                          Wie heeft het over een ongeval en normaal onderhoud?
                          Een lekke band is geen onderhoud en die bijstandsverzekering gaat ook geen eventuele herstelling betalen.
                          Er zal uiteraard niet zoveel risico zijn als je maar een paar km moet rijden, maar voor langere afstanden niet aan te bevelen als het verschil in slijtage merkbaar is.


                          Dat hangt af hoe en waar die breekt.
                          Een veer kan op verschillende plaatsen breken, de ene plaats zal al meer problemen geven dan de andere.
                          Ik begrijp uw eerste antwoord niet. U bent net een robot die op elk woord inpikt zonder de context te zien (ChatGPT doet dit beter ).

                          Mijn stelling was dat het grootste risico op de weg een ongeval is en geen technische panne, en dat alle vermeende bezorgheden over dit laatste enkel de garagisten rijk maken.

                          PS: uiteraard betaalde de bijstandsverzekering geen nieuwe band (en zeker geen 4), maar ik heb met die band van de afvalhoop zonder problemen drie weken in de Franse Alpen rondgereden en terug naar huis. En die veer is daardoor zeker niet gebroken, waarschijnlijk wel toen ik een goede week geleden in dezelfde streek met een 9m lange en 850k zware aanhanger langs een kleine col ben gepasseerd. Ze wordt volgende week vervangen zodat we terug kunnen vertrekken...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Ik gaf toch aan dat een plateauwagen redelijk standaard is (misschien mag er op een autostrade zelfs niet gesleept worden) en ondertussn zullen alle sleepdiensten al wel weten dat dit met een EV verplicht is, dus waarom al die onwaarschijnlijke scenarios afkloven ?

                            Bovendien had u in mijn geval met uw vierwielaandrijving het weekend (het gebeurde vrijdagavond) in de niet zo boeiende stad Chateauroux doorgebracht...

                            Ik wou maar stellen dat u met uw obsessie voor techniek (en wat er allemaal fout mee kan gaan) jezelf en anderen ongelukkig maakt.
                            Keep It Simple Stupid .
                            Er is een groot verschil tussen een obsessie voor techniek en rondrijden met één niet conforme band hoor.
                            Hij maakt mss anderen ongelukkig zoals jij het noemt, jij brengt anderen in gevaar om zo rond te rijden

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Ik begrijp uw eerste antwoord niet. U bent net een robot die op elk woord inpikt zonder de context te zien (ChatGPT doet dit beter ).
                              U begon plots over een band stuk gereden, daarna over weinig,problemen met onderhouden wagen … wat heeft het allemaal te maken met sleepkosten van een EV en nog minder heeft een band stuk rijden iets te maken met deftig onderhoud?

                              Mijn stelling was dat het grootste risico op de weg een ongeval is en geen technische panne, en dat alle vermeende bezorgheden over dit laatste enkel de garagisten rijk maken.
                              En ik voeg toe dat op een vierwielaangedreven wagen alle banden de juiste omtrek moeten hebben en er niet 1 band een te grote afwijking,mag hebben.

                              PS: uiteraard betaalde de bijstandsverzekering geen nieuwe band (en zeker geen 4), maar ik heb met die band van de afvalhoop zonder problemen drie weken in de Franse Alpen rondgereden en terug naar huis.
                              Maar u heeft ook dan ook geen vierwielaandrijving, dan kan u er ook geen problemen mee veroorzaken.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Blijkbaar is hier nogal wat onwetendheid over de verschillen tussen AWD, 4X4, Xdrive Quattro enz.

                                Bij mijn auto bv. is dat AWD maar zit ook een X drive knop die je kan inschakelen beneden de 40Km/h,
                                dan gaat het systeem via de abs actuators en sensoren ieder wiel op slip gaan controleren, gaat een van de wielen doorslippen, dan wordt dat wiel automatisch afgeremd, zodat de kracht kan worden verdeeld over de andere wielen enz.
                                Ik kan hier op een display perfect zien hoeveel vermogen naar elk van de wielen gestuurd wordt.




                                Bij een EV zal dat hoogst waarschijnlijk elektrisch worden verdeeld over de voor en achter as, daar deze elk hun eigen motor hebben, dus terug een heel ander soort tractie sturing.
                                Xdrive is eigenlijk het systeem en benaming van BMW, Subaru geeft er de naam X-mode aan welk eigenlijk een gelijkaardig systeem is met een eveneens gelijkaardig schermpje.
                                Door sensoren worden slippende wielen gedetecteerd en bij lage snelheid afgeremd, wat een gelijkaardig effect heeft als een sperdifferentieel.

                                Met filmpjes is het altijd hetzelfde, men kiest specifiek iets dat men wil aantonen, al dan niet met wat gefoefel zoals een knopje niet indrukken.
                                De beste beoordeling is nog steeds de ervaring dat men zelf heeft volgens het eigen gebruik en zolang men tevreden is van zijn eigen wagen volgens persoonlijk gebruik, dan is uiteindelijk alles goed.

                                Uiteraard heeft men betere grip met vierwielaandrijving en als men wat sportiever wil optrekken of door bochten wil gaan, dan toch ook wel merkbaar.

                                Reviews zijn altijd met een korreltje zout te nemen, men kan meestal aantonen wat men wil, al is het maar door een knopje al dan niet in te drukken om een ander resultaat te bekomen.
                                Wat is nu het beste?
                                Volgens deze filmpjes zal het resultaat anders zijn dan de realiteit op de openbare weg door gewone gebruikers.
                                Audi Quattro (Automobile Model), AWD, Subaru (Automobile Company), Audi (Automobile Make), Four-wheel Drive (Mass Transportation System), Audi (Automobile Company), Auto Show (Event), Model (Profession), Automobile (TV Genre), jorik, jorik revazov, audi fan, fan quattro, subaru, imreza, audi 100, audi a6

                                Last edited by VerSeg; 7 september 2024, 13:30.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X