Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dat in een land als Noorwegen veel EV zijn, dat mag. Maar het is niet een must voor andere landen.

    Laat het mij zo stellen - in de Aziatische landen eet met voor 99% met stokjes. Maar hier in Europa amper.

    Om een passend situatie te creëren zijn er verschillende factoren nodig.

    Bv in Duitsland rijden de mensen vaker grotere afstanden met hoger snelheden. Vaak omdat de familie verder weg woont. Zo iets is een hindernis voor de aankoop van een EV onder anderen.

    Het stroomnet in België is niet overal op de stand van de toekomsttechniek. Aalter bv is enkel met een lijn verbonden van het verdeelcentrum van Eeklo. Hierdoor is de capaciteit beperkt. Zelf de regio Meetjesland heeft sterke beperkingen, zo dat bij aanvraag van een Wallbox door de studiebureau die voor Fluvius werkt vaak negatieve adviezen bekomt. En toch moet men dan voor deze studie betalen.

    In Nederland ondervind men problemen van het leveren van stroom voor de industrieparken in de regio zuidelijk van Utrecht tot aan Gouda. Men lost dit probleem intussen op door zware dieselgeneratoren te plaatsen voor de energieverzorging.

    Althans zou Nederland en België ideaal zijn voor EV omdat er hier niet zo grote afstanden gereden worden. In Duitsland, Frankrijk, Spanje of Italië zijn de afstanden duidelijk groter.

    Ook de verschillenden prijzen aan de laadpalen en de bijhorende abonnenten zijn tegenwerkend.

    Positief is, dat in Frankrijk, volgends Elektrovers App, de prijzen aan de laadpalen langs de autosnelwegen bijna overal 39 cent / kw zijn.

    Dat is in de Benelux zeker anders, zo als ook in Duitsland. Hier heb je vaak fantasieprijzen voor het laden.


    Dus het kan me niet schelen dat de Aziaten met stokjes eten, omdat ik hier, niet mijn biefstuk mee kan snijden. Ik heb mes en vork nodig.





    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

      Neen, percentages zeggen inderdaad weinig maar als je de bijgevoegde link uit interesse ook al maar zou openen kreeg je meteen de actuele verkoopcijfers van de eerste helft 2024 en zou je die opmerking niet hoeven te maken: globaal +7 miljoen waarvan +3 miljoen in China, EU, EFTA & UK 1,5 miljoen, USA/Canada 0.8 miljoen, rest o.t. world 0.6 miljoen.

      En bedankt voor je goede "raad". Ik neem aan dat je ook aan uw vriend Verseg dezelfde raad gegeven hebt?
      Bedankt om dit aan te halen, ik had het gelezen maar was aan het wachten totdat iemand de cijfers hier zou gooien
      En dus met andere woorden is EV maar peanuts van wagens die verkocht worden, er rijden miljarden wagens rond waarvan maar enkele miljoenen EV's zijn
      Dus die gaan echt het verschil niet maken hoor (zeker niet als je echt achter het plaatje wilt kijken en zien wat er allemaal nodig is om die enkele EV's te kunnen produceren)
      En laat men zo snel mogelijk overal stoppen met die subsidies om EV op te dringen, het is gewoon verloren geld
      Laat de mensen de keuze, brandstofwagen en neem gewoon EV erbij als een nieuwe keuze, dat zal veel mensen meer interesseren dan een opgedrongen transitie
      Een transitie die trouwens even een piek kende dankzij de subsidies die we nu met z'n allen betalen, laat ze daar mee stoppen en het is gedaan met EV's te kopen voor de meeste mensen en al zeker bedraijven

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 11 augustus 2024, 00:07.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Scheepvaart, vele grote schepen mogen al niet meer op eigen kracht de havens binnen wegens hun vervuiling. In Rotterdam heeft men de eerste elektrische sleepboten. De grootste machinebouwers hebben nu motoren die draaien op CO2 neutrale brandstoffen. Kleinere vrachtschepen zijn er al elektrisch, net als veerboten.
        Je bent alleen beperkt in wat je WIL lezen.
        De grotere schepen mogen al heel veel jaren niet meer op eigen motorkracht overal in de binnenvaart rondvaren.
        Niet voor de vervuiling maar voor het omwoelen van de grond in eerste instantie.

        Wat die elektrische sleepboten betreft, onlangs een reportage gezien waar deze in voorkwamen, men heeft veel meer sleepboten nodig om die ene op diesel draaiende sleepboot te vervangen.
        tevens één bootje slepen met meerdere elektrische sleepboten om daarna niks meer te kunnen doen en de rest van de dag moesten de op diesel draaiende sleepboten weer aan de gang terwijl de elektrische lagen op te laden.

        Gans de transitie naar EV motoren is meer een prestigezaak aan het worden dan dat het echt opbrengt in mijn opinie
        Hopelijk binnen een tiental jaar verder staat dat EV meer op z'n poten, maar zoals het nu loopt ...
        Met heeft sinds het bestaan van de auto al een viertal keer een transitie proberen doen naar EV, steeds moest men er nadien op terug komen


        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 11 augustus 2024, 00:10.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

          De grotere schepen mogen al heel veel jaren niet meer op eigen motorkracht overal in de binnenvaart rondvaren.
          Niet voor de vervuiling maar voor het omwoelen van de grond in eerste instantie.

          Wat die elektrische sleepboten betreft, onlangs een reportage gezien waar deze in voorkwamen, men heeft veel meer sleepboten nodig om die ene op diesel draaiende sleepboot te vervangen.
          tevens één bootje slepen met meerdere elektrische sleepboten om daarna niks meer te kunnen doen en de rest van de dag moesten de op diesel draaiende sleepboten weer aan de gang terwijl de elektrische lagen op te laden.

          Gans de transitie naar EV motoren is meer een prestigezaak aan het worden dan dat het echt opbrengt in mijn opinie
          Hopelijk binnen een tiental jaar verder staat dat EV meer op z'n poten, maar zoals het nu loopt ...
          Met heeft sinds het bestaan van de auto al een viertal keer een transitie proberen doen naar EV, steeds moest men er nadien op terug komen


          grts
          Sieg
          Ik weet niet welke reportage je gezien hebt, of dat jouw fantasie de logica gaat overheersen. Meerdere, zelfs "veel meer" elektrische sleepboten nodig om één diesel te vervangen? Echt? In die reportage?
          Dan vraag ik me af welke haven. Die elektrische sleepboot in Rotterdam kan meerdere opdrachten na elkaar afwerken, laadtijd tussen 1,5 en 2 uur indien vrijwel leeg. Denk je dat die slepers 100% van de tijd aan het slepen zijn? Ik zie er in Antwerpen alvast vaak meerdere aan de kaai liggen.
          En wat trekkracht betreft, dat is Noordzee-klasse met 70 ton. Méér dan voldoende en zelfs meer dan de doorsnee diesel sleper in de havens. Vergelijk dat nu niet met een ijszee-sleper/ijsbreker hé.

          En reeds vier pogingen tot transitie naar EV, vreemd, dat is nieuw voor mij. Geef eens wat toelichting.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
            Dat in een land als Noorwegen veel EV zijn, dat mag. Maar het is niet een must voor andere landen.

            Laat het mij zo stellen - in de Aziatische landen eet met voor 99% met stokjes. Maar hier in Europa amper.

            Om een passend situatie te creëren zijn er verschillende factoren nodig.

            Bv in Duitsland rijden de mensen vaker grotere afstanden met hoger snelheden. Vaak omdat de familie verder weg woont. Zo iets is een hindernis voor de aankoop van een EV onder anderen.

            Het stroomnet in België is niet overal op de stand van de toekomsttechniek. Aalter bv is enkel met een lijn verbonden van het verdeelcentrum van Eeklo. Hierdoor is de capaciteit beperkt. Zelf de regio Meetjesland heeft sterke beperkingen, zo dat bij aanvraag van een Wallbox door de studiebureau die voor Fluvius werkt vaak negatieve adviezen bekomt. En toch moet men dan voor deze studie betalen.

            In Nederland ondervind men problemen van het leveren van stroom voor de industrieparken in de regio zuidelijk van Utrecht tot aan Gouda. Men lost dit probleem intussen op door zware dieselgeneratoren te plaatsen voor de energieverzorging.

            Althans zou Nederland en België ideaal zijn voor EV omdat er hier niet zo grote afstanden gereden worden. In Duitsland, Frankrijk, Spanje of Italië zijn de afstanden duidelijk groter.

            Ook de verschillenden prijzen aan de laadpalen en de bijhorende abonnenten zijn tegenwerkend.

            Positief is, dat in Frankrijk, volgends Elektrovers App, de prijzen aan de laadpalen langs de autosnelwegen bijna overal 39 cent / kw zijn.

            Dat is in de Benelux zeker anders, zo als ook in Duitsland. Hier heb je vaak fantasieprijzen voor het laden.


            Dus het kan me niet schelen dat de Aziaten met stokjes eten, omdat ik hier, niet mijn biefstuk mee kan snijden. Ik heb mes en vork nodig.




            Eigen veronderstellingen of feiten? De gemiddelde verplaatsing per dag met de auto is in België is 36,5km (13.350km/jaar) en in Duitsland is dat iets van 39km per dag (14.235km). Noorwegen 35km/dag. Niet echt indrukwekkende verschillen hé. En ja, der zullen wel mensen zijn die hun auto in de week laten staan en enkel in het weekend rijden naar de verre familie, dan kom je nog aan 269km per week. En niet onmogelijk met een EV, tenzij je in Wallonië moet zijn natuurlijk. Laten we dus die uitzonderlijke toestanden niet overdrijven aub. De Europeaan kan prima uit de voeten met een EV. Vraagt dat enige aanpassing? Ja.

            Nu die aanvraag voor een wallbox via Fluvius lijkt me vreemd. In principe hoef je geen aanvraag te doen of studie op voorhand te laten uitvoeren voor het plaatsen van een laadpunt in/aan de woning. Tenzij het een commerciële doelstelling is misschien. Maar anders, voor thuis: laten plaatsen, keuren en dan melden aan Fluvius. Regionale problemen ben ik niet van op de hoogte, ik kan ook niet zeggen of dit een invloed heeft op de werking van laadpalen. Als dat een gekend probleem is, mag je aannemen dat dit zal (moeten) worden aangepast.

            De (erg plaatselijk) problemen in Nederland zijn te wijten aan jaren van slecht beleid, besparingen en kortzichtigheid. Me is nu halsoverkop ingrepen aan het doen om in de eerste plaats de nijverheid en industrie uitbreidingsmogelijkheden te geven. Het systeem is lichtjes anders dan hier, daar heeft een bedrijf meestal een voldoende zware aansluiting en men koopt er energie aan tot een bepaald vermogen. Als men boven dat vermogen komt, zal in de meeste gevallen de zekering niet doorslaan maar krijgt het bedrijf er een zware boete voor. In BE is de maximale stroomsterkte begrenst door de zekering.
            Dat er op sommige plaatsen dieselgeneratoren gebruikt worden om stroom te leveren is in ieder geval een tijdelijke oplossing. Batterijgroepen worden ook al gebruikt om ten minste de pieken op te vangen. Die dieselgroepen draaien ook niet 24/7. Overigens, zelfs met stroom opgewekt door een dieselgenerator blijkt een EV nog milieuvriendelijker te zijn dan dezelfde diesel in een auto te verbruiken. Dat heeft dan weer te maken met de ideale en constante vermogenscurve van een generator.


            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Dat het voor jou altijd perfect is, en zich iedereen aan je statistieken moet houden om te rijden en te laden, dat mag je graag zo zien.

              Ik kan enkel weergeven wat ik in mijn omgeving terug kan zien. Ik weet ook dat mensen die ik ken een BEV rijden, maar van fluvius geen toelating kregen om een 11kw box aan te sluiten. Enken een eenfasig stopcontakt om te laden. Zelf de warmtepompen zijn beperkt, omdat er in de straat al reeds 4 huishouden met een warmtepomp werkten.

              Maar ik weet, het is allemaal niet waar, geen probleem, ik weet wat in mijn omgeving is, en het zal heus niet overal zo zijn. Het industriegebied van onze gemeente heeft naar 2 jaar werken een versterkte Electro infrastructuur gekregen, maar daarmee zijn de problemen van de woonwijken niet opgelost.

              Zo lange de infrastructuur niet op orde is, zal het animo voor de EV eerder beperkt zijn. Dus voor België.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                Dat het voor jou altijd perfect is, en zich iedereen aan je statistieken moet houden om te rijden en te laden, dat mag je graag zo zien.

                Ik kan enkel weergeven wat ik in mijn omgeving terug kan zien. Ik weet ook dat mensen die ik ken een BEV rijden, maar van fluvius geen toelating kregen om een 11kw box aan te sluiten. Enken een eenfasig stopcontakt om te laden. Zelf de warmtepompen zijn beperkt, omdat er in de straat al reeds 4 huishouden met een warmtepomp werkten.

                Maar ik weet, het is allemaal niet waar, geen probleem, ik weet wat in mijn omgeving is, en het zal heus niet overal zo zijn. Het industriegebied van onze gemeente heeft naar 2 jaar werken een versterkte Electro infrastructuur gekregen, maar daarmee zijn de problemen van de woonwijken niet opgelost.

                Zo lange de infrastructuur niet op orde is, zal het animo voor de EV eerder beperkt zijn. Dus voor België.
                Ze zijn er aan bezig om het net te verzwaren, hier is dat onlangs gebeurd, maar het zal inderdaad nog een hele tijd duren voor dat overal is gebeurd.
                Voor die aanpassing liep de spanning hier soms op tot iets meer dan 240V als de zon scheen, nu blijft die veel dichter bij de 230V (op dit ogenblik is de spanning 232V).


                Van een bedrijf hier in de buurt weet ik dat ze daar vele jaren een dieselgenerator hebben moeten gebruiken, tot er daar uiteindelijk een hoogspanningscabine is geplaatst.
                Bedrijven die redelijk wat stroom verbruiken, die worden doorgaans niet aangesloten op 3x400V+N, daar wordt bijna altijd een hoogspanningscabine geplaatst voor het bedrijf zelf.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                  Dat het voor jou altijd perfect is, en zich iedereen aan je statistieken moet houden om te rijden en te laden, dat mag je graag zo zien.

                  Ik kan enkel weergeven wat ik in mijn omgeving terug kan zien. Ik weet ook dat mensen die ik ken een BEV rijden, maar van fluvius geen toelating kregen om een 11kw box aan te sluiten. Enken een eenfasig stopcontakt om te laden. Zelf de warmtepompen zijn beperkt, omdat er in de straat al reeds 4 huishouden met een warmtepomp werkten.

                  Maar ik weet, het is allemaal niet waar, geen probleem, ik weet wat in mijn omgeving is, en het zal heus niet overal zo zijn. Het industriegebied van onze gemeente heeft naar 2 jaar werken een versterkte Electro infrastructuur gekregen, maar daarmee zijn de problemen van de woonwijken niet opgelost.

                  Zo lange de infrastructuur niet op orde is, zal het animo voor de EV eerder beperkt zijn. Dus voor België.
                  Inderdaad, je kan enkel weergeven wat je in jouw omgeving kan zien. Trek jouw problemen dus niet door voor heel België. De algemene regel voor privé laadpalen max11kW is nog steeds dat je deze kan installeren zonder voorafgaande studie of goedkeuring Fluvius. Laten keuren door erkend keuringsorganisme en verplicht (online) aangifte doen bij Fluvius en klaar. Als er in jouw straat problemen zijn met de stroomtoevoer is het aan Fluvius om het netwerk aan te passen, afhankelijk van situatie kan er natuurlijk wel enige tijd over gaan.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Inderdaad, je kan enkel weergeven wat je in jouw omgeving kan zien. Trek jouw problemen dus niet door voor heel België.
                    Hmm eigenaardig, als er hier één iemand is die steeds maar niet wil toegeven dat niet alles voor iedereen gelijk is dan ben jij het wel
                    Jij haalt altijd je eigen ideale situatie aan omdat je toch meer dan tijd genoeg hebt, maar als anderen hun minder goede tot negatieve ervaringen delen ben je de eerste om dat af te breken.
                    Dus toch even nadenken voordat je zoiets schrijft

                    grts
                    Sieg

                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Inderdaad, je kan enkel weergeven wat je in jouw omgeving kan zien. Trek jouw problemen dus niet door voor heel België. De algemene regel voor privé laadpalen max11kW is nog steeds dat je deze kan installeren zonder voorafgaande studie of goedkeuring Fluvius.
                      Mijn probleem geldt niet voor alle Belgen, maar wel voor heel, heel veel Belgen.
                      Iedereen die in een rijhuis in een stad woont, of op een appartement, heeft niet de mogelijkheid om een privé laadpaal te plaatsen.
                      En dan moeten stedelingen nog de kans krijgen om aan hun eigen laadpaal te kunnen, of te mogen parkeren.
                      Het zal wel niet voor jou gelden maar wel voor heel, heel vele anderen: Er zijn te veel "ja, maar's..." voordat de E.V. door iedereen nuttig gebruikt kan worden.
                      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Mijn probleem geldt niet voor alle Belgen, maar wel voor heel, heel veel Belgen.
                        Iedereen die in een rijhuis in een stad woont, of op een appartement, heeft niet de mogelijkheid om een privé laadpaal te plaatsen.
                        En dan moeten stedelingen nog de kans krijgen om aan hun eigen laadpaal te kunnen, of te mogen parkeren.
                        Het zal wel niet voor jou gelden maar wel voor heel, heel vele anderen: Er zijn te veel "ja, maar's..." voordat de E.V. door iedereen nuttig gebruikt kan worden.
                        *tekst verwijderd wegens niet geïnteresseerd
                        Last edited by Hombre; 13 augustus 2024, 08:07.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Hmm eigenaardig, als er hier één iemand is die steeds maar niet wil toegeven dat niet alles voor iedereen gelijk is dan ben jij het wel
                          Jij haalt altijd je eigen ideale situatie aan omdat je toch meer dan tijd genoeg hebt, maar als anderen hun minder goede tot negatieve ervaringen delen ben je de eerste om dat af te breken.
                          Dus toch even nadenken voordat je zoiets schrijft

                          grts
                          Sieg
                          Wat een stukje onzin. Ik reageer op Grashalm zijn verhaal over "verboden laadpalen thuis te installeren" en deze man/vrouw trekt letterlijk dit door naar heel België en dat is gewoon pertinent onjuist.
                          Daar zou ik dus niets over mogen zeggen? Natuurlijk mag Grashalm die negatieve ervaringen delen, maar mag het op zijn minst correct zijn?

                          En wat mijn eigen "ideale situatie" en "meer dan tijd genoeg hebt" er mee te maken hebben mag Joost weten. Maar dat hoeft voor jou ook niet, als het maar een beetje stoken is heb je er al pret in.



                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • ik schreef .....

                            maar van fluvius geen toelating kregen om een 11kw box aan te sluiten
                            en jij maakt ervan

                            zijn verhaal over "verboden laadpalen thuis te installeren"​
                            ik denk dat je fantasie begint op hol te slaan.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                              ik schreef .....



                              en jij maakt ervan



                              ik denk dat je fantasie begint op hol te slaan.
                              Dat lijkt mij exact hetzelfde eindresultaat te zijn.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                                ik schreef .....

                                en jij maakt ervan …..

                                ik denk dat je fantasie begint op hol te slaan……
                                De oplossing Grashalm negeren .

                                Het narcistische type:

                                Deze personen geloven dat de wereld om hen draait. Van empathie of interesse tonen naar mensen om hen heen is geen sprake. Narcisten zetten niet alleen zichzelf op de eerste plek, ze verwachten dat jij dat óók doet. Wanneer je het ego van een narcist niet voedt of niet volgens zijn/haar regels wenst te leven, zijn de poppen aan het dansen.

                                Hoe jij jezelf beschermt:
                                Het beste is om afstand te nemen van mensen die op deze manier in het leven staan, maar soms kan dat niet. Probeer contact dan zo minimaal mogelijk te houden en blijf dichtbij je gevoel. Ontstaat er een situatie waar jij je niet prettig bij voelt, durf dan stelling te nemen en je eigen pad te kiezen.

                                Comment

                                Working...
                                X