Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Guest49 Bekijk bericht

    Ideaal toch. Je parkeert je diesel/benzine buiten de stad en neemt het openbaar vervoer naar het centrum.
    Als je 's avonds nog terug tot aan je wagen kan geraken... Na 22h moet je op het OV niet meer rekenen.

    En als ik Gent, Brussel of Antwerpen niet meer binnen mag, who cares...
    Zo denk ik er ook over. Als ze niet willen dat ik kom, dan ga ik niet. Voor de gezelligheid moet je er niet zijn. Tenzij je je laten afslagen je opwindt. Je ziet het trouwens in die steden aan de handel. Meer dan horeca en wat (allemaal identieke) kledingwinkels zijn er niet meer. Hier en daar een mini-supermarkt. Al de rest van de winkels zijn naar buiten de stad verhuisd. Als het goedkoper is om het thuis te laten leveren (al is het van het buitenland) of om parking/bus/tram te betalen waarom zou je je kot dan nog uit komen?

    Steden zoals Amsterdam laten vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's toe, meer steden zullen allicht volgen.
    Al eens het OV in Nederland genomen? Vergeleken met hier is dat prijzig. En waarom naar daar gaan? Voor het eten de drinken moet je het niet doen... Winkels zijn dezelfde als hier. En als het is om de walletjes te doen is, er is hier ook zoiets in mijn dorp En in Oostende zijn ze een maxi versie aan het bouwen. Alhoewel, je moet het havengebied in, "verboden voor onbevoegden" volgens het politereglement. Helemaal te gek.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

      Euh... onze VW Tiguan 2.0L benzineslurper was 5 jaar oud en zowat 30.000 km op de teller bij de bestelling van onze EV. Kan je bezwaarlijk versleten noemen, of aan vervanging toe.
      Maar als ik ook maar 1 iemand kan behoeden van de gekleurde en vaak incorrecte informatie die hier te lezen is heb ik dat er voor over.
      30.000Km op 5 jaar is dus 6.000Km per jaar, en dan koop je een peperdure EV menende dat je een
      grote vervuiler bent, meen je dat nu Hombre?
      Dat was nog geen 1.000€ benzine per jaar in je zogenaamde “benzineslurper”
      Ik lig hier in een deuk, je hebt je dus echt laten vangen door een top verkoper…..


      Last edited by Geerten; 23 juli 2024, 22:19.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ik zal die bewuste screenshot nog eens posten zie. De discussie was wel enigszins anders, namelijk had je het onwezenlijke verbruik van 40.7 kWh had op een afstand van 18km op 59 minuten tijd. Je was in de overtuigen dat dit een "normaal verbruik is in de winterperiode.
        Terug verdraai je alles, ik heb toen zelfs meerdere screenshots gegeven om aan te tonen dat de impact van het verkeer, namelijk file of geen file, de impact van het weer uiteraard ook, een grote impact heeft op het verbruik.
        Nergens of te nimmer heb ik aangekaart dat dit een permanent verbruik is op die 18 km.
        De ene keer is dat weinig, de andere keer is dat veel.
        Hier op de steenweg is er een rood licht net voor een bergop, als je de pech hebt om te moeten stoppen, dan gaat er 6 km autonomie af door 500 meter bergop te rijden.
        Zo is het ook een enorm verschil tussen vlot 18 km kunnen rijden zoals actueel op een 20 tal minuten of tijdens zeer druk verkeer en dezelfde weg op 1 tot anderhalf uur.
        Ik heb dat toen aangekaart om er u op te wijzen dat het gebruik van de wagen niet voor iedereen hetzelfde is, de ene doet veel kilometer op secundaire wegen zonder files, de andere zit veel in de file, nog iemand anders doet veel snelweg.
        En laat het verschil bij een EV nu net een extreem verschil uitmaken tussen de verschillende gebruiken.
        Waar een diesel misschien 10 of 20 procent meer verbruikt bij bepaalde situaties, is dat bij een EV veel meer.
        Er zijn al voldoende testen gedaan geweest waarbij 120 à 130 rijden op de snelweg 30 en soms 50 procent verschil uitmaakt tegenover 90 of 100.

        Vandaar mijn post die het verbruik over (oa) 1 maand weergeeft in de koudste periode van vorige winter met een verbruik van 20.77kWh/100km. Dus ook met de verwarming en dergelijke aan. En deels op de autoweg. Om aan te geven dat het jouw verbruik van 40.7 absurd is. Zelfs met de kachel op 30°C.
        Er is al langer bewezen dat de verwarming in de auto tijdens de winter niet zo een groot effect heeft op het verbruik van een EV tegenover de zomer als men dan ook steeds airco gebruikt.
        Uiteraard als men dat permanent uit zet, dan zal er een verschil zijn.
        Die cijfers zijn anders ook niet absurd maar effectief.
        U ziet ze gewoon niet omdat u vermoedelijk nooit in dergelijke situaties gereden heeft.
        Ik hoop van ganser harte dat u ooit eens door omstandigheden in een zware file komt te staan in een koudere periode en ook eens minstens anderhalf uur tot twee uur zet om enkele kilometers te doen en niet enkel in bergaf of op plat, maar ook met bergop waar je misschien 50 keer moet vertrekken voor je boven bent en waar de snelheid nooit hoog genoeg is om ook maar iets van recuperatie te hebben.
        Bekijk dan maar eens uw verbruik van die rit en wees dan zo eerlijk om de juiste gegevens te posten!

        Die recuperatie is natuurlijk een nuttig bijverschijnsel. Maar het is niet zo dat dit méér oplevert dan gewoon aan een continue snelheid verder rijden. Akkoord, recuperatie kan veel rechtzetten maar nooit méér dan dan je verloren hebt/nodig hebt om opnieuw snelheid op te bouwen na het afremmen.
        U geeft het nu zelf aan dat recuperatie veel kan uitmaken, uiteraard niet alles wat je verbruikt.
        Maar afhankelijk van de wegen dat men doet is er een enorm verschil in recuperatie.
        U zal toch wel begrijpen dat wie 50% recuperatie heeft een beter gemiddelde zal hebben dan wie enkel snelweg gedaan heeft en bijna geen tot geen recuperatie heeft?
        Net als u zal begrijpen dat wie vaker 120 rijdt op de snelweg meer,zal verbruiken dan wie op wat rustigere momenten 70 rijdt op secundaire wegen?

        U gaf al vaker aan de WLTP te kunnen halen, met 20,77 kWh gemiddeld verbruik zit u daar anders ook wel een pak boven.
        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Het WLTP cijfer voor mijn auto is 17.2 kWh/100 km en mijn gemiddelde verbruik is het volledige jaar rond 16.2kWh/100 km.
        Toch wel 4,57 kWh minder dan wat uw eerdere screenshot aangaf als gemiddelde.
        Dus wees niet zo verbaasd als u andere cijfers post dan wat u typt, dat daar reacties op komen.
        Uit uw screenshot lees ik gemiddeld 20,77 kWh per 100 kilometer af en een gemiddelde van 3,88 kWh per rit, dus gemiddeld 18,68 km per rit (op moment van screenshot).

        Met cijfers kan men alles draaien en keren zoals men wil, enkel de goede tonen geeft een heel ander beeld, maar men moet ook de minder goede durven aankaarten in andere omstandigheden.
        Zelfde wagen, zelfde rit, betere omstandigheden.


        Ideale wagen ineens moest ik enkel deze tonen?
        Vergeleken met uw screenshot is uw wagen plots veel slechter op ritten van hetzelfde aantal kilometers.
        Of toch niet? ;-)
        Last edited by VerSeg; 23 juli 2024, 22:58.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Euh... onze VW Tiguan 2.0L benzineslurper was 5 jaar oud en zowat 30.000 km op de teller bij de bestelling van onze EV. Kan je bezwaarlijk versleten noemen, of aan vervanging toe.
          Er zijn veel mensen die onafhankelijk van de kilometerstand gewoon om de 4 of 5 jaar van wagen veranderen om nooit in de problemen te komen of om er een goede restwaarde voor te krijgen.
          Dus op zich nog steeds niet uitzonderlijk dat je na 5 jaar veranderd bent.
          Voor het geld van de brandstof of de uitstoot moest je het niet doen want de uitstoot bij de fabricage van uw nieuwe wagen ga je mogelijks nooit teniet doen met dergelijk aantal kilometers.
          Vooral dat die vorige wagen nu nog vele jaren door iemand anders zal gebruikt worden.
          Of heb je hem laten pletten om zeker te zijn dat er nooit meer mee gereden zal worden? :-)
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Vooral dat die vorige wagen nu nog vele jaren door iemand anders zal gebruikt worden.
            Of heb je hem laten pletten om zeker te zijn dat er nooit meer mee gereden zal worden? :-)
            Het zal wel milieuvriendelijker zijn om die auto nog verder te laten gebruiken door iemand die toch een wagen nodig heeft, in plaats van daarvoor weer een nieuwe wagen te produceren.
            Met maar 30.000km op de teller is die eigenlijk nog maar net ingereden...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              30.000Km op 5 jaar is dus 6.000Km per jaar, en dan koop je een peperdure EV menende dat je een
              grote vervuiler bent, meen je dat nu Hombre?
              Dat was nog geen 1.000€ benzine per jaar in je zogenaamde “benzineslurper”
              Ik lig hier in een deuk, je hebt je dus echt laten vangen door een top verkoper…..


              De reden waarom wij een nieuwe wagen kopen en waarom een EV gaat u geen bal aan. Of rijd jij uw auto's tot de wielen er vanzelf afvallen na 25 jaar? Vergeet niet dat dit begin 2021 was met de tekorten aan auto-onderdelen en levertijden enorm waren. Wij hebben hoe dan ook financieel geen slechte zaak gedaan, moest dat jouw bekommernis zijn.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                Het zal wel milieuvriendelijker zijn om die auto nog verder te laten gebruiken door iemand die toch een wagen nodig heeft, in plaats van daarvoor weer een nieuwe wagen te produceren.
                Met maar 30.000km op de teller is die eigenlijk nog maar net ingereden...
                Nu reed die 6.000 km per jaar, daarna misschien 30.000 km per jaar, wie zal het zeggen?
                In dat geval zou de volgende beter met een EV rijden en deze blijven gebruiken voor weinig kilometers.
                Puur milieugericht dan. :-)
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  De reden waarom wij een nieuwe wagen kopen en waarom een EV gaat u geen bal aan. Of rijd jij uw auto's tot de wielen er vanzelf afvallen na 25 jaar? Vergeet niet dat dit begin 2021 was met de tekorten aan auto-onderdelen en levertijden enorm waren. Wij hebben hoe dan ook financieel geen slechte zaak gedaan, moest dat jouw bekommernis zijn.
                  Dus is klimaat duidelijk niet de reden tot verandering geweest want anders zou u daar in deze reactie ook zeker open en duidelijk in zijn.
                  In 2021 waren bepaalde EV's zowat de enige die redelijk compleet verkrijgbaar waren.
                  En ter info, na 10, 15 of 25 jaar vallen er ook nog geen wielen of stukken af bij de meeste wagens en bij sommige zelfs niet na 50 jaar.
                  Alhoewel, met een Citroën kan men al van de eerste dag stukken verliezen. :-)
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                    Dus is klimaat duidelijk niet de reden tot verandering geweest want anders zou u daar in deze reactie ook zeker open en duidelijk in zijn.
                    In 2021 waren bepaalde EV's zowat de enige die redelijk compleet verkrijgbaar waren.
                    En ter info, na 10, 15 of 25 jaar vallen er ook nog geen wielen of stukken af bij de meeste wagens en bij sommige zelfs niet na 50 jaar.
                    Alhoewel, met een Citroën kan men al van de eerste dag stukken verliezen. :-)
                    Breek me de bek niet open wat Citroën betreft, heb er 3 gehad (occasies weliswaar)...
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht

                      Breek me de bek niet open wat Citroën betreft, heb er 3 gehad (occasies weliswaar)...
                      Collega had een C4 Grand Picasso, eerste rit heel stuk van de dakreling weg op de snelweg.
                      Met eenzelfde wagen brak bij mij het kofferdeksel ter hoogte van de scharnier.
                      Andere kennis eerste week de sierstrippen op de zijkanten er gewoon afgevallen.
                      Uitleg in de garage: gebeurt wel meer. :-)
                      Voor de rest reed dat wel redelijk goed.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht

                        Breek me de bek niet open wat Citroën betreft, heb er 3 gehad (occasies weliswaar)...
                        Hadden die dan traditioneel geen faam van betrouwbare en logische mechaniek en electronica ? :-) :-) :-)

                        Comment


                        • Gaan we toch weer een benzine of diesel kopen? Auto-experten geven advies: “Rijd zolang je kan met je huidige wagen” https://www.hln.be/auto/gaan-we-toch...agen~ade07318/
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Gaan we toch weer een benzine of diesel kopen? Auto-experten geven advies: “Rijd zolang je kan met je huidige wagen” https://www.hln.be/auto/gaan-we-toch...agen~ade07318/
                            Dat was ik sowieso van plan. Mijn Tiguan diesel is pas 9 jaar oud geworden.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

                              Dat was ik sowieso van plan. Mijn Tiguan diesel is pas 9 jaar oud geworden.
                              Goed om weten.
                              Als ik op de snelweg afgevallen wielen tegenkom, dan weet ik dat die van u zijn. ;-)
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                De reden waarom wij een nieuwe wagen kopen en waarom een EV gaat u geen bal aan.
                                Of rijd jij uw auto's tot de wielen er vanzelf afvallen na 25 jaar?
                                Vergeet niet dat dit begin 2021 was met de tekorten aan auto-onderdelen en levertijden enorm waren.
                                Wij hebben hoe dan ook financieel geen slechte zaak gedaan, moest dat jouw bekommernis zijn.
                                Oei, op je teentjes getrapt blijkbaar.....
                                Uiteraard gaat mij dat niet aan Hombre en welke zaak U er financieel aan gedaan hebt interesseert mij geen bal.
                                Maar gans je pleidooi inzake EV ervaringsdeskundige valt hier nu echt wel in het niets.
                                Wat is de waarde van de ervaring van iemand die maar 6.000Km per jaar rijdt?


                                Comment

                                Working...
                                X