Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Hier het artikel waar de kranten over bericht hebben.
    Het energiegebruik daalt (ook van elektriciteit, tegen de verwachting in).
    Daar kunnen we uiteraard niet over klagen, goed voor het milieu en voor de prijzen.

    https://www.creg.be/nl/publicaties/nota-z2720
    Zal nu de komende dagen wel een serieuze piek in gebruik zijn
    Zoals gezegd 2023 was een zacht jaar, wel veel regen maar qua temperaturen heel zacht
    Dus logisch dat er een minder verbruik was, maar dat gaat sowieso stijgen, zeker als steeds meer mensen EV rijden en warmtepompen moeten plaatsen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Als we overstappen op rijk gas, dan gaat een kubieke meter gas eigenlijk ook duurder worden mits we per kWh betalen, per kWh maakt het uiteraard geen verschil.
      Er zou wel 15% meer energie in zitten waardoor men in theorie minder nodig heeft.

      Ik stel me echter wel de vraag of we dan in evenredigheid ook effectief 15% minder kubieke meters gaan verbruiken, de gasketel zelf is hier eigenlijk al een paar jaar op rijk gas voorzien en er moet niets aangepast worden volgens de fabrikant.

      Hier zijn ze vandaag in onderaanneming voor Fluvius de drukregelaar komen veranderen.
      Was op 20 minuten gedaan, ze testen wel goed of er geen lekken zijn en dat is maar goed ook.
      De gasmeter zelf is gebleven, had eerder verwacht dat ze die tegelijk zouden vervangen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Als we overstappen op rijk gas, dan gaat een kubieke meter gas eigenlijk ook duurder worden mits we per kWh betalen, per kWh maakt het uiteraard geen verschil.
        Er zou wel 15% meer energie in zitten waardoor men in theorie minder nodig heeft.
        Ik vrees dat je dat verkeerd voor hebt hoor Freddy, de prijs per kubieke meter is toch hetzelfde,
        daar arm gas binnen komt op een druk van 25mbar en rijk gas op 21mbar, de energie waarde
        per kubieke meter op die verschillende druk zou dus exact dezelfde moeten zijn net als de prijs dus.

        “Arm gas heeft een lage calorische waarde en wordt geleverd onder gasdruk 25 mbar. Dit gas komt uitsluitend uit Nederland. Rijk gas daarentegen heeft een hoge calorische waarde en wordt geleverd onder gasdruk 21 mbar.​“
        Last edited by Geerten; 12 januari 2024, 17:34.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Ik vrees dat je dat verkeerd voor hebt hoor Freddy, de prijs per kubieke meter is toch hetzelfde,
          daar arm gas binnen komt op een druk van 25mbar en rijk gas op 21mbar, de energie waarde
          per kubieke meter op die verschillende druk zou dus exact dezelfde moeten zijn net als de prijs dus.

          “Arm gas heeft een lage calorische waarde en wordt geleverd onder gasdruk 25 mbar. Dit gas komt uitsluitend uit Nederland. Rijk gas daarentegen heeft een hoge calorische waarde en wordt geleverd onder gasdruk 21 mbar.​“
          1 m³ blijft 1 m³, maar het debiet zal lager zijn.
          • rijk gas bevat gemiddeld 11,4 kWh per m³
          • arm gas bevat gemiddeld 10,3 kWh per m³
          ​De gasprijs is in kWh, de m3 worden omgerekend, het maakt niets uit.
          Vermoedelijk is de gasdruk verlaagd om het vermogen niet teveel te laten stijgen.
          Nochtans moet bij mijn ketel (van een Nederlands merk) volgens het handboek een schijfje uit de toevoerbuis naar de venturi worden verwijderd, maar door wie en wanneer dat moet gebeuren wist mijn chauffagist ook niet.
          Ik vermoed dat op die manier het gasblok voor twee gassoorten is ingesteld, en vermits dezelfde ketels al jaar en dag op de twee gassoorten werken zal dat - op een beperkt verschil in vermogen na - geen probleem geven.

          PS: daarmee is in België de zaak geregeld, in Nederland zijn de toestellen enkel voor arm Slochterengas geschikt en hebben ze een grote fabriek moeten bouwen om stikstof bij het geïmporteerde rijke gas te mengen.
          Er moet in de Belgische ketels dan toch een ander gasblok zitten anders hadden ze dat in Nederland eenvoudig met een drukverlaging kunnen oplossen.
          Last edited by palombian; 12 januari 2024, 20:59.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            1 m³ blijft 1 m³, maar het debiet zal lager zijn.
            • rijk gas bevat gemiddeld 11,4 kWh per m³
            • arm gas bevat gemiddeld 10,3 kWh per m³
            ​De gasprijs is in kWh, de m3 worden omgerekend, het maakt niets uit.
            Mijn reactie was enkel op de prijs per kubieke meter hé palombian.
            Deze is exact dezelfde, het verschil lossen ze op met een andere druk.
            Bij ons op de firma kregen we aardgas aangeleverd op 3bar, energetisch
            gezien iets van meer dan 170 KWh per kubieke meter.
            in feite komt het allemaal op hetzelfde neer.
            Enige verschil is dat een gasteller niet rechtstreeks kan tellen in KWh
            zonder omrekening en daarvoor heb je meerdere parameters nodig
            als druk en calorische waarde.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Mijn reactie was enkel op de prijs per kubieke meter hé palombian.
              Deze is exact dezelfde, het verschil lossen ze op met een andere druk.
              Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het blijft me onduidelijk.
              Op de factuur wordt het verbruik toch aangerekend per kWh en niet per kubieke meter?
              En als het aantal kWh toeneemt per kubieke meter, dan toch het te betalen bedrag per kubieke meter?
              Dat men in theorie dan minder gas nodig heeft voor hetzelfde resultaat is logisch, maar blijft me toch de vraag of die gasketel procentueel plots zoveel minder gaat verbruiken zodat het een nuloperatie wordt?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Op het factuur wordt het gasverbruik inderdaad afgerekend in KWh, een gasmeter kan alleen kubieke meters meten, maar die worden dan omgerekend naargelang het soort gas dat er op dat adres wordt geleverd.
                Als er rijk gas binnen komt, en er is een drukregelaar geïnstalleerd die daarvoor de juiste druk levert (iets lager dan voor arm gas dus), dan zal er voor dezelfde warmtevraag voor die woning iets minder debiet door de meter gaan omdat het rijk gas een wat grotere verbrandingswarmte heeft.
                Dat zou dan op het factuur voor dezelfde kostprijs moeten zorgen bij een gelijkblijvende warmtevraag (ieder jaar is anders, daardoor wordt het voor de verbruiker wel moeilijk om dat te controleren).
                Het aantal m³ zou dan wat lager zijn per jaar, maar je betaalt iets meer per m³ waardoor de eindafrekening in principe hetzelfde zou moeten zijn als voordien met arm gas.

                Door de lagere gasdruk zal de brander zelf wat minder gas krijgen, dat is hetzelfde als je een waterkraan wat dicht draait, dan loopt er ook minder water uit de kraan.
                De brander zal dan wat minder m³ verbruiken terwijl die nog dezelfde warmtecapaciteit kan leveren.
                Last edited by Black B@ndit; 13 januari 2024, 07:42.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dat men in theorie dan minder gas nodig heeft voor hetzelfde resultaat is logisch, maar blijft me toch de vraag of die gasketel procentueel plots zoveel minder gaat verbruiken zodat het een nuloperatie wordt?
                  Soms is iets geschreven uitleggen moeilijk hé Freddy, maar het is inderdaad zo dat de zigleur (sproeier)
                  op die 4mbar lagere druk ongeveer 15 á 16% minder gas zal doorvoeren.
                  De omzetting van kubieke meter naar KWh is er in de jaren 70 (voor het gemak van rekenen) net gekomen omdat er twee soorten gas werden verhandeld in België.
                  palombian heeft ook gelijk wanneer hij zegt dat sommige gasketels moeten worden aangepast,
                  maar dat is dan enkel voor gasketels waar de venturi een vast diafragma is en waar de lucht toevoer
                  constant is door middel van een ventilator.
                  Hangt af van merk tot merk en soort tot soort.
                  Bij sommige modulerende condensatieketels is dat allemaal in te stellen door een technieker,
                  bij andere zal je misschien wat moeten vervangen.
                  De drukval van een gasteller is omzeggens niets, daar moet je dus geen rekening mee houden.
                  Stel, je hebt twee dezelfde buizen de ene vul je met arm gas en de andere met rijk gas,
                  op dezelfde druk, dan zal deze met rijk gas bv. een meter lang zijn en deze met arm gas 1,15 meter lang
                  dan heb je exact dezelfde hoeveelheid energie in die twee buizen zitten.
                  Als je echter even veel energie arm gas in die kortere buis wil steken, dan zal je de druk met 15%
                  moeten verhogen, zo simpel is het eigenlijk.

                  Eigenlijk allemaal een beetje abstract om uit te leggen, maar voor mij gewoon de logica zelf omdat
                  het deels mijn job was, je kan er namelijk ook de moleculaire dichtheid mee berekenen en als het
                  om vacuüm gaat ook de vrije weg lengte tussen de resterende moleculen.




                  Comment


                  • Gisteren een mail gekregen van mijn Luminus ondanks dat wij hier nog geen slimme meter hebben
                    en reeds 13 jaar in eigen behoefte kunnen voorzien moet je toch een contract hebben.
                    Lijkt mij toch mooi vanaf 23 mei en vast (Comfy Shine) voor één jaar 0,1415€ per Kwh en (moest ik een slimme meter hebben)
                    teruggave 0,0401€ per Kwh injectie. Vaste kost 63,6€ per jaar.
                    Last edited by Geerten; 21 maart 2024, 12:37.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      Gisteren een mail gekregen van mijn Luminus ondanks dat wij hier nog geen slimme meter hebben
                      en reeds 13 jaar in eigen behoefte kunnen voorzien moet je toch een contract hebben.
                      Lijkt mij toch mooi vanaf 23 mei en vast (Comfy Shine) voor één jaar 0,1415€ per Kwh en (moest ik een slimme meter hebben)
                      teruggave 0,0401€ per Kwh injectie. Vaste kost 63,6€ per jaar.
                      Ter referentie huidig tarief Ecopower (zoals hierboven enkel energieprijs uiteraard):

                      Groene burgerstroom (50% vast aan 0,17 euro + 50% variabel aan 0,063126941 euro) 0,1166 euro/kWh
                      Kost GSC 0,01581 euro/kWh (Vanaf 1 juni 2024 is dit 0,011 euro/kWh)
                      Kost WKK 0,002576 euro/kWh (Vanaf 1 juni 2024 is dit 0,00392 euro/kWh)
                      Totaal op dit moment 0,1349/Kwh

                      Terugleververgoeding (digitale meter) -0,0750 euro/kWh

                      Vaste kost 0€
                      Prijswijzigingen worden 2 maand op voorhand meegedeeld.

                      MAAR: Forfait terugdraaiende meter 42,0 euro/kVA/jaar​ (in tegenstelling van wat vroeger werd beweerd is de teruggeleverde stroom niet gratis voor de producent, ook door de onbalanskosten).

                      Omdat op de aankoop nog netvergoeding en taksen moeten betaald worden (en capaciteitstarief) moet je op jaarbasis (met de losse pols) met een digitale meter ongeveer 3,5x meer injecteren dan je moet aankopen om break/even uit te komen.
                      Algemeen wordt verwacht dat de injectietarieven verder zullen dalen en voor langere perioden negatief kunnen blijven.
                      Het beste alternatief (tov de terugdraaiende teller) is dan eigenlijk toch een batterij, tesamen met een slim beheerd dynamisch tarief.
                      Of dat voor een kleine verbruiker rendabel gaat zijn is nog de vraag.



                      Comment


                      • Nog altijd heel erg tevreden dat ik niet in paniek gekozen heb voor een vast tarief vorig jaar, in tegenstelling tot de "kenners'

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment

                        Working...
                        X