Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Terug on topic dus, nu dit onderzoek ook in de op dit forum gezaghebbende krant HLN is verschenen:

Onderzoek UGent: “Energiecrisis was voor veel Belgen minder zwaar dan cijfers doen uitschijnen"

https://www.hln.be/energieprijzen/on...nen~a3fca89e7/

Comment

@ Black B@ndit over het capaciteitstarief:

Met je zware batterij heb je weinig problemen met het piekvermogen, hier heeft de "Peakshaving" functie al bij al goed zijn werk gedaan, op één kwartiertje na, zodat het cijfer voor maart op 2,633 kW komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        @ Black B@ndit over het capaciteitstarief:

Met je zware batterij heb je weinig problemen met het piekvermogen, hier heeft de "Peakshaving" functie al bij al goed zijn werk gedaan, op één kwartiertje na, zodat het cijfer voor maart op 2,633 kW komt.
        Op dagen dat er geen stroom in de accu zit probeer ik toch zo weinig mogelijk grote verbruikers tegelijk in te schakelen waardoor het piekvermogen tijdens de winter maximaal op 3,03KW is gekomen.
        Als er voldoende stroom in de accu zit, dan is het geen probleem om meer verbruikers tegelijk in te schakelen, want de omvormer kan tot 5KW leveren.
        In maart was het piekvermogen 2,3KW, en dat kwam omdat de accu leeg was toen ik de was moest doen (dat kan je niet blijven uitstellen, de tweede week van maart was de opbrengst van de panelen héél laag), als ik het verbruik per kwartier van die dag bekijk dan zie ik duidelijk dat het hoogste verbruik net na 22u lag, net nadat ik de wasmachine had aangezet.
        Het piekverbruik van de inductiekookplaat valt blijkbaar best mee, het is zo dat je het maximale vermogen nooit lang nodig hebt, tenzij je graag hebt dat bijvoorbeeld de aardappelen overkoken...
        De droogkast zorgt ook niet voor een groot piekverbruik, want het is een warmtepomp droogkast, die verbruikt maximaal zo'n 0,6KW.

Bij het Solaredge systeem zie ik hier niet echt de mogelijkheid om een "peakshaving" functie in te stellen, maar tijdens de volgende maanden verwacht ik wel dat het piekvermogen lager zal worden dan 2,5KW, waardoor het jaargemiddelde ook niet te hoog zal oplopen. Vanaf nu ben ik voortaan ook meer thuis (ik ben nu mijn verlof aan het opnemen voor ik in mei op pensioen ga), en dan kan ik het verbruik ook wat meer afstemmen op de opbrengst van de zonnepanelen.
        Tijdens de wintermaanden zal dat niet veel uithalen, dat heb ik de voorbije winter al gezien (de panelen zijn in oktober geplaatst).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Met PV panelen heb je altijd te weinig in de winter en teveel in de zomer.
          Tov het verbruik overgedimensioneerde panelen en/of batterij kunnen de perioden van lage opbrengst (ook bij regendagen is de zomer) deels opvullen maar dat kost geld.
          De "juiste" dimensionering hangt ook af van de energieprijzen (het verschil tussen afname en injectie), eveneens wegen vaste kosten, incl het capaciteitstarief, zwaarder door bij wie weinig afneemt.
          Omdat de meeste thuisbatterijen van het ijzerfosfaat type zijn die maar met 0,5C kunnen geladen/ontladen worden heb je met een kleine batterij van 5kWh slecht 2,5 kW vermogen, zodat een 10kWh snel noodzakelijk wordt.
          Omdat wij overdag thuis zijn en niet electrisch koken (alhoewel toch de oven) lukt het met een 5kWh batterij. Zogauw de zon schijnt zijn wij snel voor bijna 100% zelfvoorzienend. Ze moet daarvoor niet continu schijnen, eens er een zekere lading is werkt ze als buffer wanneer er wolken komen. Dit werkt dus ook om de piekbelasting op te vangen, deze functie zal nuttig zijn om het rendement op de investering te verhogen.
          Vandaag bv is er 1,19 kWh verbruikt omdat er gisteren geen zon was en de batterij leeg, maar nu is ze aan het opladen en de wasmachine staat op timer, wij moeten hier ook niet bij blijven.

PS: opnieuw, op de dag van vandaag ben ik geen grote voorstander van een batterij, maar het is geen zwart/wit verhaal, klim dus niet direct op de barricades
          Last edited by palombian; 3 april 2023, 10:24.

Comment

• Energieprijzen

De "juiste" dimensionering hangt ook af van de energieprijzen (het verschil tussen afname en injectie), eveneens wegen vaste kosten, incl het capaciteitstarief, zwaarder door bij wie weinig afneemt.
            Dat klopt volledig, het enige is dat al die zaken waarvan het afhangt nogal variabel zijn in bestaan.
            Daarmee kom ik terug op hetgeen ik altijd al aankaartte en de impact ervan.
            Men maakt een correcte berekening rekening houdend met verschillende aspecten, maar dan verandert plots alles.
            Bij het plaatsen van de panelen hier bestond geen digitale meter (wel aangekondigd maar zou idem van resultaat zijn als terugdraaiende teller), capaciteitstarief of injectietarief of afschaffing van terugdraaiende teller en kon er ook geen rekening mee gehouden worden.
            Met een mogelijks hogere energiekost en/of meer verbruik of minder opbrengst door minder zonnige dagen wel.
            Batterijen werden toen ook nog weinig ingezet, er was voor ons ook geen nut aan.
            Voor ons was toen de berekening correct gemaakt.

Uiteraard wie nu panelen legt, die kan rekening houden met de actuele situatie waarin dat allemaal wel bestaat.
            Maar wat brengt de toekomst waar we nog niets van weten er mogelijks nog veel meer impact heeft. [emoji57]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat klopt volledig, het enige is dat al die zaken waarvan het afhangt nogal variabel zijn in bestaan.
              Daarmee kom ik terug op hetgeen ik altijd al aankaartte en de impact ervan.
              Men maakt een correcte berekening rekening houdend met verschillende aspecten, maar dan verandert plots alles.
              Bij het plaatsen van de panelen hier bestond geen digitale meter (wel aangekondigd maar zou idem van resultaat zijn als terugdraaiende teller), capaciteitstarief of injectietarief of afschaffing van terugdraaiende teller en kon er ook geen rekening mee gehouden worden.
              Met een mogelijks hogere energiekost en/of meer verbruik of minder opbrengst door minder zonnige dagen wel.
              Batterijen werden toen ook nog weinig ingezet, er was voor ons ook geen nut aan.
              Voor ons was toen de berekening correct gemaakt.

Uiteraard wie nu panelen legt, die kan rekening houden met de actuele situatie waarin dat allemaal wel bestaat.
              Maar wat brengt de toekomst waar we nog niets van weten er mogelijks nog veel meer impact heeft. [emoji57]
              Ik vrees (om niet te schrijven 'ik ben zeker') dat ze in nabije toekomst ook de batterijen zullen belasten, want het zijn meesters in het wijzigen van overeengekomen 'contractuele' voorwaarden (cfr. alle wijzigingen ivm zonnepanelen).
              Eerst iets promoten en als er genoeg van zijn, dan belasten.

PS Gewoon ter info : Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen ZONDER subsidies, ZONDER GSC's, enfin volledig op ons kosten, wij hebben een nieuwe gascondensatieketel laten plaatsen ZONDER enige vorm van subsidiëring, en de spouwmuren en het volledige dak laten isoleren ZONDER enig vorm van subsidie.

Comment

• Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Ik vrees (om niet te schrijven 'ik ben zeker') dat ze in nabije toekomst ook de batterijen zullen belasten, want het zijn meesters in het wijzigen van overeengekomen 'contractuele' voorwaarden (cfr. alle wijzigingen ivm zonnepanelen).
                Eerst iets promoten en als er genoeg van zijn, dan belasten.
                Daar is inderdaad al enige tijd sprake van om batterijen op een of andere manier te “belasten”.
                Daar nog bijkomend gaan ze in de toekomst de injectie van zonnepanelen op afstand uitschakelen wanneer ze zelf voldoende stroom hebben, dan verliezen de klanten ook nog eens de inkomsten van eventuele injectie.
                Idem met laadpalen, die willen ze ook allemaal kunnen beperken wanneer ze willen met als mogelijk nadeel dat je meer stroom moet aankopen mits dan vooral ‘s nachts nog volledig kan geladen worden.
                Wie denkt dat de huidige (pest) regels het einde zijn, die heeft het fout.
                Alles draait rond zoveel mogelijk zakken vullen.

PS Gewoon ter info : Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen ZONDER subsidies, ZONDER GSC's, enfin volledig op ons kosten, wij hebben een nieuwe gascondensatieketel laten plaatsen ZONDER enige vorm van subsidiëring, en de spouwmuren en het volledige dak laten isoleren ZONDER enig vorm van subsidie.
                Hier ook geen enkele vorm van subsidie, GSC of belastingvermindering.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

De subsidie aanvraag voor mijn zonnepanelen is net ingediend, eerst moest het dossier goedgekeurd worden door Fluvius, en dat is nu dus in orde.
                  Voor de accu zal ik nog wat meer geduld moeten hebben, de achterstand is daar nog groter.

Voor de vernieuwing van de ramen en deuren heb ik een aantal jaren geleden een belastingvermindering gekregen, dat was toen de manier om een deel van de investering te recupereren.

De vervanging van de oude gasverwarmingsketel door een condensatieketel, daar heb ik geen subsidies voor aangevraagd, ik heb die brander zelf vervangen.
                  Dat was veel goedkoper dan het te laten doen en er daarna een deeltje voor terug te krijgen via subsidies.

Iedereen die de mogelijkheid heeft zal wel gebruik maken van subsidies, ik ken er die ooit nog subsidies gekregen hebben omdat ze een dieselwagen kochten in plaats van een benzinewagen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Nu willen "ze" ook het land van de Sami (Lappen) inpalmen om aan mijnbouw te doen (om Lithium te ontginnen ) goed bezig zeg ik...
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Daar is inderdaad al enige tijd sprake van om batterijen op een of andere manier te “belasten”.
                      Daar nog bijkomend gaan ze in de toekomst de injectie van zonnepanelen op afstand uitschakelen wanneer ze zelf voldoende stroom hebben, dan verliezen de klanten ook nog eens de inkomsten van eventuele injectie.
                      Idem met laadpalen, die willen ze ook allemaal kunnen beperken wanneer ze willen met als mogelijk nadeel dat je meer stroom moet aankopen mits dan vooral ‘s nachts nog volledig kan geladen worden.
                      Wie denkt dat de huidige (pest) regels het einde zijn, die heeft het fout.
                      Alles draait rond zoveel mogelijk zakken vullen.

Hier ook geen enkele vorm van subsidie, GSC of belastingvermindering.
                      De voorwaarde om - de reeds afgeschafte - subsidie voor een batterij te krijgen was dat ze was uitgerust met een MOGELIJKHEID om ze op afstand te bedienen.
                      Over de omvormer zelf is niet gesproken, maar doorgaans communiceert de batterij via de internetverbinding daarvan.
                      Behalve voor software updates (waarvoor de installateurs geen tijd voor hebben en/of moeite voor doen) en het op afstand uitlezen is die verbinding niet nodig, het staat iedereen vrij om die af te sluiten.

Het was/is inderdaad de bedoeling om thuisbatterijen te gebruiken om het net te stabiliseren.
                      Sommige bedrijven bieden al diensten aan om (een deel van) je batterij te verhuren.

Er is dus alleen sprake van batterijen en het is ook nergens voorzien om de werking ZONDER toestemming van de gebruiker te beïnvloeden.
                      Om die toestemming te krijgen zal daar iets tegenover gesteld moeten worden (er werd vanuit VREG/Fluvius een vermindering van netkosten vooropgesteld).

Ik zal de complotdenkers voor zijn: men kan zich inbeelden dat er extra netkosten worden geheven op NIET verbonden batterijen/zonnepanelen met vrijstelling of een lager tarief voor wie wel toestemming geeft .

In feite bestaat een dergelijk systeem al onder de vorm van een hogere netkost voor terugdraaiende meters. Dit ter compensatie van het feit dat ze nooit meer dan 2,5 kW capaciteitstarief aangerekend krijgen.
                      Iemand met een digitale meter die daar ook niet over gaat - bv door het gebruik van een batterij, of gewoon door op te letten - heeft momenteel een voordeel.
                      Extra belasting wordt dus eerder gebruikt als stok achter de deur om wie niet mee wil aan te porren.

Wie ervan overtuigd is dat "ZE" hem uiteindelijk toch gaan pakken kan zich maar beter meteen van het net afsluiten. Er zijn inderdaad mensen die grote batterijen hebben gekocht en geen subsidie hebben aangevraagd om bovenvermelde redenen.
                      Het is maar hoe gek je jezelf wil maken.
                      Last edited by palombian; 3 april 2023, 19:36. Reden: zinswendingen

Comment

• Energieprijzen

Over de omvormer zelf is niet gesproken, maar doorgaans communiceert de batterij via de internetverbinding daarvan.
                        Dan mis je mogelijks enige info.
                        Waarom denk je dat je met zonnepanelen nu verplicht een digitale meter moet hebben?
                        Dat is niet enkel om u meer te kunnen aanrekenen maar om er controle over te hebben.
                        En ja ze gaan in de toekomst injectie kunnen beperken en/of tijdelijk uit zetten, via de digitale teller kunnen ze meer dan dit.
                        Ook zullen ze in de toekomst zware verbruikers zoals bijvoorbeeld een wasmachine kunnen aansturen zodat het programma uitgesteld wordt.
                        Twee van onze machines zijn daar trouwens al voor voorzien.
                        En de info komt niet van HLN of uit mijnen duim maar van Fluvius.

Er zijn inderdaad plannen om thuisbatterijen te gebruiken om het net te stabiliseren.
                        Ja, net zoals er plannen zijn om ze te belasten.

Ik zie geen enkele voorziening om de injectie zonder toestemming van de gebruiker te beïnvloeden.
                        Net zoals ze voor wanbetalers op afstand het verbruik kunnen beperken, bij einde contract op afstand uw stroom afschakelen, zo kunnen ze ook op afstand injectie beïnvloeden.

Om die toestemming te krijgen zal daar iets tegenover gesteld moeten worden (er werd een vermindering van netkosten vooropgesteld).
                        Hebben ze ooit aan de mensen toestemming gevraagd om de terugdraaiende teller af te schaffen en een digitale te plaatsen zodat iedereen met extra kosten zit? Ik denk het niet.

Ik zal doemdenkers voor zijn: men kan zich inbeelden dat er extra netkosten worden geheven op NIET verbonden batterijen/zonnepanelen met vrijstelling of een lager tarief voor wie wel toestemming geeft .
                        Ik zal de niet realisten even voorzien en aankaarten wat al wel van toepassing is, al jaren zelfs.
                        Ook al verbruik je niets, ben je een gans jaar in het buitenland, staat de hoofdzekering af, toch hebben bezitters dan prosumententarief moeten betalen op het niet-gebruik van het net.

In feite bestaat een dergelijk systeem al onder de vorm van een hogere netkost voor terugdraaiende meters. Dit ter compensatie van het feit dat ze nooit meer dan 2,5 kW capaciteitstarief aangerekend krijgen.
                        Correctie, deze worden meermaals aangerekend door eerst het prosumententarief, nu een hoger forfait voor het capaciteitstarief, geen vergoeding voor injectie en ook geen subsidies.

Iemand met een digitale meter die daar ook niet over gaat - bv door het gebruik van een batterij, of gewoon door op te letten - heeft dus momenteel al een voordeel.
                        Extra belasting wordt dus nu eerder gebruikt als stok achter de deur om wie niet mee wil aan te porren.
                        Ge moet belasting niet aanzien zoals in de belastingen maar een extra kost om het niet afnemen van stroom en daardoor de energieleveranciers minder inkomsten te geven.
                        De bedoeling van de VREG is hun inkomsten garanderen en iedereen laten betalen ook al gebruiken ze (bijna) niets.
                        En dat is geen uitvindsel maar een antwoord dat ik zwart op wit gekregen heb van de VREG.
                        Ze willen net als met internet een soort abonnement bekomen waar men betaal ook al gebruikt,men niets.

Wie ervan overtuigd is dat "ZE" hem uiteindelijk toch gaan pakken kan zich maar beter meteen van het net afsluiten. Er zijn inderdaad mensen die grote batterijen hebben gekocht en geen subsidie hebben aangevraagd om bovenvermelde redenen.
                        Het is maar hoe gek dat je jezelf wil maken.
                        Het is een fabeltje te denken dat ze ons niet gaan aanrekenen, ze doen het trouwens al,grotendeels en hoe minder mensen afnemen hoe erger het zal worden dat men eigenlijk betaalt voor niets.
                        Trouwens is het al langer verboden om een batterij in gebruik te nemen zonder deze aan te geven en een keuring te laten doen.
                        Wie daarmee gefoefeld heeft en nu iemand over de vloer krijgt dat het opmerkt of het opgemerkt wordt door het verbruik, die zal het ook geweten hebben.
                        Waarom is een digitale teller ook meteen verplicht denk je wanneer men nu een batterij bijplaatst?

Wel straf dat als mensen zonder digitale meter benadeeld worden je dit maar normaal vindt en wanneer het over een situatie gaat waar je zelf ook al bij hoort het niet mag of niet kan.
                        We zullen over een paar jaar nog eens terugkomen op dit topic en zien hoever ze staan. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Kortom, de toekomst lacht u toe.

Comment

• Energieprijzen

Eens een heel andere vraag, zijn er bij batterijen ook monofase en driefasige versies zoals met de omvormers en welke merken zijn zowat interessant?
                            Niet voor meteen maar uiteraard ook noodzakelijk eens de digitale teller er komt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Nu willen "ze" ook het land van de Sami (Lappen) inpalmen om aan mijnbouw te doen (om Lithium te ontginnen ) goed bezig zeg ik...
                              Waar juist willen ze dat doen ?

Comment

Kiruna dacht ik.
                                Ze hebben al de hele stad afgegraven voor ijzererts en nu is er daar plots veel lithium gevonden (voor batterijen ) .
                                Europa wil minder afhankelijk worden van import vooral uit China.

Comment

Working...
                                X