Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Om zoveel mogelijk zefverbruik te hebben kan een batterij ook helpen.

Nu ga ik toch eens even de oefening doen voor mezelf, let wel enkele maanden geleden en niet in de tijd van de sprookjes (zoals @demeyereg, door iedereen benijd ).
    Iedereen hier verklaarde mij toen zot.

8 panelen 3080 kWp (mijn dak is niet groter)
    5 kWh batterij
    totaal €6650

subsidie batterij: 5 x €300 = €1500 (is dit jaar nog €225/kWh)
    subsidie PV: 3 x €300 = €900
    netto prijs €4250
    Als ge 3080 kWp wil leggen, dan zal je een heel groot dak moeten hebben en veel geld. [emoji23]

En nu eens een realistischere visie voor wie de panelen al heeft.

Met terugdraaiende teller:
    22 panelen, 7200 Wp : 12.000€
    Subsidies: 0€
    GSC: 0€
    Belastingsvermindering: 0€
    Prosumententarief vorige jaren: 636€/jaar
    Verbruik, 0€ mits negatief.
    Terugverdientijd panelen: eerst 8 jaar maar na eerdere verhoging prosumententarief 12 jaar

Met digitale teller:
    Prosumententarief: 0
    Premie Demir: 0€
    Verbruik: 87% aan te kopen (werkend)
    Verlies van opbrengst panelen: 87%
    Winst op injectie: 0€ mits men aankooptarief meer verhoogde dan het injectietarief
    Terugverdientijd panelen: 25 jaar.

Bij eventuele batterij
    Batterij geplaatst: 8.000€
    Totale investering met panelen: 20.000€
    Terugverdientijd: nooit
    Vergoeding/ belasting op batterij: nog niet gekend maar gepland
    Ik kan nooit lang genoeg leven om dat terug te verdienen.

Niet in aanmerking genomen, de eventuele onkosten voor herstellingen.

Zet je uitgaven (aankoop) en inkomsten in het huidige regime (Demir schadeloosstelling, wegvallen van prosumententarief en vergoeding voor geïnjecteerde stroom) eens uit tegen hoeveel je nu zou betalen wanneer je GEEN PV panelen had geplaatst. Ook rekening houdend met de hogere inflatie.
    Dan zal je zien dat je toch nog een goede zaak hebt gedaan en misschien zelfs een digitale meter overwegen.
    Geen subsidies, geen GSC, geen premie Demir voor panelen die er al enkele jaren liggen, …
    Die premie Demir is enkel voor wie meteen een digitale teller heeft of in de eerste jaren na plaatsing panelen.
    Al eens de berekening gemaakt met de info van de VREG, ook door hun laten doen na discussie.
    Met panelen zonder GSC of mogelijke belastingaftrek, wegvallen van prosumententarief en dus digitale meter, dan zou bij voltijds werken elektriciteit fors duurder zijn dan zonder panelen of digitale meter.

Tel de investering … we hadden ze beter nooit gelegd.
    Toen beslist werd dat men geld kreeg voor geïnjecteerde stroom (iets van 4 cent), werd de aankoop van elektriciteit plots 6 cent duurder en gingen de vaste kosten omhoog.
    Geld krijgen voor injectie zorgt juist voor een rechtstreekse verhoging van de tarieven en de totale factuur mits aankoop daarbuiten ook nog enkele veelvouden kost van verkoop.

Denk je echt dat energieleveranciers ook maar 1 cent cadeau gaan doen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Alle machines hebben tegenwoordig een timer, dus iemand die even naar het weerbericht kijkt kan een redelijke inschatting maken wanneer er voldoende vermogen wordt opgewekt.
      Je winst moet je inderdaad halen wanneer de zon schijnt, dat vraagt een zekere aanpassing maar het is nu zo en de oude tijden komen niet meer terug.
      Sorry maar dat is een onzinargument.

Comment

• Energieprijzen

Alle machines hebben tegenwoordig een timer, dus iemand die even naar het weerbericht kijkt kan een redelijke inschatting maken wanneer er voldoende vermogen wordt opgewekt.
        Je winst moet je inderdaad halen wanneer de zon schijnt, dat vraagt een zekere aanpassing maar het is nu zo en de oude tijden komen niet meer terug.
        Het weerbericht volgen? [emoji23]
        Dan draait elke machine als het regent en staat die stil als de zon schijnt.
        Hoe dikwijls is het weer per uur correct, laat staan net niet omgekeerd van de realiteit?
        Hoeveel voorspelbare droge dagen hadden we de laatste maanden?

En als er een waterlek ontstaat of brand uitbreekt, dan komt de verzekering weer op de proppen dat je niet als een goede huisvader gehandeld hebt en onnodige risico’s nam.
        Ik wens het niemand toe, maar een wasmachine dat in brand vliegt is geen lachertje ook al sta je er bij om in te grijpen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Wil je wat concrete cijfers over onze in België verdoken belastingbrief Jan, geen probleem
          Hieronder een oplijsting van mijn energiefactuur, en zeg nu nog eens dat dit normaal is in vergelijking met andere landen !

Energie - afname € 581,77 dus prijs elektriciteit
          Kosten groene stroom € 257,11
          Kosten WKK € 35,24
          Netwerkkosten € 1.201,73 (schandalig !!)
          Toeslagen € 69,57
          Periode tussen meteropname en factuurdatum € 63,99 (dit snap ik niet want de volgende keer wordt weer vanaf de meterstand geteld)

Dit is een overzicht van de factuur van vorig jaar 20-21, dus we zullen hier serieus afzien wat dit jaar betreft, net de meterstanden doorgegeven, ik wacht al bang af !

Als U bovenstaande normaal vind, tjah ...

grts
          Sieg
          Dus jij had vorig jaar een elektriciteitsfactuur van €2211 (vermoedelijk verwarming inbegrepen).
          Dat is grof gerekend voor 7500 kWh aankoop.
          Hoeveel kWh heb je geïnjecteerd en hoeveel verbruikt ?
          Zonder dat kan er moeilijk beoordeeld worden of dat "normaal" is (ik ken mensen die meer verbruiken).

Ondanks prijsverschillen tussen leveranciers is het grootste deel van de kosten voor iedereen hetzelfde (en afgezien van het prosumententarief nog altijd per kWh), dit is niet iets wat we hier kunnen oplossen.

Ook nog zien wat het effekt van het capaciteitstarief zal zijn (80% daarvan worden door een vaste bijdrage vervangen, in jouw geval dus een kleine €1000 wat overeenkomt met een piek van 20 kW).

En misschien zal je buur in een vergelijkbaar huis die met gas verwarmt op dit moment nog veel meer betalen.

Als je alles op één hoop gooit en niet opsplitst in import/export, dag/nacht - wat trouwens ook verdwijnt - gebruik voor verwarming/warm water/huishouden enz, is het moeilijk te zeggen waar je moet beginnen.

Ik zou ook liever hebben dat de energie goedkoper was maar blijven roepen dat het schandalig is zal de oplossing niet brengen. Ik verwacht die eerlijk gezegd - buiten enkele druppels op een gloeiende plaat - ook niet van de politiek, opmerkingen in die zin helpen ons ook niet verder .

Comment

8 panelen 3080 kWp (mijn dak is niet groter)
            5 kWh batterij
            ...
            geschatte opbrengst 2900 kWh (orientatie 210° helling 40° geen enkele schaduw)
            Dit is een heel hoog rendement demk ik? Welk type panelen heeft u?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Hoezo? Hier 180 graden dus krak op het zuiden gericht,
              helling 35 graden, geplaatst vermogen 5.120 Wp en
              gemiddelde opbrengst gerekend over 10 jaar 5.300 Kw
              per jaar. Fronius omvormer met Sunpower panelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als ge 3080 kWp wil leggen, dan zal je een heel groot dak moeten hebben en veel geld. [emoji23]

En nu eens een realistischere visie voor wie de panelen al heeft.

Met terugdraaiende teller:
                22 panelen, 7200 Wp : 12.000€
                Prosumententarief vorige jaren: 636€/jaar
                Verbruik, 0€ mits negatief.
                Terugverdientijd panelen: eerst 8 jaar maar na eerdere verhoging prosumententarief 12 jaar

Met digitale teller:
                Prosumententarief: 0
                Premie Demir: 0€
                Verbruik: 87% aan te kopen (werkend)
                Verlies van opbrengst panelen: 87%
                Winst op injectie: 0€ mits men aankooptarief meer verhoogde dan het injectietarief
                Terugverdientijd panelen: 25 jaar.

Bij eventuele batterij
                Batterij geplaatst: 8.000€
                Totale investering met panelen: 20.000€
                Terugverdientijd: nooit
                Vergoeding/ belasting op batterij: nog niet gekend maar gepland
                Ik kan nooit lang genoeg leven om dat terug te verdienen.

Niet in aanmerking genomen, de eventuele onkosten voor herstellingen.

Geen subsidies, geen GSC, geen premie Demir voor panelen die er al enkele jaren liggen, …
                Die premie Demir is enkel voor wie meteen een digitale teller heeft of in de eerste jaren na plaatsing panelen.
                Al eens de berekening gemaakt met de info van de VREG, ook door hun laten doen na discussie.
                Met panelen zonder GSC of mogelijke belastingaftrek, wegvallen van prosumententarief en dus digitale meter, dan zou bij voltijds werken elektriciteit fors duurder zijn dan zonder panelen of digitale meter.

Tel de investering … we hadden ze beter nooit gelegd.
                Toen beslist werd dat men geld kreeg voor geïnjecteerde stroom (iets van 4 cent), werd de aankoop van elektriciteit plots 6 cent duurder en gingen de vaste kosten omhoog.
                Geld krijgen voor injectie zorgt juist voor een rechtstreekse verhoging van de tarieven en de totale factuur mits aankoop daarbuiten ook nog enkele veelvouden kost van verkoop.

Denk je echt dat energieleveranciers ook maar 1 cent cadeau gaan doen?
                Sorry 3,080 kWp .

Vergeten we de berekening van de zelfvoorziening even.

Uit je 87% met 90% kWh/kWp leid ik een jaarverbruik van 5600 kWh af.
                Dat kost je vandaag bij de goedkoopste leverancier €2280 (variabel), dat is 40ct/kWh.

Als je nu enkel €636 prosumententarief betaalt (en dat bedrag hangt af van je omvormer en niet van de elektriciteitsmarkt of je verbruik en zal dus nauwelijks stijgen)
                dan is dat 10ct/kWh (een vierde).
                Je bespaart dus op dit moment €2280-636=€1644 per jaar.
                Met een investering van €12000/1644=7,29 jaar terugverdientijd.

Dit zal aan de vroegere prijzen langer geweest zijn maar dat is toch een geruststellende gedachte ?

Vandaag zal 7200 kWp een stuk minder kosten maar zal het rendement ook afhangen van het zelfverbruik. Ook - en niet onbelangrijk - kan je nu meer kWp op je dak leggen dan je verbruikt omdat de rem van het prosumententarief wegvalt, zodat je meer kan terugleveren.
                Met je huidige installatie en maar 20% zelfvoorziening zou je (volgens de v-test) €2165 betalen en €365 terugkrijgen, saldo nog €1800 (hier vast gerekend).

Alles met voorbehoud van het juiste verbruik en de huidige tariefsimulaties, maar zolang je nog een terugdraaiende meter hebt doe je met de huidige prijzen m.i. niet zo'n slechte zaak.
                Om het nadien rendabel te houden zal je aan de verhouding geïnstalleerd vermogen/verbruik moeten werken.
                Last edited by palombian; 17 januari 2022, 21:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Mijn panelen zijn Trina Solar, zwarte van 385Wp, vooral gekozen wegens het kleine dakoppervlak.
                  Als dat met uw panelen van toen ging zal de opbrengst bij mij wel kloppen, er zijn sites die 10% meer geven.
                  Omvormer en batterij van Huawei.
                  Kan 4600Wp DC aan zodat ik wanneer het platte dak vernieuwd is eventueel nog een string van 4 kan bijleggen.

PS: hoeveel verbruikt je warmtepomp per jaar en welk percentage van je totale verwarmingsbehoefte dek je daar mee ?
                  Last edited by palombian; 17 januari 2022, 21:08. Reden: warmtepomp

Comment

Dus jij had vorig jaar een elektriciteitsfactuur van €2211 (vermoedelijk verwarming inbegrepen).
                    Dat is grof gerekend voor 7500 kWh aankoop.
                    Hoeveel kWh heb je geïnjecteerd en hoeveel verbruikt ?
                    Zonder dat kan er moeilijk beoordeeld worden of dat "normaal" is (ik ken mensen die meer verbruiken).

Ondanks prijsverschillen tussen leveranciers is het grootste deel van de kosten voor iedereen hetzelfde (en afgezien van het prosumententarief nog altijd per kWh), dit is niet iets wat we hier kunnen oplossen.

Ook nog zien wat het effekt van het capaciteitstarief zal zijn (80% daarvan worden door een vaste bijdrage vervangen, in jouw geval dus een kleine €1000 wat overeenkomt met een piek van 20 kW).

En misschien zal je buur in een vergelijkbaar huis die met gas verwarmt op dit moment nog veel meer betalen.

Als je alles op één hoop gooit en niet opsplitst in import/export, dag/nacht - wat trouwens ook verdwijnt - gebruik voor verwarming/warm water/huishouden enz, is het moeilijk te zeggen waar je moet beginnen.

Ik zou ook liever hebben dat de energie goedkoper was maar blijven roepen dat het schandalig is zal de oplossing niet brengen. Ik verwacht die eerlijk gezegd - buiten enkele druppels op een gloeiende plaat - ook niet van de politiek, opmerkingen in die zin helpen ons ook niet verder .
                    Niet echt, ik had toen met de goedkopere energieprijs welgeteld 2 663,58 € betaald
                    Mijn klachten gaan niet enkel over de energieprijs maar ook over onze Belgische energiefactuur en de berekening ervan, héél groot verschil !
                    Je weet toch dat in België bvb steenkolen een lagere btw hebben dan elektriciteit, totaal onlogisch toch
                    Nogmaals elektriciteit is geen luxe product, maar in mijn ogen gelijkgesteld als water en dus van noodzakelijk belang.

Bij deze mijn verbruik Jan, benieuwd wat daar je bedenkingen zijn ?
                    - Piek afname: 0 kWh
                    - Dal afname: 877 kWh
                    - Exclusief nacht: 11.711 kWh (Voor dit jaar ligt mijn verbruik ongeveer 2000KWh hoger in exclusief nacht)

Mijn zonnepanelen, die inderdaad al zijn terugverdiend maar daar gaat deze discussie niet over, al verwijs je daar wel steeds naar, hebben een vermogen van 7,14KWp
                    De omvormer is zwaarder, wat ik toen eigenlijk een eigenaardige keuze vond, deze is 8,3KVA, maar ik heb er gelukkig nog geen kosten aan gehad.
                    De panelen zijn in dienst gegaan in oktober 2010, en ja ik krijg certificaten, ik heb dan ook 21.000€ geïnvesteerd in die tijd.

En als kers op de taart heb ik daarnet even een berekening gedaan wat het mij zou kosten met dat verbruik aan huidige prijzen
                    Wel de goedkoopste die ik vond was 6.001,49 € !!
                    Ik weet echt niet hoe we dat elke maand gaan betalen, want dat is een voorschot van 500 € per maand !

grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 17 januari 2022, 22:07.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Buiten de typfout in wat er ligt van Wp zie ik ook niet waarom het niet zou kunnen.
                      Hier ligt 7200Wp en in 2020 was de opbrengst 8,38MWh.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

• Energieprijzen

PS: hoeveel verbruikt je warmtepomp per jaar en welk percentage van je totale verwarmingsbehoefte dek je daar mee ?
                        Staat niet echt een teller op, maar ik denk ergens rond
                        de 2.500 á 3.000 Kwh en ik dek daar toch wel 60% mee,
                        dat in € hé en ik heb nog een vast tarief tot februari 2023.
                        Is een schatting hé.
                        Last edited by Guest42; 17 januari 2022, 22:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Niet echt, ik had toen met de goedkopere energieprijs welgeteld 2 663,58 € betaald
                          Mijn klachten gaan niet enkel over de energieprijs maar ook over onze Belgische energiefactuur en de berekening ervan, héél groot verschil !
                          Je weet toch dat in België bvb steenkolen een lagere btw hebben dan elektriciteit, totaal onlogisch toch
                          Nogmaals elektriciteit is geen luxe product, maar in mijn ogen gelijkgesteld als water en dus van noodzakelijk belang.

Bij deze mijn verbruik Jan, benieuwd of je nog mensen kent met dat verbruik ...
                          - Piek afname: 0 kWh
                          - Dal afname: 877 kWh
                          - Exclusief nacht: 11.711 kWh (Voor dit jaar ligt mijn verbruik ongeveer 2000KWh hoger in exclusief nacht)

Mijn zonnepanelen, die inderdaad al zijn terugverdiend maar daar gaat deze discussie niet over, al verwijs je daar wel steeds graag naar, hebben een vermogen van 7,14KWp
                          De omvormer is zwaarder, wat ik toen eigenlijk een eigenaardige keuze vond, deze is 8,3KVA, maar ik heb er gelukkig nog geen kosten aan gehad.
                          De panelen zijn in dienst gegaan in oktober 2010, en ja ik krijg certificaten, ik heb dan ook 21.000€ geïnvesteerd.

En als kers op de taart heb ik daarnet even een berekening gedaan wat het mij zou kosten met dat verbruik aan huidige prijzen
                          Wel de goedkoopste die ik vond was 6.001,49 € !!
                          Ik weet echt niet hoe we dat elke maand gaan betalen, want dat is een voorschot van 500 € per maand !

grts
                          Sieg
                          Dat is inderdaad erg veel, maar niet uitzonderlijk voor een huis van de jaren 80 met elektrische verwarming.
                          Het is niet de eerste keer dat dit ter sprake komt, de enige oplossing is EN beter isoleren EN een ander verwarmingssysteem.

Voor dat laatste is gas nu wel afgevallen, rest alleen een warmtepomp.
                          Een lucht-lucht systeem is redelijk betaalbaar en zou je gebruik toch met een factor 2,5 moeten verminderen (wel erg afhangend van de buitentemperatuur).
                          Je krijgt daar een kleine subsidie voor (€300), daarmee ga je het niet redden, maar misschien is een ander (duurder) systeem toch interessanter op termijn.

Maar je huis zal met directe verwarming hoogstwaarschijnlijk een EPC van meer dan 400 hebben zodat je om dat te verbeteren een zgn labelpremie kan krijgen en een lening aan 0% (of zelfs negatief). Ook voor andere werken krijg je behoorlijke premies, tel dat allemaal eens op.

Niet wachten, Sieg, doen.
                          Last edited by palombian; 17 januari 2022, 23:08.

Comment

Staat niet echt een teller op, maar ik denk ergens rond
                            de 2.500 á 3.000 Kwh en ik dek daar toch wel 60% mee,
                            dat in € hé en ik heb nog een vast tarief tot februari 2023.
                            Is een schatting hé.
                            Omdat gas op dit moment meer gestegen is dan elektriciteit kan dat alleen maar interessanter worden.
                            Ik heb mijn (modulerende condensatie)ketel nu beperkt tot 10 kW en de aanvoertemperatuur tot 50° om te zien of ik zo de winter door kom (en ik dus eventueel met een warmtepomp zou kunnen verwarmen).

Tot nu toe geen enkel probleem (watertemperatuur tussen 35 en 45° naargelang de buitentemperatuur) maar als het zou vriezen hou ik toch maar beter de gasketel achter de hand.

Wij hebben redelijk grote radiatoren die ik eventueel nog door hogere zou kunnen vervangen in de living en de badkamer bv om de afgifte te verbeteren.
                            De vloer opbreken zie ik niet zitten.
                            Last edited by palombian; 17 januari 2022, 22:22.

Comment

• Energieprijzen

Omdat gas op dit moment meer gestegen is dan elektriciteit kan dat alleen maar interessanter worden.
                              Ik heb mijn (modulerende condensatie)ketel nu beperkt tot 10 kW en de aanvoertemperatuur tot 50° om te zien of ik zo de winter door kom (en ik dus eventueel met een warmtepomp zou kunnen verwarmen).

Tot nu toe geen enkel probleem (watertemperatuur tussen 35 en 45° naargelang de buitentemperatuur) maar als het zou vriezen hou ik toch maar beter de gasketel achter de hand.

Wij hebben redelijk grote radiatoren die ik eventueel nog door hogere zou kunnen vervangen in de living en de badkamer bv om de afgifte te verbeteren.
                              De vloer opbreken zie ik niet zitten.
                              De watertemperatuur gaat hier zelden of nooit boven de 45 graden, (redelijk over berekende radiatoren)
                              En sanitair water staat ingesteld op 43 graden (geen opslag maar doorstroom dus ook geen legionella risico).
                              En in de keuken een simpele aparte elektrische Daalderop boiler van 15 liter.
                              Eens kijken bij Daikin Altherma hybride warmtepomp.
                              Last edited by Guest42; 17 januari 2022, 22:51.

Comment

Ja, ik dacht dat men mij had verteld dat je een paneel maal 0,85 moest doen van efficientie maar zal dan blijkbaar wel mis zijn....
                                Bij is mij de opbrengst in ieder geval een pak minder 2,51 MWh met 3.575,00 Wp vermogen... zuidwest orientatie en 3 panelen oost-orientatie

Comment

Working...
                                X