Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Ja, ik dacht dat men mij had verteld dat je een paneel maal 0,85 moest doen van efficientie maar zal dan blijkbaar wel mis zijn....
    Bij is mij de opbrengst in ieder geval een pak minder 2,51 MWh met 3.575,00 Wp vermogen... zuidwest orientatie en 3 panelen oost-orientatie
    Een spreiding O/W geeft uiteraard minder piekopbrengst maar je hebt over een groter deel van de dag zon zodat je zelfvoorziening groter wordt.
    Met een piek op de middag kunnen de meeste mensen niet veel doen (tenzij opslaan voor 's avonds en 's nachts).

    Bij mij (Z/ZW) komt er niets behoorlijks uit voor 10h (althans in de winter).

    Panelen zijn goedkoop. Als je genoeg dak hebt mag je tot dubbel zoveel Wp leggen als het vermogen van je omvormer (DC overloading).
    In geval van een DC batterij (nu standaard met hybride omvormers, geen retrofit AC dus) kan deze geladen worden terwijl de verbruikers of het net met AC gevoed worden (DC/DC belast de omvormer niet).

    PS: opbrengst op dit moment (10h55 grijze ochtend) 0,1 kWh opgeslagen maar het wordt lichter (11h10), nu al 0,381kW productie wat het verbruik van 0,246kW dekt en de batterij met 0,132kW laadt (en 0.003 op het net injecteert).
    Zogauw er een spat zon is gaat de productie nu al naar 1,5 tot 2 kW zodat de batterij sneller wordt opgeladen. Als de wasmachine of vaatwas dan een opwarmingsfase heeft kan dat van de batterij. Die moet dus niet zo groot zijn om de zelfvoorziening te verbeteren zelfs op mindere dagen.
    Als de zon 2 of 3h schijnt is de batterij helemaal vol, dan wordt er pas op het net gezet.
    Een volle batterij is genoeg om de avond en nacht door te komen en bv nog de vaatwas te laten draaien (zeker wanneer de dagen langer en de nachten korter worden).

    Het is nu (12h30) bijna 100% bewolkt en de productie blijft rond 0,5 kW. Batterij 17% (minimum staat op 10% dus 0,35 kWh reserve, bijna genoeg voor de opwarming van een 40° wasje).
    Ondertussen staat de meter stil uiteraard.
    Het gaat dus met kleine beetjes.
    Wie gewoon is met elektriciteit te smossen omdat het toch gratis was met de terugdraaiende teller zal zijn gedrag moeten aanpassen...
    Last edited by palombian; 18 januari 2022, 11:42. Reden: lichter, batterij, kleine beetjes

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dat is inderdaad erg veel, maar niet uitzonderlijk voor een huis van de jaren 80 met elektrische verwarming.
      Het is niet de eerste keer dat dit ter sprake komt, de enige oplossing is EN beter isoleren EN een ander verwarmingssysteem.

      Voor dat laatste is gas nu wel afgevallen, rest alleen een warmtepomp.
      Een lucht-lucht systeem is redelijk betaalbaar en zou je gebruik toch met een factor 2,5 moeten verminderen (wel erg afhangend van de buitentemperatuur).
      Je krijgt daar een kleine subsidie voor (€300), daarmee ga je het niet redden, maar misschien is een ander (duurder) systeem toch interessanter op termijn.

      Maar je huis zal met directe verwarming hoogstwaarschijnlijk een EPC van meer dan 400 hebben zodat je om dat te verbeteren een zgn labelpremie kan krijgen en een lening aan 0% (of zelfs negatief). Ook voor andere werken krijg je behoorlijke premies, tel dat allemaal eens op.

      Niet wachten, Sieg, doen.
      Bedankt Jan, ja ik weet dat ik serieus zal moeten investeren om ons nachttarief naar beneden te krijgen
      Enige oplossing voor mij is een lucht-lucht warmtepomp, ik heb geen zin om gans het huis op te breken voor alsnog warmwaterleidingen te trekken.
      Op de muren plaatsen doe ik sowieso niet, ziet er niet uit en brengt de waarde van je huis nog meer naar beneden.

      Vraag me wel af of ik mijn huis warm krijg met een lucht-lucht warmtepomp(en) ??
      Want ik heb nu een 6KW en 5KW in de living en een 4KW in de keuken staan, dus een totaal van 15KW op het gelijkvloers (accumulatiekachels)
      Boven in de slaapkamers wordt er (bijna) nooit verwarmd, in de badkamer met een directe elektrische verwarming als er iemand in bad/douche gaat.

      De premies zal ik eens goed moeten zoeken, ons huis is begin jaren 90 nieuw gebouwd, dus denk ik wel dat we recht hebben op renovatiepremies.
      Zeker omdat we nu accumulatiekachels zouden vervangen door warmtepomp

      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 18 januari 2022, 15:56.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Bedankt Jan, ja ik weet dat ik serieus zal moeten investeren om ons nachttarief naar beneden te krijgen
        Enige oplossing voor mij is een lucht-lucht warmtepomp, ik heb geen zin om gans het huis op te breken voor alsnog warmwaterleidingen te trekken.
        Op de muren plaatsen doe ik sowieso niet, ziet er niet uit en brengt de waarde van je huis nog meer naar beneden.
        Vraag me wel af of ik mijn huis warm krijg met een lucht-lucht warmtepomp(en)

        De premies zal ik eens goed moeten zoeken, ons huis is begin jaren 90 nieuw gebouwd, dus denk ik wel dat we recht hebben op renovatiepremies.
        Zeker omdat we nu accumulatiekachels zouden vervangen door warmtepomp

        grts
        Sieg
        Je moet ook eens kijken hoeveel isolatie er nu in de muren en het dak zit.
        Zelfs als het gebouwd is met extra isolatie voor elektrische verwarming is dat niet meer voldoende bij de huidige prijzen (ik ken een voorbeeld van iemand die 15.000 kWh verstookte in een huis van 1980 en na plaatsing van een lucht-lucht WP in de living en de master bedroom naar 9.000 gezakt is - trek daar 3.000 af voor huishoudelijk gebruik en hij is dus van 12.000 naar 6.000 kWh gegaan voor verwarming - maar in zijn traphal en de andere slaapkamers bv was het nog erg koud - hij zette de elektrische radiators daar niet meer aan).

        Let wel: ik verbruik 11.000 kWh (gas) en jij vond dat weinig, dat was het zolang gas goedkoop was .

        Verwarmen op 20-21° ipv 25° helpt ook natuurlijk - alhoewel dat waarschijnlijk komt omdat "s nachts je accumulatoren teveel hebben opgeslagen, een reden te meer om die (on)dingen buiten te zwieren.

        Voor de premie ter verbetering van de energiescore heb je in elk geval een EPC nodig, daar gaat dat allemaal instaan en dat geeft een vertrekbasis.
        Je hoeft ook niet alles tegelijk te doen, maar zie dat je een plan hebt.

        De gasmarkt verwacht geen prijsdaling (op de paniekpiek van december na die nu teveel in de prijsimulatoren zit) vóór 2024.
        Als er geen oorlog komt in Oekraine of zo.

        Vermits in de elektriciteitsmarkt de prijs wordt bepaald door de laatste kWh en die wordt met gascentrales opgewekt met een rendement van 50% is de elektriciteitsprijs nu vast verbonden aan de gasprijs (nl het dubbele).
        Je kan je ook voorstellen hoeveel geld er momenteel wordt verdiend met kerncentrales, windmolens (en zonnepanelen ) waar de aankoopprijs niet is gestegen.
        (ik zou er toch geen aandelen van kopen want de overheden zullen deze winsten proberen af te romen zoals o.a. al in Spanje en Frankrijk is gebeurd)

        Er is ook informatie dat er 3 andere energieleveranciers betalingsmoeilijkheden hebben, en wel met een omvang die niet meer door Fluvius kan opgevangen worden. Er wordt achter de schermen aan oplossingen gezocht.
        Last edited by palombian; 18 januari 2022, 16:29.

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Bedenking

          Wie kent niet de zegswijze "voor niets gaat de zon op" ?

          Nu elektriciteit duurder wordt ongeacht de bron, dus ook via windturbines en zonnepanelen, gaat de zon niet meer voor niets op.
          En erger, betalen we taksen en belasting op wind en zon, zowel voor warmte als voor licht.

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Bedenking

            Wie kent niet de zegswijze "voor niets gaat de zon op" ?

            Nu elektriciteit duurder wordt ongeacht de bron, dus ook via windturbines en zonnepanelen, gaat de zon niet meer voor niets op.
            En erger, betalen we taksen en belasting op wind en zon, zowel voor warmte als voor licht.
            Net zoals altijd kan je van die zon maar profiteren mits aanpassing aan haar beschikbaarheid.
            Je kan in een zuiders land gaan overwinteren, of hier in België een huis kopen of bouwen dat zo veel mogelijk de zonnewarmte binnenlaat (en er zo weinig mogelijk verliest).
            Om er warm water en elektriciteit van te maken zijn (privé of publieke) investeringen nodig die moeten terugbetaald worden. Ook subsidies komen niet uit de lucht gevallen.
            Wat de windmolens betreft bv, is men al zo verstandig geweest om ze aan de elektriciteitsprijs te koppelen zodat de gemeenschap (en dat zijn u en ik) er nu minder voor betaalt.

            Ik vind dat uw bewering niets ter zake doet.
            Wanneer u niet akkoord bent met het betalen van "taksen en belasting" wendt u tot een politieke partij naar keuze om dit op te lossen, dat gaan we hier niet kunnen doen.

            Steeds open voor zinnige gedachtenwisselingen om onze energierekening te verminderen .

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Net zoals altijd kan je van die zon maar profiteren mits aanpassing aan haar beschikbaarheid.
              Je kan in een zuiders land gaan overwinteren, of hier in België een huis kopen of bouwen dat zo veel mogelijk de zonnewarmte binnenlaat (en er zo weinig mogelijk verliest).
              Om er warm water en elektriciteit van te maken zijn (privé of publieke) investeringen nodig die moeten terugbetaald worden. Ook subsidies komen niet uit de lucht gevallen.
              Wat de windmolens betreft bv, is men al zo verstandig geweest om ze aan de elektriciteitsprijs te koppelen zodat de gemeenschap (en dat zijn u en ik) er nu minder voor betaalt.

              Ik vind dat uw bewering niets ter zake doet.
              Wanneer u niet akkoord bent met het betalen van "taksen en belasting" wendt u tot een politieke partij naar keuze om dit op te lossen, dat gaan we hier niet kunnen doen.

              Steeds open voor zinnige gedachtenwisselingen om onze energierekening te verminderen .
              Tot welke partij moeten of kunnen de mensen zich wenden om "in een zuiders land TE KUNNEN gaan overwinteren, of hier in België een huis TE KUNNEN kopen of TE KUNNEN bouwen dat zo veel mogelijk de zonnewarmte binnenlaat (en er zo weinig mogelijk verliest)". De palombian-partij ?

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                Tot welke partij moeten of kunnen de mensen zich wenden om "in een zuiders land TE KUNNEN gaan overwinteren, of hier in België een huis TE KUNNEN kopen of TE KUNNEN bouwen dat zo veel mogelijk de zonnewarmte binnenlaat (en er zo weinig mogelijk verliest)". De palombian-partij ?
                Ondertussen kan iedereen in alle kranten in het lang en het breed lezen over de talrijke en wereldwijd verspreidde oorzaken van de huidige energieproblematiek, en dan lanceert iemand een totaal gratuit statement dat er op de zon plots "taksen en belasting" zou worden geheven .

                Blijkbaar is de meerderheid nog altijd in de ontkennende fase, het spijt mij dat ik het enigszins cru moet stellen dat energieverbruik laag op de prioriteitenlijst stond van de gemiddelde Belg.
                Denk niet dat het gaat opgelost worden door de "taksen" te verminderen.

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Net zoals altijd kan je van die zon maar profiteren mits aanpassing aan haar beschikbaarheid.
                  Je kan in een zuiders land gaan overwinteren, of hier in België een huis kopen of bouwen dat zo veel mogelijk de zonnewarmte binnenlaat (en er zo weinig mogelijk verliest).
                  Om er warm water en elektriciteit van te maken zijn (privé of publieke) investeringen nodig die moeten terugbetaald worden. Ook subsidies komen niet uit de lucht gevallen.
                  Wat de windmolens betreft bv, is men al zo verstandig geweest om ze aan de elektriciteitsprijs te koppelen zodat de gemeenschap (en dat zijn u en ik) er nu minder voor betaalt.

                  Ik vind dat uw bewering niets ter zake doet.
                  Wanneer u niet akkoord bent met het betalen van "taksen en belasting" wendt u tot een politieke partij naar keuze om dit op te lossen, dat gaan we hier niet kunnen doen.

                  Steeds open voor zinnige gedachtenwisselingen om onze energierekening te verminderen .
                  Ieder zijn mening dus, en net zoals jij vindt dat mijn mening er niet toe doet, ... Nu ja, we kunnen erover bezig blijven.

                  Je bent daarbij duidelijk vergeten dat niet iedereen de mogelijkheid had/heeft om "prioritair" mee te werken aan de milieuproblematiek. Een niet beperkend lijstje: de minder bedeelden, de sociale huurders, de huurders tout court, de eigenaars van een appartement (toestemming alle eigenaars nodig), .... . Niet kunnen/mogen isoleren en whatever, maar nu wel meebetalen.
                  Niet iedereen heeft nu eenmaal zo een geprivilegieerde positie zoals jij, kapitaalkrachtig, vooruitziend, karaktervol, kritisch voor de medemens, ....

                  Milieubewust of niet, de energiecomponent in de energieprijs is ondergeschikt aan taksen en belastingen. Dat 100% groene elektriciteit (waaronder zonne-energie) ook duurder wordt en de taksen e.d. meestijgen is een vaststelling, geen bewering

                  Uw reactie is dan ook naast de kwestie, dit topic gaat over energieprijzen en taksen en belastingen maker er deel van uit. Dat noch u, noch enig ander deelnemer aan dit topic, dat probleem niet kan oplossen is duidelijk de enige zekerheid in uw repliek.

                  Profiteer van de zon!
                  Last edited by nabi; 23 januari 2022, 12:04.

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    ... het spijt mij dat ik het enigszins cru moet stellen dat energieverbruik laag op de prioriteitenlijst stond van de gemiddelde Belg.
                    Denk niet dat het gaat opgelost worden door de "taksen" te verminderen.
                    Sorry Jan, maar ik denk niet dat er iemand is die het licht liet branden gewoon omdat het (volgens jou) zo goedkoop was
                    Denk ook niet dat ze de verspilling van elektriciteit moeten gaan zoeken bij de gewone gezinnen/alleenstaanden

                    Een heel groot probleem ligt echter wel in de bedrijfswereld, je moet eens lang Brussel, Antwerpen, enz.. rijden tijdens de nacht
                    Nergens wordt er nog gewerkt maar overal brand het licht nog
                    Zelfde met de fabrieken, alles moet overal belicht worden, nogthans passeert er geen kat
                    En laat nu net die bedrijfswereld minder moeten betalen voor hun energie, tjah ...

                    Ook mogen ze voor mijn part de straatverlichting uitschakelen in België, daar kan men al serieus op besparen
                    Het kan wel in de andere omringende landen, dus waarom moet België een verlichte driehoek zijn vanuit de ruimte ?

                    Tevens als je ziet hoe groot de overheidsgebouwen zijn, zoals de parlementsgebouwen enz. bvb, waarom moet dat volledig verwarmd worden ?
                    Meestal is er maar een kleine hoeveelheid mensen aanwezig dat ze ook in een kleiner zaaltje kunnen vergaderen.
                    Veel overheidsgebouwen staan voor meer dan de helft leeg, doch wordt alles verwarmd en verlicht.

                    Maar zoals ik zei, liever bij de kleine werkende man gaan zoeken en hem op de vingers tikken en vooral hem zware facturen sturen.

                    Is net zoals met ons drinkwater, in een warme zomer een verbod opleggen om je planten water te geven, auto te wassen, enz..
                    Doch wordt er dagelijks 167 miljoen liter drinkwater verspild door lekkende waterleidingen, niet bij de mensen thuis !
                    Maar het wordt wel doorgerekend naar de gewone mens en er wordt met het vingertje gewezen naar de gewone mens

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Er zijn nochtans "gewone burgers" die bewust hun door zonnepanelen opgewekte energieoverschot opstoken om zeker niets "gratis" weg te geven. Ik hoor verhalen van idioten die hun 2000watt badkamerverwarmingstoestel (scrabble tip) in de tuin een paar dagen laten draaien. Gelukkig een kleine minderheid die nu door de minimale vergoeding voor het terugleveren op het net tot andere gedachten is gebracht.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Er zijn nochtans "gewone burgers" die bewust hun door zonnepanelen opgewekte energieoverschot opstoken om zeker niets "gratis" weg te geven. Ik hoor verhalen van idioten die hun 2000watt badkamerverwarmingstoestel (scrabble tip) in de tuin een paar dagen laten draaien. Gelukkig een kleine minderheid die nu door de minimale vergoeding voor het terugleveren op het net tot andere gedachten is gebracht.
                        Ik heb geen of nauwelijks overschot van mijn zonnepanelen, maar van die vergoeding voor het terugleveren (in mijn geval 0.064 €/kWh) zal je zeker rijk worden ().
                        Eens vergelijken met wat je betaalt voor een afgenomen kWh !
                        De afnameprijs bedraagt (naar het schijnt) tussen 7 en 14 Eurocent per kWh in 2022.
                        De eindprijs die je betaalt voor stroom kan daarentegen tot boven de 40 cent per kWh komen te liggen door de hoge energieprijzen in 2021 en 2022.
                        In het slechtste geval dus 40 cent/kWh vergelijken met 6,4 cent/kWh.
                        Als mijn rekenmachine me niet in de steek laat krijg je 6,25 keer minder voor wat je weggeeft dan voor wat je verbruikt.

                        Je zou voor minder elektrisch stoken voor de mussen en merels en andere tuinbewoners met je overschot.
                        Last edited by Guest43; 24 januari 2022, 10:40. Reden: rekenfout

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Er zijn nochtans "gewone burgers" die bewust hun door zonnepanelen opgewekte energieoverschot opstoken om zeker niets "gratis" weg te geven. Ik hoor verhalen van idioten die hun 2000watt badkamerverwarmingstoestel (scrabble tip) in de tuin een paar dagen laten draaien. Gelukkig een kleine minderheid die nu door de minimale vergoeding voor het terugleveren op het net tot andere gedachten is gebracht.
                          Dat laatste is een twijfelgeval.
                          Ofwel hebben ze een terugdraaiende teller en krijgen ze geen cent voor de overschot.
                          Ofwel hebben ze een digitale teller en is er geen echt overschot mits het automatisch verrekend is.
                          Ze zouden dan de verwarming ook al buiten moeten zetten op het moment van de overproductie.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Heat Pump Secrets They Don't Want You to Know: https://www.youtube.com/watch?v=MqnTE9oFUjU
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                              Ik heb geen of nauwelijks overschot van mijn zonnepanelen, maar van die vergoeding voor het terugleveren (in mijn geval 0.064 €/kWh) zal je zeker rijk worden ().
                              Eens vergelijken met wat je betaalt voor een afgenomen kWh !
                              De afnameprijs bedraagt (naar het schijnt) tussen 7 en 14 Eurocent per kWh in 2022.
                              De eindprijs die je betaalt voor stroom kan daarentegen tot boven de 40 cent per kWh komen te liggen door de hoge energieprijzen in 2021 en 2022.
                              In het slechtste geval dus 40 cent/kWh vergelijken met 6,4 cent/kWh.
                              Als mijn rekenmachine me niet in de steek laat krijg je 6,25 keer minder voor wat je weggeeft dan voor wat je verbruikt.

                              Je zou voor minder elektrisch stoken voor de mussen en merels en andere tuinbewoners met je overschot.
                              "Nauwelijks overschot" geldt zolang je een terugdraaiende teller hebt. Ook is de gewoonte om maar zoveel kWp te leggen als je jaarverbruik ontstaan om de omvormer zo klein mogelijk te houden omdat het prosumententarief daarop gebaseerd is.
                              Met een digitale meter mag je tevreden zijn wanneer je 30% zelf gaat verbruiken, de rest zal geïnjecteerd worden.
                              Je zal evenwel geen prosumententarief meer betalen.

                              Verder betaal ik nu maar 30 ct all-in bij Ecopower dat is maar 4,7 keer meer.

                              Ik zou daar in de zomermaanden (dat zijn er 8 voor zonnepanelen) warm water mee kunnen maken ipv met gas. Als de aangezogen lucht warm genoeg is (15/45) kan ik zeker op een COP van 2,5 tot 3 rekenen, dus mijn kWh kost dan maar ongeveer 3 ct.

                              Momenteel betaal ik voor gas minstens 10ct en het ziet er naar uit dat het nog een tijd zo zal blijven.
                              Het rendement van mijn gasketel is ook geen 100% dus warm water kan 3 tot 4 keer goedkoper.
                              Er is ongeveer 5 kWh nodig om 100l water van 15 naar 55° te verwarmen, dat zou dus voor ons twee maar 15ct per dag kosten.
                              Nu wordt er gemiddeld 2/3 m3 gas gebruikt in de zomermaanden, als de grootste brander van ons gasvuur 3000W is (1/3 m3) kan ik mij niet voorstellen dat wij veel gas gebruiken om te koken, dus reken 0,5 m3 gas voor warm water (=5 kW zie boven). Op 8 maand is dat 120 m3 van het gasverbruik. Vermits gas verder gaat ontmoedigd worden (en de taksen die van de elektriciteitsfactuur worden gehaald toch ergens moeten betaald worden) denk ik dat alle beetjes helpen om gas uit te faseren.

                              "Il n'y a pas de petits profits" (heb ik geleerd van rijke mensen ).

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dat laatste is een twijfelgeval.
                                Ofwel hebben ze een terugdraaiende teller en krijgen ze geen cent voor de overschot.
                                Ofwel hebben ze een digitale teller en is er geen echt overschot mits het automatisch verrekend is.
                                Ze zouden dan de verwarming ook al buiten moeten zetten op het moment van de overproductie.
                                U bent duidelijk niet op de hoogte van de manier van afrekenen met de digitale meter.

                                Comment

                                Working...
                                X