Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Nee, geen buitenvoeler. Ik ga er direct achteraan, heb reeds een mailtje gestuurd naar de installateur met de vraag of er nog één kan geplaatst worden, en quanta costa.

    NIET DOEN pappietje, geloof mij ik heb er reeds teveel moeten gaan
    afleggen in die systemen, bijna niemand heeft de perfecte
    plaats rond zijn huis om deze te plaatsen, ofwel te koud
    of in de tocht, ofwel te warm in de zon (tussenseizoen)
    Véél beter is een internet gekoppeld systeem die zijn gegevens
    haalt van uit een streek gebonden temperatuur onder thermometerhut.

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
      Nee, geen buitenvoeler. Ik ga er direct achteraan, heb reeds een mailtje gestuurd naar de installateur met de vraag of er nog één kan geplaatst worden, en quanta costa.
      Bedankt voor de tip.

      PS De instellingen die ik opgaf staan wel in de handleiding van Viessmann, die komen dus niet van de installateur.
      Dan moet je wel zien dat je toegang krijgt tot de regelinstellingen, want je zal wat moeten experimenteren om de stookcurve juist in te stellen.
      Dat kan eigenlijk alleen wie in het huis woont
      In principe zo laag mogelijk zolang je het huis warm krijgt. Bij mij is het nu 50% kamertemperatuur (thermostaat in living) en 50% buitenvoeler maar dat hangt ook van het huis en de bewoners af.
      Ik voel 's morgens aan de radiator van de badkamer hoe koud het buiten is.

      De installateur kan je dat zeker uitleggen maar je mag niet verwachten dat hij daar 3 keer voor terugkomt. Daarom zijn er nog altijd die dat maar "zever" vinden. Spijtig want een temperatuursafhankelijke regeling zit standaard in elke ketel, enkel een draadje leggen naar een kastje op de gevel (waar enkel een temperatuurgevoelige weerstand in zit).

      Tegenwoordig zijn er ook internet thermostaten die naar het weerbericht kijken en zelf de stooktemperatuur regelen, een buitenvoeler heb je daar niet meer voor nodig (wel wifi, en het werkt niet bij zuinigheidsfreaks die 's nachts de modem afzetten ). Kosten trouwens maar een goede €200 (bv Bosch Easycontrol aansluitbaar met extra kastje aan de meeste ketels).
      Ook aan te sluiten op home automation systemen als je zin hebt om zelf te programmeren.

      Volgens de fysica kan je bij een gasketel 11% extra rendement halen door de rookgassen te laten condenseren (dat is de energie die er eerst is ingestoken om het water te verdampen).
      In elke m3 gas zit 1 liter water, dat loopt onderaan uit je ketel.
      Condensatieketels zijn ook gesloten ketels met een ventilator die alleen draait wanneer de brander werkt, zodat er geen schouwverliezen meer zijn zoals bij de vroegere open ketels.
      Ondertussen zijn deze ketels al meer dan 15 jaar op de markt en al een oude technologie. Binnenkort mogen ze ook al niet meer geplaatst worden in nieuwbouw.

      Het is met alles zo, ben je te vroeg betaal je de kinderziekten of het wordt een flop, ben je te laat mis je een stuk van de voordelen.
      Maar er zijn (of waren) nog goede installateurs die daar zicht op hebben.

      Succes ermee.
      Last edited by palombian; 4 februari 2022, 18:32.

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        demeyereg en palombian, ik hou jullie op de hoogte van wat mijn installateur zal weten te vertellen en wat zijn prijs is.
        Maar ik kan er geen tijdstip op plakken, eind volgende week vertrekken wij naar het zuiden voor een paar weken,
        en ik weet niet of ik volgende week nog iets zal horen van mijn installateur.
        Dan wordt het begin maart voor jullie me weer horen/lezen.

        Ps De enige plaats waar die voeler eventueel zou kunnen geplaatst worden is op de NO gevel waartegen (binnen natuurlijk ) nu ook de CV installatie is geplaatst.

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          demeyereg en palombian, ik hou jullie op de hoogte van wat mijn installateur zal weten te vertellen en wat zijn prijs is.
          Maar ik kan er geen tijdstip op plakken, eind volgende week vertrekken wij naar het zuiden voor een paar weken,
          en ik weet niet of ik volgende week nog iets zal horen van mijn installateur.
          Dan wordt het begin maart voor jullie me weer horen/lezen.

          Ps De enige plaats waar die voeler eventueel zou kunnen geplaatst worden is op de NO gevel waartegen (binnen natuurlijk ) nu ook de CV installatie is geplaatst.
          Groot gelijk, ik ben de tweede helft van de maand ook weg uit dit sombere land .

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Groot gelijk, ik ben de tweede helft van de maand ook weg uit dit sombere land .
            Als het zo doorgaat, is overwinteren in het zuiden misschien
            wel goedkoper dan je energiefactuur……

            Comment


            • Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              De installateur kan je dat zeker uitleggen maar je mag niet verwachten dat hij daar 3 keer voor terugkomt. Daarom zijn er nog altijd die dat maar "zever" vinden. Spijtig want een temperatuursafhankelijke regeling zit standaard in elke ketel, enkel een draadje leggen naar een kastje op de gevel (waar enkel een temperatuurgevoelige weerstand in zit).
              Als ze eerlijk willen zijn, dan zal geen enkele installateur durven beweren
              dat hij met een buiten voeler een perfecte stookcurve kan
              programmeren, enkel al rekening houdend met de onvoorspelbare windrichting
              heeft hij het al vlaggen…
              Gegevens van de actuele weersomstandigheden via internet
              zijn een stuk betrouwbaarder.
              Maar ook een zelflerende kamerthermostaat kan dat redelijk goed,
              deze gaat een aantal keren de kamer waar hij hangt gaan opwarmen en terug laten afkoelen en stuurt die gegevens naar
              het systeem die daar een quasi perfecte stookcurve uit berekend.
              Last edited by Guest42; 4 februari 2022, 21:18.

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Vlugger dan verwacht, kreeg ik deze morgen (op zaterdag ) reeds een telefoontje van onze installateur ivm de buitenvoeler. Het was de 'patron' himself, waarschijnlijk omdat het weekend is.
                Zijn eerste zin was, zeker niet doen. Zij plaatsen dit enkel bij CV met vloerverwarming (met een hele technische uitleg waarom het daarbij wel goed is).

                Zoals bij ons, met radiatoren zou het veel te lang duren voor de radiatoren warm hebben en hun warmte afgeven.

                Wij werken namelijk met een Honeywell Lyric T6 ‘slimme’ thermostaat, waarbij wij ook de geofence gebruiken. Wij gaan namelijk meermaals per week mijn ouders bezoeken die beide dicht tegen de 100 jaar oud zijn en nog alleen wonen.

                De geofence is in een bepaalde straal (bij ons1,4 km rond onze woning) ingesteld en bij het overschrijden van die straal wordt de thuistemperatuur met enkele graden verlaagd (naar believen in te stellen). Dit alles met een app op de smartphone.

                Wanneer we bij het terugkomen die straal van 1.4 km weer binnenrijden gaat de temperatuur weer naar zijn normaal nivo, zodat bij thuiskomst de ingestelde thuistemperatuur weer zo goed als bereikt is. Die geofence is heel interessant voor ons omdat wij nooit vooraf weten hoeveel uur we van huis zullen zijn. De ene keer is dat een uurtje maar soms ook een halve dag. Met een buitenvoeler zou dit nooit kunnen volgens hem, en de ingesteld thuistemperatuur hebben wij enkel nodig als we thuis zijn, niet als we ergens anders zijn.

                Met een buitenvoeler zouden we volgens hem telkens bij thuiskomst de thermostaat eventjes op bvb 25/26 graden moeten zetten om vlugger terug de ingesteld thuistemperatuur te bereiken, wat dan weer nadelig is voor het verbruik.

                Bovendien staat de circulatiepomp 24 uur per dag aan met een buitenvoeler, en dat kost veel elektriciteit.

                Er is wel ook een voordeel met gewone radiatoren. Je kan indien alle radiatoren uitgerust zijn met een thermostatische kraan, iedere ruimte afzonderlijk verwarmen. Anders, wanneer je bvb de houtkachel aan hebt in de living, en de thermostaat die in de living hangt/staat ziet dat het er warm genoeg is, dan houdt de ketelverwarming er mee op en heb je ook geen warmte meer in andere lokalen, maar dat is niet van toepassing bij ons.

                Hij zegt er zelf bij dat hij ‘tegen zijn winkel’ spreekt, maar dat ik er geen enkel voordeel zou mee halen.

                Mijn besluit : Hier komt er dus geen buitenvoeler.
                Last edited by Guest43; 5 februari 2022, 13:52. Reden: Voordeel bijgevoegd

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Een weersafhankelijke regeling heeft inderdaad vooral zin in een woning met grote thermische inertie. Dat is bv zo bij vloerverwarming, maar eigenlijk ook bij elk huis met een zware constructie.
                  Hier gaat de verwarming om 22h uit, maar daar merken wij niets van tot middernacht wanneer we gaan slapen.
                  "s morgens gaat ze aan om 7h, maar dan is het hooguit 1 of 1,5° afgekoeld.
                  Het klopt dat de pomp tussen 7h en 22h altijd draait wanneer er warmtevraag is (40W, maximum 100kWh/jaar, mijn chauffagist beweerde vroeger dat ik een zuiniger versie "nooit zou terugverdienen", maar dat was niet helemaal juist).
                  Wij zetten de verwarming alleen af wanneer we 2 dagen of meer weggaan, als we voor 1 dag afzetten wordt er de dag erna bijna dubbel zoveel verbruikt.

                  Wanneer we na langere tijd in de winter terug thuis komen duurt het 2 tot 3 dagen voor de vloeren en de muren terug op temperatuur zijn en geen koude straling meer afgeven (waarvoor je een hogere luchttemperatuur moet hebben voor hetzelfde comfortniveau (wat het hogere verbruik verklaart).

                  Ik betwijfel of de temperatuur voor korte perioden verlagen veel bespaart.

                  Zeker wanneer je met een warmtepomp zou willen verwarmen moet je die constant laten draaien aan laag vermogen. Snel opstoken - voor zover ze dat al zou kunnen - gaat ten koste van het rendement. Ze kan dus niet zomaar een CV op gas of stookolie vervangen.

                  PS: als ik uittel hoeveel het kost om naar het zuiden en terug te rijden voor enkel brandstof, péage, overnachtingen (die zijn nu wel goedkoop), maaltijden ed, en in de veronderstelling dat er geen huur moet betaald worden, kan ik daar ook aan de huidige prijzen nog altijd 2 of 3 wintermaanden van stoken, daarvoor doe ik het niet.

                  PS2: we zijn rond 16h30 van een wandeling thuisgekomen, het was een zonnige dag en het huis was uiteraard nog warm, en ik merk nu (18h15) toevallig dat de verwarming nu pas is aangeslagen (en ook de pomp dus).
                  Ik verander voorlopig niets aan mijn verwarmingsinstelligen.
                  De modulerende thermostaat (met buitenvoeler) is al meer dan 15 jaar oud, het zou kunnen dat een internetversie (die toen niet bestond) beter is, maar dat doe ik pas wanneer de gelegenheid zich voordoet (ik zou dan bv op afstand de temperatuur kunnen regelen).

                  Voor de rest zonnepanelen bijna 10 kWh opbrengst, batterij vol (goed voor 4,25 kWh), een kleine 4kWh geïnjecteerd (we hadden geen vuil wasgoed meer).

                  Ik heb het liever wat frisser met zon dan grijs weer.
                  Last edited by palombian; 5 februari 2022, 17:43. Reden: zonnepanelen

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                    Wij werken namelijk met een Honeywell Lyric T6 ‘slimme’ thermostaat, waarbij wij ook de geofence gebruiken. Wij gaan namelijk meermaals per week mijn ouders bezoeken die beide dicht tegen de 100 jaar oud zijn en nog alleen wonen.
                    Sinds het ter ziele gaan van de oorspronkelijke thermostaat hangt hier ook een Lyric T6. Helaas is de geofence geen optie, als ik het huis uitga zit mijn vrouw in de kou. Ik zou niet weten of dat op te lossen is, tenzij het vrouwtje overal mee te nemen ;-)
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Sinds het ter ziele gaan van de oorspronkelijke thermostaat hangt hier ook een Lyric T6. Helaas is de geofence geen optie, als ik het huis uitga zit mijn vrouw in de kou. Ik zou niet weten of dat op te lossen is, tenzij het vrouwtje overal mee te nemen ;-)
                      Dat laatste.

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Sinds het ter ziele gaan van de oorspronkelijke thermostaat hangt hier ook een Lyric T6. Helaas is de geofence geen optie, als ik het huis uitga zit mijn vrouw in de kou. Ik zou niet weten of dat op te lossen is, tenzij het vrouwtje overal mee te nemen ;-)
                        Heel eenvoudig, een account aanmaken voor de smartphone van je vrouw. Als zij geen smartphone heeft, heb je natuurlijk een probleem. Zij blijft dan in een lagere temperatuur zitten bij jouw afwezigheid, tenzij ze de thermostaat manueel hoger zet tijdens jouw afwezigheid.

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Sinds het ter ziele gaan van de oorspronkelijke thermostaat hangt hier ook een Lyric T6. Helaas is de geofence geen optie, als ik het huis uitga zit mijn vrouw in de kou. Ik zou niet weten of dat op te lossen is, tenzij het vrouwtje overal mee te nemen ;-)
                          De mijne is nog een "Chronotherm Modulation", ik moet zeggen dat Honeywell wel iets van thermostaten kent.
                          Maar de zelflerende functie vond ik maar niets, begon om 3h 's nachts keihard te stoken.

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Een weersafhankelijke regeling heeft inderdaad vooral zin in een woning met grote thermische inertie. Dat is bv zo bij vloerverwarming. Wanneer we na langere tijd in de winter terug thuis komen duurt het 2 tot 3 dagen voor de vloeren en de muren terug op temperatuur zijn en geen koude straling meer afgeven (waarvoor je een hogere luchttemperatuur moet hebben voor hetzelfde comfortniveau (wat het hogere verbruik verklaart).
                            Klopt, de gevoelstemperatuur wordt op volgende manier bepaald,
                            Omgevingstemperatuur + gemiddelde muur en vloer temperatuur
                            gedeeld door twee.

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                              Vlugger dan verwacht, kreeg ik deze morgen (op zaterdag ) reeds een telefoontje van onze installateur ivm de buitenvoeler. Het was de 'patron' himself, waarschijnlijk omdat het weekend is.
                              Zijn eerste zin was, zeker niet doen. Zij plaatsen dit enkel bij CV met vloerverwarming (met een hele technische uitleg waarom het daarbij wel goed is).

                              Zoals bij ons, met radiatoren zou het veel te lang duren voor de radiatoren warm hebben en hun warmte afgeven.

                              Wij werken namelijk met een Honeywell Lyric T6 ‘slimme’ thermostaat, waarbij wij ook de geofence gebruiken. Wij gaan namelijk meermaals per week mijn ouders bezoeken die beide dicht tegen de 100 jaar oud zijn en nog alleen wonen.

                              De geofence is in een bepaalde straal (bij ons1,4 km rond onze woning) ingesteld en bij het overschrijden van die straal wordt de thuistemperatuur met enkele graden verlaagd (naar believen in te stellen). Dit alles met een app op de smartphone.

                              Wanneer we bij het terugkomen die straal van 1.4 km weer binnenrijden gaat de temperatuur weer naar zijn normaal nivo, zodat bij thuiskomst de ingestelde thuistemperatuur weer zo goed als bereikt is. Die geofence is heel interessant voor ons omdat wij nooit vooraf weten hoeveel uur we van huis zullen zijn. De ene keer is dat een uurtje maar soms ook een halve dag. Met een buitenvoeler zou dit nooit kunnen volgens hem, en de ingesteld thuistemperatuur hebben wij enkel nodig als we thuis zijn, niet als we ergens anders zijn.

                              Met een buitenvoeler zouden we volgens hem telkens bij thuiskomst de thermostaat eventjes op bvb 25/26 graden moeten zetten om vlugger terug de ingesteld thuistemperatuur te bereiken, wat dan weer nadelig is voor het verbruik.

                              Bovendien staat de circulatiepomp 24 uur per dag aan met een buitenvoeler, en dat kost veel elektriciteit.

                              Er is wel ook een voordeel met gewone radiatoren. Je kan indien alle radiatoren uitgerust zijn met een thermostatische kraan, iedere ruimte afzonderlijk verwarmen. Anders, wanneer je bvb de houtkachel aan hebt in de living, en de thermostaat die in de living hangt/staat ziet dat het er warm genoeg is, dan houdt de ketelverwarming er mee op en heb je ook geen warmte meer in andere lokalen, maar dat is niet van toepassing bij ons.

                              Hij zegt er zelf bij dat hij ‘tegen zijn winkel’ spreekt, maar dat ik er geen enkel voordeel zou mee halen.

                              Mijn besluit : Hier komt er dus geen buitenvoeler.
                              Rare uitleg. Als mijn ketel door een condensatieketel vervangen is is er een buitenvoeler gezet. De Honeywell Evohome die was er al. De circulatiepomp die draait zeker niet 24/24. Die draait wel veel langer dan de ketel brandt om alle warmte zo nuttig mogelijk weg te krijgen. En met die Evohome maakt het niet uit hoe warm het in 1 kamer is, elke kamer heeft zijn eigen thermostaat en kan als het nodig is de ketel doen aangaan. Nu ik veel thuis werk is de living lager in temperatuur en het bureau hoger. Maakt niet uit of de zon op de ramen in de living staat of niet. En die radiatoren die hebben het op een tiental minuten warm.

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Rare uitleg. Als mijn ketel door een condensatieketel vervangen is is er een buitenvoeler gezet. De Honeywell Evohome die was er al. De circulatiepomp die draait zeker niet 24/24. Die draait wel veel langer dan de ketel brandt om alle warmte zo nuttig mogelijk weg te krijgen. En met die Evohome maakt het niet uit hoe warm het in 1 kamer is, elke kamer heeft zijn eigen thermostaat en kan als het nodig is de ketel doen aangaan. Nu ik veel thuis werk is de living lager in temperatuur en het bureau hoger. Maakt niet uit of de zon op de ramen in de living staat of niet. En die radiatoren die hebben het op een tiental minuten warm.
                                Ik probeer het hele huis op de gewenste temperatuur te houden, ik heb geen sturing per kamer nodig.
                                Wat niet belet dat ik de thermostaatkraan in de badkamer bv hoger kan zetten.
                                Living + bureau op mezzanine, open keuken, badkamer en onze slaapkamer zijn aan de zuid- en tuinkant, multifunctionele ruimte en momenteel logeerkamers aan de noord- en straatkant. Die vormen niet alleen een buffer tegen geluid maar ook tegen de kou (voorgevel is de enige die niet geïsoleerd is).

                                Als je de kamer op 10 minuten warm krijgt is dat niet met een keteltemperatuur van 50°.
                                Op die temperatuur (of veel lager, nu 35°, het is verdorie 7° buiten) draait mijn ketel inderdaad langer, waardoor de pomp zelden afslaat.

                                Raar maar waar .

                                Comment

                                Working...
                                X