Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Als je het dan toch over de wagens wil hebben (alhoewel ik niet begrijp wat dit hier komt doen), ik rij reeds 52 jaar met de auto, heb al onze auto's steeds zelf moeten betalen, van aankoop, verzekering, taksen, onderhoud, brandstof, onderhoud enz.... Wij hebben er in totaal zo'n 12 "versleten" (inclusief die van mijn vrouw toen ze nog uit werken ging). Nooit groter gekocht dan we nodig hadden, laat staan groter gekocht om indruk te maken op de buren. Integendeel, die vroegen me letterlijk waarom ik geen grotere kocht. Die dachten waarschijnlijk 'grote woning = grote auto '
    Maar van geen enkele auto heb ik ooit geweten dat ik eraan verdiende of kon aan verdienen, laat staan dat ik aan een terugverdientijd dacht.....rare hersenkronkel
    Dat van die wagen was niet op u bedoeld maar over die hersenkronkel wil ik toch even dit vertellen:

    In één van de vorige energiecrisissen (die iedereen al lang vergeten is) was er iemand die informatievergaderingen hield over energiebesparing en de eerste vraag die hij stelde was hoe oud de verwarmingsketel was. Ongeveer heel de zaal zei minstens 20 jaar.
    En hoe oud is uw auto ? Wel dat was een heel stuk minder.
    Er zit dus wel degelijk een hersenkronkel bij de gemiddelde Belg dat een verwarmingsketel iets is dat enkel wordt vervangen als het niet anders kan.

    Hoe dikwijls is er hier al niet opgemerkt dat energiebesparende maatregelen nooit terugverdiend kunnen worden ?
    Nochtans zie ik mensen grote bedragen besteden aan de verfraaiing van hun huis en tuin zonder zich die vraag te stellen.
    Hooguit wordt het argument van waardestijging gebruikt. Dat is denk ik vandaag de dag ook zeker zo voor een betere energiescore.

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dat van die wagen was niet op u bedoeld maar over die hersenkronkel wil ik toch even dit vertellen:

      In één van de vorige energiecrisissen (die iedereen al lang vergeten is) was er iemand die informatievergaderingen hield over energiebesparing en de eerste vraag die hij stelde was hoe oud de verwarmingsketel was. Ongeveer heel de zaal zei minstens 20 jaar.
      En hoe oud is uw auto ? Wel dat was een heel stuk minder.
      Er zit dus wel degelijk een hersenkronkel bij de gemiddelde Belg dat een verwarmingsketel iets is dat enkel wordt vervangen als het niet anders kan.

      Hoe dikwijls is er hier al niet opgemerkt dat energiebesparende maatregelen nooit terugverdiend kunnen worden ?
      Nochtans zie ik mensen grote bedragen besteden aan de verfraaiing van hun huis en tuin zonder zich die vraag te stellen.
      Hooguit wordt het argument van waardestijging gebruikt. Dat is denk ik vandaag de dag ook zeker zo voor een betere energiescore.
      Ik weet niet waar je woont, maar wat je hier uit kraamt is bij ons de minderheid tenzij je btw-loze Europese werknemers bedoeld.
      Ik ken er veel die enkel openbaar vervoer en/of fiets hebben, geen pc, geen...
      Waar de kinderen studeren als dat al kan, bij lampjes van 30 w, nog gloeikaarsen, want zolang die branden...
      Verdoken armoede. Men pronkt daar niet mee in tegenstelling van diegene die het zich kunnen permitteren en iedereen dat moet zien, weten.
      Last edited by Wim.Vanmaele; 2 februari 2022, 18:00.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        .........................................

        In één van de vorige energiecrisissen (die iedereen al lang vergeten is) was er iemand die informatievergaderingen hield over energiebesparing en de eerste vraag die hij stelde was hoe oud de verwarmingsketel was. Ongeveer heel de zaal zei minstens 20 jaar.
        En hoe oud is uw auto ? Wel dat was een heel stuk minder.
        Er zit dus wel degelijk een hersenkronkel bij de gemiddelde Belg dat een verwarmingsketel iets is dat enkel wordt vervangen als het niet anders kan.

        ...........................................
        Wel ik heb nog een leuk weetje. Toen wij bouwden rond 1978 kozen wij voor een (heel) dure gasolie-installatie van Viessmann. Daar zouden we ons leven lang mee verder kunnen werd ons beloofd (wijsgemaakt). Alhoewel, wijsgemaakt.....toch was het bijna juist. Want bij laatste onderhoud ongeveer een drietal jaar geleden had die nog steeds een rendement van ongeveer 91 %. Was dus nog helemaal niet aan vervanging toe na ongeveer 41 jaar !! Werd wel minutieus om de twee jaar onderhouden + de schouw gereinigd.

        Maar omdat iedereen de mond vol had over hoe weinig een nieuwe stookinstallatie op gas slechts verbruikte, en hoe slecht stookolie wel niet was voor het milieu, en dat stookolie-installaties zou verboden worden en nog veel blablabla, besloten wij toch een nieuwe verwarmingsinstallatie te laten installeren.

        We hebben die "oude" gasolie-installatie een dikke drie jaar geleden laten vervangen door een Vitodens 222, weer van Viessmann.
        Totale kost ongeveer 7.500 euro (uitbraak/afvoer oude installatie en allerhande aanpassingen inbegrepen).
        Er zat veel waarheid in wat men toen beweerde over het verbieden van gasolie, en minder stookkosten met gas....... tot voor een paar maanden.

        Nu blijkt deze (energie)investering (waar jij zo voor te vinden bent) nu zowat de slechtste van ons leven te zijn.

        Hadden we onze oude installatie behouden, waren we geen 7.500 euro kwijt en stookten we nu goedkoper met gasolie dan met gas.

        Dus energiebesparende maatregel worden niet terugverdiend.... volledig akkoord, meer nog bij ons kosten ze ons nog meer centen.

        Altijd energiebesparende maatregelen aanmoedigen..... ik dacht het niet, toch niet meer bij ons.

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Tussendoor ...
          Kan de regering ook niet eens aan zelf meer besparen gaan denken?
          Gaten vullen kan je ook met minder uit te geven en dan heb ik het uiteraard niet over noodzakelijke uitgaven ...
          Als vb. nieuwe regeringsvliegtuigen ... Echt supernoodzakelijk nu? [emoji3064]
          En zo zijn er toch legio voorbeelden ...

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
            Tussendoor ...
            Kan de regering ook niet eens aan zelf meer besparen gaan denken?
            Gaten vullen kan je ook met minder uit te geven en dan heb ik het uiteraard niet over noodzakelijke uitgaven ...
            Als vb. nieuwe regeringsvliegtuigen ... Echt supernoodzakelijk nu? [emoji3064]
            En zo zijn er toch legio voorbeelden ...

            Jaja
            maar daar hebben ze nog nooit oren naar gehad.

            Zie maar de uittredingsvergoedingen, zoals het zo mooi genoemd wordt.
            In 2019 waren er 67 kamerleden die niet herverkozen raakten of gewoon afscheid namen, en die kregen een afscheidsvergoeding die voor iedereen samen neerkwam op 14 miljoen euro.
            En mocht dit nu nog hun énige bezoldiging geweest zijn, maar nee, de meesten hebben verschillende mandaten, waarvan de meeste bezoldigd.....

            Wat later hebben ze daar "flink" op ingeleverd...... namelijk 5 % .

            Maar nu gaan we de politieke toer op en dat mag hier niet.
            Last edited by Guest43; 2 februari 2022, 17:23.

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Als je particulier een auto aankoopt voor eigen gebruik en als je geen betaalde ritjes doet dan is een auto nooit terug te verdienen !
              Dus snap niet goed wat je hier mee wilt zeggen ?

              grts
              Sieg
              De terugverdientijd van een auto ....... Qué ???? Was ook het eerste dat door mijn hoofd ging
              idem hier : voor mij was elke auto een pure verlieskost.

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Dat van die wagen was niet op u bedoeld
                Alsof u van veel mensen hier weet met welke wagen ze rijden, tenzij u ze persoonlijk kent. [emoji849]



                Er zit dus wel degelijk een hersenkronkel bij de gemiddelde Belg dat een verwarmingsketel iets is dat enkel wordt vervangen als het niet anders kan.
                In tegendeel tot wat u laat verstaan, zit daar wel een groot verschil.
                Een verwarmingsketel van 20 jaar of 1 dag oud zorgt voor evenveel warmte in huis, zelfde comfort, zelfde gebruiksgemak.
                Wij hebben na +- 20 jaar een HR+ ketel vervangen door een moderne modulerende condensatieketel.
                Het verbruik is niet gezakt en met de oude ketel was het zelfs iets sneller warm doordat die niet modulerend werkte.
                Rekening houdend met energiekosten, welk voordeel hebben we dan en waarom kaart u het zelf aan in dit topic? [emoji849]

                Hoe dikwijls is er hier al niet opgemerkt dat energiebesparende maatregelen nooit terugverdiend kunnen worden ?
                Da’s dan ook vaak de realiteit.

                Nochtans zie ik mensen grote bedragen besteden aan de verfraaiing van hun huis en tuin zonder zich die vraag te stellen.
                Hooguit wordt het argument van waardestijging gebruikt. Dat is denk ik vandaag de dag ook zeker zo voor een betere energiescore.
                Denken doet ge veel, realistisch zijn is iets anders.
                Zonnepanelen zijn goed denkt men dan, toch worden huizen vaak hoger in waarde geschat zonder panelen, vooral langs de straatkant.
                Huis en tuin verfraaien kost inderdaad ook geld, maar in tegenstelling tot energie komt er gene VREG of andere regulator zeggen dat je het tuincentrum een vergoeding moet betalen voor de planten die je NIET koopt teneinde zijn inkomen te garanderen. [emoji848]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Alsof u van veel mensen hier weet met welke wagen ze rijden, tenzij u ze persoonlijk kent. [emoji849]



                  In tegendeel tot wat u laat verstaan, zit daar wel een groot verschil.
                  Een verwarmingsketel van 20 jaar of 1 dag oud zorgt voor evenveel warmte in huis, zelfde comfort, zelfde gebruiksgemak.
                  Wij hebben na +- 20 jaar een HR+ ketel vervangen door een moderne modulerende condensatieketel.
                  Het verbruik is niet gezakt en met de oude ketel was het zelfs iets sneller warm doordat die niet modulerend werkte.
                  Rekening houdend met energiekosten, welk voordeel hebben we dan en waarom kaart u het zelf aan in dit topic? [emoji849]

                  Da’s dan ook vaak de realiteit.

                  Denken doet ge veel, realistisch zijn is iets anders.
                  Zonnepanelen zijn goed denkt men dan, toch worden huizen vaak hoger in waarde geschat zonder panelen, vooral langs de straatkant.
                  Huis en tuin verfraaien kost inderdaad ook geld, maar in tegenstelling tot energie komt er gene VREG of andere regulator zeggen dat je het tuincentrum een vergoeding moet betalen voor de planten die je NIET koopt teneinde zijn inkomen te garanderen. [emoji848]
                  Mag ik u één concrete vraag stellen ?
                  Ga eens naar uw kelder (of waar uw condensatieketel ook staat) en zeg eens welk op dit moment de aanvoertemperatuur is ?

                  ter info: hier is dat 35° bij een buitentemperatuur van 8° en binnen 20°.

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Bij een modulerende cv ketel is de max ingestelde aanvoertemperatuur niet zo belangrijk. Zelfs al staat die op 70+, na een minuut of zo zakt dat vanzelf naar rond de 40 graden hier. Belangrijk is het verschil in temperatuur tussen aanvoer en terugvoer. Hoe lager de temperatuur van de terugvoer hoe hoger het rendement. Bij de nieuwe modulerende ketels kun je beter het max vermogen van de ketel juist afstellen. Beetje bij beetje het vermogen verlagen net zolang dat je het huis nog op temperatuur kunt houden daarmee ga je wel besparen. Daarnaast de radiatoren waterzijdig inregelen. Zo een installateur houdt zich daar niet mee bezig. Die stelt zo een ketel in dienst met de standaard instellingen en is weg.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Ik kan hier argumenten begrijpen van beide kanten, alhoewel ik er niet altijd mee akkoord ga.

                      Wat ik wel ronduit schandalig vind is dat een VREG zomaar onafhankelijk kan en mag beslissen om een totale tarief ommekeer in te voeren die enkel juist is bij een minderheid van de verbruikers die al een DM hebben. Ik ontsnap er voorlopig nog aan, maar ze zullen wel de forfaitaire piek van 2,9 kW aanvullen met een hogere kWh prijs voor DEZELFDE stroom. Zo word de el. factuur op de duur de grootste belastingsbrief en niet de personenbelasting.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                        Bij een modulerende cv ketel is de max ingestelde aanvoertemperatuur niet zo belangrijk. Zelfs al staat die op 70+, na een minuut of zo zakt dat vanzelf naar rond de 40 graden hier. Belangrijk is het verschil in temperatuur tussen aanvoer en terugvoer. Hoe lager de temperatuur van de terugvoer hoe hoger het rendement. Bij de nieuwe modulerende ketels kun je beter het max vermogen van de ketel juist afstellen. Beetje bij beetje het vermogen verlagen net zolang dat je het huis nog op temperatuur kunt houden daarmee ga je wel besparen. Daarnaast de radiatoren waterzijdig inregelen. Zo een installateur houdt zich daar niet mee bezig. Die stelt zo een ketel in dienst met de standaard instellingen en is weg.
                        Ik heb inderdaad in de eerste plaats het vermogen teruggeregeld tot de maximaal mogelijke 40%, ik heb dus nu een 12kW ketel.
                        De aanvoertemperatuur heb ik vooral beperkt om te zien inhoeverre een warmtepomp zinvol zou zijn, daar is die zeer belangrijk voor de COP.
                        Hoe vlakker de stookcurve met hoe lagere keteltemperatuur het huis kan warm gehouden worden bij dalende buitentemperaturen.
                        Wie met het huidige zachte weder hete radiatoren heeft moet de stookcurve aanpassen of heeft teveel warmteverliezen (of te kleine radiatoren/convectoren).
                        Uiteraard condenseert een ketel maar tot maximum 50° retour, anders is het rendement niet hoger dan een klassieke (gesloten) ketel (ik zie uit veel schouwen de waterdamp naar buiten blazen).

                        PS: met 12kW en max 50° hou ik het hier warm tot -2 -3°, dus geen directe kandidaat voor een warmtepomp.
                        Last edited by palombian; 3 februari 2022, 23:14.

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Ik heb inderdaad in de eerste plaats het vermogen teruggeregeld tot de maximaal mogelijke 40%, ik heb dus nu een 12kW ketel.
                          De aanvoertemperatuur heb ik vooral beperkt om te zien inhoeverre een warmtepomp zinvol zou zijn, daar is die zeer belangrijk voor de COP.
                          Hoe vlakker de stookcurve met hoe lagere keteltemperatuur het huis kan warm gehouden worden bij dalende buitentemperaturen.
                          Wie met het huidige zachte weder hete radiatoren heeft moet de stookcurve aanpassen of heeft teveel warmteverliezen (of te kleine radiatoren/convectoren).
                          Uiteraard condenseert een ketel maar tot maximum 50° retour, anders is het rendement niet hoger dan een klassieke (gesloten) ketel (ik zie uit veel schouwen de waterdamp naar buiten blazen).

                          PS: met 12kW en max 50° hou ik het hier warm tot -2 -3°, dus geen directe kandidaat voor een warmtepomp.
                          Bij onze Viessmaan Vitodens 222 zijn de aanbevolen temperatuurinstellingen respectievelijk
                          - voor CV 74 °C
                          - voor de ingebouwde warmwaterboiler (46 liter) 50 °C.
                          Ik laat dus ook zo staan en mijn verbruik is (zeer) laag.
                          Ook bij ons komt de waterdamp in volle glorie uit de muuruitlaat, die moet dan ook maar max. 1 meter afleggen naar buiten toe.
                          Het zou mij dus verwonderen mocht er geen waterdamp te zien zijn.

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            Bij onze Viessmaan Vitodens 222 zijn de aanbevolen temperatuurinstellingen respectievelijk
                            - voor CV 74 °C
                            - voor de ingebouwde warmwaterboiler (46 liter) 50 °C.
                            Ik laat dus ook zo staan en mijn verbruik is (zeer) laag.
                            Ook bij ons komt de waterdamp in volle glorie uit de muuruitlaat, die moet dan ook maar max. 1 meter afleggen naar buiten toe.
                            Het zou mij dus verwonderen mocht er geen waterdamp te zien zijn.
                            Heb jij dan geen weersafhankelijke regeling (buitenvoeler) ? Ik heb dat sinds 1982.
                            Die regelt net de keteltemperatuur in functie van de buitentemperatuur.
                            Zelfs als je op die manier maar 10% minder verbruikt is dat aan de huidige prijzen meegenomen.
                            En reken dat eens uit voor heel het land ?
                            Zoals reeds opgemerkt zijn die "aanbevolen instellingen" voor de installateur die niet wil dat zijn klanten bellen dat ze het te koud hebben.

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Heb jij dan geen weersafhankelijke regeling (buitenvoeler) ? Ik heb dat sinds 1982.
                              Die regelt net de keteltemperatuur in functie van de buitentemperatuur.
                              Zelfs als je op die manier maar 10% minder verbruikt is dat aan de huidige prijzen meegenomen.
                              En reken dat eens uit voor heel het land ?
                              Zoals reeds opgemerkt zijn die "aanbevolen instellingen" voor de installateur die niet wil dat zijn klanten bellen dat ze het te koud hebben.
                              Nee, geen buitenvoeler. Ik ga er direct achteraan, heb reeds een mailtje gestuurd naar de installateur met de vraag of er nog één kan geplaatst worden, en quanta costa.
                              Bedankt voor de tip.

                              PS De instellingen die ik opgaf staan wel in de handleiding van Viessmann, die komen dus niet van de installateur.

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Heb jij dan geen weersafhankelijke regeling (buitenvoeler) ? Ik heb dat sinds 1982.
                                Die regelt net de keteltemperatuur in functie van de buitentemperatuur.
                                Zelfs als je op die manier maar 10% minder verbruikt is dat aan de huidige prijzen meegenomen.
                                En reken dat eens uit voor heel het land ?
                                Zoals reeds opgemerkt zijn die "aanbevolen instellingen" voor de installateur die niet wil dat zijn klanten bellen dat ze het te koud hebben.
                                Helaas dezelfde ervaring met “V……nn” installateurs: hier zijn er al drie of vier gepasseerd door de jaren en wanneer je iets of wat dieper ingaat op de optimale instellingen staren ze je aan alsof ze het in Keulen horen donderen….

                                Comment

                                Working...
                                X