Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

    Wat we ons stilaan moeten afvragen is waarom we ons hele hebben en houden moeten blijven meesleuren op vakantie en weekends.
    Nu dat - terecht eigenlijk - flink duurder dreigt te worden zullen we ons gedrag wel gaandeweg aanpassen.
    Waarom moeten we persé allemaal een eigen auto hebben bv.
    Dit neem ik wel persoonlijk omdat ik uiteraard die vraag stelde
    Wij nemen inderdaad redelijk wat mee op vakantie, dit in eerste instantie al uit respect voor degenen die het huisje verhuren !!
    En wij gaan ook nooit op hotel maar steeds naar gites/huisjes/chalets .... en wij willen dan dat huisje zo netjes of zelfs nog netter achterlaten als toen dat we aankwamen.
    Het is niet omdat jij een eigen buitenverblijf hebt waar alles al aanwezig is dat anderen dat ook hebben
    Daarmee nemen mensen zo veel mogelijk mee op vakantie, of je moet met het vliegtuig gaan en dan nog zijn er heel veel passagiers die extra bij betalen om meer mee te doen.

    En waarom we persé allemaal een eigen auto moeten/willen hebben, misschien om wat onafhankelijk te zijn van anderen en niet steeds moeten profiteren van anderen ;-)
    Als mensen geen eigen vervoersmiddel meer zou hebben dan zou de miserie pas echt beginnen, op het openbaar vervoer moet je niet rekenen behalve als je op pensioen bent en tijd te over hebt.
    Deelauto's, tjah nu nog wel maar niet als iedereen opeens met die deelauto aan de gang wil gaan, want zoals eerder aangehaald, niet iedereen kan zijn plannen aanpassen naar wanneer de deelauto eens vrij is.

    Jij woont in een stad, dan kan je inderdaad makkelijk zonder auto, dus misschien is je eigen zin dan meer van toepassing op jezelf ?
    Hier bij ons op de buiten werden er een pak verbindingen geschrapt door de LIJN, echt schandalig, dus moet je wel met je eigen auto

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Binnenkort wordt de Audi A6 e-tron beschikbaar.
      Die is relatief groot en is een stationwagen.
      Ziet er een mooie wagen uit en een autonomie van 700km dat begint de goede kant uit te gaan, maar het probleem is ook weer die aflopende daklijn
      Net dat was mijn probleem met meerdere grotere breaks van de nieuwste generatie (benzine en diesel), door die aflopende daklijn was de klep niet hoog genoeg

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Wat we ons stilaan moeten afvragen is waarom we ons hele hebben en houden moeten blijven meesleuren op vakantie en weekends.
        Nu dat - terecht eigenlijk - flink duurder dreigt te worden zullen we ons gedrag wel gaandeweg aanpassen.
        Waarom moeten we persé allemaal een eigen auto hebben bv.
        Ik zie niet in waarom dat allemaal - terecht - duurder moet worden.
        Zelfde redenering doortrekkend …
        Dan kan men evengoed de vraag stellen waarom men een buitenverblijf moet hebben of op vakantie wil om er naartoe te rijden als men thuis ook een huis heeft.
        Dus ook terecht dat een buitenverblijf fors duurder zou worden?
        Dat vervoer fors duurder wordt is misschien niet zo'n probleem voor u, maar niet iedereen is gepensioneerd en velen hebben nog steeds eigen vervoer nodig om naar hun werk te gaan.
        Hoe duurder vervoer van zowel personen als goederen wordt, hoe duurder alle andere producten worden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik heb geen probleem, u heeft een probleem om toe te geven dat het verbruik van een EV toeneemt als die zwaar beladen wordt of een aanhanger trekt en men er snelweg mee doet.
          De enige cijfers die u opgeeft zijn telkens in bijna ideale omstandigheden, lees met veel recuperatie en weinig beladen.
          Huh? Ik geef toch voorbeelden van mensen die op reis geweest zijn met hun caravan/dakkoffer?
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Maar dat is volledig naast de kwestie van wat iemand anders vraagt, hoeveel het zou zijn met een volgeladen wagen en dakkoffer en dan zal bij dat verbruik ook nog wel snel 20 of 30% bijkomen of zelfs nog meer.
          Juist, en daarop begin jij dan maar de verbruikscijfers op te geven van de EV van jouw vrouw, zonder dakkoffer en ik neem aan zonder caravan. En dan zou ik mijn ervaringen qua verbruik niet mogen opgeven?
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dat is het voorbeeld dat jij geeft want wie een langere rit doet op snelweg, die heeft NOOIT 50% recuperatie.
          Zolang men niet in files terecht komt of traag rijdend verkeer met alternerende snelheid, dan is de recuperatie zo goed als nul.
          En als uw recuperatie daarbuiten 50% is, dan is uw verbruik op de snelweg aan normale snelheid van 110 Ã 120 km/h dus zo goed als 50% hoger.
          En niet meten op een rit van 20 of 50 kilometer, maar eens een rit van enkele honderden kilometers.
          Dus als ik aan een vrij constante snelheid met cruisecontrol 20 tot 50 kilometer op een autoweg rijd kan ik op elk moment mijn effectieve verbruik aflezen. Volgens u wordt het verbruik dus hoger met de afstand, dat is nieuw voor mij maar ik weet ook niet alles.
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Mijn antwoord was aan die andere persoon gericht op zijn specifieke vraag hoeveel het verbruik van een EV zou zijn op een langere rit volgeladen met dakkoffer, maar daar geeft u steeds een ontwijkend antwoord op met een situatie zonder belading of dakkoffer.
          Als u daar een correct en eerlijk antwoord op wil geven, dan moet u dat eens zelf testen (wat u zeker niet zal doen) in plaats van met de natte vinger een volledig ontwijkend antwoord te verzinnen of te verwijzen naar anderen hun verbruik.
          Dus ik moet er persoonlijk ervaring mee hebben om een onderbouwd antwoord op een vraag te kunnen geven? Ik moet dus een caravan én een dakkoffer hebben alvorens ik er over mag praten? Sorry, maar van die regel in dit subforum was ik niet op de hoogte. Het zou ook maar een heel rustig forum worden, niet?
          Omdat u er blijft over zaniken (ik heb geen dakkoffer noch caravan) doe ik tenminste wel de moeite om op te zoeken wat het verbruik van mijn type wagen is mét dakkoffer en mét caravan. Real life ervaringen trouwens.

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • [QUOTE=Sieg;n8074094]

            Bestaat er trouwens al een Stationwagon full elektrisch, want ja ik heb dat absoluut nodig en het liefst dan nog één van de grootste types.
            /QUOTE]

            Kijk misschien eens naar deze NIO ET5 Touring. Chinees, schrikt misschien wat af maar wel een top-produkt.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Ik heb echt geen 450pk nodig en al zeker niet in 4s tot 100. Met die aflopende daklojn achter is die koffer niet heel praktisch. En dan kost die nog net geen 30000 meer dan waar ik nu mee rij. Voor 30000 euro benzine (grofweg 15000 liter) daar kan ik al 150000 km mee bollen. En ik verbruik zelfs geen 10l/100km.

              Ik verdien niet slecht maar ik kan mij zo iets gewoon niet betalen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Dus als ik aan een vrij constante snelheid met cruisecontrol 20 tot 50 kilometer op een autoweg rijd kan ik op elk moment mijn effectieve verbruik aflezen. Volgens u wordt het verbruik dus hoger met de afstand, dat is nieuw voor mij maar ik weet ook niet alles.
                Dat is een gekend fenomeen van een EV, hoe minder de batterij geladen is, hoe sneller ze afneemt.
                Hoe langer de rit, hoe leger de batterij geraakt en hoe sneller die afneemt.
                Op korte ritten zal je dat uiteraard niet zo snel merken, uiteraard ook niet als je elke 100 km gaat bijladen.

                Dus ik moet er persoonlijk ervaring mee hebben om een onderbouwd antwoord op een vraag te kunnen geven? Ik moet dus een caravan én een dakkoffer hebben alvorens ik er over mag praten?
                Om te weten wat het verschil is met “uw” wagen met “uw” rijstijl, dan lijkt me dat inderdaad niet zo onlogisch.
                Met onze benzine kan ik bij constante snelheid op snelweg aan 6,7 liter verbruik geraken, als ik daar wat sportiever mee ga rijden (sportiever is voor mij wat sneller optrekken, wat vlotter door de bochten, maar aan wettelijke snelheid), dan kan kom ik tussen dan 8 en 9 liter uit.
                Als ik dezelfde wagen opzoek in dergelijke vergelijkingen waar iedereen zijn gegevens ingeeft, dan zie ik dat sommigen hun verbruik op 12 liter ligt bij normaal rijden en 16 liter bij sportief rijden.
                Dus duidelijk een bewijs dat eenzelfde wagen niet bij iedereen evenveel verbruikt.

                Sorry, maar van die regel in dit subforum was ik niet op de hoogte. Het zou ook maar een heel rustig forum worden, niet?
                Als iedereen alleen ja zou knikken,op hetgeen jij post, dan zou het inderdaad redelijk rustig worden.
                Maar dat heeft niets met regels te maken, gewoon met wat gezond verstand en durven toegeven dat niet iedereen in dezelfde situatie zit.

                Jij ontkent dat uw wagen meer verbruikt indien geladen, maar je hebt het zelf nooit getest.
                Daarentegen heb jij al vele,keren aangekaart dat het verbruik van mijn vrouw haar EV niet kan, niettegenstaande dit bij ons gebaseerd is op eigen ervaring.
                En neen we hebben er nog niet volgeladen met dakkoffer mee gereden, maar wel eens een rit van meer dan 500 km snelweg om,uit ervaring te kunnen weten welke impact een lange rit op snelweg heeft.

                Omdat u er blijft over zaniken (ik heb geen dakkoffer noch caravan) doe ik tenminste wel de moeite om op te zoeken wat het verbruik van mijn type wagen is mét dakkoffer en mét caravan. Real life ervaringen trouwens.
                Met de correctie dat u specifiek zoekt naar de ideale cijfers, straf dat u tot nu toe nog geen enkel nadeel vermeldt.
                Van al de wagens die wij op 40 jaar gehad hebben kan ik voor elk voordelen opnoemen, maar ze hebben ook allemaal wel,iets wat beter kan.
                En bij de EV zijn dat vooral de reeds eerder aangekaarte punten, ook al,is dat voor de rest een heel goede en comfortabele wagen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                  Jij ontkent dat uw wagen meer verbruikt indien geladen, maar je hebt het zelf nooit getest.
                  Ik ben nu wel benieuwd naar de post waar ik zoiets zou beweerd hebben. Stop er al maar mee man, ik weet dat jij hier de enige waarheid verteld.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Ik ben nu wel benieuwd naar de post waar ik zoiets zou beweerd hebben. Stop er al maar mee man, ik weet dat jij hier de enige waarheid verteld.
                    Ik heb een Hyundai I30 diesel En als we naar zee rijden, flink geladen, verbruikt hij net zoveel als anders. Vermoedelijk door de langere afstand.

                    Mijn verbruik is zo een 4,6 liter per 100 km.

                    Geyst

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Ik ben nu wel benieuwd naar de post waar ik zoiets zou beweerd hebben. Stop er al maar mee man, ik weet dat jij hier de enige waarheid verteld.
                      Ik heb nooit ontkend dat jij weinig verbruikt met je wagen, jij ontkende wel dat onze EV normaal gezien zoveel kon verbruiken en zag dat als een probleem.
                      Heb de indruk dat alles wat jij hebt geen negatief puntje kan hebben.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht

                        Ik heb een Hyundai I30 diesel En als we naar zee rijden, flink geladen, verbruikt hij net zoveel als anders. Vermoedelijk door de langere afstand.

                        Mijn verbruik is zo een 4,6 liter per 100 km.
                        Klopt volledig voor een benzine of diesel dat die aan constantere snelheid op snelweg zelfs minder verbruikt dan in stad of op secundaire wegen.
                        Bij een EV is dat spijtig genoeg net omgekeerd.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dat is een gekend fenomeen van een EV, hoe minder de batterij geladen is, hoe sneller ze afneemt.
                          Klopt Freddy en is ook heel logisch, wie de ontladingscurve van Li batterijen kent en de wet van Ohm
                          weet dat.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                            Ik heb nooit ontkend dat jij weinig verbruikt met je wagen, jij ontkende wel dat onze EV normaal gezien zoveel kon verbruiken en zag dat als een probleem.
                            Heb de indruk dat alles wat jij hebt geen negatief puntje kan hebben.
                            Nooit ontkend dat jouw -enfin, die van je vrouw- zoveel zou verbruiken, wat maakt mij dat nu uit. Zoek het even op, met die verbruikscijfers ver boven het gemiddelde denk ik aan een probleem maar daar voel jij je duidelijk in de eer gekrenkt en nu heb ik het al mogen ervaren.
                            Last edited by Hombre; 27 december 2023, 15:38. Reden: typo
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Klopt Freddy en is ook heel logisch, wie de ontladingscurve van Li batterijen kent en de wet van Ohm
                              weet dat.
                              Ha! Nu zijn de specialisten aan het woord! Als u de ontladingscurve van Li-Ion batterijen kent, dan weet u waarschijnlijk ook wel dat de interne weerstand vrij stabiel blijft tijdens het ontladen. In de verbruikscijfers ga je dat quasi niet merken. Een EV die bij 80% batterijniveau 21kWh verbruikt gaat bij 20% niet plots (en ook niet langzaam) 28kWh nodig hebben. Je hoeft heus geen 500km te rijden om het gemiddelde verbruik op een autoweg te kennen. Als je een constante snelheid aanhoudt en met dezelfde omstandigheden (wind, wegdek, temperatuur,...) zal er niet veel verschil zijn tussen pakweg 90% en 20%. Tenzij je met een eerste generatie EV rijdt, die kunnen mogelijk het verbruik nog berekenen via de celspanning maar dat wordt niet veel gebruikt net wegens de onnauwkeurigheid. Vergeet ook niet dat de EV batterijen beter gemanaged worden, de fabrikanten gebruiken de eerste en laatste 5-15% capaciteit niet om zo ver mogelijk van het cut-off punt te blijven. Dat een bijna-lege EV in safe-mode of schildpad-mode gaat is niet omdat de auto niet meer vermogen kan leveren, het is om die batterij te beschermen tegen vroegtijdig verouderen.
                              En deze wet ken ik, naast die van Ohm, ook: de wet van Brandolini.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Nooit ontkend dat jouw -enfin, die van je vrouw- zoveel zou verbruiken, wat mij dat nu uit. Zoek het even op, met die verbruikscijfers ver boven het gemiddelde denk ik aan een probleem maar daar voel jij je duidelijk in de eer gekrenkt en nu heb ik het al mogen ervaren.
                                Dat is het verschil, ik denk niet meteen aan een probleem als het verbruik overeenkomt met wat de verkopers en andere gebruikers opgeven.

                                Ik ken iemand met een Kia EV6 AWD, beetje zelfde gegevens als van uw wagen als ik me niet vergis, met een batterij van 77,4 kWh en 325 PK.
                                Volgens WLTP 14,5 kWh per 100 km en een actieradius van 506 km, maar in realiteit zit die aan 23 kWh gemiddeld en een actieradius tussen de 350 en 380 km.
                                Als ik dat even opzoek, dan komt dat overeen met het gemiddelde voor dit voertuig.
                                De volledige elektrische Kia EV6 77.4kWh. Bekijk het verbruik, de actieradius, elektrische specificaties, auto opties, verwachtte restwaarde en onderhoud.


                                Een Tesla model X heeft volgens de WLTP ook een verbruik van 16,5 kWh maar volgens het gemiddeld verbruik van deze wagen is dat 28,6 kWh.
                                De volledige elektrische Tesla Model X 100kWh. Bekijk het verbruik, de actieradius, elektrische specificaties, auto opties, verwachtte restwaarde en onderhoud.

                                En zoals op die website aangegeven wordt, is dat het verbruik volgens wat er effectief geladen wordt met de laadverliezen erbij want uiteindelijk betaalt men dit.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X