Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Met een beetje moeite (in een app opzoeken) kan men in BE aan een snellaadpaal aan 0.69 euro/100km wel terecht.
    Allemaal goed als men van zijn weg kan afwijken, de tijd heeft om om te rijden en die laadpaal kortbij is.
    Wie om een bepaalde reden een vaste route moet volgen, die kan enkel laden aan de palen dat hij tegen komt.
    Verder moet men ook zien hoeveel men moet omrijden want elke kilometer dat je moet omrijden kost u ook weer in verbruik en mogelijk spaar je uiteindelijk bijna niets uit.
    Zoals altijd al gezegd, iedereen zijn situatie is anders en wat voor de ene goed is of mogelijk is, is voor de andere niet goed of onmogelijk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Een beetje uit de context, Freddy. Het ging hem over welke laadpassen gebruiken. Aan dezelfde laadpaal kan je met de juiste laadpas een stuk minder betalen dan met een "verkeerde" laadpas. Zonder omweg. En als je een keuze hebt tussen laadpassen natuurlijk.
      Die laatste zin van jou klopt natuurlijk wel.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

        Het heeft meestal weinig zin om een perfect werkend toestel (wagen of iets anders) te vervangen om andere redenen dan dat het stuk is. En mileuredenen zijn vaak de meest misleidende. De afvalberg is al groot genoeg.
        Mijn VW 1.6 dieseltje wordt 13 jaar en heeft 275.000 km.
        Tot nu toe op het normale onderhoud en voorgeschreven of verwachtte vervangingen na (EGR klep, distributieriem+waterpomp en thermostaat) nog geen kosten gehad.
        Maar de tijd dat diesels eeuwig reden is ook voorbij en de dag dat er iets fout is met de injectoren, de koppeling of de turbo zal dat meer kosten dan de auto nog waard is.
        Ik ben de eerste en enige chauffeur en rij als een bompa en zelden korte afstanden, met wat geluk houdt hij het misschien nog een jaartje of twee uit.
        Bovendien heb ik de wagen niet elke dag nodig, maar het wordt toch tijd om rond te zien.
        Last edited by palombian; 23 december 2023, 20:19.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Een wagen dat slechts 15 kWh verbruikt per 100 km zou met thuisladen aan 32 cent per kWh dus 4,8 cent per km kosten, aan een dure snellader kan dat oplopen tot 14,85 cent per kilometer.
          Als een grotere en meer verbruikende wagen ook nog eens zwaarder geladen wordt, veel snelweg doet, het een koudere winterdag is, dan is het verhaal al heel anders en kan dat al snel tot het dubbel oplopen.
          Bij de EV van mijn echtgenote ligt dat tussen de 8,96 cent per km bij thuisladen in de zomer en niet volgeladen tot 32,2 cent per km op een koudere dag en veel snelweg en laden aan snellader en dan is de wagen niet eens zwaar beladen.
          En mits ieders gebruik en wagen anders is, dan kan men dat moeilijk voor iemand anders gaan berekenen.
          Oei, dan is EV rijden toch zo goedkoop niet als ik gedacht had
          Ik tank nu ongeveer 100€ en ik rij daar 1100km mee, volgeladen en met dakkoffer erop, dus dat is dan 9 cent per km met een wagen die bijna de helft goedkoper in aankoop kost
          Toch nog veel om over na te denken dan ...

          Bestaat er trouwens al een full elektrische EV waar je geen verlies hebt op bagagecapaciteit en/of trekgewicht ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

            Oei, dan is EV rijden toch zo goedkoop niet als ik gedacht had
            Ik tank nu ongeveer 100€ en ik rij daar 1100km mee, volgeladen en met dakkoffer erop, dus dat is dan 9 cent per km met een wagen die bijna de helft goedkoper in aankoop kost
            Toch nog veel om over na te denken dan ...

            Bestaat er trouwens al een full elektrische EV waar je geen verlies hebt op bagagecapaciteit en/of trekgewicht ?

            grts
            Sieg
            Vaak wordt ik er op gewezen dat mijn vrouw haar EV meer verbruikt dan ander, maar men vergelijkt dan ook niet dezelfde wagens.
            Ik wil best geloven dat Hombre zijn wagen een pak minder verbruikt, maar ooit was hier de info dat er meer dan 50% recuperatie was op voornamelijk secundaire wegen.
            Ik zou graag het verschil willen kennen mocht hij zoals u vol beladen, met dakkoffer een lange rit op de snelweg doen.
            De extra belading en de recuperatie die dan zo goed als nul is, zal wel een enorme impact hebben op het verbruik.
            Men zou dan ook eenzelfde rijstijl moeten hebben, ook dat heeft een impact … al zie ik de meeste EV rijders (gedwongen door het verbruik) wel een pak rustiger rijden dan met een diesel of benzine.
            Maar dat heb jij natuurlijk ook met uw wagen, volledig onbeladen zonder dakkoffer verbruikt die ook een pak minder, wat logisch is.
            En beladen kan ook fors anders zijn, een wagen volproppen met kleding is iets anders dan met piepschuim. LOL
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Oei, dan is EV rijden toch zo goedkoop niet als ik gedacht had
              Ik tank nu ongeveer 100€ en ik rij daar 1100km mee, volgeladen en met dakkoffer erop, dus dat is dan 9 cent per km met een wagen die bijna de helft goedkoper in aankoop kost
              Toch nog veel om over na te denken dan ...

              Bestaat er trouwens al een full elektrische EV waar je geen verlies hebt op bagagecapaciteit en/of trekgewicht ?

              grts
              Sieg
              Tja, ik heb mijn verbruiksgegevens al meerdere keren opgegeven, je kan die negeren of als onzin bestempelen, maakt mij niet uit. Dat je nu 30 km of 100 km over de snelweg rijdt aan een vrij constante snelheid (cruisecontrol) zal voor het verbruik op dat moment niet veel uitmaken. Natuurlijk voor een totaalgemiddelde wel.
              En ja op secundaire wegen heb ik veel recuperatie, dat hangt natuurlijk af van het verkeer en de soort wegen. Veel recuperatie wil zeggen ook veel terug optrekken dus extra verbruik. Trouwens, dat doet me herinneren aan een gesprek met een EV-rijder een tijd geleden. Die brave man wist zelfs niet hoe de recuperatie kon ingesteld worden, blijkt die steeds op level 0 te rijden, geen recuperatie dus bij het vertragen. Ik geef dan de opmerking dat hij zo meer verbruikt, maar dat was zijn probleem niet wegens firmawagen, baas betaald. Ja, en dan klagen zeker over het verbruik?
              En waarom zou een EV moeten inboeten op bagagecapaciteit en/of trekgewicht? Dat is nog een vraag van 10 jaar geleden toen de batterijen in de koffer lagen, dat is nu wel bij de overgrote meerderheid niet meer het geval. Meer zelfs, je hebt vaak extra bagagecapaciteit waar vroeger de verbrandingsmotor lag. Met mijn EV kan ik 1600kg trekken, dat is afhankelijk van merk en type wagen natuurlijk.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Dat je nu 30 km of 100 km over de snelweg rijdt aan een vrij constante snelheid (cruisecontrol) zal voor het verbruik op dat moment niet veel uitmaken. Natuurlijk voor een totaalgemiddelde wel.
                …/…
                En waarom zou een EV moeten inboeten op bagagecapaciteit en/of trekgewicht? Dat is nog een vraag van 10 jaar geleden toen de batterijen in de koffer lagen, dat is nu wel bij de overgrote meerderheid niet meer het geval. Meer zelfs, je hebt vaak extra bagagecapaciteit waar vroeger de verbrandingsmotor lag. Met mijn EV kan ik 1600kg trekken, dat is afhankelijk van merk en type wagen natuurlijk.
                Waar normaal de motor zit, daar hebben we met de EV enkel de ruimte om de laadkabels op te bergen, de rest zit redelijk vol.
                Maar dat is bij elke wagen mogelijks wat anders verdeeld.

                Wat verbruik betreft, u blijft steeds verwijzen naar uw beperkt verbruik met vooral secundaire wegen en zonder veel belading.
                Elke EV verbruikt meer aan hogere snelheid (snelweg), die van u zal daar geen uitzondering op zijn.
                Probeer het eens, je propt uw wagen zoals Geert vol bagage, zet er een dakkoffer op of hangt er die aanhanger van 1600 kg aan en u rijdt zo 500 km snelweg.
                Geef dan eens het verbruik van die rit.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Tja, ik heb mijn verbruiksgegevens al meerdere keren opgegeven, je kan die negeren of als onzin bestempelen, maakt mij niet uit. Dat je nu 30 km of 100 km over de snelweg rijdt aan een vrij constante snelheid (cruisecontrol) zal voor het verbruik op dat moment niet veel uitmaken. Natuurlijk voor een totaalgemiddelde wel.
                  En ja op secundaire wegen heb ik veel recuperatie, dat hangt natuurlijk af van het verkeer en de soort wegen. Veel recuperatie wil zeggen ook veel terug optrekken dus extra verbruik. Trouwens, dat doet me herinneren aan een gesprek met een EV-rijder een tijd geleden. Die brave man wist zelfs niet hoe de recuperatie kon ingesteld worden, blijkt die steeds op level 0 te rijden, geen recuperatie dus bij het vertragen. Ik geef dan de opmerking dat hij zo meer verbruikt, maar dat was zijn probleem niet wegens firmawagen, baas betaald. Ja, en dan klagen zeker over het verbruik?
                  En waarom zou een EV moeten inboeten op bagagecapaciteit en/of trekgewicht? Dat is nog een vraag van 10 jaar geleden toen de batterijen in de koffer lagen, dat is nu wel bij de overgrote meerderheid niet meer het geval. Meer zelfs, je hebt vaak extra bagagecapaciteit waar vroeger de verbrandingsmotor lag. Met mijn EV kan ik 1600kg trekken, dat is afhankelijk van merk en type wagen natuurlijk.
                  Alhoewel ik nu redelijk goedkoop rij (5l diesel, bereik 1200km, heb ooit 1400 gehaald) maak ik me geen zorgen dat het verbruik van een EV zoveel hoger zal zijn dan opgegeven (toen ik nog een tankkaart had was ik ook de zuinigste van allemaal). Maar van het bereik trek ik wel 30% af.
                  Buiten het feit dat er in het betaalbare segment weinig wagens zijn die 750kg mogen trekken schijnt het verbruik volgens testen veel sneller omhoog te gaan dan met een diesel (+50% ipv 20%).
                  Dat gaat over twee reizen per jaar en wie weet hoelang ik dat nog zal kunnen doen.
                  Maar als je zo redeneert kan je beter ineens in je graf gaan liggen, ik wil alle opties open houden.
                  Een auto huren/lenen voor dergelijke gelegenheden is natuurlijk ook mogelijk, voor de rest hebben wij geen grote auto meer nodig.
                  Last edited by palombian; 25 december 2023, 15:51.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Verseg
                    Waar normaal de motor zit, daar hebben we met de EV enkel de ruimte om de laadkabels op te bergen, de rest zit redelijk vol.
                    Maar dat is bij elke wagen mogelijks wat anders verdeeld.

                    Wat verbruik betreft, u blijft steeds verwijzen naar uw beperkt verbruik met vooral secundaire wegen en zonder veel belading.
                    Elke EV verbruikt meer aan hogere snelheid (snelweg), die van u zal daar geen uitzondering op zijn.
                    Probeer het eens, je propt uw wagen zoals Geert vol bagage, zet er een dakkoffer op of hangt er die aanhanger van 1600 kg aan en u rijdt zo 500 km snelweg.
                    Geef dan eens het verbruik van die rit.​
                    Haha , moet ik nu nog een dakkoffer en een 1600kg aanhanger aanschaffen, en er 500km mee gaan rijden? Wat is uw probleem? Ik gaf enkele posts terug al aan dat op de snelweg bij 110-120 km/h een gemiddelde van rond 21 kWh verbruik te noteren valt. Waarom kom jij telkens terug op dat secundaire wegen verbruik?
                    Natuurlijk verbruikt een 1600 kg aanhanger meer, een caravan zelfs nog meer door de grotere luchtweerstand. En? Dat is voor een ICE net zo, alleen gaat het rijbereik terugvallen. Zijn we nu plts weer terug bij het verhaal van "ik wil in één stuk naar Spanje rijden met mijn 5 kinderen en 2 honden, een caravan en een dakkoffer"?

                    Maar ik heb even opgezocht wat mijn merk/type EV met dakkoffer verbruikt, ik quote even enkele bevindingen van andere gebruikers:
                    Verbruik heenweg (wind mee): 20.5kWh. Terugweg (met dakkoffer dus, en wind tegen): 22.0kWh. Snelheid op snelweg beide ritten op 115km/u gelimiteerd, 2/3 snelweg, 1/3 provinciaal. Temperatuur: 4 graden
                    Hier na ca 20.000km en iets meer dan 1 jaar een gemiddeld verbruik volgens de auto (dus niet de app) van 16,6kWh/100km. En dat is inclusief een vakantie naar Oostenrijk met de caravan.
                    En verbruik naar Italië met de caravan:
                    Na goed plannen en diverse apps en betaalmiddelen op zak de reis naar Italië. Heel bewust via Munchen en de Brennerpas vanwege de caravan en laadpalen. Geen risico om ergens te stranden.
                    Geen haast, genoeg tijd om er te komen, trekken er max 4 dagen voor uit….werden 3.
                    Met caravan (Fendt 510) van 1400kg is het uitstekend rijden ! Wat een gemak en souplesse, zonder enig drama omhoog en inhalen of invoegen. Bizar.
                    Het verbruik was gemiddeld 34kwh, erg netjes. De auto gaf bij 100%soc een range van plm 300km, bij een soc va 80% range van 240km. Ik heb daarom telkens tot 100% geladen, extra marge kan nodig zijn…
                    Wij stopten om de 2 uur, hadden we bijna 200km gereden met nog plm 50km marge in de range.​


                    Nog even aanhalen dat men soms kiest voor een trekhaakkoffer te monteren ipv een dakkoffer door de (veel) lagere luchtweerstand.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      ....

                      Maar ik heb even opgezocht wat mijn merk/type EV met dakkoffer verbruikt, ik quote even enkele bevindingen van andere gebruikers:

                      En verbruik naar Italië met de caravan:

                      Na goed plannen en diverse apps en betaalmiddelen op zak de reis naar Italië. Heel bewust via Munchen en de Brennerpas vanwege de caravan en laadpalen. Geen risico om ergens te stranden.
                      Geen haast, genoeg tijd om er te komen, trekken er max 4 dagen voor uit….werden 3.
                      Met caravan (Fendt 510) van 1400kg is het uitstekend rijden ! Wat een gemak en souplesse, zonder enig drama omhoog en inhalen of invoegen. Bizar.
                      Het verbruik was gemiddeld 34kwh, erg netjes. De auto gaf bij 100%soc een range van plm 300km, bij een soc va 80% range van 240km. Ik heb daarom telkens tot 100% geladen, extra marge kan nodig zijn…
                      Wij stopten om de 2 uur, hadden we bijna 200km gereden met nog plm 50km marge in de range.​

                      Met zijn benzine/diesel zal hij ook wel meer verbruikt hebben met een caravan, maar 34 kWh vind ik niet "erg netjes".

                      PS: de test die ik gelezen heb was met een platte vouwcaravan van 800kg en de trekkende wagen verbruikte 24 kWh tov 16 zonder.
                      Ik heb de planning gedaan voor een 60 kW EV en dan ben ik nog niet zo zeker dat er om de 150-175 km een snellader (beschikbaar) zal zijn (naar mijn weten is de eerste die van Tesla aan de afslag naar Longwy).
                      Langs secundaire wegen (met maximum 11 kW laders - niet alle goedkopere EV's kunnen 22 kW AC, soms maar 7 kW) ben je even lang aan het laden dan je rijdt.
                      Met dag en nacht door te rijden en ondertussen dutjes te doen geraak je op 48h wel in het zuiden - maar wel goedkoop want geen péage of hotel (zoals velen rekenen met een camper).

                      Zoals gezegd zullen we ons een beetje moeten aanpassen (de hierboven aangehaalde reis duurde ook 3 dagen).
                      Op secundaire wegen (zonder aanhanger) lees je ook testen met erg lage verbruikscijfers, waardoor kuieren langs (Franse) wegen met een kleinere batterij misschien nog doenbaar is. En onze lokale uitstappen op vakantie zijn zelden langer dan 100 km (wij hebben dan na enkele weken wel ongeveer alles gezien).
                      Last edited by palombian; 25 december 2023, 17:37.

                      Comment


                      • Ja, natuurlijk met een platte aanhangwagen van 800kg is de luchtwaarstand niet zo'n factor dan met een 1400kg caravan van 2m30 breed en meer dan 7 meter lang. Neem daarbij twee volwassenen en twee tieners in de auto en dan kan je wel zo'n gemiddelde verwachten indien je heen en terug over het Italiaanse gebergte moet. Een en ander natuurlijk afhankelijk van merk/type EV en aanhanger/dakkoffer/caravan.
                        Of de snellader aan Longwy de eerste is, hangt natuurlijk af van waar je vertrekt maar ik lees wel dat er recent vier 300kW snelladers zijn bijgekomen in Libramont, moest dat helpen.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Haha , moet ik nu nog een dakkoffer en een 1600kg aanhanger aanschaffen, en er 500km mee gaan rijden? Wat is uw probleem? Ik gaf enkele posts terug al aan dat op de snelweg bij 110-120 km/h een gemiddelde van rond 21 kWh verbruik te noteren valt. Waarom kom jij telkens terug op dat secundaire wegen verbruik?
                          Natuurlijk verbruikt een 1600 kg aanhanger meer, een caravan zelfs nog meer door de grotere luchtweerstand. En? Dat is voor een ICE net zo, alleen gaat het rijbereik terugvallen. Zijn we nu plts weer terug bij het verhaal van "ik wil in één stuk naar Spanje rijden met mijn 5 kinderen en 2 honden, een caravan en een dakkoffer"?

                          Maar ik heb even opgezocht wat mijn merk/type EV met dakkoffer verbruikt, ik quote even enkele bevindingen van andere gebruikers:


                          En verbruik naar Italië met de caravan:

                          Nog even aanhalen dat men soms kiest voor een trekhaakkoffer te monteren ipv een dakkoffer door de (veel) lagere luchtweerstand.
                          Bestaat er trouwens al een Stationwagon full elektrisch, want ja ik heb dat absoluut nodig en het liefst dan nog één van de grootste types.
                          De reden, er staat altijd een dubbele hondenbench in mijn auto voor onze honden, dit kan niet in elke auto geplaatst worden.
                          Zo moest ik een hybride laten staan en opnieuw een diesel kopen, te weinig plaats in de hybride vanwege de extra batterijdikte.
                          Zo kon mijn bench ook niet in een Volvo V60, of Mercedes CLA wegens veel te klein

                          Voor de vakanties zit de auto volledig vol geladen, uiteraard blijft na de bench enkel de achterbank over, dus staat er ook nog een grote dakkoffer op het dak, ook deze zit volledig vol.
                          En jawel sinds vorig jaar ook een trekhaakkoffer, wat wel leuk is maar die zijn zeer beperkt in capaciteit, bekijk maar eens de kogeldruk die je wagen met trekhaak mag hebben (dat is inclusief de trekhaakkoffer !)

                          Dus als ik uw verbruik hier zo lees dan rij ik met mijn véél goedkopere diesel ook nog eens redelijk wat pak goedkoper op vakantie.

                          Wat betreft de voorbeeldjes die je aanhaalt, spijtig dat veel mensen het niet eens willen toegeven hoe het er echt aan toe gaat op hun reis naar het zuiden met de EV.
                          Vorige jaren hadden weinig EV rijders problemen bij het laden omdat er amper EV's reden, ik ben benieuwd voor de volgende jaren ...
                          Ik heb het altijd eigenaardig gevonden dat mensen steeds maar in verdediging gaan voor iets wat ze zelf hebben, dat is toch voor niks nodig.
                          Zelfde doen vele fotografen over het merk waarmee ze fotograferen

                          Gewoon eerlijk grif toegeven wat de voor en nadelen zijn vind ik !

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 25 december 2023, 18:04.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Haha , moet ik nu nog een dakkoffer en een 1600kg aanhanger aanschaffen, en er 500km mee gaan rijden? Wat is uw probleem?
                            Ik heb geen probleem, u heeft een probleem om toe te geven dat het verbruik van een EV toeneemt als die zwaar beladen wordt of een aanhanger trekt en men er snelweg mee doet.
                            De enige cijfers die u opgeeft zijn telkens in bijna ideale omstandigheden, lees met veel recuperatie en weinig beladen.

                            Ik gaf enkele posts terug al aan dat op de snelweg bij 110-120 km/h een gemiddelde van rond 21 kWh verbruik te noteren valt.
                            Maar dat is volledig naast de kwestie van wat iemand anders vraagt, hoeveel het zou zijn met een volgeladen wagen en dakkoffer en dan zal bij dat verbruik ook nog wel snel 20 of 30% bijkomen of zelfs nog meer.

                            Waarom kom jij telkens terug op dat secundaire wegen verbruik?
                            Dat is het voorbeeld dat jij geeft want wie een langere rit doet op snelweg, die heeft NOOIT 50% recuperatie.
                            Zolang men niet in files terecht komt of traag rijdend verkeer met alternerende snelheid, dan is de recuperatie zo goed als nul.
                            En als uw recuperatie daarbuiten 50% is, dan is uw verbruik op de snelweg aan normale snelheid van 110 à 120 km/h dus zo goed als 50% hoger.
                            En niet meten op een rit van 20 of 50 kilometer, maar eens een rit van enkele honderden kilometers.

                            Natuurlijk verbruikt een 1600 kg aanhanger meer, een caravan zelfs nog meer door de grotere luchtweerstand. En? Dat is voor een ICE net zo, alleen gaat het rijbereik terugvallen. Zijn we nu plts weer terug bij het verhaal van "ik wil in één stuk naar Spanje rijden met mijn 5 kinderen en 2 honden, een caravan en een dakkoffer"?
                            Mijn antwoord was aan die andere persoon gericht op zijn specifieke vraag hoeveel het verbruik van een EV zou zijn op een langere rit volgeladen met dakkoffer, maar daar geeft u steeds een ontwijkend antwoord op met een situatie zonder belading of dakkoffer.
                            Als u daar een correct en eerlijk antwoord op wil geven, dan moet u dat eens zelf testen (wat u zeker niet zal doen) in plaats van met de natte vinger een volledig ontwijkend antwoord te verzinnen of te verwijzen naar anderen hun verbruik.
                            Last edited by VerSeg; 25 december 2023, 20:43.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                              Bestaat er trouwens al een Stationwagon full elektrisch, want ja ik heb dat absoluut nodig en het liefst dan nog één van de grootste types.
                              Binnenkort wordt de Audi A6 e-tron beschikbaar.
                              Die is relatief groot en is een stationwagen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Ja, natuurlijk met een platte aanhangwagen van 800kg is de luchtwaarstand niet zo'n factor dan met een 1400kg caravan van 2m30 breed en meer dan 7 meter lang. Neem daarbij twee volwassenen en twee tieners in de auto en dan kan je wel zo'n gemiddelde verwachten indien je heen en terug over het Italiaanse gebergte moet. Een en ander natuurlijk afhankelijk van merk/type EV en aanhanger/dakkoffer/caravan.
                                Of de snellader aan Longwy de eerste is, hangt natuurlijk af van waar je vertrekt maar ik lees wel dat er recent vier 300kW snelladers zijn bijgekomen in Libramont, moest dat helpen.
                                Wat we ons stilaan moeten afvragen is waarom we ons hele hebben en houden moeten blijven meesleuren op vakantie en weekends.
                                Nu dat - terecht eigenlijk - flink duurder dreigt te worden zullen we ons gedrag wel gaandeweg aanpassen.
                                Waarom moeten we persé allemaal een eigen auto hebben bv.

                                PS: tegen de tijd dat ik met mijn EV vertrek zullen er wel laders genoeg zijn (en zal ik wel vinden waar ze staan).
                                Mijn auto heeft onderhoud gehad, 0 foutcodes, heb zelf zopas de kl... achterremmen hersteld waar de garagist niet meer wou aankomen en ben door de keuring, met twee stel banden voor nog heel wat km's en rijdt voorlopig zonder problemen (ik lees hier nog een ander verhaal).
                                Ondertussen heb ik enkele EV's op het oog die hem kunnen vervangen (met enkele restricties maar ook voordelen) en we gaan daar eens naar zien (ook met de madam).
                                Bedankt voor de interessante discussie.

                                Comment

                                Working...
                                X