Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gemiddelden zijn gemiddelden. Er zullen mensen zijn voor wie dit goed klopt, voor anderen zal het compleet nonsens zijn. Het hangt er maar vanaf hoe en waar je rijdt. Wij doen heel veel relatief korte afstanden - en ja ook over snelweg- maar onze EV staat binnen dus de batterij zal zelden onder 10°C komen. Iemand met een "bevroren" batterij maar die dan wel 200km autoweg doet zal ook niet veel inleveren omdat de batterij opwarmt bij gebruik. Verschil tussen mijn werkelijk gebruik en EPA is ongeveer 2 kWh/100km, niets dramatisch. Ook grappig: op de website van de Amerikaanse overheid staat dat ik met mijn huidige wagen 7000$ op 5 jaar bespaar aan brandstofkosten tegenover een nieuwe brandstofwagen (volgens EPA).

    EPA gas mileage, safety, air pollution, and greenhouse gas estimates for new and used cars and trucks.


    EPA staat voor Environmental Protection Agency en is het testmiddel gebruikt in de VS. De meest vergaande test met de meest realistische resultaten. In 4 fasen wordt de auto getest. Topsnelheid is 129,2 km, er wordt bij een fase getest met de airco aan.


    Verschillen


    Deels is een verklaring te vinden door andere snelheidslimieten, weersomstandigheden, wegdekken en rijstijlen in Europa vergeleken met de VS en daar bijhorende testmethoden. Maar de grootste verschillen voor de elektrische auto komen door het verschil in maximum en gemiddelde snelheid en de airco die bij de EPA aan staat gedurende een fase. Het bereik van een elektrische auto wordt meer beïnvloed door omgevingstemperatuur en het stijgingspercentage dan bij bijvoorbeeld een benzine auto. Bij hoge snelheden verbruiken elektrische voertuigen snel hun batterij, ook het aan of uitzetten van de airco heeft gevolgen voor de elektrische auto.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Gemiddelden zijn gemiddelden. Er zullen mensen zijn voor wie dit goed klopt, voor anderen zal het compleet nonsens zijn. Het hangt er maar vanaf hoe en waar je rijdt. Wij doen heel veel relatief korte afstanden - en ja ook over snelweg- maar onze EV staat binnen dus de batterij zal zelden onder 10°C komen. Iemand met een "bevroren" batterij maar die dan wel 200km autoweg doet zal ook niet veel inleveren omdat de batterij opwarmt bij gebruik. Verschil tussen mijn werkelijk gebruik en EPA is ongeveer 2 kWh/100km, niets dramatisch. Ook grappig: op de website van de Amerikaanse overheid staat dat ik met mijn huidige wagen 7000$ op 5 jaar bespaar aan brandstofkosten tegenover een nieuwe brandstofwagen (volgens EPA).
      Een goede vriend van mij haalt de laatste tijd met moeite 200Km op een lading
      met zijn Porsche Taycan 4S Cross Turismo, auto staat ook altijd binnen,
      dat is nog niet de helft van wat ze beloven met zijn 95 Kwh batterij.
      Als die afgeschreven is moet dat ding buiten, dat waren zondag zijn woorden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Gemiddelden zijn gemiddelden. Er zullen mensen zijn voor wie dit goed klopt, voor anderen zal het compleet nonsens zijn. Het hangt er maar vanaf hoe en waar je rijdt. Wij doen heel veel relatief korte afstanden - en ja ook over snelweg- maar onze EV staat binnen dus de batterij zal zelden onder 10°C komen. Iemand met een "bevroren" batterij maar die dan wel 200km autoweg doet zal ook niet veel inleveren omdat de batterij opwarmt bij gebruik. Verschil tussen mijn werkelijk gebruik en EPA is ongeveer 2 kWh/100km, niets dramatisch. Ook grappig: op de website van de Amerikaanse overheid staat dat ik met mijn huidige wagen 7000$ op 5 jaar bespaar aan brandstofkosten tegenover een nieuwe brandstofwagen (volgens EPA).
        Het is gewoon spijtig dat een eigenaar blijkbaar niet eerlijk wil uitkomen kwestie van zijn actieradius en verschil zomer/winter en verschil twee passagiers of volgeladen met dakkoffer en/of caravan
        Altijd wordt er rond de pot gedraaid, het begint al bij de 30% die de fabrikanten meer weergeven dan de werkelijke actieradius.
        Maar hetzelfde geldt ook voor gewone brandstofwagens waar het verbruik vermeld wordt in de meest perfecte en ideale omstandigheden, en dan nog belazeren ze de boel.

        En dat van die 7000 dollar besparen op 5 jaar met een EV t.o.v. een brandstofwagen is inderdaad grappig, maar er geen wel meer van zulke lollen rond

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Een goede vriend van mij haalt de laatste tijd met moeite 200Km op een lading
          met zijn Porsche Taycan 4S Cross Turismo, auto staat ook altijd binnen,
          dat is nog niet de helft van wat ze beloven met zijn 95 Kwh batterij.
          Als die afgeschreven is moet dat ding buiten, dat waren zondag zijn woorden.
          Met een batterij van 93,4 kWh en 83,7 kWh net (volgens website) is dat wel heel weinig in vergelijking met wat de fabrikant opgeeft.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Verschil tussen mijn werkelijk gebruik en EPA is ongeveer 2 kWh/100km, niets dramatisch.
            Verbruik volgens EPA is een pak hoger dan volgens WLTP, dan zijn de WLTP waarden zoals voor bijna alle voertuigen (ook benzine en diesel) toch niet volledig correct.
            En met een EV durven de meesten zelfs niet meer normaal rijden, altijd opletten om minder te verbruiken (wij ook hoor).
            Ik denk dat wie een auto wil kopen eerder gewoon zijn goesting moet kopen wat merk en model betreft en hopen op een testrit van minstens een uur om een toch een klein idee te hebben.
            Boekjes, WLTP, … allemaal in ideale omstandigheden en zeer optimistisch.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

              Het is gewoon spijtig dat een eigenaar blijkbaar niet eerlijk wil uitkomen kwestie van zijn actieradius en verschil zomer/winter en verschil twee passagiers of volgeladen met dakkoffer en/of caravan
              Altijd wordt er rond de pot gedraaid, het begint al bij de 30% die de fabrikanten meer weergeven dan de werkelijke actieradius.
              Maar hetzelfde geldt ook voor gewone brandstofwagens waar het verbruik vermeld wordt in de meest perfecte en ideale omstandigheden, en dan nog belazeren ze de boel.

              En dat van die 7000 dollar besparen op 5 jaar met een EV t.o.v. een brandstofwagen is inderdaad grappig, maar er geen wel meer van zulke lollen rond

              grts
              Sieg
              Ik ken niemand die beweerd dat er geen verschillen zijn in actieradius, zelfs zonder extra belading en met hetzelfde type wagen kan je nog andere cijfers krijgen gewoon door manier van rijden.
              Met mijn wagen zit ik zelfs onder het opgegeven gemiddelde WLTP maar er moeten nog zowat 1,5 maand eer ik de auto een vol jaar heb, ver zal die verbruiksopgave er dan ook niet naast zitten. Maar dat is mijn situatie he. Een fabrikant kan ook niet weten dat je 85% autoweg rijdt, dan wel 10%, laat staan jouw rijgedrag.

              Die 7000 dollar is in vergelijking met de vorige auto en volgens EPA normen, 45% autoweg en 55% stedelijk verkeer aan 15.000 miles per jaar gedurende 5 jaar. Gemiddelde verbruik wordt 8.4 l/100km benzine becijferd. In vergelijking met België is de stroom voor het laden aan een snellader ongeveer de helft goedkoper. Die 7000$ zou wel eens correct kunnen zijn voor een US burger.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Een goede vriend van mij haalt de laatste tijd met moeite 200Km op een lading
                met zijn Porsche Taycan 4S Cross Turismo, auto staat ook altijd binnen,
                dat is nog niet de helft van wat ze beloven met zijn 95 Kwh batterij.
                Als die afgeschreven is moet dat ding buiten, dat waren zondag zijn woorden.
                Maar jij kent ook alleen maar mensen die niet tevreden zijn met hun wagen
                Speciaal voor deze topic gevraagd aan mijn broer die als particulier een Porsche Taycan heeft, die heeft nu een bereik van 390km.

                Die goede vriend van u zal dan waarschijnlijk ook aan ieder rood licht willen wegspurten in sportmodus en in een wit hemdje rondrijden met 25°C in zijn auto. Zijn goed recht, maar dan moet die ook niet klagen over het verbruik. Maar er zijn wel meer zelfstandigen die een verkeerde keuze EV maken, verblind door de 100% afschrijving.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Maar jij kent ook alleen maar mensen die niet tevreden zijn met hun wagen
                  Speciaal voor deze topic gevraagd aan mijn broer die als particulier een Porsche Taycan heeft, die heeft nu een bereik van 390km.

                  Die goede vriend van u zal dan waarschijnlijk ook aan ieder rood licht willen wegspurten in sportmodus en in een wit hemdje rondrijden met 25°C in zijn auto. Zijn goed recht, maar dan moet die ook niet klagen over het verbruik. Maar er zijn wel meer zelfstandigen die een verkeerde keuze EV maken, verblind door de 100% afschrijving.
                  En jij kent er ook alleen maar die tevreden zijn met hun EV, wat is het verschil

                  En niets wit hemdje maar in werkkleren bij zijn klanten prijs gaan maken voor betonboringen.
                  Dat het vooruit moet gaan is wel een feit, na 10.000 Km eerste set banden erdoor wil wat zeggen.
                  Maar evengoed met zijn BMW740 heeft hij dezelfde rijstijl hij heeft er waarschijnlijk zelfs
                  geen idee van wat deze verbruikt.
                  Laden kost hem niet veel, daar hij 40Kw zonnepanelen op zijn firma heeft liggen die anders enkel
                  maar het net voeden, in zijn firma zelf is het verbruik zo goed als niets, maar hij ergert zich
                  aan de lage actieradius en de vele terugroep acties van Porsche.
                  Bij hem gaat het niet om de kostprijs maar om de kwaliteit, in elk geval vind hij zijn BMW
                  benzine stukken minder stressen dan die Porsche.

                  Trouwens, aan 130Km/h haalt bv. Mercedes ook maar dik de helft van wat ze zelf aangeven.
                  Als wij een elektrische auto op de redactie hebben, dan testen we de actieradius. Hoe ver komt-ie bij een constante snelheid van 100 km/h en 130 km/h?
                  Last edited by Geerten; 9 januari 2024, 14:29.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    En jij kent er ook alleen maar die tevreden zijn met hun EV, wat is het verschil
                    Hoe? Ik ken Verseg toch?
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Maar jij kent ook alleen maar mensen die niet tevreden zijn met hun wagen
                      Speciaal voor deze topic gevraagd aan mijn broer die als particulier een Porsche Taycan heeft, die heeft nu een bereik van 390km.

                      Die goede vriend van u zal dan waarschijnlijk ook aan ieder rood licht willen wegspurten in sportmodus en in een wit hemdje rondrijden met 25°C in zijn auto. Zijn goed recht, maar dan moet die ook niet klagen over het verbruik. Maar er zijn wel meer zelfstandigen die een verkeerde keuze EV maken, verblind door de 100% afschrijving.
                      Het feit alleen al dat U dit vermeld zegt al veel dat jezelf ook heel goed oplet dat je uw verwarming niet te hoog zet voor het verbruik van uw EV ?
                      In mijn wagen is het altijd goed warm, minstens 22° en de zetelverwarming aan en stuurverwarming aan, maar ik verbruik nog altijd even weinig dan

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 10 januari 2024, 03:21. Reden: typo
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Speciaal voor deze topic gevraagd aan mijn broer die als particulier een Porsche Taycan heeft, die heeft nu een bereik van 390km.
                        Er staat wel niet bij op welk soort wegen hij 390 km haalt hé, als dat vooral in stad is dan is dat bijvoorbeeld veel minder dan de 598 km volgens WLTP.

                        Die goede vriend van u zal dan waarschijnlijk ook aan ieder rood licht willen wegspurten in sportmodus en in een wit hemdje rondrijden met 25°C in zijn auto. Zijn goed recht, maar dan moet die ook niet klagen over het verbruik. Maar er zijn wel meer zelfstandigen die een verkeerde keuze EV maken, verblind door de 100% afschrijving.
                        Als men een sportieve wagen koopt en dan altijd als een bompa moet rijden zoals het gezegde met een dikke vest aan, dan heeft men ook niet veel aan die wagen buiten schrik om ermee te rijden en iets te verbruiken.

                        Bij een auto normaal gebruiken reken ik toch ook het gebruik van de airco, verwarmd stuur, verwarmde zetels, audio installatie, … als men dat allemaal moet uitzetten en alle instellingen op ECO, waarom er dan geld aan geven?

                        Blijft dat men met een EV niet op dezelfde manier kan rijden en de functies niet normaal mag gebruiken om binnen de perken te blijven met het verbruik (WLTP).
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Het feit alleen al dat U dit vermeld zegt al veel dat jezelf ook heel goed oplet dat je uw verwarming niet te hoog zet voor het verbruik van uw EV ?
                          In mijn wagen is het altijd goed warm, minstens 22° en de zetelverwarming aan en stuurverwarming aan, maar ik verbruik nog altijd even weinig dan

                          grts
                          Sieg
                          Ik denk dat je het punt mist.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Er staat wel niet bij op welk soort wegen hij 390 km haalt hé, als dat vooral in stad is dan is dat bijvoorbeeld veel minder dan de 598 km volgens WLTP.

                            Als men een sportieve wagen koopt en dan altijd als een bompa moet rijden zoals het gezegde met een dikke vest aan, dan heeft men ook niet veel aan die wagen buiten schrik om ermee te rijden en iets te verbruiken.

                            Bij een auto normaal gebruiken reken ik toch ook het gebruik van de airco, verwarmd stuur, verwarmde zetels, audio installatie, … als men dat allemaal moet uitzetten en alle instellingen op ECO, waarom er dan geld aan geven?

                            Blijft dat men met een EV niet op dezelfde manier kan rijden en de functies niet normaal mag gebruiken om binnen de perken te blijven met het verbruik (WLTP).
                            Hey, de man mag van mij rijden hoe hij wilt, maar om dan te klagen over het rijbereik dan heb je gewoon uw huiswerk niet goed gedaan. Of teveel naar de verkoper van Porsche geluisterd. Die zal waarschijnlijk (en zo ken ik er nog een paar) gefixeerd zijn door het WLTP cijfer. Terwijl dit een gemiddelde verbruikscijfer is bij een buitentemperatuur van 23°C. Als je niet weet dat je dan in de zomer zelfs een stuk onder die WLTP kan duiken (maar dan hoor je niemand klagen) en in de winter er een stuk boven zit, dan heb je geen benul wat EV rijden is.
                            Ik neem aan dat het de zelfstandige gebruiker ook geen moer kan schelen hoeveel de wagen verbruikt, 40kW zonnepanelen en laadkosten fiscaal weggeschreven. Alleen vervelend als je in de loop van de dag meer kilometers moet doen dan het bereik is.

                            Denk vooral niet dat ik nu zit te bevriezen in de auto, die staat op autoclimate 20 of 21°C. Af en toe zelfs 10 minuten voorverwarmd, lekker warm en geen bevroren ruiten, nooit meer staan ijskrabben Voor een langere rit doe ik dan mijn wintervest uit, dat rijdt niet zo handig maar dan mag het natuurlijk wat warmer. Zetelverwarming staat soms enkel de eerste paar minuten aan, dan hoeft het gewoon voor mij niet meer, ik gebruik dat maar zelden net als de stuurverwarming (disclaimer: dat was vroeger met andere auto's ook zo, is een persoonlijke voorkeur).
                            En ja, mijn wagen staat meestal in ECO. Dat heeft niets te maken met minderverbruik maar met rijcomfort. In ECO is de "gas"respons een stuk zachter wat het rijden op drukke wegen aangenamer maakt om te volgen in het verkeer. Met minderverbruik heeft dat niet noodzakelijk iets te maken, als je even rustig in Sportmode rijdt zal het verbruik niet veel hoger zijn (ondanks de continue ingeschakelde 2e motor), alleen is die gaspedaal dan wat nerveuzer om te bedienen.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Hey, de man mag van mij rijden hoe hij wilt, maar om dan te klagen over het rijbereik dan heb je gewoon uw huiswerk niet goed gedaan. Of teveel naar de verkoper van Porsche geluisterd. Die zal waarschijnlijk (en zo ken ik er nog een paar) gefixeerd zijn door het WLTP cijfer. Terwijl dit een gemiddelde verbruikscijfer is bij een buitentemperatuur van 23°C. Als je niet weet dat je dan in de zomer zelfs een stuk onder die WLTP kan duiken (maar dan hoor je niemand klagen) en in de winter er een stuk boven zit, dan heb je geen benul wat EV rijden is.
                              Ik neem aan dat het de zelfstandige gebruiker ook geen moer kan schelen hoeveel de wagen verbruikt, 40kW zonnepanelen en laadkosten fiscaal weggeschreven. Alleen vervelend als je in de loop van de dag meer kilometers moet doen dan het bereik is.
                              Heeft nog steeds niets te maken met zelfstandig zijn, verkeerd geïnformeerd te zijn of wat ook, maar nog steeds zoals ik vanaf het eerste moment al aankaart en dat is dat de technologie van EV nog niet op punt staat.
                              De dag dat ze ook 1.000 km autonomie hebben en met wat vlotter rijden (lees niet op alles moeten letten) zelfs maar 800 km of 600 km, dan pas zal een EV echt een volwaardige vervanger zijn.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Het feit alleen al dat U dit vermeld zegt al veel dat jezelf ook heel goed oplet dat je uw verwarming niet te hoog zet voor het verbruik van uw EV ?
                                In mijn wagen is het altijd goed warm, minstens 22° en de zetelverwarming aan en stuurverwarming aan, maar ik verbruik nog altijd even weinig dan

                                grts
                                Sieg


                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Ik denk dat je het punt mist.
                                Om op de eerste quote te antwoorden: ik heb er in de verste verte nog niet aan gedacht om zetel- of stuurverwarming te nemen.
                                In mijn diesel is het de eerste 10-15 km ook koud, maar ik ben nog nooit vastgevroren. In de winter hou je je jas toch aan in de auto (tenzij kasplantjes die vanuit hun verwarmde garage vertrekken).
                                Ik zet de verwarming in het begin af anders komt de motor nooit op temperatuur, zeker niet bij langzaam verkeer.
                                En dan sta je er stom van dat er wordt geklaagd over kapotte roetfilters, om over de hogere uitstoot te zwijgen.
                                Een EV heeft daar allemaal geen last van.

                                PS: ik probeer onder 10 km de auto niet te gebruiken, mijn 2 x 3,5km met de fiets deze voormiddag was bovendien veel aangenamer dan de 2 x 15km vanavond met de auto.

                                Comment

                                Working...
                                X