Gemiddelden zijn gemiddelden. Er zullen mensen zijn voor wie dit goed klopt, voor anderen zal het compleet nonsens zijn. Het hangt er maar vanaf hoe en waar je rijdt. Wij doen heel veel relatief korte afstanden - en ja ook over snelweg- maar onze EV staat binnen dus de batterij zal zelden onder 10°C komen. Iemand met een "bevroren" batterij maar die dan wel 200km autoweg doet zal ook niet veel inleveren omdat de batterij opwarmt bij gebruik. Verschil tussen mijn werkelijk gebruik en EPA is ongeveer 2 kWh/100km, niets dramatisch. Ook grappig: op de website van de Amerikaanse overheid staat dat ik met mijn huidige wagen 7000$ op 5 jaar bespaar aan brandstofkosten tegenover een nieuwe brandstofwagen (volgens EPA).
EPA staat voor Environmental Protection Agency en is het testmiddel gebruikt in de VS. De meest vergaande test met de meest realistische resultaten. In 4 fasen wordt de auto getest. Topsnelheid is 129,2 km, er wordt bij een fase getest met de airco aan.
Verschillen
Deels is een verklaring te vinden door andere snelheidslimieten, weersomstandigheden, wegdekken en rijstijlen in Europa vergeleken met de VS en daar bijhorende testmethoden. Maar de grootste verschillen voor de elektrische auto komen door het verschil in maximum en gemiddelde snelheid en de airco die bij de EPA aan staat gedurende een fase. Het bereik van een elektrische auto wordt meer beïnvloed door omgevingstemperatuur en het stijgingspercentage dan bij bijvoorbeeld een benzine auto. Bij hoge snelheden verbruiken elektrische voertuigen snel hun batterij, ook het aan of uitzetten van de airco heeft gevolgen voor de elektrische auto.
Verschillen
Deels is een verklaring te vinden door andere snelheidslimieten, weersomstandigheden, wegdekken en rijstijlen in Europa vergeleken met de VS en daar bijhorende testmethoden. Maar de grootste verschillen voor de elektrische auto komen door het verschil in maximum en gemiddelde snelheid en de airco die bij de EPA aan staat gedurende een fase. Het bereik van een elektrische auto wordt meer beïnvloed door omgevingstemperatuur en het stijgingspercentage dan bij bijvoorbeeld een benzine auto. Bij hoge snelheden verbruiken elektrische voertuigen snel hun batterij, ook het aan of uitzetten van de airco heeft gevolgen voor de elektrische auto.
Comment