Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Busje

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Busje
      Sorry, ik dacht dat het om een auto ging
      Even snel uit het hoofd gerekend, 2C bij 650 volt valt dan toch nog mee bij vol vermogen.
      Last edited by Geerten; 15 oktober 2023, 13:15.

      Comment


      • Beterschap op komst voor laden aan snelladers?
        Snelladen aan de prijs van traag laden? Dit Vlaamse bedrijf lanceert het. Expert: “Dit kan gamechanger worden” https://www.hln.be/auto/snelladen-aa...rden~a50e043c/
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • En hier krijgen we dan weer het omgekeerde effect.
          Wie thuis geen laadpaal kan hebben en aangewezen is op publieke laadpalen, die is weer dik gezien.
          Als uw wagen bijvoorbeeld 6 tot 8 uur nodig heeft om te laden aan een standaard laadpaal, dan wordt het een dure grap.
          Na 4 uur laden komt er 10 cent per minuut bij met een maximum van 12€, ook al ben je nog aan het laden.
          Blokkeerkosten zonder te laden kan ik zeker nog begrijpen, maar tijdens het laden?
          Als je nu 8 uur laadt of twee keer 4 uur, dan bezet men toch net evenveel een laadpaal?
          Je zal maar om 22:00 beginnen laden, dan kan je om 02:00 naar je wagen trekken.

          Shell kondigt nieuwe tariefstructuur voor elektrische laden aan: “Blokkeerkosten” voor wie na laadsessie blijft staan https://www.hln.be/binnenland/shell-...taan~a66883e5/
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Soms kan ik het wel begrijpen hoor, in sommige wijken met een eenzame laadpaal heb je soms EV-rijders die zich zo'n paal toe-eigenen en er na het werk staan en blijven staan tot de volgende ochtend. Onder het motto "hier komt toch niemand anders laden". Tja, niemand anders kàn er laden omdat mijnheer/mevrouw er steeds staat.
            Het nieuwe tarief gaat wel maar over zo'n 10% van de trage laders, andere providers doen (nog) niet mee maar het zal natuurlijk maar "jouw" laadpaal zijn waar je regelmatig gaat bijladen.
            Dat zijn nog de krampen, groeipijnen van een nieuwe industrie. Bepaalde bedrijven menen nu munt te moeten slaan en rekenen flink door. Op termijn zal zich dat wel uitklaren.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Soms kan ik het wel begrijpen hoor, in sommige wijken met een eenzame laadpaal heb je soms EV-rijders die zich zo'n paal toe-eigenen en er na het werk staan en blijven staan tot de volgende ochtend. Onder het motto "hier komt toch niemand anders laden". Tja, niemand anders kàn er laden omdat mijnheer/mevrouw er steeds staat.
              Het gaat hier niet om wie blijft staan na het laden, maar ook wie meer dan vier uur laadt.
              Het is als aan een benzinestation iedereen wegsturen als de tank nog maar halfvol is. LOL

              Het is uiteraard goed om anderen ook de kans te laten, maar dan zet men zichzelf vast door niet voldoende te laden.
              Laden duurt hier bijvoorbeeld tussen de 6 en 7 uur.
              We zouden na 4 uur kunnen stoppen, maar dan moeten we er dezelfde dag terug gaan staan en uiteindelijk staat men even lang of zelfs langer met alle handelingen erbij. (Voorbeeld hé, trage openbare laders tot nu toe niet gebruikt.)

              Ik bezie het dan vooral voor mensen die thuis niet kunnen laden, die komen van hun werk en gaan dan laden, die kunnen dus tijdens de nacht hun wagen gaan verzetten als die maar deels geladen is, dat gaat die mensen mogelijks nog meer weerhouden om een elektrische wagen te kopen.

              Bij een snellader bestaat dit systeem ook na 90 minuten laden wordt er (afhankelijk van de leverancier) ook een supplement gerekend, maar op 90 minuten zijn de meeste wagens toch volgeladen mag ik hopen en aan een snellader is het niet de bedoeling om lang te blijven.

              Hetgeen ze willen doen is in plaats van het gebrek aan laadpalen op te lossen met meer laadpalen, zonder extra investering aantonen dat er genoeg zijn.
              Een oplossing zou zijn om overal minstens 50 kW laadpalen te zetten, dan is zo goed als iedereen binnen die vier uur gediend.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Blijkbaar is het nieuwe Shell blokkeertarief bijna volledig gericht op semi-publieke laadpalen. Laadpalen van werkgevers voor (voornamelijk) werknemers en privé laadpalen dus. Je zal dan ook niet snel zo'n lader tegenkomen met een blokkeertarief.
                Meer toelichting:

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Blijkbaar is het nieuwe Shell blokkeertarief bijna volledig gericht op semi-publieke laadpalen. Laadpalen van werkgevers voor (voornamelijk) werknemers en privé laadpalen dus. Je zal dan ook niet snel zo'n lader tegenkomen met een blokkeertarief.
                  Meer toelichting:
                  In België betreft het vooral de laadpalen beheerd door Blue Corner, ondertussen van naam veranderd naar Blink Charing en in combinatie met laadpassen van Shell.
                  Daar zijn er in België net heel veel van wat heel wat leasingmaatschappijen werken of werkten daarmee samen.
                  Persoonlijk zal ik die heel snel tegenkomen, de laadpaal bij ons thuis moest verplicht via Blue Corner en met een laadpas van Shell, ook al hebben we die laadpaal 100% zelf betaald.
                  Het zou wel straf zijn mocht men hier ook al een blokkeertarief gaan aanrekenen na vier uur laden voor een laadpunt dat in onze garage staat. LOL
                  Op redelijk wat bedrijfsterreinen staan ook laadpalen van Blue Corner, zou eveneens straf zijn dat bedrijven extra zouden moeten betalen voor bedrijfswagens die op hun eigen terreinen langer dan 4 uur geladen worden. LOL
                  Het zal zoals eerder aangegeven wel gaan om publieke laadpalen, maar die zijn er ook redelijk veel en mensen (niet wij) die daar dan moeten laden omdat ze thuis geen laadpaal kunnen plaatsen (appartementen of rijhuizen in stad), die zien dan wel op tegen de extra meerkost of miserie van niet volledig mogen laden.
                  Nu als zij de enige zijn, dan zal de concurrentie wel rap meer klanten hebben, maar als die volgen met deze praktijk om ook wat extra de kassa te vullen, dan wordt het op den duur puur uitbuiting van de EV rijders.
                  In het artikel spreken ze ook over 5 cent, hier willen ze 10 cent per minuut invoeren.
                  Deels aanvaardbaar als de wagen volgeladen is en men een paal onnodig blokkeert, maar tijdens de nacht zou daar toch een uitzondering op mogen komen.
                  Zo is dat nu bij vele snelladers, 15 cent per minuut dat men overdag langer blijft staan dan 90 minuten en 5 cent per minuut indien tijdens de nacht.
                  Last edited by VerSeg; 21 december 2023, 22:12.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Als ik het artikel juist interpreteer gaat het voornamelijk om semi-publieke laadpalen. Dat zijn meestal laadpalen die privé zijn (op bedrijventerreinen of thuis) maar om praktische (lees: financiële of fiscale) redenen semi-publiek zijn. Daardoor kan die laadpaal ook aan derden stroom leveren, in de privé is dat voor de partner en/of kinderen en voor de bedrijven de toevallige bezoeker daardoor ook de kans krijgen om te laden en apart af te rekenen. De eigenaar/werkgever betaald gewoon de verbruikte stroom en eventueel een kleine kost om de administratie bij te houden, daar komt vanzelfsprekend geen blokkeertarief op. Wie aangewezen is om op straat te laden, zal helaas moeten uitzoeken welke laadpaal dit blokkeertarief toepast. In ons dorp staat maar 1 Bluecorner/Blink laadpaal en dat tarief staat nu nog ongewijzigd (nieuw tarief zou vandaag ingaan). De 5 andere laadpalen in het centrum zijn van andere energieleveranciers, daar is geen probleem.
                    In elk geval zeer vervelend voor de mensen die uit huis moeten laden en niet naar een snellader kunnen of willen.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Zouden ze die ook moeten opladen?
                      De Poetin Sport GTS.

                      Eerste volledig in Rusland gemaakte elektrische auto is mikpunt van spot | Nieuws | hln.be
                      Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Ik denk dat je die beter niet voor de deur laat staan als er PMD-ophaling is
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Die is te groot om in de Bebat batterijdoosjes te passen, die moet je meteen naar het containerpark brengen voor recyclage .

                          Als ze die zo op de markt brengen, dan zal je die zeker niet buiten Rusland tegenkomen, zelfs al worden ze terug "vriendjes" met het Westen .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Drink meer Vodka en je vindt die heel mooi.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Als ik het artikel juist interpreteer gaat het voornamelijk om semi-publieke laadpalen.
                              Het artikel waar u naar verwijst is eentje uit Nederland, geen idee of in elk land dezelfde regels van toepassing zijn.
                              Als ze dat in alle landen (lees Europa) zouden toepassen, dan gaat het hem toch al om redelijk wat openbare laadpalen, ook België heeft er al redelijk wat.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • De kaart geeft wel wat vertekend beeld, als je inzoomt krijg je er nog veel meer te zien. Het zijn dan ook niet enkel de Bluecorner laadpalen, maar ook die van Fastned, Engie, Allegro, ... ik neem aan dat gewoon alle laadpunten op deze kaart staan, ook die niets met Bluecorner te maken hebben. De doorsnee EV-rijder heeft een aantal laadpassen naar zijn/haar behoefte, je gaat geen Bluecorner gebruiken met blokkeertarief als je een andere (lees: goedkopere) laadpas kan gebruiken.
                                En ja, er zijn mensen -zoals uw vrouw- die beperkt zijn in hun keuze door een werkgever die geen benul heeft van EV's.
                                Ik begrijp trouwens ook niet waarom in NL dat blokkeertarief maar 5 cent bedraagt en in BE 10 cent, of het moet zijn dat in NL véél meer laadpalen en dus concurrentie is. België telt zo'n 35.600 openbare laadpunten, in NL zijn dat er al 145.000 laadpalen. Overigens, in NL waren er in april 2023 maar liefst 518.000 laadpunten, privé laadpalen inbegrepen.
                                De publieke en semi-publieke laadpunten in Vlaanderen volgens de overheid:


                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X