Het moment dat ik na 25 jaar zelf een nieuwe auto zal moeten (mogen ) kopen komt dichter, en dat wordt toch een elektrische (die dingen zijn niet goedkoop maar daar heb ik rekening mee gehouden).
Ik behoor bij de 50% van de bevolking die niet thuis kan/mag laden.
Ik heb zelfs het scenario van een reis naar Zuid-Frankrijk - met een aanhangwagen bovendien - uitgewerkt. Dat zal wel in 5 etappes moeten gebeuren ipv in één ruk met mijn diesel maar daar kan ik mee leven, bovendien zullen er steeds meer (snel)laders komen.
Ook hier thuis zal het minder comfortabel zijn om te laden, maar in een straal van 2-3 km zijn er hier genoeg palen (ik kan me niet voorstellen dat die op het industrieterrein en de parkings van de supermarkten bv 's avonds allemaal bezet zijn).
Wat mij verbijstert is dat er nauwelijks enige prijsindicatie te vinden is (goedkoopste blijkt Colruyt met 0,45ct, de meeste 11 kWh laders zijn minstens 0,60, maar dat is nog altijd onder de km-prijs van diesel).
Ik voorzie in elk geval een zgn mobiele laadkabel, daarmee kan ik (thuis over de stoep) aan een gewoon stopkontakt met 16A (3,7 kW) laden en als ik een CEE stekker (weliswaar niet toegelaten in een woning want geen kinderbeveiliging) met een 6mm3 leiding en een 32A zekering plaats zelfs 7,4 kW. Bovendien blijk je elk laadstation boven 5kW te moeten melden aan Fluvius (wat dan ook een extra keuring veronderstelt).
Over een dergelijke (officieuze ?) oplossing in de parkeergarage waar ik een staanplaats heb is de vraag gesteld aan de syndicus (officiële oplossingen kosten tientallen duizenden € wat ik nog niet snel zie gebeuren).
Voor de brandweer zou het geen probleem zijn want de garage is GV en alle geparkeerde wagens zijn direct bereikbaar om buiten te slepen (bovendien overweeg ik een model met een LiFePO4 batterij die minder brandgevaarlijk is).
Verder: omdat wij doorgaans een vakantieverblijf huren bij particulieren ergens te velde kan het toch geen probleem zijn daar op te laden desnoods met 10A als je die stroom vergoedt ?
Voor hoeveel gewed dat de meeste autoverkopers mij een plugin hybride gaan opsolferen ? (maar daar ben ik niets mee want ik rij zelden trajecten van minder dan 50 km).
Ik behoor bij de 50% van de bevolking die niet thuis kan/mag laden.
Ik heb zelfs het scenario van een reis naar Zuid-Frankrijk - met een aanhangwagen bovendien - uitgewerkt. Dat zal wel in 5 etappes moeten gebeuren ipv in één ruk met mijn diesel maar daar kan ik mee leven, bovendien zullen er steeds meer (snel)laders komen.
Ook hier thuis zal het minder comfortabel zijn om te laden, maar in een straal van 2-3 km zijn er hier genoeg palen (ik kan me niet voorstellen dat die op het industrieterrein en de parkings van de supermarkten bv 's avonds allemaal bezet zijn).
Wat mij verbijstert is dat er nauwelijks enige prijsindicatie te vinden is (goedkoopste blijkt Colruyt met 0,45ct, de meeste 11 kWh laders zijn minstens 0,60, maar dat is nog altijd onder de km-prijs van diesel).
Ik voorzie in elk geval een zgn mobiele laadkabel, daarmee kan ik (thuis over de stoep) aan een gewoon stopkontakt met 16A (3,7 kW) laden en als ik een CEE stekker (weliswaar niet toegelaten in een woning want geen kinderbeveiliging) met een 6mm3 leiding en een 32A zekering plaats zelfs 7,4 kW. Bovendien blijk je elk laadstation boven 5kW te moeten melden aan Fluvius (wat dan ook een extra keuring veronderstelt).
Over een dergelijke (officieuze ?) oplossing in de parkeergarage waar ik een staanplaats heb is de vraag gesteld aan de syndicus (officiële oplossingen kosten tientallen duizenden € wat ik nog niet snel zie gebeuren).
Voor de brandweer zou het geen probleem zijn want de garage is GV en alle geparkeerde wagens zijn direct bereikbaar om buiten te slepen (bovendien overweeg ik een model met een LiFePO4 batterij die minder brandgevaarlijk is).
Verder: omdat wij doorgaans een vakantieverblijf huren bij particulieren ergens te velde kan het toch geen probleem zijn daar op te laden desnoods met 10A als je die stroom vergoedt ?
Voor hoeveel gewed dat de meeste autoverkopers mij een plugin hybride gaan opsolferen ? (maar daar ben ik niets mee want ik rij zelden trajecten van minder dan 50 km).
Comment