Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het moment dat ik na 25 jaar zelf een nieuwe auto zal moeten (mogen ) kopen komt dichter, en dat wordt toch een elektrische (die dingen zijn niet goedkoop maar daar heb ik rekening mee gehouden).
    Ik behoor bij de 50% van de bevolking die niet thuis kan/mag laden.

    Ik heb zelfs het scenario van een reis naar Zuid-Frankrijk - met een aanhangwagen bovendien - uitgewerkt. Dat zal wel in 5 etappes moeten gebeuren ipv in één ruk met mijn diesel maar daar kan ik mee leven, bovendien zullen er steeds meer (snel)laders komen.

    Ook hier thuis zal het minder comfortabel zijn om te laden, maar in een straal van 2-3 km zijn er hier genoeg palen (ik kan me niet voorstellen dat die op het industrieterrein en de parkings van de supermarkten bv 's avonds allemaal bezet zijn).
    Wat mij verbijstert is dat er nauwelijks enige prijsindicatie te vinden is (goedkoopste blijkt Colruyt met 0,45ct, de meeste 11 kWh laders zijn minstens 0,60, maar dat is nog altijd onder de km-prijs van diesel).

    Ik voorzie in elk geval een zgn mobiele laadkabel, daarmee kan ik (thuis over de stoep) aan een gewoon stopkontakt met 16A (3,7 kW) laden en als ik een CEE stekker (weliswaar niet toegelaten in een woning want geen kinderbeveiliging) met een 6mm3 leiding en een 32A zekering plaats zelfs 7,4 kW. Bovendien blijk je elk laadstation boven 5kW te moeten melden aan Fluvius (wat dan ook een extra keuring veronderstelt).

    Over een dergelijke (officieuze ?) oplossing in de parkeergarage waar ik een staanplaats heb is de vraag gesteld aan de syndicus (officiële oplossingen kosten tientallen duizenden € wat ik nog niet snel zie gebeuren).
    Voor de brandweer zou het geen probleem zijn want de garage is GV en alle geparkeerde wagens zijn direct bereikbaar om buiten te slepen (bovendien overweeg ik een model met een LiFePO4 batterij die minder brandgevaarlijk is).

    Verder: omdat wij doorgaans een vakantieverblijf huren bij particulieren ergens te velde kan het toch geen probleem zijn daar op te laden desnoods met 10A als je die stroom vergoedt ?

    Voor hoeveel gewed dat de meeste autoverkopers mij een plugin hybride gaan opsolferen ? (maar daar ben ik niets mee want ik rij zelden trajecten van minder dan 50 km).
    Last edited by palombian; 22 december 2023, 11:52.

    Comment


    • Via de app chargeprice kan je wel een idee krijgen van de kost van een laadsessie, als blijkt dat jouw favoriete/veelgebruikte laadpalen in jouw buurt bij een bepaalde provider goedkoper zijn kan je overwegen om ook daar een laadpas aan te schaffen. Doe je wat meer kilometers, is vaak een abonnement formule interessant. Je betaald dan een een vaste prijs per maand of jaar en het laden op zich wordt dan goedkoper. Helaas blijft het nog even aanmodderen met laadpassen (als je niet thuis kan laden) al is de Europese Unie wel stappen aan het nemen om dit te verbeteren.

      Ik ken natuurlijk de grootte van jouw appartementencomplex niet, als er de wil is kunnen vaak wel een aantal laadpalen geïnstalleerd worden zonder zware technische ingrepen. Een en ander hangt natuurlijk af van de capaciteiten van stroomverdeling in het complex en hoeveel laadpunten je tegelijkertijd wenst te gebruiken. . Op zich is de kost van 1 laadpaal nog te overzien, ik betaalde een 1700 euro compleet met installatie en keuring voor een 22kW lader. Een deel heb ik terug kunnen recupereren via de personenbelastingen.

      Bij het huren van een vakantieverblijf zal je afspraken moeten maken, men erkend vandaag wel dat er de mogelijkheid zou moeten zijn om te laden maar er zijn nog plaatsen waar dit niet toegestaan wordt. En op andere plaatsen hoef je dan zelfs niets extra te betalen.

      Kijk bij de aankoop niet enkel naar de kleur en het uiterlijk van de wagen, maak jezelf wegwijs in de eigenschappen van een EV. Ga eventueel eens kijken op een merk-specifiek forum. Een 800V batterij is aan een goede snellader dubbel zo snel geladen als een 400V batterij. En zonder te stellen dat een batterij niet in brand kan vliegen (die discussie hebben we al gehad) moet je er ook niet teveel zorgen over maken. Of lag je soms wakker van de brandveiligheid van een dieselwagen? LiFePO4 is mooi, maar ik weet niet of die (betaalbaar) te krijgen is. Ik kan niet zo direct de videoclip terugvinden, recent een promofilmpje gezien van een Chinese EV fabrikant waarbij de auto eerst een crashtest onderging, dan werd de batterij in zout water ondergedompeld waarna die vanop een hoogte van een meter of 10(?) werd gedropt. Daarna werd dezelfde batterij onder een auto gehangen en die kon er gewoon mee wegrijden zonder vuur en vlam. Gemanipuleerde video? Misschien wel, misschien niet. Feit is dat China op vlak van batterijen grote stappen zet.

      Veel succes met de keuze!
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

        Drink meer Vodka en je vindt die heel mooi.
        Volgens mij heeft de ontwerper van dat vehikel het wereldrecord Wodka zuipen op zijn naam staan.


        Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Via de app chargeprice kan je wel een idee krijgen van de kost van een laadsessie, als blijkt dat jouw favoriete/veelgebruikte laadpalen in jouw buurt bij een bepaalde provider goedkoper zijn kan je overwegen om ook daar een laadpas aan te schaffen. Doe je wat meer kilometers, is vaak een abonnement formule interessant. Je betaald dan een een vaste prijs per maand of jaar en het laden op zich wordt dan goedkoper. Helaas blijft het nog even aanmodderen met laadpassen (als je niet thuis kan laden) al is de Europese Unie wel stappen aan het nemen om dit te verbeteren.

          Ik ken natuurlijk de grootte van jouw appartementencomplex niet, als er de wil is kunnen vaak wel een aantal laadpalen geïnstalleerd worden zonder zware technische ingrepen. Een en ander hangt natuurlijk af van de capaciteiten van stroomverdeling in het complex en hoeveel laadpunten je tegelijkertijd wenst te gebruiken. . Op zich is de kost van 1 laadpaal nog te overzien, ik betaalde een 1700 euro compleet met installatie en keuring voor een 22kW lader. Een deel heb ik terug kunnen recupereren via de personenbelastingen.

          Bij het huren van een vakantieverblijf zal je afspraken moeten maken, men erkend vandaag wel dat er de mogelijkheid zou moeten zijn om te laden maar er zijn nog plaatsen waar dit niet toegestaan wordt. En op andere plaatsen hoef je dan zelfs niets extra te betalen.

          Kijk bij de aankoop niet enkel naar de kleur en het uiterlijk van de wagen, maak jezelf wegwijs in de eigenschappen van een EV. Ga eventueel eens kijken op een merk-specifiek forum. Een 800V batterij is aan een goede snellader dubbel zo snel geladen als een 400V batterij. En zonder te stellen dat een batterij niet in brand kan vliegen (die discussie hebben we al gehad) moet je er ook niet teveel zorgen over maken. Of lag je soms wakker van de brandveiligheid van een dieselwagen? LiFePO4 is mooi, maar ik weet niet of die (betaalbaar) te krijgen is. Ik kan niet zo direct de videoclip terugvinden, recent een promofilmpje gezien van een Chinese EV fabrikant waarbij de auto eerst een crashtest onderging, dan werd de batterij in zout water ondergedompeld waarna die vanop een hoogte van een meter of 10(?) werd gedropt. Daarna werd dezelfde batterij onder een auto gehangen en die kon er gewoon mee wegrijden zonder vuur en vlam. Gemanipuleerde video? Misschien wel, misschien niet. Feit is dat China op vlak van batterijen grote stappen zet.

          Veel succes met de keuze!
          Ik begin gewoon rond te kijken, zeer interessant trouwens.

          LiFePO4 wordt vooral in de goedkopere EV's gebruikt (minder capaciteit en laadsnelheid tov evt een langere levensduur).
          Ik ga er ook geen fortuin aan geven.
          Als je toch niet thuis kan laden maakt het niet zoveel uit of je 250, 350 of meer km's range hebt.
          Tot 80% volladen op 30 minuten bij een snellader is voor mij OK, dat kunnen ze tegenwoordig allemaal wel.

          Ik reken ook niet op nieuwe technologische doorbraken, de volgende 2-3 jaar zal iedereen proberen om verkoopbare wagens te produceren.
          Europese fabrikanten zoals VW maken nog steeds verlies op hun EV modellen (en ze geraken ze ook niet kwijt).

          PS: wat me als ouder wordende bestuurder ook belangrijk lijkt zijn de veel uitgebreider rijhulpmiddelen.
          De parkeerplaats is niet in het gebouw waar ik woon, ik heb daar niet veel in de pap te brokken (alhoewel binnenkort niemand daar nog een plaats zal willen kopen/huren als er geen laadpaal is).

          Comment


          • Ik vind het maar puur logisch dat er extra gerekend wordt aan mensen die een laadpaal langer dan nodig bezet houden toch, met een beetje respect voor een ander doe je dat niet
            Ik parkeer mijn auto ook niet aan een tankplaats om tussendoor iets te geen eten en drinken, degene die dat wel doen is de puurste vorm van egoïsme.
            Degenen die zich nu in de steden, maar zeker ook op het platteland, een laadpaal "toe-eigenen" zouden ze moeten afslepen met zware boetes erbij.
            Als je gekozen hebt voor elektrisch rijden dan moet je bij de voordelen ook maar de nadelen dragen, wil dat zeggen dat je 's nachts om twee uur je bed uit moet om je wagen te verplaatsen, wel dan is dat maar zo.

            Ik lees hierboven weer enkele commentaren over appartementscomplexen, daar zit niet het probleem omdat die ook meestal wel ondergrondse of gewone parkings ter beschikking hebben, maar wel in die miljoenen rijhuizen en andere woningen zonder voortuin die België rijk is, gaan die kabels allemaal over de stoep lopen misschien.
            Uiteraard altijd een reden dan om een schadevergoeding te eisen als je over zo'n kabel valt, en dat zal gebeuren uiteraard.
            Ik denk dat er nog veel moet nagedacht worden over een correcte werking voor het laden van al die toekomstige EV's


            Toch nog even een vraagje uit nieuwsgierigheid aan de EV rijders onder ons, hoeveel cent/km gebruikt jullie EV ongeveer ?
            Laat ons zeggen in de winter en zomermaanden en dan graag ook nog eens volledig tot aan het dak volgeladen met dakkoffer erop ?
            Is om voor mezelf een rekening te kunnen maken afgaande op reële cijfers en niet van de handelaren zelf
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              De doorsnee EV-rijder heeft een aantal laadpassen naar zijn/haar behoefte, je gaat geen Bluecorner gebruiken met blokkeertarief als je een andere (lees: goedkopere) laadpas kan gebruiken.
              En ja, er zijn mensen -zoals uw vrouw- die beperkt zijn in hun keuze door een werkgever die geen benul heeft van EV's.
              Ten eerste zijn de meerderheid van de EV's actueel nog steeds bedrijfswagens en die hebben in het algemeen maar één kaart.
              Die kaart wordt ook niet altijd door het bedrijf gekozen maar door de leasing.
              Niet elke leasingmaatschappij is zomaar bereid om met 37 platformen te gaan werken op die kaarten te beheren.
              Dus ja, veel mensen zijn actueel beperkt tot één kaart.

              Of men privé veel meer kaarten heeft is ook maar de vraag, aan veel kaarten is een kost verbonden en hoeveel mensen zijn bereid om voor meerdere kaarten te betalen?
              Bij Audi bieden ze ook een laadpas aan voor wie eigenaar is van een EV, maar dat is ook niet goedkoop zo te zien.
              Vorige maand de prijzen eens bekeken en de kaart van 7€ per maand geven ze nu gratis zolang men de wagen houdt, maar dan kan men overal laden aan het vast tarief van 92 cent, bij de kaart van 17€ per maand kan men aan 72 cent laden en dan is er nog een tarief maar enkel op aanvraag te bekomen.

              Verder wil Europa dat tenminste elke snellader ook met een bankkaart werkt en verder willen ze ook aan de wirwar van kaarten af en naar slechts één kaart overstappen welke op elke laadpaal kan werken.
              Uiteraard zal men deze nog steeds bij verschillende aanbieders kunnen aanvragen waardoor de tarieven nog steeds uiteenlopend kunnen zijn.

              Er zal in elk geval nog veel veranderen, al is het maar of eigenlijk vooral om de kassa te vullen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Toch nog even een vraagje uit nieuwsgierigheid aan de EV rijders onder ons, hoeveel cent/km gebruikt jullie EV ongeveer ?
                Laat ons zeggen in de winter en zomermaanden en dan graag ook nog eens volledig tot aan het dak volgeladen met dakkoffer erop ?
                Is om voor mezelf een rekening te kunnen maken afgaande op reële cijfers en niet van de handelaren zelf
                Die kostprijs is zeer variabel volgens eenieders gebruik en kan fors uiteenlopen.
                Wie thuis enkel rond de kerktoren draait en steeds thuis kan laden, die betaalt de prijs volgens zijn energiecontract en eventueel de aanwezigheid van zonnepanelen.
                Wie veel kilometers per dag rijdt en dus ook veel naar snelladers moet gaan, die betaalt al snel een veelvoud per kilometer.
                Stel dat men met een terugdraaiende teller en zonnepanelen laadt en men heeft nog teveel, dan kost een kilometer eigenlijk niets, bij aankoop van elektriciteit aan 32 cent per kWh is het al anders.
                Als je daarentegen niet anders kan dan aan een dure snellader gaan, dan kan dat met wat pech oplopen tot 99 cent per kWh of 52 cent aan een goedkopere in Luxemburg (voorbeelden).
                De laatste keren aan snelladers was het tarief 92 cent en de andere 72 cent per kWh, dat scheelt natuurlijk.
                Een wagen dat slechts 15 kWh verbruikt per 100 km zou met thuisladen aan 32 cent per kWh dus 4,8 cent per km kosten, aan een dure snellader kan dat oplopen tot 14,85 cent per kilometer.
                Als een grotere en meer verbruikende wagen ook nog eens zwaarder geladen wordt, veel snelweg doet, het een koudere winterdag is, dan is het verhaal al heel anders en kan dat al snel tot het dubbel oplopen.
                Bij de EV van mijn echtgenote ligt dat tussen de 8,96 cent per km bij thuisladen in de zomer en niet volgeladen tot 32,2 cent per km op een koudere dag en veel snelweg en laden aan snellader en dan is de wagen niet eens zwaar beladen.
                En mits ieders gebruik en wagen anders is, dan kan men dat moeilijk voor iemand anders gaan berekenen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Wat mij verbijstert is dat er nauwelijks enige prijsindicatie te vinden is (goedkoopste blijkt Colruyt met 0,45ct, de meeste 11 kWh laders zijn minstens 0,60, maar dat is nog altijd onder de km-prijs van diesel).
                  Hangt er allemaal vanaf welke wagens je gaat vergelijken en het verbruik ervan, als men een zuinige EV wil vergelijken dan moet men dit doen tegenover een zuinige diesel.
                  Met een zuinige EV dat 15 kWh verbruikt per 100 km, kost u dat 9 cent per km of 9€ per 100 km met de door u opgegeven 60 cent.
                  De laatste tankbeurt betaalde ik 1,68€ per liter diesel, met een zuinige diesel kost dat dan 7,56 cent per km of 7,56€ per 100 km.
                  Ik neem hier eerst en vooral zuinige voorbeelden omdat ik anders weer kritiek krijg enkel minder zuinige te vergelijken.

                  Toch ook even eigen voorbeeld nemen.
                  Ongeveer zelfde grootte van wagens in EV en diesel en volgens sommigen minder zuinig dus.
                  Diesel op snelweg 6,7 l/100 km aan 1,68€/ l komt dan op 12,6€/100 km.
                  EV aan 28 kWh/100 km en zoals u aangeeft aan 60 cent, dat komt dan op 16,80€/100 km en dan nog geen rekening gehouden met fors meerverbruik tijdens koude winterdagen op snelweg en niet eens volgeladen.

                  Dat EV altijd goedkoper is dan diesel, durf ik zeker niet beweren, misschien als je vergelijkt met een oude bak dat 12 liter verbruikt. LOL
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Hou er bij de berekeningen van de kostprijs per kilometer ook rekening mee dat we op benzine en diesel al accijnzen betalen, en dat ze die inkomsten in de toekomst ook wel op een of andere manier moeten gaan zoeken bij de gebruikers van elektrische wagens, anders zal het "gat in de begroting" alleen maar groter worden.
                    Het zal dus niet goedkoper worden in de toekomst, voor de thuisladers met veel zonnepanelen zal er ook wel een manier gezocht worden om die mee te laten betalen.
                    We zullen dan waarschijnlijk wel per gereden kilometer moeten gaan betalen.
                    Eerst gaan ze nog zoveel mogelijk automobilisten over de streep trekken met subsidies, en daarna gaan ze dat geld van de subsidies heel snel recupereren op een of andere manier.

                    Het gemiddeld verbruik van mijn auto zit altijd onder de 6L/100km (benzine) en omdat die zo weinig mogelijk wordt gebruikt zit er gewoonlijk een paar maanden tussen de tankbeurten.
                    Toen we nog 90km/h mochten rijden (de eerste jaren dat ik met deze auto reed) kon ik dat verbruik soms zelfs onder de 5L/100Km krijgen, ik heb de indruk dat die het zuinigst rijdt tussen de 80 en 100 Km/h, tegen 70 Km/h draait die te weinig toeren om ermee in de vijfde versnelling te rijden, het is dan duidelijk te voelen dat de motor dat niet graag heeft, de schakelindicator geeft wel aan dat ik moet opschakelen naar vijfde tegen 70 km/h, maar aan de trillingen voel ik zelf dat dat geen goed idee is om de motor tegen zo'n laag toerental te belasten.

                    Begin deze maand ben ik met mijn auto naar de controle geweest, en ondertussen heb ik die nog niet gebruikt, morgen zal ik die nog eens nodig hebben.
                    Voor het milieu heeft het dus geen zin dat ik mijn benzinewagen vervang door een elektrische, in tegendeel, dat zal door de uitgestoten CO2 tijdens de productie zelfs slechter zijn dan dat ik zo lang mogelijk met deze auto blijf rijden.

                    Voor de meeste verplaatsingen gebruik ik de elektrische fiets waarmee ik meer dan 100 km kan afleggen op een 480 Wh accu (trapondersteuning in stand "1"), dat is een verbruik van 4,8 Wh per kilometer (0,48 KWh / 100 Km).
                    Last edited by Black B@ndit; 23 december 2023, 09:41.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Voor het milieu heeft het dus geen zin dat ik mijn benzinewagen vervang door een elektrische, in tegendeel, dat zal door de uitgestoten CO2 tijdens de productie zelfs slechter zijn dan dat ik zo lang mogelijk met deze auto blijf rijden.
                      Het heeft meestal weinig zin om een perfect werkend toestel (wagen of iets anders) te vervangen om andere redenen dan dat het stuk is. En mileuredenen zijn vaak de meest misleidende. De afvalberg is al groot genoeg.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Hangt er allemaal vanaf welke wagens je gaat vergelijken en het verbruik ervan, als men een zuinige EV wil vergelijken dan moet men dit doen tegenover een zuinige diesel.
                        Met een zuinige EV dat 15 kWh verbruikt per 100 km, kost u dat 9 cent per km of 9€ per 100 km met de door u opgegeven 60 cent.
                        De laatste tankbeurt betaalde ik 1,68€ per liter diesel, met een zuinige diesel kost dat dan 7,56 cent per km of 7,56€ per 100 km.
                        Ik neem hier eerst en vooral zuinige voorbeelden omdat ik anders weer kritiek krijg enkel minder zuinige te vergelijken.

                        Toch ook even eigen voorbeeld nemen.
                        Ongeveer zelfde grootte van wagens in EV en diesel en volgens sommigen minder zuinig dus.
                        Diesel op snelweg 6,7 l/100 km aan 1,68€/ l komt dan op 12,6€/100 km.
                        EV aan 28 kWh/100 km en zoals u aangeeft aan 60 cent, dat komt dan op 16,80€/100 km en dan nog geen rekening gehouden met fors meerverbruik tijdens koude winterdagen op snelweg en niet eens volgeladen.

                        Dat EV altijd goedkoper is dan diesel, durf ik zeker niet beweren, misschien als je vergelijkt met een oude bak dat 12 liter verbruikt. LOL
                        Inderdaad, het is vaak appelen met peren vergelijken. Mijn EV is nu 10 maand oud, ben net gaan kijken voor het gemiddelde verbruik over die periode geeft de boordcomputer exact 16.0 kWh/100km aan. Toegegeven, er moeten nog twee wintermaanden bijgerekend worden om het jaar rond te krijgen maar toch denk in dat ik niet ver van het opgegeven WLTP cijfer van 17 kWh/100km ga uitkomen.
                        Nu doen we niet zo veel snelwegkilometers, als ik dan naar het verbruik kijk aan 110-120km/h dan zie ik dat rond de 21 kWh/100km schommelen. Aan de andere kant doen we dan wel veel korte verplaatsingen wat weer minder goed is voor het gemiddelde verbruik. Bij optimale temperaturen op een 70km/h weg kom ik net aan de 12kWh/100km. In de winter mag je bij al die gemiddelden iets van 2 kWh bijdoen. Ik heb op onze wagen niet gekozen voor de warmtepomp als optie, met een warmtepomp zal dat winterverbruik minder dan 2kWh extra zijn.

                        Hoeveel betaal ik dan? Ik heb het voordeel om thuis te kunnen laden aan pakweg 30cent. Maakt 4.8 euro/100km. Wij hebben bovendien zonnepanelen wat het uiteindelijke bedrag nog een stuk lager zal maken. Neem nu dat ik met die wagen steeds moet gaan snelladen dan kom ik aan het dubbele, 9.6 euro per 100 km. Aan "gewone" 11kW laadpalen zal dat bedrag iets van 7,2 euro/100km bedragen. Wij komen van een VW Tiguan 2L, 180pk benzine met een gemiddelde verbruik van iets boven de 8L/100km. Maakt aan de huidige prijzen 13.6 euro/100km.
                        De huidige auto is een vierwielaangedreven 325pk met 77,4 kWh batterij. Groter en zwaarder dan de Tiguan, btw. Maar zeker niet de zuinigste EV.

                        Wat ik wil zeggen is, ieder heeft zijn eigen ervaringen met EV, probeer het te vertalen naar jouw wensen. So what als die EV meer verbruikt dan een zuinige diesel? Rijervaring, rijplezier en rijcomfort tellen ook meer. Als het je zuiver doet om zo goedkoop mogelijk van A naar B te verplaatsen, koop dan een oude tweedehands diesel of rij met de fiets. Ik ben blijkbaar de uitzondering die een EV koopt met milieu-argumenten in het achterhoofd. En laat dat nu net de reden zijn van de hele transitie van olie weg door de verschillende overheden. Komt er later een soort wegentaks op de EV's? Waarschijnlijk wel hé, alleen is het raden naar welke vorm. Persoonlijk denk ik naar een verschuiving richting kilometerheffing, en dat lijkt me nog het eerlijkste te zijn.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ten eerste zijn de meerderheid van de EV's actueel nog steeds bedrijfswagens en die hebben in het algemeen maar één kaart.
                          Die kaart wordt ook niet altijd door het bedrijf gekozen maar door de leasing.
                          Niet elke leasingmaatschappij is zomaar bereid om met 37 platformen te gaan werken op die kaarten te beheren.
                          Dus ja, veel mensen zijn actueel beperkt tot één kaart.

                          Of men privé veel meer kaarten heeft is ook maar de vraag, aan veel kaarten is een kost verbonden en hoeveel mensen zijn bereid om voor meerdere kaarten te betalen?
                          Bij Audi bieden ze ook een laadpas aan voor wie eigenaar is van een EV, maar dat is ook niet goedkoop zo te zien.
                          Vorige maand de prijzen eens bekeken en de kaart van 7€ per maand geven ze nu gratis zolang men de wagen houdt, maar dan kan men overal laden aan het vast tarief van 92 cent, bij de kaart van 17€ per maand kan men aan 72 cent laden en dan is er nog een tarief maar enkel op aanvraag te bekomen.

                          Verder wil Europa dat tenminste elke snellader ook met een bankkaart werkt en verder willen ze ook aan de wirwar van kaarten af en naar slechts één kaart overstappen welke op elke laadpaal kan werken.
                          Uiteraard zal men deze nog steeds bij verschillende aanbieders kunnen aanvragen waardoor de tarieven nog steeds uiteenlopend kunnen zijn.

                          Er zal in elk geval nog veel veranderen, al is het maar of eigenlijk vooral om de kassa te vullen.
                          Leasingmaatschappijen en vooral de werkgevers zien stillaan in dat het loont om een extra laadpas te voorzien. Helaas komt het besef traag op gang.
                          De meeste grote laadpasproviders hebben wel een formule met een gratis laadpas, je betaald eenmaal voor de chipkaart tussen 5 en 20 euro gewoonlijk en dan betaal je een tarief per kWh.
                          Met een abonnement ben je vaak goedkoper af, zo betaal je bij Tesla tussen 0.37 en 0.43 euro/kWh met een vast kost van 12.99 euro per maand. Doe je meer dan pakweg 500 km/maand en je moet steeds aan de snellader dan ben je voordeliger uit. Maar dan moet je natuurlijk wel regelmatig de Tesla laadpalen opzoeken, die staan niet op elke hoek van de straat.
                          Met een beetje moeite (in een app opzoeken) kan men in BE aan een snellaadpaal aan 0.69 euro/100km wel terecht.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                            Het heeft meestal weinig zin om een perfect werkend toestel (wagen of iets anders) te vervangen om andere redenen dan dat het stuk is. En mileuredenen zijn vaak de meest misleidende. De afvalberg is al groot genoeg.
                            Je gaat voorbij aan het feit dat de meeste auto's nog een tweede (of derde) leven hebben na verkoop.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Je gaat voorbij aan het feit dat de meeste auto's nog een tweede (of derde) leven hebben na verkoop.
                              Spijtig genoeg na een zeereis van duizenden km en hoe die op het einde verwerkt worden is ook iets anders.

                              Comment


                              • Voor een deel helaas wel ja, maar ik denk niet dat een auto van 4 jaar naar Afrika verscheept wordt.
                                Begin jaren '80 mijn eerste auto gekocht, een Opel Rekord Diesel. Was op 8 jaar rot als snot en blij dat ik van het kreng van af was na een frontale botsing. Ik kan me niet voorstellen dat ik er nu nog mee zou rondrijden. Ik neem aan dat jij nog wel met je eerste wagen rondrijdt?
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X