Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Hmmm ... valt over na te denken. [emoji23]
    Weet iets te zeggen eh, Freddy. Dan doen we een samenaankoop - kwestie van nog wat korting te krijgen
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Weet iets te zeggen eh, Freddy. Dan doen we een samenaankoop - kwestie van nog wat korting te krijgen
      Geen probleem Marc, we kopen die samen.
      Ik neem de batterij, jij de rest. [emoji23]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ik ga me even op glad ijs wagen : volgens mijn weten is van Der Straeten een ...... afrikanologe. Gelieve me even uit te leggen wat die kent/weet van energie. (Ze noemen dat een rhetorische vraag nietwaar ????, het korte antwoord begint met een N...).
        Tja, je zou ook kunnen zeggen dat ze een diploma van secundair onderwijs heeft. Dat is ook niet gelogen
        Tinne Vanderstraeten is juriste, gespecialiseerd in klimaat- en energierecht.
        Is this the real life? Is this just fantasy?
        Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          En toch denk ik dat we er beter een zouden kopen Freddy, kopen nooit inschrijven, batterij en laadunit er uit en de auto verkopen in wisselstukken.
          Zo heb je een thuisbatterij van 27,4 Kwh die je nergens kan kopen voor die prijs.
          Je kan ook zelf een thuisbatterij in elkaar knutselen met dit soort cellen (280Ah LiFePo4): https://nl.aliexpress.com/item/40011...archweb201603_
          Dan heb je nog wel een battery management systeem, een lader en een omvormer (24 of 48V naar 230V) nodig om zelf een thuisbatterij in elkaar te knutselen die veiliger is dan een pakket lithium-ion cellen.
          LiFePo4 cellen exploderen niet, zelfs niet als ze zwaar mishandeld worden.
          Die cellen kunnen ook meer laadbeurten aan, en ze zouden na 10 jaar (als ze juist behandeld worden) nog steeds 80% van de oorspronkelijke capaciteit leveren (ze zijn dan nog even goed bruikbaar, de capaciteit is alleen wat lager).
          Last edited by Black B@ndit; 14 maart 2021, 17:02.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Geen probleem Marc, we kopen die samen.
            Ik neem de batterij, jij de rest. [emoji23]
            Jabadabadooooooo !
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
              Tinne Vanderstraeten is juriste, gespecialiseerd in klimaat- en energierecht.
              Met andere woorden, totaal niet bekwaam. Dit is het vlak waar mensen die iets van techniek en energie kennen weten waar het over gaat. Niet juristen die ideologische propaganda gelezen hebben.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Je kan ook zelf een thuisbatterij in elkaar knutselen met dit soort cellen (280Ah LiFePo4): https://nl.aliexpress.com/item/40011...archweb201603_
                Dan heb je nog wel een battery management systeem, een lader en een omvormer (24 of 48V naar 230V) nodig om zelf een thuisbatterij in elkaar te knutselen die veiliger is dan een pakket lithium-ion cellen.
                LiFePo4 cellen exploderen niet, zelfs niet als ze zwaar mishandeld worden.
                Die cellen kunnen ook meer laadbeurten aan, en ze zouden na 10 jaar (als ze juist behandeld worden) nog steeds 80% van de oorspronkelijke capaciteit leveren (ze zijn dan nog even goed bruikbaar, de capaciteit is alleen wat lager).
                Waarom moeite doen Bart, als een thuis batterij wat mag wegen dan koop je voor 2.500€ een nieuwe tractie loodbatterij van 17,5 Kwh, gaat gemakkelijk 15 jaar mee, ik weet dat er bij Deceuninck plastics staan die van bouwjaar 1999 zijn en nog dagelijks 8 uur lopen in hun hoogwerkers, zijn wel 48 volt 1.200 Ah van Hoppecke.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  NiFe moet je dan naar kijken. Is een technologie die antiek is maar behoorlijk wat voordelen heeft voor zo'n toepassing. Mag continu overladen worden, volledige ontlading geen probleem en kan zonder problemen geregenereerd worden zonder capaciteitsverlies. Geen zuur maar kaliumhydroxide als elektroliet. Batterijen van begin 1900 werken nog steeds. Te vinden in mijntoepassingen.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    NiFe moet je dan naar kijken. Is een technologie die antiek is maar behoorlijk wat voordelen heeft voor zo'n toepassing. Mag continu overladen worden, volledige ontlading geen probleem en kan zonder problemen geregenereerd worden zonder capaciteitsverlies. Geen zuur maar kaliumhydroxide als elektroliet. Batterijen van begin 1900 werken nog steeds. Te vinden in mijntoepassingen.
                    Ok, maar wat kost dat voor bv. 20Kwh?

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Waarom moeite doen Bart, als een thuis batterij wat mag wegen dan koop je voor 2.500€ een nieuwe tractie loodbatterij van 17,5 Kwh, gaat gemakkelijk 15 jaar mee, ik weet dat er bij Deceuninck plastics staan die van bouwjaar 1999 zijn en nog dagelijks 8 uur lopen in hun hoogwerkers, zijn wel 48 volt 1.200 Ah van Hoppecke.

                      https://www.komeet-accu.nl/tractiebatterij/7pzs560
                      Op het werk gebruiken we semi tractiebatterijen in een stapelaar (2 accu's van 12V 100Ah in serie), en die gaan meestal ongeveer 5-6 jaar mee.
                      Het probleem is dat de accu's soms pas terug geladen worden als ze zo goed als helemaal leeg zijn, en daardoor gaan die te snel stuk (ze zouden dus eigenlijk veel langer kunnen meegaan).
                      Ik gebruik dat ding bijna nooit, maar als ik dat nodig heb dan sluit ik het gewoonlijk wel aan op de lader om te voorkomen dat die twee 12V 100Ah accu's weer veel te snel kapot gaan.
                      Ik heb verschillende keren uitgelegd aan de personen die dat ding veel meer gebruiken dan ik dat ze dat geregeld aan de lader moeten hangen, maar dat helpt niet.
                      Loodaccu's kunnen er niet goed tegen dat ze diep ontladen worden, met echte tractie accu's is dat probleem minder , maar die kan je toch ook beter niet te diep ontladen als je wil dat ze zo lang mogelijk heel blijven.(voor een startaccu van een auto is diep ontladen nog veel slechter)
                      LiFePo4 cellen kunnen veel beter tegen diep ontladen (helemaal leeg is ook niet goed, maar daar kan een goede BMS de stroom op tijd uitschakelen), en de interne laad en ontlaadverliezen zijn veel lager dan bij loodaccu's.
                      Voor opslag van zonne-energie is dat een belangrijke factor als je een hoog rendement wil van je installatie.

                      Er zijn ook nog "LTO" cellen, die zouden nog veel langer moeten meegaan, maar die hebben een veel lagere capaciteit per Kg, en ze zijn veel duurder per KWh.
                      Last edited by Black B@ndit; 14 maart 2021, 18:17.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Met andere woorden, totaal niet bekwaam. Dit is het vlak waar mensen die iets van techniek en energie kennen weten waar het over gaat. Niet juristen die ideologische propaganda gelezen hebben.
                        Een politicus moet beslissingen nemen op basis van informatie van zijn administratie en kabinet.
                        Denk je nu echt dat een CEO van bv een bank of eender welk industrieel bedrijf, specialist is voor elke beslissing die hij neemt.
                        Nee, hij is een manager die beslissingen neemt op basis van de info waarover hij beschikt en die hij inwint.
                        Hetzelfde geld voor een minister. En net zoals een beslissing van een CEO moet kaderen in het mandaat dat hij krijgt van zijn raad van bestuur, moet de minister een beslissing nemen in het kader van het regeerakkoord.


                        Vriendelijke groeten

                        Peter

                        Comment


                        • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Op het werk gebruiken we semi tractiebatterijen in een stapelaar (2 accu's van 12V 100Ah in serie), en die gaan meestal ongeveer 5-6 jaar mee..
                          Voor ik bij Philips ben gaan werken heb ik 14 jaar bij oliefabrieken Vandemoortele gewerkt Bart, ik was er R&O verantwoordelijke hydraulica en gereedschapsmakerij.
                          Wij hadden daar een veertigtal elektrische heftrucks lopen, meest Ameise Jüngheinrich en Fenwick, en eerlijk gezegd, ik heb er maar weinig batterijen weten vervangen, deze werden nogthans heel intensief gebruikt, wat voor een auto het nadeel is, is voor een heftruck een voordeel, namelijk het gewicht van een loodbatterij dient ook als tegen gewicht voor de lading.
                          Iedere heftruck had twee of drie batterijstellen naar volgens het om een twee of drie ploegen afdeling ging, 8 U intensief werken en dan 12 U aan de lader en zoals gezegd, ik meen dat ik maar een vijftal keer een batterij heb moeten bestellen.
                          Waren 90% Varta en de rest ook Hoppecke.
                          Maar ons laders waren dan reeds bijna allemaal voorzien van refresch functies.
                          Niet zoals we die nu kennen (met naald pulsen die de lood platen reinigen) maar toch met een wisselende laadstroom die gemakkelijk kon oplopen met pieken van +200 Amp bij een 48 volt 1.000 Ah batterij van 2.000Kg.
                          Weetje: als je ongeveer de capaciteit van een lood tractie batterij niet weet, reken dan ongeveer 40Kg per Kwh energie inhoud.
                          Verschil tussen een tractie batterij is minder maar dikkere platen dus minder oppervlakte, een start batterij dus meer en dunnere platen en tegenwoordig met de StartStop systemen is de inwendige weerstand nog kleiner, dus nog dunnere platen,maar dan ingepakt in een soort glasvezel pack tegen het krom trekken.

                          De semi tractie batterijen waar u het over hebt zijn iets tussen tractie en start batterijen, omdat die meestal niet groot zijn er toch redelijk wat stroom moeten kunnen leveren gedurende kortere tijd.
                          Last edited by Guest42; 14 maart 2021, 18:57.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ok, maar wat kost dat voor bv. 20Kwh?
                            48V 400Ah zou volgens een site die ik vind 10000 euro kosten. Ben je voor de rest van je leven gesteld. Nooit vervangen. 48V 1200Ah kan je ook krijgen.

                            Nu ja, dat is niet bij een fabrikant. Wordt enkel nog in china en Rusland gemaakt.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
                              Tja, je zou ook kunnen zeggen dat ze een diploma van secundair onderwijs heeft. Dat is ook niet gelogen
                              Tinne Vanderstraeten is juriste, gespecialiseerd in klimaat- en energierecht.
                              Wikipedia. Knip en plak : In 2000, Van der Straeten obtained a degree in African Studies at the Ghent University (UGent). In 2008, she also obtained a Law degree at the Free University of Brussels (VUB).

                              Oja, wat we moeten horen te verstaan onder "klimaatrecht" snap ik ook niet, misschien kan ik me dat hier veel beter laten uitleggen zou ik zeggen.
                              Last edited by opapol; 15 maart 2021, 16:44.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Carlos Tavares (baas van PSA)
                                ′′ De wereld is gek. Het feit dat de autoriteiten ons bevelen een technologische richting in te gaan, die van het elektrische voertuig, is een grote wending.
                                Ik zou niet willen dat we over 30 jaar iets ontdekken wat niet zo mooi is als het lijkt, over recycling van batterijen, het gebruik van zeldzame materialen van de planeet, over elektromagnetische uitstoot van de batterij in 30 oplaadsituatie?
                                Hoe gaan we meer schone elektrische energie produceren?
                                Hoe zorgen we ervoor dat de koolstofvoetafdruk van een batterij van het elektrische voertuig geen ecologische ramp is?
                                Hoe zorg je ervoor dat het recycleren van een batterij geen ecologische ramp is?
                                Hoe vind je voldoende zeldzame grondstof om de cellen en chemies van de batterijen in de loop van de tijd te maken?
                                Wie behandelt de kwestie van de eigen mobiliteit in zijn geheel?
                                Wie vraagt zich nu op sociaal vlak voldoende brede wijze af om rekening te houden met al deze parameters?
                                Ik maak me zorgen als burger want als autofabrikant ben ik niet hoorbaar.
                                Al die onrust, al die chaos, zal zich tegen ons keren omdat we in emotionele contexten slechte beslissingen zullen nemen."
                                STEPHANE LHOMME
                                (Directeur van het Waarnemingscentrum voor Kernenergie)
                                - De levenscyclus van een elektrisch voertuig maakt het net zo vervuilend als een thermisch voertuig.
                                De subsidie is niet logisch, zegt directeur van het Waarnemingscentrum voor Kernenergie, Stéphane Lhomme.
                                De productie van batterijen is zo CO2-uitstoot dat je van 50 000 tot 100 000 km met de elektrische auto moet hebben gereden.... Om minder CO2-producer te worden dan een thermische auto. 15 à 30 km per dag, 365 dagen per jaar, 10 jaar lang!
                                AFP / DANIEL ROLAND
                                In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, die voortdurend propaganda van beleid en industrieën hebben, is de elektrische auto niet meer deugddoend voor het klimaat dan de warmteauto, benzine of diesel.
                                Dit zijn de conclusies van een reeds oude studie van het Milieuagentschap en de energiebeheersing (Ademe), die bewust door de regering werden genegeerd (Opstelling volgens de beginselen van de ACV van de energiebalansen, de uitstoot van gas broeikaseffecten en andere milieueffecten van alle elektrische en thermische voertuigen tegen 2012 en 2020 (november 2013)
                                Aangezien deze auto ' s hoofdzakelijk voor korte ritten dienen, is het waarschijnlijk dat de kilometerstand die nodig is om zich ′′ rechtvaardig ′′ te beschouwen nooit zal worden bereikt.
                                Bovendien wordt alle CO2 uitgestoten door een elektrische auto de atmosfeer in gestuurd voordat zelfs maar een kilometer wordt afgelegd.
                                Terwijl overal beweerd wordt dat de elektrische auto geen fijne deeltjes uitstoot, zoals het tijdschrift Wetenschap en Leven (januari 2015) zegt, ′′ banden, remmen en slijtage van de wegen bijna evenveel microdeeltjes uitzenden als de diesel ".
                                De elektrische auto stoot zeker minder deeltjes uit dan de thermische auto, aangezien deze niet over een uitlaat beschikt, maar wel over remmen, banden, en rijdt op teer!
                                Uiteindelijk is de elektrische auto niet milieuvriendelijker dan de thermische auto.
                                Het overheidsgeld voor de ontwikkeling ervan is dus volkomen ongerechtvaardigd.
                                Het gaat om astronomische bedragen:
                                - De regering heeft een installatieplan van 7 miljoen laadpunten gelanceerd voor ongeveer 10 000 euro per stuk, een kosten van ongeveer 70 miljard euro.
                                Het is trouwens aangrijpend om de verkozenen van kleine gemeenten te zien, die denken dat ze een gebaar voor het milieu maken, de gemeentelijke spaarpot breken om zich een mijl te verschaffen;
                                - De ′′ ecologische ′′ bonus bij aankoop van een elektrische auto bedraagt meer dan € 10 per voertuig, vaak aangevuld met een premie uit de regio.
                                Bijna alle kopers zijn gemakkelijk huishoudens, want deze voertuigen zijn erg duur: wederom wordt het geld van iedereen aangeboden aan de meest bevoorrechte mensen.
                                In feite zijn alle middelen in het atoomland goed om het elektriciteitsverbruik te stimuleren, dat al jarenlang voortdurend daalt.
                                Omdat de elektrische auto in Frankrijk als een ′′ nucleaire auto ′′ kan worden beschouwd: bijna alle laadstations zijn aangesloten op het gewone elektriciteitsnet, 80 % nucleair.
                                Men mag zich niet laten misleiden door de door de heer Bolloré en zijn Autolib (Parijs), Bluecub (Bordeaux) en Bluely (Lyon), zorgen ervoor dat ze worden opgeladen met hernieuwbare energie: het gaat alleen om schrijfspelen; de gebruikte elektriciteit is hetzelfde als elders.
                                We promoten hier geen warmteauto, zelf een milieuramp.
                                Maar juist niemand zou het idee hebben om 10 000 euro aan te bieden bij de aankoop van een dieselauto, parkeerplaatsen voor hem te reserveren en zijn tank te vullen tegen een gebroken prijs...
                                Het is een zeer goede analyse waaruit blijkt dat ons beleid (en de groenen) ons showt:
                                De paranoia van de diesel betreft alleen de automobilisten!!!
                                Zware gewichten, autocars, schepen, zijn uitgesloten!
                                Om de paranoia van de meest vurige haters van het dieselvoertuig te situeren, moeten we hen de gegevens van de maritieme industrie laten zien die heeft aangetoond dat de motor grootte en de kwaliteit van de gebruikte brandstof, de 40 grootste schepen - vrachtschepen van de wereld vervuilen evenveel als alle 760 miljoen auto ' s ter wereld.
                                Weet u, die containerschepen die ons voorzien van producten die we nu in onze verplaatste fabrieken hebben gemaakt, verbranden elk 10.000 ton brandstof voor een heen-en terugreis tussen Azië en Europa.
                                Deze ongelukkige 40 schepen maken deel uit van een vloot van 3.500, waaraan de 17.500 tankers van alle 100.000 schepen die de zee doorkruisen, moeten worden toegevoegd.
                                Om het maritieme domein niet te verlaten, moeten we eraan herinneren dat de Franse pleziervloot ongeveer 500.000 eenheden bedraagt, waarvan 5.000 jachten van meer dan 60 meter, en dat de meest gemiddelde van deze vliegtuigen ongeveer 900 liter brandstof in slechts een uur, terwijl de 24 % Franse brandstoftanks die zich met stookolie verwarmt moeilijk hun tank vullen voor de winter.
                                Om verder te gaan op weg naar paranoïde schizofrenie, laten we rekening houden met de hele vissersvloot en de 4,7 miljoen vrachtwagens die door Frankrijk worden doorgevoerd en de duizenden vliegtuigen die de lucht doorkruisen.
                                Om dit kleine fabeltje aan te vullen, laten we niet vergeten dat het noodzakelijke landbouwgebied waar het gemiddelde energieverbruik 101 liter brandstof per hectare bedraagt.

                                Comment

                                Working...
                                X