Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Benieuwd hoe ver je geraakt met je EV en caravan, vraag nog maar wat vakantie bij aan je baas om naar het zuiden te rijden in het hoogseizoen met 300 à 400km file en airco volle bak en berg op

    grts
    Sieg
    Dat wil ik ook wel eens weten.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Dat wil ik ook wel eens weten.
      Klik op : Logboek laden met caravan : Hoofddorp - Gérardmer
      Nu steeds meer mensen elektrisch rijden, is het tijd voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Wat is er mogelijk? En waar moet je rekening mee houden?


      Om 661 km te rijden hebben ze 4 keer bijgeladen en daarbij 3 keer de caravan moeten afkoppelen !
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Minder onderhoud is een FEIT en geen “misschien” : of gaan julie nu blijven beweren dat de electrische motor naast minder efficiënt ook meer nazicht nodig heeft…?

        De andere argumenten , waar ik zeker niet naast wil kijken, zijn van tijdelijke aard, want eigen aan een overgangsfase. (150 jr ontwikkeling ICE t.o.v. Q5 a 10 yr EV).

        Meer dan wsl zal autorijden duurder worden , zoals alles, maar ook dit is geen ontkrachting van de bewering dat electrisch rijden op zonlicht , over de hele cyclus beschouwd, 5 X efficiënter is dan de ICE.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          En nu eens de praktische kant bekijken.
          Ik rij al een paar jaar met een zachte hybride, een Lexus. Ik rij, vermoed ik, ongeveer 15 à 20% elektrisch (omdat ik er naar handel qua rijstijl, want mijn zoons zouden waarschijnlijk 1% el. rijden).
          Het is geen salariswagen.
          Als ik (en vele duizenden andere particulieren) met een oplaadbare hybride zou rijden met een e-radius van zo'n 50 à 70 km, dan zou ik zeker 95% elektrisch rijden.
          Plus, als ik dan eens op reis ga, heb ik niet de stress van hoever kan ik nog.
          Plus, als ik rondreis kan ik weer verder na een vijftal minuten.

          Ik begrijp niet dat onze overheid in een tussenstadium niet véél méér inzet op zo'n hybrides.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            En nu eens de praktische kant bekijken.
            Ik rij al een paar jaar met een zachte hybride, een Lexus. Ik rij, vermoed ik, ongeveer 15 à 20% elektrisch (omdat ik er naar handel qua rijstijl, want mijn zoons zouden waarschijnlijk 1% el. rijden).
            Het is geen salariswagen.
            Als ik (en vele duizenden andere particulieren) met een oplaadbare hybride zou rijden met een e-radius van zo'n 50 à 70 km, dan zou ik zeker 95% elektrisch rijden.
            Plus, als ik dan eens op reis ga, heb ik niet de stress van hoever kan ik nog.
            Plus, als ik rondreis kan ik weer verder na een vijftal minuten.

            Ik begrijp niet dat onze overheid in een tussenstadium niet véél méér inzet op zo'n hybrides.
            100 % mee eens 👍.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Nu vraag ik me wel af welke van de kritische heren in deze topic ook effectief met een caravan (van 1600kg) naar het zuiden rijdt in het hoogseizoen?
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Nu vraag ik me wel af welke van de kritische heren in deze topic ook effectief met een caravan (van 1600kg) naar het zuiden rijdt in het hoogseizoen?
                Wel, ik alvast niet maar anderzijds trek ik wel regelmatig een aanhanger over vrij lange afstand om mij bewust te zijn van de implicaties op het verbruik.

                Ik rij -vooralsnog- niet met een EV en hoef dus niets te verdedigen, maar tracht wel met een objectieve blik de zaak te bekijken, hierbij geholpen door de -in mindere of meerdere maten terechte - bezwaren op dit forum…

                En idd, waarom zou je een wagen kopen voor de 1 keer per jaar waarbij je , al of niet met caravan, in 1 ruk 1000 km zuidwaarts moet ?

                Wat de hybriede betreft combineer je zowel de voor- als de nadelen van beide systemen : de balans daartussen moet ieder voor zich uitmaken…

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Nu vraag ik me wel af welke van de kritische heren in deze topic ook effectief met een caravan (van 1600kg) naar het zuiden rijdt in het hoogseizoen?
                  Er kunnen ook dames en/of nog anderen bij zijn hé.... is dit geen discriminatie ?

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Minder onderhoud? Misschien, dat moeten we nog zien. Wat wel al zeker is, is dat onderhoud vele malen duurder zal uitvallen. Daar waar er vroeger voor een ICE vele aanbieders waren voor wisselstukken is er nu voor de onderdelen van een elektrische aandrijving maar 1 enkele aanbieder. Dus waar er vroeger inderdaad oliefilters, dieselfilters etc moesten vervangen worden is het nu regelmatig een convertor of motor sturing. Reken op enkele duizenden euro voor 1 wisselstuk. (geen zever, ervaring uit de werkplaats) Motorsturing van S******... 6000 euro. IGBT defect? 3000 euro om er 1 van de drie te vervangen waarvan de twee andere waarschijnlijk ook snel defect zullen gaan. Vertanding van de steekas defect? Enkele 10000 euro want de hele aandrijving vervangen. En dan beginnen we nog niet aan een batterij.

                    Zo'n voertuigen hebben een levensduur van 4-8 jaar. Dan zijn ze aan volledige vervanging toe want de batterij is op. en een nieuwe batterij ga je niet krijgen want "voorbijgestreefd", "niet compatibel met die oude technologie" etc. Reken dus op 50000-100000 euro per 4 jaar voor een auto.
                    Zelden zo'n onzin gelezen. Wat regulier onderhoud betreft, geen enkele twijfel: je bent veel duurder af met een ICE. Op dit moment rijden we nog met een VW Tiguan, 4 jaar onderhoud 25.000 km gereden en gemiddeld per jaar méér dan 400 euro kwijt aan onderhoud volgens het boekje. Enkel een stel ruitenwisserbladen als vervanging versleten. Een kennis heeft netjes zijn onderhoudskosten bijgehouden voor zijn Niro EV: gemiddelde per jaar 98 euro.
                    Zelfs de fabrikanten voorzien een daling in onderhoudskosten van 60% (Ford) tot 40% (Audi) en 35% (VW).
                    Inderdaad, bepaalde onderdelen van een EV kosten meer dan een ICE. Toevallig noem je hier een aantal zaken op die enkel op een ICE terug te vinden zijn. Maar laten uitschijnen alsof dit de regel is dat dergelijke onderdelen regelmatig defect zijn, dat is gewoon onzin. Ik volg de EV wereld al een paar jaar omdat we van plan waren een EV aan te schaffen. Ik kan me geen enkele forumpost (in de specifieke EV-autoforums) herinneren dat iemand een motorsturing, IGBT of batterij moest laten vervangen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit nooit gebeurt!
                    Voorlopig zijn kosten bij herstelling duurder omdat veel automechaniekers nog niet thuis zijn in de EV technologie en daarom meer tijd nodig hebben om een bepaalde panne op te speuren of herstelling uit te voeren.
                    Een levensduur van 4-8 jaar? De Kia EV6 bijvoorbeeld heeft standaard 7 jaar garantie, inclusief batterij. Tesla? 8 jaar garantie op de batterij. Geen nieuwe batterij te krijgen? Ik vraag me af op welke feiten dit gebaseerd is.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      .............................
                      Ik begrijp niet dat onze overheid in een tussenstadium niet véél méér inzet op zo'n hybrides.
                      Inderdaad. 100% akkoord.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

                        Meer dan wsl zal autorijden duurder worden , zoals alles, maar ook dit is geen ontkrachting van de bewering dat electrisch rijden op zonlicht , over de hele cyclus beschouwd, 5 X efficiënter is dan de ICE.
                        5x Efficiënter, leg me eens uit waar dat cijfer vandaan komt.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Nu vraag ik me wel af welke van de kritische heren in deze topic ook effectief met een caravan (van 1600kg) naar het zuiden rijdt in het hoogseizoen?
                          Goede vraag. Ik heb ooit eens een Tesla gezien met een caravan er achter, één. Hij stond op het laadpark voor Tesla (25 snelladers) op Mellbystrand in Zweden, de eigenaar was blijkbaar gaan shoppen in de supermarkt vlakbij anders had ik hem zeker gevraagd naar zijn veilige actieradius.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            5x Efficiënter, leg me eens uit waar dat cijfer vandaan komt.
                            Dat kan deze meneer veel beter dan ik : https://youtu.be/NY8CWo0mKY4 (vanaf 22:30 ongeveer)
                            (eerder gepost in #1292 en #1302)

                            Benieuwd naar uw reactie ; als iemand hier de bewering kan ontkrachten ben jij het wel Paul…

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Goede vraag. Ik heb ooit eens een Tesla gezien met een caravan er achter, één. Hij stond op het laadpark voor Tesla (25 snelladers) op Mellbystrand in Zweden, de eigenaar was blijkbaar gaan shoppen in de supermarkt vlakbij anders had ik hem zeker gevraagd naar zijn veilige actieradius.
                              Deze trekt bijna 2 ton, met de nodige hoogtemeters erin , en navenant verbruik uiteraard.
                              Van enige “kruipmodus”, welbekend onder caravantrekkers wanneer het terrein heuvelachtig wordt heeft hij blijkbaar ook geen last …

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Blijkbaar nogal wat stinkend rijke lui hier, want Spanik is de enige die gewag maakt van de prijs van een EV over een aantal jaar gezien.
                                Voor de anderen speelt dat blijkbaar geen rol, als hij maar genoeg kan laden, genoeg km kan rijden en natuurlijk (zware) gewichten trekken .

                                Comment

                                Working...
                                X