Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Privaat terrein - parking betreden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Privaat terrein - parking betreden.

Grappig, maar een collega heeft net zo'n stoot voorgehad enkele weken geleden. Had zich geparkeerd op een plaats die kennelijk privé was, maar niet aangeduid of niet duidelijk een oprit of zo. Dit was voor een feest in de stad, dus niet direct waar hijzelf regelmatig komt. Komt terug en vindt zijn wagen vol met zelfklevers (niet gewoon een briefje) dat dit een privé parkeerplaats is etc. Zelfklevers die niet direct te verwijderen zijn en het zicht belemmeren om veilig te rijden.

Toevallig komt net een agent voorbij en hij spreekt die aan. Wat blijkt nu:
    - niet aangegeven met bordjes dat het privé is, geen nupperplaat aangebracht en ook niet duidelijk uit de omgeving, volgens de agent heeft hij ter goeder trouw geparkeerd
    - eigenaar mag recht niet in eigen handen nemen, die stickers kleven op het voertuig is vandalisme
    - eigenaar mag hoogstens de politie verwittigen die een pv kan opmaken maar die het voertuig niet zal wegslepen omdat het niet hinderend staat

gevolg: pv opgemaakt voor vandalisme voor de eigenaar van het perceel en het komt wel eens voor de rechtbank.

Dus afsluiten kan je, een bordje plaatsen ook. Maar spijkermatten en camera's gaan vrees ik meer problemen voor de plaatser ervan bezorgen dan voor de slachtoffers.

Comment

Ik verwar privaat eigendom niet met publiek karakter VerSeg.

Eigendom is een titel van bezit met privaat of publiek karakter naar gelang wie het eigendom bezit.
      wat deze casus betreft is daar geen verschil in.

Het publiek karakter is gewoon ontleent aan de toegangsvorm naar de eigendom. Zo zijn kerken privaat eigendom (van de kerkfabriek) en hebben een publiek kakrakter (toegang voor iedereen) iedem voor een cafe ...
      Het kerkplein ervoor heeft een publiek eigenaar (stad of staat) en ook een publiek karakter. Dus weer toegang voor iedereen.
      Maar het bureel van de burgemeester is publiek bezit maar is privaat van karakter. Je mag er niet zomaar binnen tenzij op instemmen van de burgemeester.
      Zo mag je ook niet in het station in de private delen komen (toegang afgesloten).

De regel is dus dat je moet afsluiten als je geen bezoekers wil. Anders mag iedereen komen en gaan waar em wil gewoonweg omdat (vooral in bosrijke omgeving) het niet duidelijk is wie de eigenaar van een goed is. Dus je kan ook geen toestemming vragen.

Vooral de romas kennen die wet heel goed en misbruiken die als ze ergens een open veld zien dat niet afgesloten is met gekende gevolgen.
      Nog de eigenaar nog de politie kan ze wegjagen, de eigenaar moest het maar afgesloten hebben.
      Een bordje met een nummerplaat op uw oprit of garage heeft geen enkele juridische waarde, ook niet de bordjes "privaat" of wat dan ook.

Erger nog: Als je niet afsluit ben je verantwoordelijk voor ongevallen waarvan ze je ten laste kunnen gelegd worden (bv putje in de grond en er breekt 1 zijn nek over = nalatigheid)
      Maar zelfs als het niet voldoende afgesloten is kan je nog aansprakelijk gesteld worden (denk aan de zaak waarbij jongeren in een fabriekspand met clarks aan het scheuren waren en het dak is ingestort, de eigenaar kan aansprakelijk gesteld worden want de jongeren konden binnen)

Degelijk afsluiten is dus de oplossing (zie veldwetboek uit 1850 en burgerlijk recht)

Een vervelende kwestie is het zeker en niet fijn om mee te maken.
      En om eerlijk te zijn gebeurt het mij ook wel eens dat ik ergens moet keren in een straat en even het gat van mijn wagen op iemand zijn oprit steek.
      Het is een beetje kleinzerig om daar aanstoot aan te nemen. Ik parkeer er niet en berokken geen schade.

Aanvulling:

Probeer dit bordje eens

Of deze
      Last edited by xafke; 28 mei 2015, 02:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

Een vervelende kwestie is het zeker en niet fijn om mee te maken.
        En om eerlijk te zijn gebeurt het mij ook wel eens dat ik ergens moet keren in een straat en even het gat van mijn wagen op iemand zijn oprit steek.
        Het is een beetje kleinzerig om daar aanstoot aan te nemen. Ik parkeer er niet en berokken geen schade.
        Toch nog even benadrukken dat het hier niet gaat om kleinzerigheid. Elkeen die bij ons komt mag de parking oprijden zonder enig probleem. Maar wij storen ons wel aan het systematisch gebruik van onze parking door een buur van enkele huizen verder, terwijl de straat breed genoeg is om zich te keren. Je hoeft er zelfs geen trottoirs voor op te rijden. Nog even terzijde. Als ik huisbezoeken doe ga ik mij met mijn wagen nooit op de oprit van een patiënt zetten als er plaats is in de straat. En als ik dat dan toch moet doen zal ik steeds beleeftijdshalve vragen of daar geen bezwaar tegen is.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Wij wonen op het einde van een straat.
          Aan dat uiteinde is een zogenaamde "pijpenkop" voorzien.
          Je weet wel: stoppen op het eind, achteruit-inkeren, vooruitkeren en wegrijden.
          Als nu de schoonmoeder van onze overburen op bezoek komt (en dat is zowat dagelijks) dan staat ze steevast IN die pijpenkop (blijkbaar meent mevrouw dat dit haar exclusieve parkeerplek is)
          Gevolg: al wie moet keren zit in de miserie....en manoeuvreert vervolgens op de oprit van onze buren.
          Bij mij gaat het er dus niet in dat de dame in kwestie eerst VOORBIJ de woning rijdt waar ze meteen op bezoek gaat(terwijl voor de deur alle plaats is om te parkeren) om vervolgens haar plekje in te nemen in de pijpenkop en dan de straat te moeten oversteken met haar bagage...
          Tja...toezien en verdragen zeker?
          anders heb je "spel"...
          vaak is het een kwestie van in de weg staan omdat ze niet deftig kunnen manouvreren, en dan maar voor last voor een ander kiezen (dezelfde die over 2 of 4 parkeerplaatsen aan de supermarkt staan).

Comment

OT, maar wel omtrent betreden privaat eigendom. Uit de krant van 12/12/1997

Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Alé.., als ik nu duidelijk maak aan de buur in kwestie dat ik met zijn manier van telkenmale mijn parking/oprit te gebruiken om zijn wagen te keren en hij houdt daar geen rekening mee, dan is dat toch een bewijs dat er slechte wil of misschien pesterij in het spel is. Of ben ik dan zo achterlijk?
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Als ik in Spanje ben (10 maand per jaar) mogen mijn buren in België mijn oprit gebruiken. Zij zijn er mee geholpen en mijn huis ziet er een beetje bewoond uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als ik in Spanje ben (10 maand per jaar) mogen mijn buren in België mijn oprit gebruiken. Zij zijn er mee geholpen en mijn huis ziet er een beetje bewoond uit.
                  Omdat er geen gras zou opgroeien.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Die kan je toch van op een bepaalde hoogte richten dat de opname stopt waar je eigendom begint op waar die eindigt.
                    natuurlijk, maar ik lees ook dat je patiënten bezoekt. Als deze ook bij u thuis komen zit je toch weer met de camerawet: http://www.privacycommission.be/nl/f...ing-en-gebruik

Comment

In deze camerawet staat :

Mag ik zonder meer gebruik maken van mobiele bewakingscamera’s?
                      Neen. De Camerawet definieert expliciet wat onder een mobiele bewakingscamera dient te worden verstaan, met name de bewakingscamera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen.

Betekent dit dat alle dashcams verboden zijn ? Of is een dashcam geen mobiele bewakingscamera. ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        In deze camerawet staat :

Mag ik zonder meer gebruik maken van mobiele bewakingscamera’s?
                        Neen. De Camerawet definieert expliciet wat onder een mobiele bewakingscamera dient te worden verstaan, met name de bewakingscamera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen.

Betekent dit dat alle dashcams verboden zijn ? Of is een dashcam geen mobiele bewakingscamera. ?
                        niet alle dashcams zijn verboden. Het hangt af van het doel. Als je hem gebruikt om je vakantierit te filmen mag het en hoef je niets aan te geven (dan is het zoals uw videocamera die je gebruikt op vakantie), maar plaats je het filmpje online dan moeten alle herkenbare zaken zoals gezichten en nummerplaten onherkenbaar gemaakt worden.
                        Wil je een dashcam voor in geval van een ongeluk, dan moet je hem melden bij de privacycommissie en moet je bij een ongeval de tegenpartij er attent op maken dat je het gebeuren gefilmd hebt. Het online plaatsen mag dan ook weer niet, of de tegenpartij moet onherkenbaar gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                          natuurlijk, maar ik lees ook dat je patiënten bezoekt. Als deze ook bij u thuis komen zit je toch weer met de camerawet: http://www.privacycommission.be/nl/f...ing-en-gebruik
                          Het gaat hier om onze privé-woning. De patiënten komen op een ander adres hoor. De beide worden graag gescheiden hier.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                            Wil je een dashcam voor in geval van een ongeluk, dan moet je hem melden bij de privacycommissie en moet je bij een ongeval de tegenpartij er attent op maken dat je het gebeuren gefilmd hebt.
                            Een dashcam moet helemaal niet aangegeven worden.
                            Enkel camera's die doelbewust geplaatst werden om mensen te controleren moeten aangegeven worden, camera's die bij toeval iets of iemand filmen zijn daarvan uitgesloten.
                            Een ongeval filmen blijft nog steeds een toeval.
                            Elke camera dat niet bewust op iemand gericht is, waarvan je de beelden louter persoonlijk en privé gebruikt of enkel aan officiële instanties bezorgd worden, daar zal je nooit last mee hebben.
                            Als ge diezelfde camera in uw auto zet en je gaat die bewust 24/7 richten op uw buur om hem permanent te filmen, dan is dat een heel andere zaak.

En wat je aanhaalt als mobiele observatiecamera, dat betreft het specifiek bewust controleren van personen, een dashcam heeft in principe niet dit soort gebruik als bedoeling.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Het gaat hier om onze privé-woning. De patiënten komen op een ander adres hoor. De beide worden graag gescheiden hier.
                              Dan mag je filmen al wat bij u passeert op uw volledige eigendom, geen aanvraag of melding nodig.
                              Mensen die toevallig mee gefilmd worden omdat ze daar passeren, dat is geen probleem zolang je de beelden niet publiceert of langdurig opslaat.
                              Je mag niet bewust de oprit van je buur mee in het oog houden en de beelden opslaan, dat is een heel andere zaak.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Een dashcam moet helemaal niet aangegeven worden.
                                Enkel camera's die doelbewust geplaatst werden om mensen te controleren moeten aangegeven worden, camera's die bij toeval iets of iemand filmen zijn daarvan uitgesloten.
                                Een ongeval filmen blijft nog steeds een toeval.
                                Elke camera dat niet bewust op iemand gericht is, waarvan je de beelden louter persoonlijk en privé gebruikt of enkel aan officiële instanties bezorgd worden, daar zal je nooit last mee hebben.
                                Als ge diezelfde camera in uw auto zet en je gaat die bewust 24/7 richten op uw buur om hem permanent te filmen, dan is dat een heel andere zaak.

En wat je aanhaalt als mobiele observatiecamera, dat betreft het specifiek bewust controleren van personen, een dashcam heeft in principe niet dit soort gebruik als bedoeling.
                                laten we de privacycommissie maar zelf daar over oordelen: http://www.privacycommission.be/nl/dashcams

Dashcam voor gebruik als bewijsmateriaal bij aanrijding

Iemand kan een dashcam aankopen om bewijsmateriaal te vergaren in geval van een aanrijding. In dit kader spreken we niet over gewone persoonsgegevens (zoals een naam, adres en telefoonnummer), maar over gerechtelijke persoonsgegevens.

De verwerking van dergelijke gerechtelijke persoonsgegevens is door de Privacywet in principe verboden. Op dit verbod bestaan echter enkele uitzonderingen. Een mogelijke uitzondering waarop men hier een beroep zou kunnen doen, is indien de verwerking noodzakelijk is voor het beheer van eigen geschillen. In dit geval zou een dashcam mogelijk zijn, mits inachtneming van de verdere bepalingen van de Privacywet.

De betrokkene zal aangezien worden als een verantwoordelijke voor de verwerking. Als verantwoordelijke zal hij onder andere het proportionaliteitsbeginsel dienen te respecteren (bv. de beelden 's avonds wissen als er overdag niets problematisch gebeurd is), moeten voldoen aan de informatieplicht (praktisch gezien zal dit bij een eerste contactname moeten gebeuren, bv. vlak na het ongeval als er met de tegenpartij wordt gesproken), de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen en en een aangifte moeten verrichten.

Comment

Working...
                                X