Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Den troep
Collapse
X
-
-
Re: Den troep
Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk berichtAha altijd al geweten dat je een postkaart was
Want enkel de echte man komt uit den troep
Ik ben maar een week in Turnhout geweest en dan naar Altenrath 17RA C batterij
..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk berichtSorry, maar hier wil ik wel op reageren.
Je laten afkeuren en dan beginnen vergelijken met hetgeen je nooit hebt hoeven te doen vind ik wat abstract.
Er zijn zoveel verhalen als er miliciens zijn; maar je kan er enkel over praten als je het zelf ondergaan hebt.
Of het nu goed of slecht was, laat ik in de midden, maar ik kan er tenminste wel over meepraten.
Ik heb nog nooit onderonderwater-speleologie gedaan en ook niet aan base-jumpen en parachutespringen en benjee en ga maar een tijd door....
Maar mag ik daar dan écht geen mening over hebben ? Mag iemand die niet op kot heeft gezeten het hebben over de uitwassen van de kotstudenten ? Mag iemand (om in de fotografie te blijven) die geen D4 heeft een mening hebben over een D4 ?
Ik heb véél meer keren (500-600 keer) in een tentje geslapen dan de doorsneemilicien, ook in vriestemperaturen en niet op een camping hoor, wel in de bossen en ja, ik heb ook eens keer een legerslaapzak gebruikt, nooit meer, ze deugen voor geen meter.
En ja, ik heb me laten afkeuren, en dan ? Ze moesten maar slimmer geweest zijn en me gepakt hebben. Ik heb dus wel niet het vaderland verdedigd maar hen ook niks gekost. Meer nog, ik heb dat jaar gewerkt en heb belastingen betaald, misschien mag dat ook eens gezegd worden.
Na mijn dag klein kasteeltje (een afschuwelijke ervaring) heb ik een week mogen doorbrengen in NederoverHeembeek, ik weet dus wel een héél klein beetje over de werkwijze in het leger. Oa dat je geen bloed afneemt van iemand die recht staat, de jongen viel in zij in de mand met injectienaalden. Hetzelfde hebben ze met mij gedaan, je had de bloeduitstorting eens moeten zien, volgens mij zijn het daar de kuisvrouwen die bloed trekken.
Ik haat uniformen en bevelen, zo ben ik nu eenmaal.
Mijn schoonbroer heeft het nog slimmer aangepakt, die is als Ir. Ach. 3 jaar in Algiers gaan werken voor de Unesco en heeft daar een flinke spaarpot aan overgehouden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk berichtOm nog over Hohne te zwijgen. Brr.. da was pas koud (begin maart '72).
gekazerneerd 14A Werl
( http://www.fas.org/nuke/guide/usa/th...onest_john.htm )
Ik heb daar twee manoeuvers meegemaakt, onder andere de "Blue Fox".
Ook tweemaal wacht aan het koninklijk paleis.
In Werl was ik topograaf en diende na te zien in hoeverre de raketten hun doel bereikt hadden.
Op basis van metingen en berekeningen werd toen een waardeoordeel gegeven.
Ook zat ik soms in de VAN ( Vehicle Anti Nucleair, hmmmm ) waar we met drie personen simultaan,
maar manueel, de berekeningen deden voor het afvuren van de raketten.
Gelukkig telde mijn troepperiode ook mee voor de tweejarige stage in de opleiding tot landmeter.
De zoon van de toenmalige minister van defensie ( José Desmarets ) zat ook in ons bataljon
en dit was zeker geen pluspunt, we hadden daardoor een "voorbeeldfunctie".
Verder slecht eten, waardoor we 's avonds dikwijls naar het dorp afzakten om een "gourmandplatte" te nuttigen.
Ook veel aangekocht bij de Amerikanen ( bandopnemers, fototoestellen, platendraaiers, versterkers ) die we dan
met zijn drieen met de wagen naar België smokkelden en hier verkochten.
Al bij al hebben we er toch nog een aangename periode van gemaakt.Last edited by dyafani; 6 november 2013, 12:28.Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp
Comment
-
Theo was dat niet prachtig ???
De Wannerheide in de sneeuw, heb nergens zo een schoon landschap zien
En wij gingen naar Troisdorf als we op stap gingen, viel mee was bergaf naar daar maar met een stuk in uw botten was het onmogelijk tijdig terug te raken
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtIn die tijd had ik nog veel haar
Komaan Francis, vertel, ik vraag me al lang af waarom al die miliciens vooral naar huis wilden als het kon.
Zelf heb ik een aantal jaar mijn plan moeten leren trekken op een elementair kot in Gent, ik heb daar volgens mij meer van geleerd. Het was wel niet het soort kot met de voorzieningen van tegenwoordig (maar ik geef toe dat ik niet kan vergelijken).
te leren wat teamwerk en discipline echt betekenen, zeker voor mij geen verloren jaar.
Comment
-
Ikzelf was een jaartje vrachtwagenchauffeur in een klein munitiedepot te Stockheim bij Düren.
Nooit spijt gehad dat ik mijn legerdienst heb vervuld. Het moest, dus kon je er maar beter het beste van maken. Wie daar toekwam met een lang gezicht en dit nog 12 maanden diende vol te houden........ dat waren de sukkels.
Over het eten klaagde iedereen. Wij lagen daar slechts met een 40-tal man, geen eigen keuken dus, en elke dag werd het eten met een vrachtwagen opgehaald van een grootkeuken in de kazerne van Düren in een soort grote thermossen.
Het werd dan zo goed of zo kwaad als het kon wat opgewarmd en binnengespeeld........ niet te vreten, maar toch kwamen wij allemaal bij in gewicht......of het zou door de vele biertjes moeten geweest zijn die wij 's avonds naar binnen kipten.
Ik ben toen ook nog 6 weken chauffeur geweest van de kok van de mess officieren in een andere kazerne. Tweemaal per dag boodschappen doen met kok, en de rest van tijd rondhangen in en rond de keuken.
Ik mocht toen proeven/eten wat de officieren aten en kwam 7 kg bij op 6 weken......
Heb ik gedurende dat jaar wat bijgeleerd, heb ik wat afgeleerd, heb ik daar een jaar verloren...... kan me in feite niks schelen.
Wat is een jaartje in een mensenleven ?
Ik heb er daar genoeg gekend die jammerden vanaf dag 1.......ik denk dat die hun jaar legerdienst zowat vijf jaar leek te duren.
GroetjesLast edited by Guest17; 6 november 2013, 14:16.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtIk begrijp je wel hoor, maar als je enkel kan/mag meepraten over wat je zelf hebt meegemaakt dan zullen de meeste discussies hier korte discussies zijn.
Ik heb nog nooit onderonderwater-speleologie gedaan en ook niet aan base-jumpen en parachutespringen en benjee en ga maar een tijd door....
Maar mag ik daar dan écht geen mening over hebben ? ....
"Wovon mann nicht sprechen kann, darüber soll mann schweigen" .... andermaal ...
De uitzending in kwestie houd zichzelf trouwens recht met dit soort anecdotische cowboyverhalen waarvan de "realiteit" zelf, nauwelijks te achterhalen valt omdat ze volledig subjectief is en meestal voldoende met eigen interpretatie is aangedikt om het toch maar belangrijk genoeg te laten worden ... met de "normale" waarheid scoor je anders niet met zulk programma.
Ik heb trouwens in de medische dienst van privé tewerkstelling 10k x erger meegemaakt dan wat ik in het leger ooit gezien heb ... in het donker zijn alle katten grijs, behalve die witte dan ...die moet het dan maar ontgelden.
Comment
-
Weet iemand een linkje waar ik deze aflevering kan bekijken?
Johan
Comment
-
Korte historiek.
Lichting 1968. 1 maart 1968 de trein naar Mechelen Nekkerspoel. FN vrachtauto's stonden aan het station ons op te wachten en op naar kazerne Baron Michel. Drie maanden opleiding voor radio operator. Dan naar het verre Arolsen voor 9 maanden bij het 1ste Jagers te Paard. Geen paard gezien, die waren ondertussen vervangen door tanks. Echter de duurzaamheid van die machines was zo lamentabel dat men misschien wel beter bij paarden was gebleven.
Moest daar mijn tijd doorbrengen in het transmissie centrum en heb daar onder andere de telex bediend en militaire post behandeld. Ook de handbediende telefooncentrale werd door het transmissiecentrum bemand.
En wat heb ik daar geleerd? Niets! Voor mij een volstrekt overbodig gebruik, lees misbruik van een jaar van iemands leven.Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Comment
-
-
't Is straf maar via BelgiumDigital hebben de programmamakers mij opgepikt om in hun eerste aflevering op te treden.
Ik deed het grootste deel van mijn legerdienst op het Klein Kasteeltje als selectieofficier in 1970. Veel leuke herinneringen aan die tijd!!
Comment
-
Da's tof zeg, ik heb de troepenkantine in het militair hospitaal in Berchem open gehouden..... :-) veel plezier gemaakt, toffe mensen leren kennen en leuke herinneringen aan over gehouden....There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht14A Werl: Daar "lag" ik ook. Het was nog de tijd van de Honest John raketten. ( nucleaire wapens )
( http://www.fas.org/nuke/guide/usa/th...onest_john.htm )
Ik heb daar twee manoeuvers meegemaakt, onder andere de "Blue Fox".
Ook tweemaal wacht aan het koninklijk paleis.
In Werl was ik topograaf en diende na te zien in hoeverre de raketten hun doel bereikt hadden.
Op basis van metingen en berekeningen werd toen een waardeoordeel gegeven.
Ook zat ik soms in de VAN ( Vehicle Anti Nucleair, hmmmm ) waar we met drie personen simultaan,
maar manueel, de berekeningen deden voor het afvuren van de raketten.
Gelukkig telde mijn troepperiode ook mee voor de tweejarige stage in de opleiding tot landmeter.
De zoon van de toenmalige minister van defensie ( José Desmarets ) zat ook in ons bataljon
en dit was zeker geen pluspunt, we hadden daardoor een "voorbeeldfunctie".
Verder slecht eten, waardoor we 's avonds dikwijls naar het dorp afzakten om een "gourmandplatte" te nuttigen.
Ook veel aangekocht bij de Amerikanen ( bandopnemers, fototoestellen, platendraaiers, versterkers ) die we dan
met zijn drieen met de wagen naar België smokkelden en hier verkochten.
Al bij al hebben we er toch nog een aangename periode van gemaakt.
als ik zo je reactie lees moet jij deel uitgemaakt hebben van de "b-batterij". Daar was/lag ik ook. De mannen van de "VAN" hadden een bijinkomen van mars-reepjes, lions en andere versnaperingen...in mijnen tijd toch
Als electricien van opleiding (school) werd ik ingedeeld als agregaat operateur en chaufeur van de kapitein.
Echt een toffe tijd gehad, veel geleerd ivm motoren en agregaten (groepkes). Tijdens de gewone dagen auto-electriciteit repareren (o.a. volledig herbekabeling van willy's).
Dikwijls met de Amerikanen op pad (hun geheime oefeningen en toen al hun geheime radioverbindingen - afluisterpraktijken??) Ik met een Unimog en een agregaat en zij met hun apparatuur.
De Amerikaanse militairen die daar zaten (rechtover de Belgische kazerne waren zij die in verlof, gestraft, verwond - maar meestal de stressy mannen- ... kwamen uit Vietnam).
Bij mij was het de tijd van de beginperiode van RAF -Baader-Meinhof-Groep- . Naast de kazerne was trouwens een gevangenis waar de aartsgevaarlijke gangsters zaten.
Van welke lichting was jij?Last edited by perman; 6 november 2013, 23:11.perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Comment
Comment