Na het lezen van dit artikel:
Ik lees dat de werkeloosheid bij jongeren met "enkel" een secundair diploma veel minder werk krijgen en ook geen "job op maat" krijgen.
Het is anno 2013 toch ongelooflijk dit te lezen.
- enkel een secundair diploma betekent dat deze tot 18 jaar naar school zijn geweest
- er is een schrijnend tekort aan technisch personeel, en dat hoeven echt niet altijd ingenieurs te zijn, stielmannen als timmerman, loodgieter, elektricien, mechanicien, ... vinden na hun secundair onmiddellijk werk (als het geen luiaards zijn)
- dit toont nog maar eens dat veel te veel mensen denken dat hun zoon of dochterlief na de humaniora een spetterende loopbaan gaat krijgen maar ze evengoed in de humaniora steken "en dan zien we wel" want dan moet deze zakken en ja, dan nog liever "de handel" dan een technische richting want och gottekes, hij/zij zou eens een vijl of schroevendraaier moeten vasthouden.
- iemand die denkt om bij 18 jaar van school te komen en denken dat hij reeds "de job van zijn leven" gaat krijgen leeft in een utopie. Ik zie veel jonge mensen die solliciteren en een eisenlijst/wensenlijst hebben maar als er iets tegenover moet staan, dat er een inspanning wordt verwacht die meer dan 38 werkuren/week bevat dan wordt de firma een slavendrijver
Zelf ben ik van 1972 en toen ik de eerste 2 jaar van het secundair op internaat was zaten we (technisch) samen met deze van het humaniora op internaat. Het was ronduit stuitend hoe die neerkeken op "die van het technisch", zoet was de wraak het tweede jaar toen diezelfde grote bakkes moesten zakken naar het technisch . We zijn nu 30 jaar verder en nog steeds zitten we in hetzelfde schuitje.
Zijn er hier mensen die weten hoe het technisch onderwijs aantrekkelijk kan worden? Scholen en politiek hebben een verantwoordelijkheid hierin maar hoe kan de mindset van de ouders aangepakt worden? Als ik kijk naar wat men verdient op de werkvloer tov een bediende bij een aankoopdienst bv. dan is het verschil dat de ene met werkkledij aanloopt en de andere casual kan zijn maar dat die werkman op het einde van de dag een stuk meer naar huis brengt.
Ik lees dat de werkeloosheid bij jongeren met "enkel" een secundair diploma veel minder werk krijgen en ook geen "job op maat" krijgen.
Het is anno 2013 toch ongelooflijk dit te lezen.
- enkel een secundair diploma betekent dat deze tot 18 jaar naar school zijn geweest
- er is een schrijnend tekort aan technisch personeel, en dat hoeven echt niet altijd ingenieurs te zijn, stielmannen als timmerman, loodgieter, elektricien, mechanicien, ... vinden na hun secundair onmiddellijk werk (als het geen luiaards zijn)
- dit toont nog maar eens dat veel te veel mensen denken dat hun zoon of dochterlief na de humaniora een spetterende loopbaan gaat krijgen maar ze evengoed in de humaniora steken "en dan zien we wel" want dan moet deze zakken en ja, dan nog liever "de handel" dan een technische richting want och gottekes, hij/zij zou eens een vijl of schroevendraaier moeten vasthouden.
- iemand die denkt om bij 18 jaar van school te komen en denken dat hij reeds "de job van zijn leven" gaat krijgen leeft in een utopie. Ik zie veel jonge mensen die solliciteren en een eisenlijst/wensenlijst hebben maar als er iets tegenover moet staan, dat er een inspanning wordt verwacht die meer dan 38 werkuren/week bevat dan wordt de firma een slavendrijver
Zelf ben ik van 1972 en toen ik de eerste 2 jaar van het secundair op internaat was zaten we (technisch) samen met deze van het humaniora op internaat. Het was ronduit stuitend hoe die neerkeken op "die van het technisch", zoet was de wraak het tweede jaar toen diezelfde grote bakkes moesten zakken naar het technisch . We zijn nu 30 jaar verder en nog steeds zitten we in hetzelfde schuitje.
Zijn er hier mensen die weten hoe het technisch onderwijs aantrekkelijk kan worden? Scholen en politiek hebben een verantwoordelijkheid hierin maar hoe kan de mindset van de ouders aangepakt worden? Als ik kijk naar wat men verdient op de werkvloer tov een bediende bij een aankoopdienst bv. dan is het verschil dat de ene met werkkledij aanloopt en de andere casual kan zijn maar dat die werkman op het einde van de dag een stuk meer naar huis brengt.
Comment