Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Aandelen

    Vandaag met de club in Nyrstar gestapt (400 stuks). Bewust gewacht tot er al enkele dagen een kentering lijkt te zijn (al 2 dagen stijgt Nyrstar verder terwijl de beurs zakt). We hebben dus niet "gedacht" dat het aandeel aan zijn bodem zat, gewoon gewacht tot het dagen na elkaar een beetje steeg. Wat uiteraard geen waarborg is dat het gaat blijven stijgen.
    Onmiddellijk na aankoop een stop-loss geplaatst op 4,54. Deze mag morgen al aangepast worden naar 4,56 gezien de koersstijging vandaag.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Aandelen

      Het belangrijkste bij aankoop in fundamentele analyse is toch dat je op basis van de financiële resultaten gelooft dat het aandeel meer zal opbrengen dan een andere in jouw interessesfeer.
      Als het aandeel 20% daalt hoeft dit niet te betekenen dat het aandeel niet meer jouw koersdoel kan halen.

      (nyrstar is mij persoonlijk veel te riskant en ik heb geen vertrouwen meer in het management noch in de businesscase.)

      Veel sukses

      Comment


      • Re: Aandelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Als het aandeel 20% daalt hoeft dit niet te betekenen dat het aandeel niet meer jouw koersdoel kan halen.
        Volledig akkoord hoor, behalve tot er eens een IBA of BPost bijzit die je vrij hoog aankocht omdat alle parameters gunstig waren, tot er een winstwaarschuwing of twee kwamen en je zonder stop-loss met een serieuze kater opgescheept zit en met een aankoopkoers die beide bedrijven waarschijnlijk nooit meer halen. Zo twee catastrofes worden ons nu bespaard.

        We hebben in juni Sofina's aangekocht aan 145,39, staan nu met 12,5% winst, én met een stop-loss op 144,40. Als ze daar onder zakken vliegen ze onverbiddelijk buiten met een verlies van nog 1,4%.
        Ik hoor je al zeggen: bij Sofina gaat dat nooit gebeuren. Tja, met Fortis kon er indertijd ook niks of niks gebeuren...

        Maar een feilloze formule bestaat niet, daar zijn we ons terdege van bewust.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Aandelen

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          We hebben in juni Sofina's aangekocht aan 145,39, staan nu met 12,5% winst, én met een stop-loss op 144,40. Als ze daar onder zakken vliegen ze onverbiddelijk buiten met een verlies van nog 1,4%.
          Ik hoor je al zeggen: bij Sofina gaat dat nooit gebeuren. Tja, met Fortis kon er indertijd ook niks of niks gebeuren...
          Het is hier wel een holding hé. Die koop en verkoop ik toch enkel op basis van het verwacht rendement op basis van de samenstelling, de intrinsieke waarde en de décote.
          En niet op basis van een stop-loss of technische analyse. Het zou m.i. toch gek zijn om deze met verlies te verkopen enkel en alleen omdat het algemene beurssentiment gedaald is.

          Comment


          • Re: Aandelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Het zou m.i. toch gek zijn om deze met verlies te verkopen enkel en alleen omdat het algemene beurssentiment gedaald is.
            Nog eventjes geduld en we verkopen ze in het slechte scenario OOK nog met winst. Stop-loss mogen aanpassen naar 145 euro (nog 28 euro verlies als het de verkeerde kant uitgaat).

            En als het beurssentiment zooo slecht is dat al onze stop-losses afgaan dan hebben we nog 3,10 % winst over op de ganse portefeuille en gaan we eventjes aan de zijlijn staan in afwachting van betere tijden.
            Last edited by nete; 14 augustus 2018, 22:42. Reden: 45 moest zijn 145
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Nog eventjes geduld en we verkopen ze in het slechte scenario OOK nog met winst. Stop-loss mogen aanpassen naar 45 euro (nog 28 euro verlies als het de verkeerde kant uitgaat).

              En als het beurssentiment zooo slecht is dat al onze stop-losses afgaan dan hebben we nog 3,10 % winst over op de ganse portefeuille en gaan we eventjes aan de zijlijn staan in afwachting van betere tijden.
              Een stop loss 2% onder de huidige koers, toch gek. Een kleine schommeling en ze liggen er uit.

              Mijn WDP heb ik gekocht op 40. Staan nu 116€. Ik denk er nog niet aan om daar een stop loss onder te zetten.
              IBA heb ik gekocht op 18€, staat nu 24€ zonder stop loss.

              Mijn topscoorder dit jaar was Ablynx. Gekocht op 7,5€ verkocht aan 45€. Als ik daar een trailing stop loss onder had gezet, dan was ik die ook een paar keer kwijt geweest.

              Comment


              • Re: Aandelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Een stop loss 2% onder de huidige koers, toch gek. Een kleine schommeling en ze liggen er uit.

                Mijn WDP heb ik gekocht op 40. Staan nu 116€. Ik denk er nog niet aan om daar een stop loss onder te zetten.
                IBA heb ik gekocht op 18€, staat nu 24€ zonder stop loss.

                Mijn topscoorder dit jaar was Ablynx. Gekocht op 7,5€ verkocht aan 45€. Als ik daar een trailing stop loss onder had gezet, dan was ik die ook een paar keer kwijt geweest.
                Waar haal jij die 2% vandaan ??? Wij plaatsen stop-losses op 12,5% onder de topkoers. Sofina staat 166 euro, stop-loss staat daar 12,5% onder en geen 2%.
                Zouden wij nu IBA in portefeuille hebben dan zou daar bij een koers van 24 een stop-loss staan van 21, en zouden wij nog 3 euro per aandeel winst overhouden bij de volgende winstwaarschuwing...
                WDP staat bij ons met een stop-loss van 102,55, dat is zowat de aankoopkoers in oktober 2017. Wij gaan echt niet zitten kijken hoe onze 2400 euro koerswinst op dit ogenblik omkeert in een paar duizend euro verlies als het slecht zou gaan met WDP.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Waar haal jij die 2% vandaan ??? Wij plaatsen stop-losses op 12,5% onder de topkoers. Sofina staat 166 euro, stop-loss staat daar 12,5% onder en geen 2%.
                  Zouden wij nu IBA in portefeuille hebben dan zou daar bij een koers van 24 een stop-loss staan van 21, en zouden wij nog 3 euro per aandeel winst overhouden bij de volgende winstwaarschuwing...
                  WDP staat bij ons met een stop-loss van 102,55, dat is zowat de aankoopkoers in oktober 2017. Wij gaan echt niet zitten kijken hoe onze 2400 euro koerswinst op dit ogenblik omkeert in een paar duizend euro verlies als het slecht zou gaan met WDP.
                  en jullie passen bovendien nog geregeld de stoplosses aan.

                  Ik bekijk eenmaal per maand al mijn aandelen, maar krijg wel alle berichten van brokers en analisten mbt de aandelen in portefeuille.
                  Ik ben er nagenoeg zeker van dat ik een daling wel zal zien aankomen.

                  Comment


                  • Re: Aandelen

                    Je kan op de beurs gaan bekijken als een sport en er dus veel mee bezig zijn. Dat heb ik een tijdje gedaan. Het nagaanen bijhouden van de koersen bracht mij op den duur een aantal kopzorgen die ik liever nier meer had. Nu heb ik mij sedert een drietal jaren in een privat Banking systeem laten zetten. Erik weet het, die mannen werken niet voor niks, wie zou er trouwens... Maar nu heb ik om de maand een bij bijeenkomst met mijn adviseur en daar bekijken wij de situatie. Wat ik wel nog doe is per maand automatisch een bedrag van mijn rekening laten halen om er aandelen mee te kopen door de bank zelf. Op termijn gezien helpt dat, als de beurs zakt, ik dan ook aankoop aan een lagere koers en eventueel verlies compenseer.
                    Met zelf te doen is er misschien meer mee te winnen, maar je moet er voortdurend mee bezig zijn. De kleinste wereldsch**t kan je een slapeloze nacht bezorgen...
                    Anderen doen het via een clubje, en dat is dan volgens mij ook niet bedoel om een deel van je vermogen te plaatsen, maar eerder om te leren omgaan met de beurs.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Aandelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Je kan op de beurs gaan bekijken als een sport en er dus veel mee bezig zijn. Dat heb ik een tijdje gedaan. Het nagaanen bijhouden van de koersen bracht mij op den duur een aantal kopzorgen die ik liever nier meer had. Nu heb ik mij sedert een drietal jaren in een privat Banking systeem laten zetten. Erik weet het, die mannen werken niet voor niks, wie zou er trouwens... Maar nu heb ik om de maand een bij bijeenkomst met mijn adviseur en daar bekijken wij de situatie. Wat ik wel nog doe is per maand automatisch een bedrag van mijn rekening laten halen om er aandelen mee te kopen door de bank zelf. Op termijn gezien helpt dat, als de beurs zakt, ik dan ook aankoop aan een lagere koers en eventueel verlies compenseer.
                      Met zelf te doen is er misschien meer mee te winnen, maar je moet er voortdurend mee bezig zijn. De kleinste wereldsch**t kan je een slapeloze nacht bezorgen...
                      Anderen doen het via een clubje, en dat is dan volgens mij ook niet bedoel om een deel van je vermogen te plaatsen, maar eerder om te leren omgaan met de beurs.
                      Als je tevreden bent met het netto-rendement van private banking is dat inderdaad een goede oplossing.
                      Ik betwijfel wel of het verdwijnen van jouw slapeloze nachten wel gefundeerd is. Ook zij zijn onderhevig aan beursschommelingen, beslissingen van Trump, Erdogan, mislukte oogsten,....en uiteindelijk draag jij er dan de gevolgen van.
                      Alleen is desgevallend het magere rendement van private banking "het gevolg van JOUW risico-appetijt", "jouw beslissingen", "externe factoren waar ze niets aan konden doen", "beursdalingen", ... maar nooit aan verkeerde inschattingen van de beleggingsadviseurs.

                      Wat gespreid beleggen betreft: je kan dit ook doen door maandelijks een tracker op de EUROSTOXX of S&P 500 of FTSE China te kopen. Je spreid eveneens maar hebt enkel de beurskosten en bij Ierse dividendtrackers enkel de Belgische RV.

                      Comment


                      • Re: Aandelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Vandaag met de club in Nyrstar gestapt (400 stuks). Bewust gewacht tot er al enkele dagen een kentering lijkt te zijn (al 2 dagen stijgt Nyrstar verder terwijl de beurs zakt). We hebben dus niet "gedacht" dat het aandeel aan zijn bodem zat, gewoon gewacht tot het dagen na elkaar een beetje steeg. Wat uiteraard geen waarborg is dat het gaat blijven stijgen.
                        Onmiddellijk na aankoop een stop-loss geplaatst op 4,54. Deze mag morgen al aangepast worden naar 4,56 gezien de koersstijging vandaag.
                        Aan welke koers werd de stoploss uitgeoefend ?

                        Comment


                        • Re: Aandelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                          Aan welke koers werd de stoploss uitgeoefend ?
                          Aan 4,57. Bye bye Nyrstar, voorlopig geen aandeel maar een zottekot. Staat momenteel nog 4.42, dus al 15 cent "winst" (minder verlies) per aandeel dan zonder stop-loss.
                          Als het ooit eens stabiel rond 10 euro staat misschien nog eens naar kijken.
                          We dachten dat het tij een beetje gekeerd was, niet dus, en dan durven we bekennen dat we ons vergist hebben en we er dus zonder pardon afscheid van nemen.

                          Als de "alwetende analisten" van ABN-Amro nog gelijk krijgen (zou moeten hé want ze zijn de "kenners") dan gaan we naar 1 euro (of eronder want die 1 euro is het zogenaamde koersdoel).
                          Last edited by nete; 22 augustus 2018, 12:32.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Aandelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Aan 4,57. Bye bye Nyrstar, voorlopig geen aandeel maar een zottekot. Staat momenteel nog 4.42, dus al 15 cent "winst" (minder verlies) per aandeel dan zonder stop-loss.
                            Als het ooit eens stabiel rond 10 euro staat misschien nog eens naar kijken.
                            We dachten dat het tij een beetje gekeerd was, niet dus, en dan durven we bekennen dat we ons vergist hebben en we er dus zonder pardon afscheid van nemen.

                            Als de "alwetende analisten" van ABN-Amro nog gelijk krijgen (zou moeten hé want ze zijn de "kenners") dan gaan we naar 1 euro (of eronder want die 1 euro is het zogenaamde koersdoel).
                            Wel dat is één van die redenen waarom ik mijn buik vol heb van mij zelf met aandelen of beleggingen bezig te houden. Je kan analisten raadplegen zoveel je wil of kan, er is geen één die een glazen bol heeft en je degelijk kan informeren.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • Re: Aandelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Wel dat is één van die redenen waarom ik mijn buik vol heb van mij zelf met aandelen of beleggingen bezig te houden. Je kan analisten raadplegen zoveel je wil of kan, er is geen één die een glazen bol heeft en je degelijk kan informeren.
                              Maar dat geldt dus eveneens voor het zogenaamde discretionnair beheer. Ik blijf ervan overtuigd dat als je je toelegt op de kennis van small caps (waar de beleggingsfondsen niet in investeren wegens te klein volume) gekoppeld aan een combinatie van indexbeleggingen (via trackers) en een deel modelgestuurd beleggen je een mooi resultaat kan behalen.
                              Maar zoals ik niets ken van electriciteit of loodgieterij, leg ik geen nieuwe electriciteitsleiding of nieuwe chauffage. Ieder zijn specialiteit.


                              Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                              Comment


                              • Re: Aandelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                                Maar dat geldt dus eveneens voor het zogenaamde discretionnair beheer. Ik blijf ervan overtuigd dat als je je toelegt op de kennis van small caps (waar de beleggingsfondsen niet in investeren wegens te klein volume) gekoppeld aan een combinatie van indexbeleggingen (via trackers) en een deel modelgestuurd beleggen je een mooi resultaat kan behalen.
                                Maar zoals ik niets ken van electriciteit of loodgieterij, leg ik geen nieuwe electriciteitsleiding of nieuwe chauffage. Ieder zijn specialiteit.


                                Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
                                Klopt, maar om je risicos een beetje te beperken moet je minstens 20 verschillende aandelen in portefeuille hebben, en die allemaal volgen. Daar steek je tijd in, en je moet er zin in hebben. En je moet er voor zorgen dat je nog altijd goed slaapt als er een aandeel ‘south’ gaat. Ik kan daar tegen, anderen zijn daar ziek van. De aard van het beestje.

                                Ik combineer 3 strategieen.
                                Ca 30% in discetionair beheer, 30% in zelf gekozen fondsen, en 30% in aandelen.
                                Zo probeer ik mijn kennis met de kennis van zowel fondsbeheerders als een banker te combineren.
                                Voorlopig doe ik het zelf beter dan de rest, maar ik neem bewust meer risico (biotech, pharma, It) met mijn zelf gekozen aandelen.
                                Dit jaar bingo gehad met Ablynx (x6) en Tigenix (x2.5), maar ook kletsen gekregen met EVS en Balta (beiden -50%).

                                Op 5 jaar haal ik gemiddeld 8% per jaar. Daar ben ik heel tevreden mee.

                                Comment

                                Working...
                                X