Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Aandelen

    Voor mijn discretionair beheer ben ik je gevolgd (zelfde broker), maar ook hier hangt alles af van de eigen keuze en profiel.
    Voor eigen beheer zit ik op 45 % aandelen (ongeveer 20 lijnen), 33 % ETF, 10% fondsen (kpl) en 10 % obl.

    Maar ook hier lig ik er niet echt wakker van rendementen op KT en zitten er flink wat dividendaandelen tussen. Dus geen biotech, na het debacle van thrombo heb ik geleerd dat het teveel afhangt van het al dan niet slagen van het product en dat is voor mij eerder een kop of munt-spel.

    De opvolging gebeurt via dagelijkse mails van "de aandeelhouder", "test-aankoop-invest" en mijn aandelenbroker en wekelijks "de belegger" en "test-aankoop-invest".
    Maar voor mij is dat een tweede hobby en persoonlijk vind ik dat ik er heel wat uit leer.

    Comment


    • Re: Aandelen

      Mijn in januari opgestart Keyplan zit momenteel op -8,6%. Uit hun pakket van 40 fondsen had ik zelf keuze samengesteld (7% obligatiefonds, 20% mixfonds, rest aandelenfondsen, waarvan 17% China).

      Benieuwd hoe het hier bvb met Keyprivate opbrengsten zit. (Hun simulaties tonen nogal verschuiving in Emerging, die begin dit jaar nogal hoog zaten en nu eerder laag tot nihil in bvb defensieve portefeuille).
      Zoals hier reeds gezegd kan je niet zien wat erin zit tenzij je inschrijft.

      Kreeg trouwens een mail dat ze bij instap tijdelijk de beheerskost laten vallen voor Keyprivate.

      Comment


      • Re: Aandelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht

        De opvolging gebeurt via dagelijkse mails van "de aandeelhouder", "test-aankoop-invest" en mijn aandelenbroker en wekelijks "de belegger" en "test-aankoop-invest".
        Maar voor mij is dat een tweede hobby en persoonlijk vind ik dat ik er heel wat uit leer.
        Tja, als je daar op gaat steunen voor uw beslissingen.

        Zoals deze voorspelling van een "kenner" :

        Wim Hoste voor KBC securities in december 2017:

        "Wij verwachten dat Nyrstar het goed zal doen omdat de kerncijfers van de zinkmarkt zeer robuust zijn en de aandelenkoersen in bijna tien jaar niet meer zo laag hebben genoteerd, waardoor gehoopt mag worden op een langdurig gunstig klimaat voor de zinkkoers.
        Wij voorspellen dat de EBITDA in 2018 zal opveren met 75%, ook dankzij een eerste bijdrage van 40 miljoen euro uit Port Pirie en een hogere mijnproductie.
        De waardering ziet er op termijn bijzonder aantrekkelijk uit."


        Zalig zijn zij die zulke raad opgevolgd hebben en zich natuurlijk niet ingedekt hebben voor verliezen, want zeg nu zelf, zo'n schitterend aandeel dat doe je toch onder geen enkel beding weg...
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Aandelen

          #569: discretionnair
          #570: discetionair
          #571: discretionair

          Moeilijk woord blijkbaar.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Aandelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Mijn in januari opgestart Keyplan zit momenteel op -8,6%. Uit hun pakket van 40 fondsen had ik zelf keuze samengesteld (7% obligatiefonds, 20% mixfonds, rest aandelenfondsen, waarvan 17% China).

            Benieuwd hoe het hier bvb met Keyprivate opbrengsten zit. (Hun simulaties tonen nogal verschuiving in Emerging, die begin dit jaar nogal hoog zaten en nu eerder laag tot nihil in bvb defensieve portefeuille).
            Zoals hier reeds gezegd kan je niet zien wat erin zit tenzij je inschrijft.

            Kreeg trouwens een mail dat ze bij instap tijdelijk de beheerskost laten vallen voor Keyprivate.
            Keyprivate profiel 6 : 2,3 % op 4 maanden
            Keyplan : -1,31 % : sedert 1 jaar (zelf keuzes gemaakt)

            Comment


            • Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Tja, als je daar op gaat steunen voor uw beslissingen.

              Zoals deze voorspelling van een "kenner" :

              Wim Hoste voor KBC securities in december 2017:

              "Wij verwachten dat Nyrstar het goed zal doen omdat de kerncijfers van de zinkmarkt zeer robuust zijn en de aandelenkoersen in bijna tien jaar niet meer zo laag hebben genoteerd, waardoor gehoopt mag worden op een langdurig gunstig klimaat voor de zinkkoers.
              Wij voorspellen dat de EBITDA in 2018 zal opveren met 75%, ook dankzij een eerste bijdrage van 40 miljoen euro uit Port Pirie en een hogere mijnproductie.
              De waardering ziet er op termijn bijzonder aantrekkelijk uit."


              Zalig zijn zij die zulke raad opgevolgd hebben en zich natuurlijk niet ingedekt hebben voor verliezen, want zeg nu zelf, zo'n schitterend aandeel dat doe je toch onder geen enkel beding weg...
              Dit is toch flauwekul. Je kan altijd wel aandelen uitpikken waar een analist zich heeft vergist en waar de analist het bij het rechte eind had.
              Als je echt zo zeker bent van uw stuk zou ik toch mijn hele financiële vermogen behalve een cashcomponent beleggen zoals jij het denkt. Gelukkig dat er tenminste één man is die het beter weet dan alle analisten.

              Comment


              • Re: Aandelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Mijn in januari opgestart Keyplan zit momenteel op -8,6%. Uit hun pakket van 40 fondsen had ik zelf keuze samengesteld (7% obligatiefonds, 20% mixfonds, rest aandelenfondsen, waarvan 17% China).

                Benieuwd hoe het hier bvb met Keyprivate opbrengsten zit. (Hun simulaties tonen nogal verschuiving in Emerging, die begin dit jaar nogal hoog zaten en nu eerder laag tot nihil in bvb defensieve portefeuille).
                Zoals hier reeds gezegd kan je niet zien wat erin zit tenzij je inschrijft.

                Kreeg trouwens een mail dat ze bij instap tijdelijk de beheerskost laten vallen voor Keyprivate.
                Keyprivate profiel 8: -2,3% op één jaar
                Ben sterk aan het overwegen om het te liquideren. Ze kopen en verkopen véél te dikwijls, en dan zit je iedere keer met taksen (geen transactiekosten).

                Comment


                • Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Keyprivate profiel 8: -2,3% op één jaar
                  Ben sterk aan het overwegen om het te liquideren. Ze kopen en verkopen véél te dikwijls, en dan zit je iedere keer met taksen (geen transactiekosten).
                  Ik laat het in elk geval nog een jaar lopen. Momenteel na 4 maanden in een moeilijke markt ben ik niet ontevreden.
                  De beurstaksen moet je toch relativeren. (0,12 %) . Moest het nu aan-en verkoopkosten zijn van 1% dan zou het wat anders zijn.
                  Op het gedeelte beurs (andere ptf en broker) zijn de resultaten ook niet fameus, maar door de grote diversificatie en de couponnekes (en straks de recuperatie van de rv [emoji6] ) valt het toch wel mee.

                  Toch ook niet vergeten dat op 1 jaar:
                  Bel20 -7
                  Dax -4
                  Eurostoxx -5
                  Shangai - 15
                  DJ +18
                  Eur/usd -10

                  En aangezien ze met trackers werken en niet aan stockpicking kunnen doen, kan je geen wonderen verwachten.
                  Last edited by Heembeek; 2 oktober 2018, 15:45. Reden: vergelijkende cijfers j-1

                  Comment


                  • Re: Aandelen

                    Draaien die kosten incl. beurstaks niet rond de 0,28 à 0,30% ? Zie hier.

                    Comment


                    • Re: Aandelen

                      De kosten die ik vermeld zijn de beurstaks per order. Als je een tracker koopt en een andere verkoopt kom je natuurlijk op 0,24%, maar het gaat dan wel om 2 transacties.
                      Daarbij komt de jaarlijkse beheersvergoeding van 0,75% op de totale portefeuille. (Maandelijks aangerekend).



                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                      Comment


                      • Re: Aandelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                        Dit is toch flauwekul. Je kan altijd wel aandelen uitpikken waar een analist zich heeft vergist en waar de analist het bij het rechte eind had.
                        Als je echt zo zeker bent van uw stuk zou ik toch mijn hele financiële vermogen behalve een cashcomponent beleggen zoals jij het denkt. Gelukkig dat er tenminste één man is die het beter weet dan alle analisten.
                        Flauwekul ? Ik weet het even slecht als de analisten. En die weten het ook niet beter dan u en ik, ze hebben gewoon 50/50 kans dat ze het juist voorhebben of de bal (soms kompleet) misslaan.
                        Welke analist heeft de enorme koersval van Bpost, IBA, Nyrstar, Balta, Ontex,.... voorspeld ?
                        Ik moet er alleen soms bij glimlachen. Zoals enkele jaren terug 5 gerenommeerde analisten die het aandeel Tesla eens onder de loupe namen en te voorschijn kwamen met koersdoelen tussen 80 en 200 dollar (bij een koers van rond de 160 dollar).

                        Maar het toppunt heeft een kennis van mij meegemaakt: hij bezocht een dag van de tips waar een zeer bekende analist een hele reeks aanbevelingen gaf. Tijdens de receptie achteraf vroeg mijn kennis aan die analist of hij wou zeggen in welke aandelen hij belegde.
                        "Geen enkel op dit moment" was zijn antwoord "want ik ga volgend jaar bouwen". Zoveel vertrouwen had hij dus in zijn eigen adviezen.

                        Met alle respect voor wie een andere zienswijze heeft hoor, maar voor mij blijft analist één van de meest nutteloze beroepen.
                        En ik lees regelmatig zo'n analyse door hoor, ik beweer zeker niet dat ze "onzin" uit hun duim zuigen, maar hun glazen bol is regelmatig nogal aangedampt. , net zoals de onze...
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Aandelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

                          Maar het toppunt heeft een kennis van mij meegemaakt: hij bezocht een dag van de tips waar een zeer bekende analist een hele reeks aanbevelingen gaf. Tijdens de receptie achteraf vroeg mijn kennis aan die analist of hij wou zeggen in welke aandelen hij belegde.
                          "Geen enkel op dit moment" was zijn antwoord "want ik ga volgend jaar bouwen". Zoveel vertrouwen had hij dus in zijn eigen adviezen.
                          Dat is ook de enige juiste uitspraak als je weet dat je je centen geen 5 jaar kan missen.

                          Ik lees wel wat analisten schrijven, maar probeer er mijn eigen gevoel aan toe te voegen.
                          Als ze het allemaal juist hadden, dan was er ook niks aan.

                          Om nu één voorbeeld te nemen: BPOST. Die werken in een sector waar ze momenteel de hoogste marges halen op brievenpost, want daar hebben ze nog een monopolie.
                          Op de pakjes is de winst zeer klein, en om de volumes te blijven verwerken vraagt dat continu extra investeringen in sorteercentra, vrachtwagens etc.

                          De brievenpost zakt in elkaar... weg melkkoe.
                          De pakjes stijgen, en er is daar een bikkelharde concurrentie. Dan voelde mijn kleine teen ook dat er winstproblemen aan kwamen.
                          Ik kon alleen niet voorspellen wanneer juist, ander had ik met putopties gespeeld.

                          Balta blijft mijn grootste vergissing. Dacht dat ze genoeg gezakt waren na de IPO, maar als ze op korte tijd een grote verdeler in UK zien failliet gaan, en dan nog slechte vooruitzichten hebben met Brexit en een lage koers van het pond... Dat was te veel.

                          Voor pharma aandelen consulteer ik mijn zoon en dochter (apotheker en dokter in spe). Die weten me te zeggen of de pijplijn potentieel heeft.
                          Voorlopig liggen daar mijn grootste successen met Ablynx en Tigenix (overgenomen met dikke winst), en nu heb ik vooral een goed oog in Biocartis (moet gaan uitbreken), ArgenX en Galapagos.
                          Maar ook Nanobiotix zie ik dik potentieel in.

                          En voor de goede orde: daar steek je geen geld in waar je binnen 2 jaar een auto of huis mee wil kopen!!
                          Dat zijn aandelen die behoorlijk hoog risico hebben, maar als het goed gaat je makkelijk 100-300% winst op kan boeken. Als het slecht gaat, ben je je centen gewoon kwijt.
                          Dus, altijd spreiden over een 5-10 tal verschillende van die bedrijven. Dan mag er al ééntje "south" gaan.

                          Comment


                          • Re: Aandelen

                            [QUOTE=nete;4672284]Maar het toppunt heeft een kennis van mij meegemaakt: hij bezocht een dag van de tips waar een zeer bekende analist een hele reeks aanbevelingen gaf. Tijdens de receptie achteraf vroeg mijn kennis aan die analist of hij wou zeggen in welke aandelen hij belegde.
                            "Geen enkel op dit moment" was zijn antwoord "want ik ga volgend jaar bouwen". Zoveel vertrouwen had hij dus in zijn eigen adviezen.
                            Quote]

                            Maar Nete, dit is toch gezond verstand. Beleggen in aandelen is een lange termijnvisie. Als je weet dat je volgend jaar gaat bouwen, probeer je juist je portefeuille af te bouwen wanneer de koersen goed zijn. Als die man vanaf 2016 is beginnen afbouwen is hij een heel verstandig man.

                            Maar goed, Nete weet welke aandelen hij vandaag moet komen om volgend jaar te verkopen. Een heel slim man. Respect.

                            Comment


                            • Re: Aandelen


                              Maar goed, Nete weet welke aandelen hij vandaag moet kopen om volgend jaar te verkopen. Een heel slim man. Respect.
                              Je plaat blijft hangen hoor: ik schrijf hier al diverse keren dat ik het niet weet, dat niemand het weet, dat ik geen glazen bol heb, de analisten ook niet en dat ze er in wezen weinig of niets meer van weten dan u en ik.

                              Weet je, diezelfde kennis verwoordt het in feite op een leuke manier: Als de analisten er zo dikwijls "boenk" op zouden zitten zouden ze toch hun eigen adviezen privé opvolgen en dan al lang op de Bahama's op het strand liggen ipv nog analist te spelen.

                              Met alle respect voor wie een houvast heeft aan al die lectuur. En ik sta open om van het tegendeel overtuigd te worden.
                              Last edited by nete; 3 oktober 2018, 23:21.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Aandelen

                                De laatste jaren doet de bank het voor mij. Wil zelf mijn hoofd niet meer vol steken met beurscijfers. Maandelijks een biieenkomst met de bankadviseur om eventueel bij te sturen. Maandelijks investeer ik halverwege en op het einde van de maand ook nog een paar honderd euro op zuiver dynamisch. Gaat de beurs naar beneden, dan koop in goedkoper, gaat ze naar omhoog, dan win ik. Dit blijkt op lange termijn goed te renderen. Maar de bank moet ook betaald worden natuurlijk, dat weet ik.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X