Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rookverbod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Rookverbod

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ik lees hier dat rokers niet meer onder een afdakje mogen roken (afdak/partytent).
    Ook niet meer buiten aan hun werk;
    Liefst ook niet voor het café, want dan moet je door de rook gaan om binnen te raken (wat als dat café geen andere ruimte heeft).
    Zelfs niet meer op een terras waar het wettelijk toegestaan is.
    liefst zelfs niet meer in de buurt van niet rokers,

ze kunnen moeilijk even naar de maan reizen om te roken he...
    hun bruine caféétje wordt ingepalmd, en zij weer verbannen,
    net als vroeger, toen de mensen bij elkaar in de woonkamer begonnen pintjes te drinken en te kaarten,
    de huis-cafés....

waar is het respect voor een roker?
    dit terwijl ik veel rokers weet die juist héél wat moeite doen om hun sigarettenrook niet bij anderen te laten komen..

dus blijf zelf ook even serieus?
    Je mag de reacties niet veralgemenen hé... lees mijn bijdragen en je zal zien dat ik niet fanatiek ben (en ik ben een ex-roker). Het is zo dat fanatieke reacties tegenreacties van de zelfde strekking krijgen. Voor mij en voor veel anderen mogen die bruine kroegen gerust blijven (daar komen toch geen fanatieke niet-rokers)... voor mij mogen er restaurants zijn waar roken niet verboden is, niet-rokers zullen er niet komen eten. Buiten roken is ook voor de meeste geen probleem hoor...
    Het is vooral de bedrijfs- en de medische wereld die aangedrongen hebben op een algemeen rookverbod... en de Belgische staat denkt dan 'iedere Belg gelijk voor de wet' (ik weet het, ze denken niet altijd zo) en zorgt voor een algemeen verbod (met uitzonderingen).

Ik was vrij serieus hoor... ik begrijp alleen niet op welke wijze een niet-roker respect kan tonen aan een roker. Behalve door hem overal te laten roken?
    Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      yep....de ex rokers.)(
      grt,bouk.
      Hmmm, misschien wel Bouk, maar zijn zij niet het best geplaatst om het verschil tussen roken en niet roken te weten?
      Jean Pierre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
        Ik was vrij serieus hoor... ik begrijp alleen niet op welke wijze een niet-roker respect kan tonen aan een roker. Behalve door hem overal te laten roken?
        Door jouw reactie te gebruiken als algemeen gedachten goed, toon je juist héél veel respect,
        maar dat krijgen de rokers juist niet...

ze hebben geen bruine kroegen meer, want de controles worden strenger, ik ken al 2 bruine kroegen die hun 1 boetes al binnen hebben... (1 daarvan mocht er de deuren voor dicht doen)
        Er zijn weinig restaurants die nog maar een overdekt gedeelte voorzien voor rokers... etc...

Ik ben al een tijdje gestopt met roken,
        en heb zelden tot nooit last van rokers (en ja ik ga wel nog regelmatig naar bruine café's om te gaan kaarten... en dat op mijn jonge leeftijd )

Dus we zitten zo ver nog niet van elkaar hoor qua gedachtengang
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
          Hmmm, misschien wel Bouk,
          Ah, ja? En wie zijn dat? Me dunkt dat hier eerder fanatiek werd gerookt. De ts kon niet meer buiten eten, terwijl onze wet zich niet eens van dergelijke extreme gevallen bewust was. Die dacht: Buiten? Dat kan nooit geen kwaad!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Lees #199 en wees eerlijk met je zelf bij je besluit wie de egoïst is (jij, want je wil niet dat een ander zijn verhaal doet).

Maar je leest lever maar de helft, geeft graag een draai aan het verhaal waardoor de niet-roker weer de slechterig is en gaat verder graag als een eikel door het leven zonder respect voor eender wat.
            Ik nodig u uit om van gezondheid te veranderen, 47 jaar lang rokers "verplicht" te moeten verdragen en ze nooit enig woord hierover gezegd te hebben ... maar als je op een forum eens je mening durft geven ben je een egoïst en aanzie je andere als pestdragers?
            Zeikerd ben je dan, je bent het niet waard nog een antwoord te krijgen.

Je laat inderdaad je ware gezicht direct zien.
            Hoedje af hoor, al had ik van jou beter verwacht.
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

De rokers kennen de afbeeldingen die je kan zien op een pakje sigaretten?
              Heel goed als afschrikking, daar ben ik het mee eens.

Maar wat dacht je over mensen waarvoor het reeds te laat is.
              Hun dokter KON gezegd hebben: " Ik ga u het roken niet meer verbieden".
              Uiterlijk kan je aan de roker niets zien maar innerlijk is het ziekteproces al bezig en er is GEEN weg terug niet meer.
              Als die roker dan die "mooie" afbeeldingen ziet en onverwachts merkt of dingen ziet waarvan hij of zij totaal geen weet hadden en wat hem of haar zoal te wachten kan staan??
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Om te beginnen: het slimste wat mijn vrouw en ik ooit hebben gedaan was stoppen met roken, het is goedkoper, gezonder en vooral gemakkelijk (nooit meer moeten denken aan sigarettentekort, tabak, blaadjes...). Persoonlijk ken ik geen enkele roker die gestopt is en daar achteraf spijt van heeft gehad.
                Wat me als student verwonderde (ik ging soms al eens mee naar een les bij de geneeskunde) is dat wij in de auditoria niet mochten roken, er waren ook geen asbakken. In het toenmalige UZ in Gent waren er wél.
                Een paar jaar geleden zat in de jury bij de verdediging van een thesis, een van de onderwerpen was : "medische kosten verbonden aan rookgedrag moeten door het Riziv niet meer worden terugbetaald" -of zoiets-
                Op een gegeven moment vertelde de student dat bij de 1000 longkankergevallen er 990 rokers zijn. Mijn eerste reactie was : kan niet. De persoon die naast me zat (een goede vriend en chirurg) was veel beter geplaatst dan ik om dat te beoordelen en hij knikte eens naar mij van "Ja".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Uiterlijk kan je aan de roker niets zien maar innerlijk is het ziekteproces al bezig en er is GEEN weg terug niet meer.
                  Longkankers zijn van de smerigste die er zijn, eenmaal je ze detecteert is het veelal al te laat.

Comment

tja.. dat roken hè.
                    bij ons in het ziekenhuis hebben ze buiten een rookterras met afdak en bankjes om op te zitten.
                    verbazend hoeveel verpleging en artsen daar gebruik van maken.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je laat inderdaad je ware gezicht direct zien.
                      Hoedje af hoor, al had ik van jou beter verwacht.
                      Een betere jeugd, bedoel je. Want niet zijn gezicht, maar zijn verhaal heeft ie direct laten zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Wat kan u zelf doen ... dat lees je eerst eens op deze pagina alvorens de rest van mijn tekst te lezen : http://www.fysiopartner.nl/pages/die...nderastma.html

Nu gaan we verder :
                        Ik ben een van die 15% kinderen die met kinderastma gezeten heeft en daardoor ook allegisch ben voor bepaalde zaken.
                        Mijn ouders waren beiden rokers en wisten van in het begin van mijn aandoening af, hun sigaret heeft altijd voorrang gehad op mijn gezondheid.
                        Ik zag af van 's morgens tot 's avonds maar toch werd nooit één sigaret achterwege gelaten of elders gerookt, heel het huis stond vol asbakken en in elke plaats werd gerookt ...keuken, eetplaats, salon, badkamer, wc, slaapkamer, garage, ... noem maar op.
                        Tot mijn 10 jaar ongeveer kwam eerst dagelijks en daarna om de twee dagen de huisarts een inspuiting geven.
                        Gingen we op stap, dan werd er gerookt in de wagen, bij familie werd er gretig verder gerookt niettegenstaande iedereen mijn problemen kende.
                        Als kind heb je niets te zeggen, kan je geen keuzes maken of beslissingen nemen, je doet wat je ouders zeggen en je gaat mee waar zij gaan.
                        En dat roken kon ik nergens ontlopen in die tijd want overal mocht gerookt worden en niemand hield rekening met een ander.
                        Op de bus, openbare toiletten, restaurants, café's, tram, trein, vliegtuig, hotelkamer, winkel, werkplaats, ... geen enkele plaats was rookvrij.
                        Dan ben je volwassen aan het worden en ga je uiteindelijk samenwonen met je vriendin die gelukkig niet rookt ... je kan eindelijk na 25 jaar (ja, ik was een trage) eens zelf beslissen om thuis rookvrij te zitten en de regeltjes in eigen handen te nemen.
                        Ondertussen kon je ook al het vliegtuig en de bus nemen en later ook de trein mits daar het roken verboden werd, boodschappen doen kon uiteindelijk ook in betere omstandigheden.
                        Maar dan leef je thuis ... je kan nergens op restaurant als jong koppel of je wordt ziek voor enkele dagen, op café gaan is ook al uitgesloten en dancings zijn niet veel beter.
                        Na jaren komt er uiteidenlijk de rookwet welke me na 45 jaar eens toelaat om van eten te genieten zonder nadien met pikkende ogen of piepende adem naar huis te gaan en enkele dagen medicatie te moeten nemen en af te zien.
                        Inderdaad, 45 jaar heb ik zitten wachten op die dag ... de dag van effectieve verademing.
                        En dan gaan rokers beweren dat ze niet snappen waar het om gaat? Inderdaad ... als je zelf geen last hebt redeneer je daar niet over en ga je niet met anderen inzitten.

Ondertussen heb ik zowat 3/4 van mijn familie verloren aan longkanker, mijn moeder die een verstokt rookster was heeft uiteindelijk (spijtig genoeg) ook keelkanker gekregen.
                        Ze werd geopereerd en alles zag er positief uit ... ze mocht nooit meer een sigaret aanraken of het zou terugkomen ... eerste wat ze deed was thuis een sigaret opsteken.
                        Er volgde een veel zwaardere operatie maar toch bleef ze roken, er kwam nog een operatie en toen is de cent gevallen maar nu is het te laat.
                        Ze leeft inderdaad nog en is heel sterk maar ze heeft geen leven meer, ze kan bijna niets meer slikken, heeft geen speeksel meer, heeft geen smaak meer, alles is kapot van de chemo en bestraling maar ze heeft wel altijd haar goesting gedaan .. ze heeft gerookt.
                        En nu ... nu kan ze nergens meer komen waar gerookt wordt want ze krijgt er allergische reacties van, prikkelingen in de keel, mond en ze heeft het dan héél moeilijk.
                        Heel spijtig dat het allemaal zo ver moest komen voor die stomme sigaret dat nu al tienduizende Euro's gekost heeft aan medische zorgen en de kosten houden nooit op, integendeel.

Mijn kinderastma,daar heb ik nu niet echt last van maar de allergie is natuurlijk gebleven want dit verdwijnt nooit.
                        Maar ik ben niet alleen op deze wereld en als je ziet dat 15% van de kinderen deze aandoening (overgevoeligheid) heeft, dan kan je even rekenen hoeveel mensen je in België lastig kan vallen door te roken op plaatsen waar het niet echt hoeft. Met 15% zijn het in ons land al meer dan 1,5 miljoen mensen die je zo kan ambeteren ... we zijn niet echt een paar uitzonderingen die zomaar ambetant doen uit egoïsme hoor.
                        Dan tellen we niet eens de mensen die gewoon een allergie hebben zonder kinderastma gehad te hebben ... 1 op 4 Belgen heeft een allergie voor stof of huismijt en 9/10 daarvan hebben in beppalde mate last van sigarettenrook.
                        Misschien vinden sommigen dat mijn ouders egoïstisch waren ... kan best zijn, maar bij 99% van de rokers zie ik geen verschil met mijn ouders ... ze roken waar ze goesting hebben en zolang ze zelf geen last hebben houden ze rekening met niemand. De paar uitzonderingen zijn er natuurlijk ... dat zijn mensen met een hart op de juiste plaats.

Maar ik weet het ... wij zijn de egoïsten die een beetje van het leven proberen te genieten en de rokers daarom ambeteren, wij zijn het die met anderen geen rekening houden ... die tekst ken ik na meer dan 47 jaar ondertussen al uit het hoofd. De medische onkosten dat ik door door de sigarettenrook in mijn leven al gehad heb ... daar kan ik al een mooie auto mee kopen hoor.

Ter info ... een allergie kan ook op latere leeftijd beginnen, het kan best zijn dat je met wat pech allergisch wordt aan je eigen sigaret.

Er is natuurlijk een optie ... de koord en een eenmalige kost.
                        Maar eerst nog wat genieten van rookvrije restaurants en enkele café's (waar ze het respecteren).
                        Uit je betoog besluit ik dat je eigenlijk een groot deel van de schuld van je asthmalijden toeschrijft aan het gedrag van je ouders. Heeft er dan nooit een dokter tegen je ouders gesproken om hier rekening mee te houden?
                        Ik vermoed dat het in die tijd een vanzelfsprekend gedrag was dat mensen overal rookten. Dit heb ik ook meegemaakt toen bij ons thuis. Dit zal allicht ook één van de redenen zijn dat ik zelf gedurende een groot gedeelte van mijn jeugd heb gerookt. Maar ik zou dan toch geen beschuldigende vinger durven uitsteken naar diegenen die het voor mij deden. Bij mij was het zelfs nog erger. Een jonge man vond het leuk om kinderen te leren roken. Hiermee werd je ineens groot, zo stelde ie dat voor. Maar dat was toen uit onwetendheid en wellicht niet om iemands gezondheid te schaden. Men wist niks beters. En als de wetenschap het nog niet wist... Ik heb ook bijna alle artsen in mijn omgeving weten roken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Een betere jeugd, bedoel je. Want niet zijn gezicht, maar zijn verhaal heeft ie direct laten zien.
                          Ik heb zijn verhaal volledig gelezen (wel grappig dat er blijkbaar nog aan veranderd moest worden NA mijn reactie).
                          Echter zijn minder gemakkelijke ervaring (ziekte icm roken van ouders) veralgemenen lijkt mij niet de juiste gang van zaken?
                          Dat die ervaring zijn beeld gevormd heeft is vrij duidelijk,
                          dat hij verder geen respect toont naar rokers (en blijkbaar zelfs mensen die zijn mening niet delen) is nog duidelijker.

Edoch had ik van Verseg meer verwacht, en niet zo'n kinderachtige reactie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            tja.. dat roken hè.
                            bij ons in het ziekenhuis hebben ze buiten een rookterras met afdak en bankjes om op te zitten.
                            verbazend hoeveel verpleging en artsen daar gebruik van maken.
                            grt,bouk.
                            Ge ziet hoe het kan verschillen van plaats tot plaats: Ik heb nog nooit een arts zien roken, en de verplegers van Imelda ook niet.

Comment

Echter zijn minder gemakkelijke ervaring (ziekte icm roken van ouders) veralgemenen lijkt mij niet de juiste gang van zaken?
                              Zo één geval volstaat voor mij om you het roken te verbieden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                ...... Ik heb nog nooit een arts zien roken, en de verplegers van Imelda ook niet.
                                mijn (oude) arts, rookte sigaren, ook in de spreekkamer.
                                zo ook de arts van de ziektenwet.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X