Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weldra failliet ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Weldra failliet ?

    Oorspronkelijk geplaatst door rooman Bekijk bericht
    De middenklasse valt stilletjesaan weg

    Kan volgen rooman.

    Je ziet véél als je af en toe naar SOS Piet kijkt
    Let op: ik gun die mensen dat hoor.
    En ik denk ook dat ze er hard voor gewerkt hebben of er nog hard voor moeten werken.
    Heb daar alle respect voor.

    Ik geloof wel nooit in rijk zijn en eerlijk zijn.
    (eerlijk als eerlijk en fatsoenlijk werk)
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: Weldra failliet ?

      T valt mij vooral op dat er hier de voorbije maanden nogal wat draadjes gelopen hebben die -tegen alle regels in- sterk maatschappelijk getint waren. Akkoord een fotoforum dient daar niet voor, maar t is wel duidelijk dat de harten er vol van zijn. Ik vind t een heel interressante periode.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #33
        Re: Weldra failliet ?

        Onze overgroot ouders, groot ouders en ouders hebben hard gewerkt . Hebben er een centje aan kunnen overhouden met hard werken en goed beleggen ( de obligatie generatie)

        Wij hebben er van genoten . . . hadden een mooie start . . . maar kunnen nu wel héél hard blijven werken om onze kinderen nog een mooie en zorgloze toekomst te kunnen bieden

        Enne wiens schuld is dat nu ????
        zero

        Comment


        • #34
          Re: Weldra failliet ?

          Ik ga wat advocaat van de duivel spelen zé

          Dergelijke belastingaftrek is een stimulans om je eigen huis te kopen en vooral te bouwen. Er staan stilaan huizen genoeg in België om die stimulans wat af te bouwen. Niet?

          Vraagje: Wie rekent nu op een teruggave van belastingen om zijn maandelijkse lening af te betalen?? Waarom zouden 'jongeren' na 2014 niet langer een huis kunnen afbetalen?

          Ik zou trouwens niet panikeren. Geen enkele politicus haalt het in zijn hoofd om miljoenen gezinnen enkel duizenden euro's per jaar (extra) af te pakken. Het budget is overgeheveld naar Vlaanderen. Ik wacht af wat ze ermee zullen aanvangen alvorens hoog van de toren te blazen.

          Verder heb ik weinig te klagen over de levenskwaliteit in Vlaanderen. Als je hier op het forum zit heb je waarschijnlijk al een paar duizenden euro's aan je fotografie hobby gegeven (of zal je dat nog doen). Heb je daarvoor honger geleden, heb jij even gedacht aan de 'arme kindjes' toen je je 70-200 2.8 IS gekocht hebt?

          Ik zal het maar als eerste toegeven: ik ben verwend en egoïstisch en wil altijd maar meer en het beste. (echt!) De angst op persoonlijke toegevingen brengt je tot briesende reacties, niet de incompetentie van politici of hebberige mega bedrijven -Canon, Nikon, Sony?- en al minder de impact van maatregelen op andere dan onszelf en onze kinderen.

          Haal even diep adem, geniet van je foto's en koop nog een lens voor het te laat is
          Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

          Comment


          • #35
            Re: Weldra failliet ?

            Eén van mijn stellingen is; Een van de grootste tekortkomingen van Jan Modaal is dat hij niet begrijpt wat exponenten zijn.

            Ik verklaar me nader; de krant staat vol van berichten in de trant van:
            "groei dit jaar is 0,8%"
            "inflatie is 3,5%"
            " bevolkingsgroei is 2% per jaar"
            "consumtie energie is met 5% gestegen"
            en...
            "begrotingsoverschot mag maar 2,8% zijn"

            Dat zijn allemaal kleine cijfertjes, die het probleem niet tonen. Ze zouden de media moeten verplichten er de exponent moeten bij zetten. Want geen kat die zich de vraag stelt; als het één jaar duurt om iets met 5% te laten stijgen, hoe lang duurt het om het met 100% te laten stijgen?

            Da's nochtans makkelijk te berekenen. Je neemt het getal 70, en je deelt dat door het percentage dat je leest in de media. Dat getal 70 is een afronding van 100 maal het algoritme van 2 (dus eerder 69,3). Niet dat het uitmaakt.

            In onze bovenstaande voorbeelden;
            - 5% per jaar betekent een verdubbeling van de energieconsumtie in 14 jaar.
            - Een bevolkingsgroei van 2% is een verdubbeling van het aantal mensen in 35 jaar.
            - Een tekort van ocharme 2,8% per jaar op het BNP betekent een verdubbeling van de staatsschuld in 25 jaar.

            Nu moet je eens zo'n paar percentjes in één adem opnoemen. Bijvoorbeeld; slechts 0,8% groei, gekoppeld aan 3,5% geldontwaarding, en die uiteindelijke koek te verdelen over een bevolking die met 2% stijgt per jaar.

            Moet ik er een tekening bij maken hoe snel we er ECHT op achteruit gaan??

            Nu kan iedereen beginnen vingerwijzen ("l'Enfer c'est les autres" zei Sartre), maar ooit komt hopelijk het besef; niet anderen, maar wij allen zélf zijn het probleem. Wij kweken te veel, in vergelijking met onze jaarlijkse BNP groei, om maar één voorbeeld te geven.

            Bottom line of all bottom lines; we leven boven onze stand. Idem met de US. Idem met Japan. Deze financiële zeepbellen, hoe goed de constructie ook moge zijn, zullen ooit spatten. Wat er gebeurt met onze banken, wat er gebeurt met financiële voordelen zoals op woonkredieten, etc... dat zijn nog maar de eerste tekens.
            Om dit tegen te gaan moeten we allemaal langer werken, en meer belasting betalen. En minder kweken. Het klinkt cru, maar hoe minder zieltjes, hoe minder de koek moet verdeeld worden. En dan is het nog maar de vraag of al die inspanningen genoeg zullen zijn.

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #36
              Re: Weldra failliet ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
              Bottom line of all bottom lines; we leven boven onze stand. Idem met de US. Idem met Japan. Deze financiële zeepbellen, hoe goed de constructie ook moge zijn, zullen ooit spatten. Wat er gebeurt met onze banken, wat er gebeurt met financiële voordelen zoals op woonkredieten, etc... dat zijn nog maar de eerste tekens.
              Om dit tegen te gaan moeten we allemaal langer werken, en meer belasting betalen. En minder kweken. Het klinkt cru, maar hoe minder zieltjes, hoe minder de koek moet verdeeld worden. En dan is het nog maar de vraag of al die inspanningen genoeg zullen zijn.
              Minder kweken is een mes dat dubbel snijdt. Ik ben daar ook voorstander van, vnl omwille van ecologische redenen. Om economische redenen en demografische redenen is het beter om wel te kweken. Anders heb je geen economische groei enerzijds en een verouderende bevolking die gedragen moet worden door een kleine groep werkende mensen.
              Eigenlijk heb je een goeie natuurramp nodig die meer dan de helft van de bevolking uitroeit om alles weer een beetje in balans te brengen. Voor de rest ben ik het wel in grote lijnen met je analyse.
              Bedrijven wil je zo weinig mogelijk belasten omdat zij de enigen zijn die ervoor zorgen dat de staat niet moet betalen voor een persoon die ze in dienst nemen. Cru, maar zo is het.

              Comment


              • #37
                Re: Weldra failliet ?

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Om economische redenen en demografische redenen is het beter om wel te kweken. Anders heb je geen economische groei enerzijds en een verouderende bevolking die gedragen moet worden door een kleine groep werkende mensen.
                Tenzij je gecontroleerd vermindert terwijl je tewerkstelling behoudt. Nu is er een overschot aan werkkrachten voor te weinig jobs. De vele staatssjobs doen dat overschot ietwat verdwijnen, maar elke econoom zal je vertellen dat dat een vorm van verborgen werkloosheid is (Keynes 101).



                Mijn inziens moet bevolkingsgroei sowieso lager liggen dan "BNP groei minus geldontwaarding". Zoniet verarm je per individu.

                De middelen om dit te bewerkstelligen zijn er; men zou bvb kunnen zeggen "geen kindergeld meer vanaf het 3e kind, of zelfs een lichte boete". Deze regel kan je pas laten ingaan binnen een jaar, zo is iedereen op tijd verwittigd.

                Het probleem is dat velen dit zullen percipiëren als een asociale maatregel (al is het op termijn het tegendeel).
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #38
                  Re: Weldra failliet ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Tenzij je gecontroleerd vermindert terwijl je tewerkstelling behoudt. Nu is er een overschot aan werkkrachten voor te weinig jobs. De vele staatssjobs doen dat overschot ietwat verdwijnen, maar elke econoom zal je vertellen dat dat een vorm van verborgen werkloosheid is (Keynes 101).



                  Mijn inziens moet bevolkingsgroei sowieso lager liggen dan "BNP groei minus geldontwaarding". Zoniet verarm je per individu.

                  De middelen om dit te bewerkstelligen zijn er; men zou bvb kunnen zeggen "geen kindergeld meer vanaf het 3e kind, of zelfs een lichte boete". Deze regel kan je pas laten ingaan binnen een jaar, zo is iedereen op tijd verwittigd.

                  Het probleem is dat velen dit zullen percipiëren als een asociale maatregel (al is het op termijn het tegendeel).
                  Welja, iemand die voor een overheid werkt, werkloos is of met pensioen is wordt eigenlijk betaalt uit dezelfde pot. Als je een ambtenaar met pensioen laat gaan dan verschuift de kost naar een andere post.

                  Zo een maatregel als in China zou inderdaad niet slecht zijn.

                  Nu nog die 11.000.000 andere Belgen overtuigen dat iedereen gaat moeten betalen en het komt in orde met ons landje

                  Comment


                  • #39
                    Re: Weldra failliet ?

                    Dit is weer zo'n discussie.. als ik niet uitkijk schrijf ik hele pagina's vol.

                    Maar om het op die staking te houden: dat is toch ongelofelijk. Ik begrijp dat dus echt niet hé. Wie doen ze daar nu een plezier mee? Bon, ik begrijp: de 50/60'ers hebben schrik voor hun pensioen.. wil dat dan zeggen dat deze staking een oplossing zal bieden? Nope. Inleveren gaan ze toch. Doet me denken aan dat artikeltje in de Humo van vorige week. De komende generatie jongeren is één van arme werkenden en terwijl de gepensioneerden stinkend rijk zijn. Is dat normaal? En hoe komt dat? Als we niet uitkijken gaan in deze geglobaliseerde wereld de jongeren hun job zoeken in het regime dat hen het minst afstraft.

                    Ik moet zeggen: die Canadezen houden al regelmatig zo'n job-& migratie-beurs om hoogopgeleide jongeren aan te trekken.. om informatie te bieden over migratie naar Canada en om jobs aan te bieden in Canadese bedrijven.. eerst vond ik dat maar een raar concept, maar het idee begint me minder en minder tegen te steken. Als onze 'oudere' generatie vlakaf hun middenvinger laat zien op het 'generatie-pact' (is er ooit wel zo'n pact geweest?) dan denk ik dat vele jongeren inderdaad wel eens zouden kunnen zeggen "awel salut en de kost!". Alleen al voor de perceptie en de intentie-verklaring die je meegeeft met die staking.. dat is ZO fout.

                    We leven boven onze stand lees ik hier boven. Inderdaad. Maar niet alleen nu. We doen dat al sinds de jaren '70. SINDS DE JAREN 70. De mei 68-generatie is ironisch genoeg de generatie geweest die alles kapot-geconsumeerd heeft. Mooie idealen, maar de realiteit is toch wat anders.
                    equipment: camera's, lenses & some imagination

                    Comment


                    • #40
                      Re: Weldra failliet ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door seasquid Bekijk bericht
                      dit is weer zo'n discussie.. Als ik niet uitkijk schrijf ik hele pagina's vol.

                      Maar om het op die staking te houden: Dat is toch ongelofelijk. Ik begrijp dat dus echt niet hé. Wie doen ze daar nu een plezier mee? Bon, ik begrijp: De 50/60'ers hebben schrik voor hun pensioen.. Wil dat dan zeggen dat deze staking een oplossing zal bieden? Nope. Inleveren gaan ze toch. Doet me denken aan dat artikeltje in de humo van vorige week. De komende generatie jongeren is één van arme werkenden en terwijl de gepensioneerden stinkend rijk zijn. Is dat normaal? En hoe komt dat? Als we niet uitkijken gaan in deze geglobaliseerde wereld de jongeren hun job zoeken in het regime dat hen het minst afstraft.

                      Ik moet zeggen: Die canadezen houden al regelmatig zo'n job-& migratie-beurs om hoogopgeleide jongeren aan te trekken.. Om informatie te bieden over migratie naar canada en om jobs aan te bieden in canadese bedrijven.. Eerst vond ik dat maar een raar concept, maar het idee begint me minder en minder tegen te steken. Als onze 'oudere' generatie vlakaf hun middenvinger laat zien op het 'generatie-pact' (is er ooit wel zo'n pact geweest?) dan denk ik dat vele jongeren inderdaad wel eens zouden kunnen zeggen "awel salut en de kost!". Alleen al voor de perceptie en de intentie-verklaring die je meegeeft met die staking.. Dat is zo fout.

                      We leven boven onze stand lees ik hier boven. Inderdaad. Maar niet alleen nu. We doen dat al sinds de jaren '70. Sinds de jaren 70. De mei 68-generatie is ironisch genoeg de generatie geweest die alles kapot-geconsumeerd heeft. Mooie idealen, maar de realiteit is toch wat anders.
                      +1 :g

                      Comment


                      • #41
                        Re: Weldra failliet ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rooman Bekijk bericht
                        Onze overgroot ouders, groot ouders en ouders hebben hard gewerkt . Hebben er een centje aan kunnen overhouden met hard werken en goed beleggen ( de obligatie generatie)

                        Wij hebben er van genoten . . . hadden een mooie start . . . maar kunnen nu wel héél hard blijven werken om onze kinderen nog een mooie en zorgloze toekomst te kunnen bieden

                        Enne wiens schuld is dat nu ????
                        De schuld van die obligatie-generatie, tiens. Wist je niet dat je onschuldig geboren wordt? Alleszins hebben zij te weinig belastingen betaald. Of beter: ze hebben te veel publieke schulden gemaakt en te veel persoonlijk vermogen opgebouwd. De staat is arm, de (oudere) bevolking rijk. En neen, dat is niet normaal. Dus wat gebeurt er? Een deel van dat rijke privé-vermogen moet afvloeien naar de staat. Hoe heet zo'n operatie? Dat concept heet 'belastingen'. En neen, geen belastingen op inkomen, want die generatie heeft straks geen arbeidsinkomen meer, maar wél een belasting op vermogen.
                        equipment: camera's, lenses & some imagination

                        Comment


                        • #42
                          Re: Weldra failliet ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                          De komende generatie jongeren is één van arme werkenden en terwijl de gepensioneerden stinkend rijk zijn.
                          Dat vind ik een oneerlijke veralgemening.
                          Ik zou ze de kost niet willen geven, de arme gepensioneerden in onze samenleving!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Weldra failliet ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                            Dit is weer zo'n discussie.. als ik niet uitkijk schrijf ik hele pagina's vol.

                            Maar om het op die staking te houden: dat is toch ongelofelijk. Ik begrijp dat dus echt niet hé. Wie doen ze daar nu een plezier mee? Bon, ik begrijp: de 50/60'ers hebben schrik voor hun pensioen.. wil dat dan zeggen dat deze staking een oplossing zal bieden? Nope. Inleveren gaan ze toch. Doet me denken aan dat artikeltje in de Humo van vorige week. De komende generatie jongeren is één van arme werkenden en terwijl de gepensioneerden stinkend rijk zijn. Is dat normaal? En hoe komt dat? Als we niet uitkijken gaan in deze geglobaliseerde wereld de jongeren hun job zoeken in het regime dat hen het minst afstraft.

                            Ik moet zeggen: die Canadezen houden al regelmatig zo'n job-& migratie-beurs om hoogopgeleide jongeren aan te trekken.. om informatie te bieden over migratie naar Canada en om jobs aan te bieden in Canadese bedrijven.. eerst vond ik dat maar een raar concept, maar het idee begint me minder en minder tegen te steken. Als onze 'oudere' generatie vlakaf hun middenvinger laat zien op het 'generatie-pact' (is er ooit wel zo'n pact geweest?) dan denk ik dat vele jongeren inderdaad wel eens zouden kunnen zeggen "awel salut en de kost!". Alleen al voor de perceptie en de intentie-verklaring die je meegeeft met die staking.. dat is ZO fout.

                            We leven boven onze stand lees ik hier boven. Inderdaad. Maar niet alleen nu. We doen dat al sinds de jaren '70. SINDS DE JAREN 70. De mei 68-generatie is ironisch genoeg de generatie geweest die alles kapot-geconsumeerd heeft. Mooie idealen, maar de realiteit is toch wat anders.
                            We leven boven onze stand. Wie is die WE?
                            Het generatie-pact is niks geworden. Wie is hier de WE die dat heeft laten gebeuren?
                            Onze jeugd van klein kind tot adolescent leeft op kosten van hun ouders en op kosten van de staat.
                            Tot dan toe heeft die jeugd totaal niets bijgedragen aan de staat of de gemeenschap.
                            Vanaf de tijd van "Leuven Vlaams" tot nu heb ik niks meer van de jeugd gehoord.
                            Behalve een ludiek proptestje omdat de regeringsvorming zolang duurde.
                            Hoe zou dat komen? Eén reden is dat ze alles hebben en zelfs teveel hebben.
                            En nu het LIJKT alsof het tegenzit wil jij naar Canada
                            Zonder die oudjes van jaren, die 50 à 60 zijn, zou jij nog niet in Scherpenheuvel geraken
                            Ik wil zwijgen van in Canada.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #44
                              Re: Weldra failliet ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                              Dat vind ik een oneerlijke veralgemening.
                              Ik zou ze de kost niet willen geven, de arme gepensioneerden in onze samenleving!
                              Die vanaf hun 17de aan 't werk zijn en waarvan de meesten nog niet eens de zee
                              hebben gezien.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Weldra failliet ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                                Doet me denken aan dat artikeltje in de Humo van vorige week. De komende generatie jongeren is één van arme werkenden en terwijl de gepensioneerden stinkend rijk zijn. Is dat normaal? En hoe komt dat? Als we niet uitkijken gaan in deze geglobaliseerde wereld de jongeren hun job zoeken in het regime dat hen het minst afstraft.
                                Dan heb je zeker ook de lezersbrieven gelezen deze week?

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                We leven boven onze stand. Wie is die WE?
                                Het generatie-pact is niks geworden. Wie is hier de WE die dat heeft laten gebeuren?
                                Onze jeugd van klein kind tot adolescent leeft op kosten van hun ouders en op kosten van de staat.
                                Tot dan toe heeft die jeugd totaal niets bijgedragen aan de staat of de gemeenschap.
                                Vanaf de tijd van "Leuven Vlaams" tot nu heb ik niks meer van de jeugd gehoord.
                                Behalve een ludiek proptestje omdat de regeringsvorming zolang duurde.
                                Hoe zou dat komen? Eén reden is dat ze alles hebben en zelfs teveel hebben.
                                En nu het LIJKT alsof het tegenzit wil jij naar Canada
                                Zonder die oudjes van jaren, die 50 à 60 zijn, zou jij nog niet in Scherpenheuvel geraken
                                Ik wil zwijgen van in Canada.

                                Wat hebben die 60ers gedaan? Pinten gedronken, véééél pinten. Gezwaaid met Amada vlaggen en nu......?

                                Oei, nu gaat er zeker een slotje op komen.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                                Comment

                                Working...
                                X