Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Over denigrerend spreken gesproken...
    Mooi dat je de verdediging van Mil1 opneemt.
    Veronderstel dat je niet gelezen hebt waarop ik reageerde:
    Zijn er geen optiekers in jouw buurt? Waarschijnlijk kunnen die je helpen.
    Vond ik anders ook wel knap scherp. Als antwoord op een gefundeerde vraag dacht ik toch.

Maar nu gaan we ver weg van TS. Vind wel dat je niet met mij de vloer kan aanvegen. Vandaar deze laatste reactie. Ik volg Animalshot op de weg hieruit.
    Jullie hebben gewonnen (maar daarom nog geen gelijk) .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      Ik dacht dat meneer voorstander is van 'de natuur zijn gang laten gaan'
      Wel die winterellende hoort er bij.
      Maar om op uw vraag terug te komen als ze maximum 1 jaar zouden leven, dan zouden ze in één jachtseizoen uitgeroeid zijn... ik hoop voor u dat je het absurde van die bewering in ziet
      Met een beter leven bedoel ik dat deze dieren in vrijheid leven .
      Dat is wel anders dan bv kippen, konijnen, varkens, enz.

Jij had het er toch over hoe goed hun leven was. Wel, zoals ik al zei, het duurt meestal maar 1 jaar en dan tijdens de winter nog in moeilijke omstandigheden. Kom een keer bij ons zien en dan zul je zien dat de jagers elk jaar op dezelfde plaats jagen. Het wild krijgt daar dus de kans niet om ouder dan een jaar te worden. Leg me een keer uit waarom dat er vorige winter een jachtverbod moest komen omdat er zoveel sneeuw lag? Zelfs dan zou er gejaagd worden.
      Wat je ook blijft beweren, jacht moet verboden worden zodat de natuur zich kan herstellen. Nogmaals, de natuur heeft zich miljoenen jaren zelf geregeld. Tot de mens kwam en toen is alles om zeep gegaan door zijn geldzucht en drang naar macht.
      Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
        Tot de mens kwam en toen is alles om zeep gegaan door zijn geldzucht en drang naar macht.
        de mens was de eerste die zijn TMI berekende en uit onvrede begon hij beestjes pijn te doen.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Jij had het er toch over hoe goed hun leven was. Wel, zoals ik al zei, het duurt meestal maar 1 jaar en dan tijdens de winter nog in moeilijke omstandigheden. Kom een keer bij ons zien en dan zul je zien dat de jagers elk jaar op dezelfde plaats jagen. Het wild krijgt daar dus de kans niet om ouder dan een jaar te worden. Leg me een keer uit waarom dat er vorige winter een jachtverbod moest komen omdat er zoveel sneeuw lag? Zelfs dan zou er gejaagd worden.
          Wat je ook blijft beweren, jacht moet verboden worden zodat de natuur zich kan herstellen. Nogmaals, de natuur heeft zich miljoenen jaren zelf geregeld. Tot de mens kwam en toen is alles om zeep gegaan door zijn geldzucht en drang naar macht.
          Leven in de vrije natuur, dat is voor die dieren hun normale leven. En niet in kooien.
          Winters horen nu eenmaal bij de natuur.
          Als je de natuur zijn gang laat gaan, is hun leven dan beter?
          Als ze niet ouder worden da 1jaar, waar komt het nageslacht dan vandaan.
          Omdat in de sneeuw de sporen van de dieren zichtbaar zijn. Dat is een gegeven, bij sneeuw wordt er niet gejaagd.
          Ik heb het al eens gezegd hier, maar deze keer ga ik definitief stoppen, want het haalt toch niets uit.
          Ik ben het beu tegen windmolens te argumenteren. Ik dood niet voor de lol, noch als machtwellusteling, enkel voor consumptie zoals slagers het dagdagelijks doen.
          En ik ben meer begaan, dan velen hier, met de natuur. Ik sta er middenin en doe dan ook alles wat maar enigzins mogelijk is om ideale omstandigheden te creëren voor het voortbestaan van het wild. Ja. Ook bijvoederen na het jachtseizoen. En dat ik dan jaarlijks een gedeelte oogst, is mijn volste recht omdat ik graag wild eet. Én ik ben niet alleen.
          En de overblijvenden hebben het recht om geen wild te eten, maar niet het recht om anderen het te ontzeggen. En zonder jacht géén wild, dus doe niet hypocriet en leg de mensen niet op wat ze wel of niet mogen eten door de jacht te verbieden.
          Dat is mijn idee daarover, en ja , ik voel me heel goed in mijn vel mocht het u interesseren
          En beschouw je mij daarom als primitief, machtwellusteling, of andere koosnaampjes die hier vernoemd werden, SO BE IT, maar dat zegt meer over jezelf dan over mij
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
            ... die vooral aansluit bij uw eigen visie

Denk wel dat er hier nog moeite gedaan hebben om de zaken nuchter te bekijken. Maar naar het einde toe maken sommigen er echt wel een belachelijke en uitdagende voorstelling van.
            Bij deze ook mijn laatste post in dit topic. Genoeg pro's en con's (en belachelijke zaken) aan bod gekomen op die 13 pagina's tijd.

Groeten (en smakelijk )
            Kurt
            Pardon? Ik erken dat er mistoestanden en wantoestanden gaande zijn. Ik erken dat bepaalde methodes niet langer van deze tijd zijn, of eigenlijk nooit van eender welke tijd geweest zijn. Maar ik ben niet pertinent tegen elke vorm van jacht, scheer niet alle jagers over dezelfde kam. Maakt mij dat dan een jager? Maakt mij dat dan een groot voorstander van de jacht? Ik dacht het niet.
            Jacht moet kunnen. Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk. Daar is dan ook regelgeving voor.
            Laten we het er dan toch over eens zijn dat alle gevallen die hier aangehaald worden als argument om de jacht volledig te verbieden, gewoon extreme gevallen zijn, soms door jagers, maar meestal gewoon door "stropers" gedaan. Mocht de grote meerderheid van de jagers te werk gaan als beschreven in de vele cowboyverhalen hier, dan was er al lang een algemeen jachtverbod, en werd de jacht met het oog op natuurbehoud (natuurbijregeling lijkt me een correcter woord) enkel nog uitgevoerd door boswachters die door de staat zijn aangesteld.
            Maar zegt het aloude Vlaamse spreekwoord niet dat de beste boswachters stropers zijn (of omgekeerd, de beste stropers zijn boswachters...)
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Een leeuw bijt zijn prooi niet met veel geweld dood, hij versmacht die door de luchtpijp dicht te persen met zijn tanden. Dat heeft ook een reden ( zoek het maar eens op) Wie wil er hier een dier levend villen met een bot mes? Een duveltje te veel of gewoon kinderlijke fantasie
              Ah ok. "Bijten" is niet hetzelfde als "met tanden" en "luchtpijp dichtpersen" is geen geweldadige dood? Interessant. En handig. Absurde herinterpretaties van bekende woorden die compleet verkeerd zijn gebruiken als (poging tot) tegenargument. "Bijten gebeurt zonder tanden." Heeft een leeuw ergens twee krachtige gespierde huidflappen zonder tanden op zijn rug waarmee hij een antiloop de keel dichtnijpt? Fascinerend! Kan niet wachten om je nieuwe ontdekking van de aanvalstechniek van de leeuw op National Geographic te zien.

Leren lezen: er staat het woordje 'ook'. Dus valt uw hele argumentatie in duigen...
              De meeste prooidieren van de leeuw zijn herkauwers en die hebben 4 magen. Onderaan vindt je de hele uitleg hierover. In die optiek is de pens van groot belang, bestudeer dat maar eens terdege...
              ?
              Het wordt nog fascinerender. Omdat een paar prooien van een leeuw planteneters met paar magen zijn, wordt de inbreng van "planten" (lees: str*nt) in het voedselpakket van de leeuw plots enorm belangrijk.

De enige reden waarom een leeuw een soms maag eet, is omdat er vlees rond zit. Of denk je dat een leeuw een olifant gaat doden, zich een weg gaan banen door zijn romp, all the way naar de maag van de olifant, zodat de leeuw toch zijn dagelijkse porsie groentjes binnen heeft?

Dichter bij huis: nog nooit een kat gras zien eten?
              Dat is je Groot Bewijs dat planten ook om het menu staan bij leeuwen? Een huiskat slikt gras zodat het kan braken en haarballen uitspuwen. Hier ga je nog maar eens compleet de mist in. Je geeft een feit dat net je ongelijk bewijst

Caleido, eerst dacht ik niet te reageren op zo veel onkunde maar het is altijd fijn om een medemens iets bij te leren nietwaar
              Het is graag gedaan, hoor. Ik help af & toe met vragen over fotografie, maar als ik iemand kan helpen met een ander onderwerp, even goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Ah ok. "Bijten" is niet hetzelfde als "met tanden" en "luchtpijp dichtpersen" is geen geweldadige dood? Interessant. En handig. Absurde herinterpretaties van bekende woorden die compleet verkeerd zijn gebruiken als (poging tot) tegenargument. "Bijten gebeurt zonder tanden." Heeft een leeuw ergens twee krachtige gespierde huidflappen zonder tanden op zijn rug waarmee hij een antiloop de keel dichtnijpt? Fascinerend! Kan niet wachten om je nieuwe ontdekking van de aanvalstechniek van de leeuw op National Geographic te zien.

Het wordt nog fascinerender. Omdat een paar prooien van een leeuw planteneters met paar magen zijn, wordt de inbreng van "planten" (lees: str*nt) in het voedselpakket van de leeuw plots enorm belangrijk.

De enige reden waarom een leeuw een soms maag eet, is omdat er vlees rond zit. Of denk je dat een leeuw een olifant gaat doden, zich een weg gaan banen door zijn romp, all the way naar de maag van de olifant, zodat de leeuw toch zijn dagelijkse porsie groentjes binnen heeft?

Dat is je Groot Bewijs dat planten ook om het menu staan bij leeuwen? Een huiskat slikt gras zodat het kan braken en haarballen uitspuwen. Hier ga je nog maar eens compleet de mist in. Je geeft een feit dat net je ongelijk bewijst

Het is graag gedaan, hoor. Ik help af & toe met vragen over fotografie, maar als ik iemand kan helpen met een ander onderwerp, even goed
                Mijn tussenkomst is hier blijkbaar nog gewenst om pretentie gepaard met onkunde uit de wereld te helpen..
                ik citeer:
                Het is een fabeltje dat katten gras eten om hun maag te zuiveren. In de volksmond heet het dat katten gras eten, daarna moeten braken en met het braaksel haarballen lozen. Het is inderdaad vaak zo dat katten het gras opbraken, omdat ze nu eenmaal geen planteneters zijn en gras niet kunnen verteren. Dat er in het braaksel haarballen kunnen zitten is mooi meegenomen, maar niet de reden van het gras eten. Ook honden eten graag gras, terwijl ze geen last van haarballen hebben. Daarbij moet men bedenken dat katten eigenlijk geen gras eten, maar er op sabbelen en knagen. Het gaat de kat om wat er in gras zit! Katten eten gras vanuit een natuurlijke behoefte aan foliumzuur en ze knagen aan gras vanuit een instinctieve drang om daarin te voorzien. In hun natuurlijke voeding zit te weinig foliumzuur, dat wil zeggen, wanneer een kat moet rondkomen van prooidieren, zoals muizen en vogeltjes. Gras bevat veel foliumzuur en katten zijn er daarom dol op. Foliumzuur is een van de B-vitamines en is essentieel voor een kat. Vitamine B 6 is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is onontbeerlijk voor het zuurstoftransport in het lichaam van de kat. Bij een tekort aan foliumzuur is bloedarmoede een van de symptomen die optreden.
                Last edited by mil1; 4 december 2011, 03:28.
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

Zou je beter eerst jezelf niet helpen in plaats van de pretentie te hebben andere mensen belerend te overtuigen van een hoop bullsh*t

Ik citeer:
                  Een roofdier zal allereerst de pens en omstreken opeten alvorens het voor ons lekkere vlees en organen te eten. Waarom is dit.
                  Er zitten zoals reeds gezegd veel vitaminen en mineralen in.
                  Er zitten echter vitaminen in die het roofdier NIET op een andere wijze kan verkrijgen, hij kan immers geen planten verteren. Ook de enzymen in de ingewanden van hun prooi kunnen ze vaak niet zelf maken.
                  Als een roofdier (carnivoor) niet de maag en ingewanden op zou eten zou hij spoedig gebrekzieken oplopen door gebrek aan onder andere foliumzuur. Gevolg hiervan is bloedarmoede.
                  Instinctief weten ze dus wat het gezondst voor ze is.
                  Het argument dat daaroor het andere vlees minder snel bederft (door de ingewanden eerst op te eten) is een leuk argument maar gaat voor wilde dieren niet op.
                  Anders zouden ze juist door het eten van ingewanden met inhoud zeer ziek moeten worden, want daar zitten juist veel bederfbacteriën.
                  Roofdieren kunnen sterk bedorven vlees zonder problemen eten, het zeer sterke maagsap rekent wel af met de bederfbacteriën en anders zijn ze er wel tegen bestand. Hun afweermechanisme is veel sterker dan bij mensen.
                  Last edited by mil1; 4 december 2011, 03:33.
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

VIM, als jij het pretentieus vind wat ik schrijf en dat ik neerkijk op anderen laat ik uiteraard geheel voor je rekening maar je kan niet verder van de waarheid zitten.
                    Ik ben een "blue color" worker en er nog eens fier op ook.
                    Voor de rest geen commentaar, ik schrijf geen epistels om hier het grote gelijk te halen maar geef weer dat de jacht OK is omwille van het vlees dat door o zoveel andere consumenten gewild en geliefd is (gastronomische weekends in de Ardennen etc in het teken van wild ...)
                    Spijtig dat extremisten het kind met het badwater weggieten en alles zwart-wit moet zijn, spijtig dat het onderscheidt niet gemaakt wordt tss wat die Italianen doen (#1, doden om te doden) en deze die een everzwijn (consumptie) schieten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      "blue color"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Excuseer: blue collar

Comment

En beschouw je mij daarom als primitief, machtwellusteling, of andere koosnaampjes die hier vernoemd werden, SO BE IT, maar dat zegt meer over jezelf dan over mij
                          Bij mijn weten heb ik jou, noch iemand anders hier primitief, een machtswellusteling of iets dergelijks genoemd. Het gaat hier om mijn, en zo te lezen van vele anderen, mening.
                          In mijn ogen is jacht niet goed te praten of te verantwoorden. Indien het natuurlijke evenwicht niet verstoord zou worden door de mens, zou de natuur zichzelf regelen. Zoals hij het al miljoenen jaren doet. Niemand zal kunnen ontkennen dat door toedoen van de mens al vele dieren zijn uitgestorven. Ook de mens zal op een dag niet meer kunnen overleven op deze planeet omdat hij, gedreven door geldzucht, de aarde om zeep heeft geholpen.
                          Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

Comment

Bij mijn weten heb ik jou, noch iemand anders hier primitief, een machtswellusteling of iets dergelijks genoemd. Het gaat hier om mijn, en zo te lezen van vele anderen, mening.
                            In mijn ogen is jacht niet goed te praten of te verantwoorden. Indien het natuurlijke evenwicht niet verstoord zou worden door de mens, zou de natuur zichzelf regelen. Zoals hij het al miljoenen jaren doet. Niemand zal kunnen ontkennen dat door toedoen van de mens al vele dieren zijn uitgestorven. Ook de mens zal op een dag niet meer kunnen overleven op deze planeet omdat hij, gedreven door geldzucht, de aarde om zeep heeft geholpen.
                            Helemaal van overtuigd, we zijn ons ras aan TGV snelheid aan het vernietigen.

Comment

Jagen zit in het instinct van de mens ingebakken,zoveel is zeker.De laatste vondsten maken duidelijk dat zelfs de voorouders van Lucy al op jacht gingen.Logisch dus dat we het ,krachtens onze instinctieve gegevenheden,nog steeds doen.
                              Op allerlei manieren.
                              Achter de beste fotolocaties aangaan bv. En ja sommigen doen het ook nog "in het echt".Er is nog dat handjevol stammen op aarde die nog op jacht gaan zoals in het stenen tijdperk.Die nog aan de slag zijn met blaaspijp of knots om daar respectievelijk een aap of tapir mee te kunnen doden.
                              Pezige mannen,die geen gymzaal ter beschikking hebben maar wel een sixpack ter hoogte van het abdomen.Die soms dagenlang het wild moeten achtervolgen.
                              Sta me toe,met permissie,een itsy bitsy weenie yellow polka dot bikini beetje verschil te zien met de dikbuikige beau monde die op jacht gaat omdat dat erbij hoort.Om dan daarna het zoveelste glas wijn te heffen en de eigen status te bezingen.
                              Dieren kweken om ze daarna te gaan bejagen alsof het wild was:als het niet zo tragisch was,is om je te bescheuren van het lachen.
                              Dat heeft zoveel te maken met echt jagen als een hagebeuk met een beuk.Oppervlakkige gelijkenis dus,in concreto alletwee hetzelfde-een dier wordt afgeschoten-alleen de moderne "jager" is dat alleen vanuit een persoonlijke behoefte,ingebed in tradities die helemaal gescleroseerd zijn,die geen enkel reëel nut meer hebben.
                              Ergens zie ik ook staan dat we soft geworden zijn.Ja we zijn op velerlei vlak soft geworden,héél juist,alleen de zit de vork een beetje anders aan de steel.De "wilde" jaagt uit noodzaak en kan zelfs dan nog een soort van respect en mededogen opbrengen voor het gedode dier.Moeder natuur heeft ons uitgerust met fantastische mentale hoedanigheden.Daarom dat bij een normale mens die goed doorvoed is de zin om dieren te doden om in het onderhoud te voorzien is afgenomen en dan integendeel tenvolle de impact kan aangevoeld worden van het doden en achtervolgen van dieren in doodsangst.Dat is niet soft,dat is een vorm van waarneming,empathie.Wie goed doorvoed in staat is om totale abstractie te maken van het doden van grote dieren is niet de coole though guy die hijzelf denkt te zijn,maar een gevaarlijke dégeneré.Soft is daarentegen niet kunnen weerstaan aan je drang naar rood vlees,ondanks het feit dat je
                              cholesterol skyhigh staat en je neiging hebt om jicht te krijgen.
                              Kort gezegd:jagen in verstedelijkt West-Europa is zoiets als cowboy en indiaan spelen,riddertje,of paintball.De natuur kan op totaal andere manieren beheerd worden en jawel,het verdient de hoogste aanbeveling om ook onze veestapel en de ermee samenhangende vleesconsumptie in het algemeen,drastisch terug te dringen.Al was het alleen al maar om milieuredenen.Maar ook het feit dat wij ons vandaag de dag perfect gezond kunnen voeden zonder onnoemelijk leed te veroorzaken bij dieren,is een zeer valabele reden.Als in de slagerijen video's non stop zouden vertoond worden van de activiteiten in slachthuizen werd er geen ons vlees meer verkocht.Juist wegens het feit dat wij nu,goed doorvoed zijnde,tenvolle open staan voor wat er werkelijk gebeurt met die dieren.
                              En laat ons daar maar meteen de sportvisserij aan toevoegen,het "plezier van de kleine man".Krachtens een toonaangevend Belgisch onderzoek is wetenschappelijk aangetoond dat vissen wel degelijk pijn kunnen aanvoelen,heel goed zelfs.En bovendien is uit onderzoek gebleken dat tot 80% van de gevangen en terug in het water gegooide vissen sterft door de infectie teweeggebracht door de vishaak.Afschaffen die handel.

Walter
                              D850

Comment

Comment

Working...
                                X