Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Blijkbaar bij Audi niet aan het stuur, maar de Belgische wetgeving zegt dat de onderhoudsreset MOET kunnen zonder dat de wagen naar een verdeler moet.

    Hier een filmpje hoe je dat doet bij Audi, bij Mercedes is dat via de knoppen op het stuur. https://www.youtube.com/watch?v=WnDPXRO5jE4
    "Belgische" wetgeving?
    Maar is het niet zo dat je niet naar een "merkverdeler" hoeft te gaan, maar dat ook andere "geregisteeerde garages" (Speedy, Auto 5, ...) het moeten kunnen resetten?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Welke wetgeving ? Linkje ? Niet dat ik denk dat het niet zo zou zijn, maar ik ben graag op de hoogte van allerlei wetgevingen en deze lijk ik dus te missen.
      Ja jong, zou oorspronkelijk een EU wet zijn, toen ik met mijn Mercedes naar een niet erkende dealer ging voor onderhoud, wist deze mij te vertellen
      dat wettelijk ALLE auto's na onderhoud moeten te resetten zijn zonder dat deze aan de computer moeten.
      Bij sommige ging dat een paar jaar geleden zo ver, dat je zelfs tijdens de procedure een deur moest openen en dicht doen om de reset te kunnen uitvoeren.

      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
      in principe moet dat zelfs in de handleiding van je auto staan hoe dat je die onderhoudsreset moet kunnen uitvoeren
      ik dacht dat dit ook bij diezelfde artikel van die wet zat
      Ik vrees ervoor dat veel merken dat niet in hun handleiding zetten, bij Mercedes staat het er in elk geval niet in, moeilijkste was volgens mij de VW Golf
      daar veranderden ze de procedure om de vijf tellen, maar het kan bij iedere auto, soms gemakkelijk maar soms ook zeer moeilijk te achterhalen.

      Bij Subaru is het dan weer poepsimpel, daar kan je alles aanpassen met de paddels aan je stuur, tot zelfs de intervals zelf kan je bepalen, je kan er dus zelf voor kiezen
      om hoeveel KM je de motorolie wil vervangen (natuurlijk met een max marge) maar neem je bv. veel stofferige wegen, dan kan je aangeven dat die wagen je om de 7.500 Km
      moet verwittigen ipv. om de 15.000.
      Last edited by Guest42; 11 oktober 2015, 05:13.

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Ja Geert, mij verrast VW - Audi toch meer en meer hoor. Bij onze S5 toch nog niks gewaar geworden wat betreft olie. Maar sedert enkele dagen geeft de software bij starten en stilleggen een alarmsignaal : "dringend onderhoud". en dit na amper 6000km en nu bijna één jaar. Mijn vrouw is er vandaag mee naar de garage geweest en daar zeggen ze dat dit absoluut geen kwaad kan. De software geeft blijkbaar toch ook geen exacte aanduiding van de onderhoudsintervallen. Volgens hen zou dit te maken hebben met het feit dat de wagen vooral korte afstanden doet. Een povere uitleg mijn gedacht.
        Probeer deze eens Pol https://www.youtube.com/watch?v=5AJWsKdh8gw
        Waarschijnlijk is je auto aan zijn jaarlijkse beurt toe, 6.000 Km is inderdaad niet veel, maar als het één jaar of 15.000 Km is zal deze melding er komen.
        Persoonlijk zou ik de olie laten vervangen, gewoon omdat de wagen nog nieuw is, en ik nog steeds van het gedacht ben dat er tijdens de inloop periode (eerste 5.000 Km)
        meer metaaldeeltjes vrijkomen dan na 5.000 Km.
        Vroeger was het zo, als je een nieuwe wagen kocht dat deze na de eerste 1.000 Km binnen moest om olie te verversen en een en ander wat bij te spannen,
        in wezen was dat nog niet zo slecht, maar tegenwoordig zou dat overdreven zijn, gewoon omdat de te wagens van tegenwoordig een stuk beter afgewerkt zijn
        en van betere materialen zijn voorzien dan vroeger, zo is bijspannen van de koppakking nu zelfs uit den boze, gewoon omdat ze nu met een heel ander soort bouten werken enz.
        Maar ik ben nog steeds van het gedacht dat een eerste onderhoud gerust wat vroeger mag, gewoon olie en filter vervangen is voldoende, luchtfilter enz. hoeft natuurlijk niet.

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Op welke manier de boordcomputer de onderhoudsintervallen berekent, dat weet ik niet (aantal koude starts, kilometers...).
          Er zullen wel een aantal parameters gebruikt worden, en als daar bijvoorbeeld bij staat dat de olie jaarlijks moet vervangen worden, dan krijg je die melding na ongeveer 1 jaar, ook al heeft de wagen ondertussen heel weinig kilometers gedaan.

          Bij mijn auto moet de olie elk jaar ververst worden, bij de vorige was dat om de 2 jaar (en die heeft er soms nog langer in gezeten...).
          Eigenlijk is het aantal koude starts voor een groot deel belangrijk voor de olieverversingstermijn, zeker als er heel dikwijls korte ritjes worden gemaakt waarbij de olie niet volledig op temperatuur komt moet de olie zeker op tijd ververst worden.
          Ik rij niet zo heel veel kilometers per jaar, maar als de auto buiten komt, dan is dat zo bijna altijd voor een rit die zeker lang genoeg is om alles op temperatuur te krijgen.

          Wat de metaaldeeltjes van een nieuwe auto betreft, als ik zie hoeveel meer (benzine, geen olie) mijn Dacia verbruikte in het begin, dan is er bij die motortjes wel degelijk een inloopperiode.
          In de handleiding is dat ook vermeld, er wordt geadviseerd om in het begin het toerental van de motor niet boven de 3.000 te laten komen (dat is zo'n 120 km/h in vijfde versnelling).
          Of er veel metaaldeeltjes in de olie zitten, dat weet ik niet, na bijna 8.000km ziet de olie er nog vrij zuiver uit, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat er geen metaaldeeltjes in zitten.
          Bij een diesel wordt die eerder zwart (roet), bij een benzinemotor ziet de olie er altijd vrij zuiver uit als er niets aan de motor mankeert.
          Het oliepeil is ook nog niet gezakt, bij Renault motoren heb ik nog nooit olie moeten bijvullen (de 0.9 TCe in de Dacia is ook een Renault motor).
          Binnenkort wordt die 1 jaar, en dan zal er ook wel een melding op de boordcomputer verschijnen dat ik de olie moet laten verversen...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Probeer deze eens Pot.
            Ik weet niet hé, maar ik zie Pol hier wagens aankaarten die recent en duur zijn ... dan ga je toch niet zelf zitten prutsen daar waar de garage eigenlijk het nodige moet doen?

            Ik zou dan toch nog eens zelf teruggaan en niet mijn vrouw opsturen welke ze met een flauw excuus wegsturen.

            Ook al kan het geen kwaad, een melding komt er niet voor niets en dient hoe dan ook opgelost te worden.
            Is een onderhoud nodig, dan moet dat maar ingepland worden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Probeer deze eens Pol https://www.youtube.com/watch?v=5AJWsKdh8gw
              Waarschijnlijk is je auto aan zijn jaarlijkse beurt toe, 6.000 Km is inderdaad niet veel, maar als het één jaar of 15.000 Km is zal deze melding er komen.
              Persoonlijk zou ik de olie laten vervangen, gewoon omdat de wagen nog nieuw is, en ik nog steeds van het gedacht ben dat er tijdens de inloop periode (eerste 5.000 Km)
              meer metaaldeeltjes vrijkomen dan na 5.000 Km.
              Vroeger was het zo, als je een nieuwe wagen kocht dat deze na de eerste 1.000 Km binnen moest om olie te verversen en een en ander wat bij te spannen,
              in wezen was dat nog niet zo slecht, maar tegenwoordig zou dat overdreven zijn, gewoon omdat de te wagens van tegenwoordig een stuk beter afgewerkt zijn
              en van betere materialen zijn voorzien dan vroeger, zo is bijspannen van de koppakking nu zelfs uit den boze, gewoon omdat ze nu met een heel ander soort bouten werken enz.
              Maar ik ben nog steeds van het gedacht dat een eerste onderhoud gerust wat vroeger mag, gewoon olie en filter vervangen is voldoende, luchtfilter enz. hoeft natuurlijk niet.
              Kwestie van elk jaar een onderhoud te doen Geert is dit geen probleem hoor. Ik doe dit met mijn wagen ook, gezien ik nog 10 à 12.000 doe per jaar, maar die van mij geeft het aantal km weer die nog te gaan zijn vooraleer ik zou binnen moeten en geen soort van alarmsignaal telkens je de wagen opstart of afzet. En wij waren zinnens van dit met de Audi ook te doen, gezien hij deze maand één jaar wordt. Maar ik dacht dat dit een softwarefout had kunnen zijn. Als het echter zo is dat de software misschien al reageert als je bij weinig km op jaarbasis, jaarlijks een verwittiging krijgt is dit dan wel een goeie zaak, vind ik. Zover had ik nog niet gedacht hoor.
              Last edited by enero; 11 oktober 2015, 22:34.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Kwestie van elk jaar een onderhoud te doen Geert is dit geen probleem hoor. Ik doe dit met mijn wagen ook, gezien ik nog 10 à 12.000 doe per jaar, maar die van mij geeft het aantal km weer die nog te gaan zijn vooraleer ik zou binnen moeten en geen soort van alarmsignaal telkens je de wagen opstart of afzet. En wij waren zinnens van dit met de Audi ook te doen, gezien hij deze maand één jaar wordt. Maar ik dacht dat dit een softwarefout had kunnen zijn. Als het echter zo is dat de software misschien al reageert als je bij weinig km op jaarbasis, jaarlijks een verwittiging krijgt is dit dan wel een goeie zaak, vind ik. Zover had ik nog niet gedacht hoor.
                Is bij Mercedes ook zo hoor Pol, wat het eerst voor komt, maar kan je volgens mij laten wijzigen naar twee jaar,
                Die olie zal heus niet verzuren binnen de twee jaar als je vrouw maar zoveel Km doet.

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Bij dergelijk aantal km, is om de 2 jaar meer dan goed, maar ja je gunt het de garage misschien wel om een paar liter olie te verkopen en eens naar de remblokjes te kijken.

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Bij dergelijk aantal km, is om de 2 jaar meer dan goed, maar ja je gunt het de garage misschien wel om een paar liter olie te verkopen en eens naar de remblokjes te kijken.
                    Of je gunt het jezelf de garantie te behouden door aan de vereisten te voldoen de onderhoudvoorschriften te volgen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Of je gunt het jezelf de garantie te behouden door aan de vereisten te voldoen de onderhoudvoorschriften te volgen.
                      Bij MB heb je recht op 30 jaar mobiliteitsgarantie als je de intervallen volgt.

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                        Bij MB heb je recht op 30 jaar mobiliteitsgarantie als je de intervallen volgt.
                        Maar men haalt hier net aan om het jaarlijks onderhoud niet te doen en twee jaar te rijden.
                        Dan verlies je dat.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ik weet niet hé, maar ik zie Pol hier wagens aankaarten die recent en duur zijn ... dan ga je toch niet zelf zitten prutsen daar waar de garage eigenlijk het nodige moet doen?

                          Ik zou dan toch nog eens zelf teruggaan en niet mijn vrouw opsturen welke ze met een flauw excuus wegsturen.

                          Ook al kan het geen kwaad, een melding komt er niet voor niets en dient hoe dan ook opgelost te worden.
                          Is een onderhoud nodig, dan moet dat maar ingepland worden.
                          De afspraak voor onderhoud is al gemaakt hoor. Mijn vrouw is daar anders wel zeer stipt in, alleen van handleidingen en andere weetjes heeft ze absoluut geen kaas gegeten. Ze rekent daarvoor op mij, maar deze keer was ik ook wat misleidt door dergelijk alarm dito display- bericht na zo weinig km in de huidige context van langere onderhoudintervals.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Maar men haalt hier net aan om het jaarlijks onderhoud niet te doen en twee jaar te rijden.
                            Dan verlies je dat.
                            Dat klopt , momenteel ga ik slechts één maal naar de garage voor onderhoud , en de auto wordt ook op andere delen gecontroleerd op slijtage.

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Een dikke chapeau voor Jaguar-Land Rover, zij belazeren u het minst met de opgaven van het brandstofverbruik. Over de onzinnige NEDC-cyclus en zijn volstrekt wereldvreemde uitkomsten is al heel veel gezegd en geschreven, dus die plaat zetten we dit keer niet meer op. Wel wordt er al lang over een realistischer testcyclus gebakkeleid, en dankzij […]

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Maar men haalt hier net aan om het jaarlijks onderhoud niet te doen en twee jaar te rijden.
                                Dan verlies je dat.
                                Hangt af van het merk.
                                VW en Audi laten je toe met longlife om het onderhoud te doen om de 30k of 2 jaar (wat het eerst voorkomt).

                                Staat bij mij gewoon op het dashboard, en in het onderhoudsboekje. Met volledig behoud van garantie.

                                Om terug te komen op verbruik:

                                A6 2.0 TDI Multitronic: 7.1 l/100 km
                                Clio 1.2 - 75 pk: 7.8 l/100 km

                                Beide gemeten over ca 10.000 km. De Clio draait rond de kerktore en af en toe een autostraderitje van 30-40km. De A6 is autobahnqueen en wordt regelmatig doorgeblazen in Duitsland.

                                Comment

                                Working...
                                X