Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Voila;nog iemand die dat vindt.
    Voorrang van links ja,omgekeerde driehoek(voorrangsteken) op fietspad aan rotondes,niet voor mij;zonder licht rijden ja dat mag,indraaien zonder arm uit te steken en de baan kruisen,ja dat mag etc..Want wij zijn de ZWAKKE WEGGEBRUIKER,met alleen rechten en geen plichten.
    Dat zijn dus de autobestuurders van morgen.
    Dat is gewoon pure realiteit.
    Gewoon een schande hoe het merendeel zich gedraagt ... ook 30, 50 of 70-jarigen.
    Leeftijd staat er niet op.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dat is gewoon pure realiteit.
      Gewoon een schande hoe het merendeel zich gedraagt ... ook 30, 50 of 70-jarigen.
      Leeftijd staat er niet op.
      Jaloers ?
      Rij dan zelf met de fiets

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Jaloers ?
        Rij dan zelf met de fiets
        Jaloers op iemand dat wetten overtreedt?
        Niets om fier op te zijn.

        Heb vroeger veel met de fiets gereden en zelfs als kind altijd de regels gevolgd, reflectoren en lichten in orde, rechts rijden, op fietspad ...

        Waarom kunnen huidige fietsers dat niet?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Ik rij ongeveer 70 km/week met de fiets.Daarnaast ook met de auto.
          Waarschijnlijk heb ik een primitief overlevingsinstinct in mij: met alles wat even groot,groter of zwaarder is en waarmee een botsing mij lichamelijke schade kan opleveren,zowel met fiets als auto, ga ik de confrontatie niet aan.Voorrang of niet.
          Zal een watje zijn zeker.
          NB:Verbruik fiets Ol/100 km.Wel af en toe de koelvloeistof bijvullen.

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Ik zie zelf ook geregeld fietsers die zonder licht rijden, en dat vind ik ook onverantwoord.
            Als je met de auto rijdt, dan zie je die fietsers pas als het al (bijna) te laat is.

            Het is wel wat aan het verbeteren, want er worden tegenwoordig veel fietsen verkocht met een naafdynamo.
            Dan voel je bijna niet dat het licht ingeschakeld is, en als de verlichting dan nog eens automatisch inschakelt wanneer het donker wordt, dan is het nog beter.
            En bijna alle nieuwe fietsen worden nu met led verlichting geleverd, dan is er al geen probleem meer met doorgebrande lampjes (maar nog wel met lege batterijen als ze niet op een dynamo werken).

            Wat ik wel geregeld zie is dat de batterijtjes van de achterlichten pas vervangen worden als het ledje helemaal geen licht meer geeft.
            Als dat zwakt brandt, dan is het ook al hoog tijd om de batterijen te vervangen.
            Vooral wielertoeristen gebruiken van die superkleine achterlichtjes die je je dikwijls zo goed als niet ziet (er zitten dan heel kleine batterijtjes in die waarschijnlijk veel te snel leeg zijn).
            Ik gebruik zelf low selfdischarge batterijen in de achterlichten, die worden bijgeladen voor ze leeg zijn (ongeveer een keer per maand, het is dan eigenlijk nog lang niet nodig, maar zo ben ik er altijd zeker van dat er nog voldoende stroom in zit).
            En op beide fietsen hangt ook nog een reserve achterlicht onder het zadel.
            De oudste fiets heeft ledverlichting (koplamp) op de naafdynamo (eigen ontwerp, toen ik dat maakte waren led fietslichten nog veel te duur), de "woon-werk fiets" heeft vooraan een klein led lampje dat er origineel op zat, plus een Fenix BT20 die veel meer licht geeft dan dat originele lampje (dat kleine lampje wordt bijna niet gebruikt, het werkt na 5 jaar nog altijd prima met de originele batterijen, maar dat is alleen om gezien te worden, als het helemaal donker is dan zie je niet waar je rijdt).
            En dan heb ik meestal nog een reflecterend vestje aan om nog beter op te vallen (altijd als ik naar het werk rij, en ook altijd bij donker weer voor andere verplaatsingen).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Zowel met de auto als met de fiets rijden geeft je een betere inschatting van het gevaar, de zwakste verliest altijd.
              Ik ben niet zo gek om zonder licht op mijn fiets te rijden.

              Maar in de stad ben je als fietser zoveel beweeglijker dat het je een superioriteitsgevoel geeft tov automobilisten.
              Alhoewel wanneer mijn vrouw of ik de kleinkinderen van school halen zijn wij ook verplicht om dit met de auto te doen, we zijn wat oud voor een bakfiets.

              Je doet als fietser inderdaad verkeersovertredingen, maar ik denk niet dat ze groter zijn dan die van de andere weggebruikers (oversteken bij rood, op de stoep parkeren ...), of tot meer onveilige situaties leiden.
              Het heeft dus weinig zin om "de fietsers" te viseren, het is een verplaatsingswijze die we noodgedwongen meer en meer (terug) zullen moeten gaan gebruiken.

              En terug op topic, omdat ik met mijn sjoemel-VW zelden korte afstanden doe rijdt hij met 5 l diesel/100km, dat is 10% boven het aangegeven gemiddelde.
              Op secundaire wegen iets meer dan 4 l, autostrade 5,5 tot 6, met (zweefvliegtuig)aanhanger nooit meer dan 6,5.
              Dat kan ik van mijn pensioen betalen.

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Eerlijkheid is alle overtreders evenveel viseren ... fout is fout.
                Waarom zou een fietser onbeboet zonder licht, door rood, links van de baan mogen rijden als een automobilist voor dezelfde driedubbele overtreding zijn rijbewijs kwijt zou kunnen spelen en dan zelfs niet met de fiets mag rijden tijdens zijn rijverbod?

                Iedereen kan door een overtreding de oorzaak zijn van een zwaar ongeval, ook met een fiets.

                Stel dat fietser door rood rijdt, automobisist moet hem ontwijken en rijdt daardoor een onschuldige voetganger aan.
                Zelfs tegen 40km/u rij je die morsdood.

                Het feit dat iemand al maar kan denken dat het geen kwaad kan, zegt veel over het respect voor de maatschappij.
                Het is al erg als je per ongeluk door rood rijdt door onoplettendheid, maar bewust overtredingen doen valt nooit goed te praten.

                Als je met een fiets veel vlotter door het verkeer kan in stad ... wat doet 20 seconden wachten aan een rood licht er dan toe als je toch al zoveel tijd uitspaart?

                En wat Bart aanhaalt van die naafdynamo dat bijna geen extra moeite kost ... waarom doen ze hun licht dan ook niet aan als het op een batterij werkt?
                Ongeveer 40 jaar geleden had ik al licht op de fiets op batterijen. .. waren lichten van het merk Wonder en die kon je ook als zaklamp grbruiken ... werkt trouwens nog steeds.
                Nu alles veel kleiner geworden is en door LED langer mee gaat, nu zou het plots te moeilijk zijn?

                Er is niets mis met fietsen, maar volg de regels zoals iedereen.

                Misschien voor Kerst een fietslamp en verleersles vragen?

                En die fiets kan dan achteraan de wagen hangen om het verbruik wat te verhogen.
                Zal ook wel verl schelen in verbruik, zeker wie een fiets op het dak zet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  En terug op topic, omdat ik met mijn sjoemel-VW zelden korte afstanden doe rijdt hij met 5 l diesel/100km, dat is 10% boven het aangegeven gemiddelde.
                  Op secundaire wegen iets meer dan 4 l, autostrade 5,5 tot 6, met (zweefvliegtuig)aanhanger nooit meer dan 6,5.
                  Dat kan ik van mijn pensioen betalen.
                  Meer verbruiken op snelweg dan secundaire wegen?
                  Heb je dan zoveel secundaire wegen waar je constante snelheid kan houden?
                  Bijna 2 liter meer op snelweg is toch een redelijk verschil.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht

                    Wat mij vooral zorgen baart bij dit dashboard is het opschrift 'Professeur - suicide'
                    Hopelijk geen verwijzing naar het rijgedrag
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Ik rij ongeveer 70 km/week met de fiets.
                      Waarschijnlijk heb ik een primitief overlevingsinstinct in mij:

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Wat mij vooral zorgen baart bij dit dashboard is het opschrift 'Professeur - suicide'
                        Hopelijk geen verwijzing naar het rijgedrag
                        zeer zeker niet , Professeur suicide is een intussen al bijna 15 jaar oud nummer van Rinôçérôse , een Franse elektro/rockband ( https://en.wikipedia.org/wiki/Rin%C3...C3%A9r%C3%B4se ) die ik in mijn jonge jaren nog een paar keer heb gezien en ik wel kon smaken, zo nu en dan luister ik dus nog eens naar een plaatje van hen
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Mooi filmpje.Zal nog wat moeten trainen.
                          Zoveel moeite doen om bij een vrouw te komen,die je dumpt omdat je stinkt naar het zweet??????

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            En dat met zomerbanden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Ik heb gisteren nog eens gezien wat de invloed is van een koude motor op het verbruik.
                              Eergisteren had ik getankt en de verbruiksmeter gereset (die houdt het verbruik bij per tankbeurt als je die elke keer op 0 zet).
                              Na het tanken heb ik nog 1km gereden (de pomp is vlakbij).

                              Toen ik gisterenavond vertrok ging het verbruik meteen naar 9,9L/100km tegen 50km/h (dat is de maximumsnelheid hier in de straat), op het einde van de weg (ongeveer 1km) stond het verbruik nog op 7,8L/100km.
                              Na ongeveer 5km (2km tegen 50km/h plus 3km tegen 70km/h) ging het gemiddelde verbruik net onder de 6L/100km.
                              Toen ik na 30km de auto terug in de garage reed stond het gemiddeld verbruik op 4,8L/100km.
                              Dat is tegen de maximaal toegelaten snelheid van 50-70-90km/h op wegen zonder verkeerslichten (wel een paar rotondes) en bijna geen ander verkeer, maar er zit wel een paar kilometers in de stad bij (Turnhout).
                              Onderweg heb ik mij altijd gehouden aan de maximumsnelheid (met de winterbanden is de afwijking van de kilometerteller in de auto ten opzichte van de GPS minder dan 2%).
                              Bij dat verbruik moet er nog wel 0,2L/100km worden geteld, want dat is de afwijking die ik elke keer zie als ik de berekening maak na het tanken.

                              Het is duidelijk dat een auto (in dit geval met een benzinemotor) de eerste kilometers een pak meer verbruikt, dat is voor mij een reden om die korte afstanden op de fiets af te leggen als de omstandigheden het toelaten.
                              Maar ook voor mijn conditie kan het geen kwaad om de fiets te gebruiken voor die korte (en wat langere) verplaatsingen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Bij een diesel is het niet beter : ook daar is het verbruik een pak hoger zolang de motor koud staat.
                                Als je enkel korte ritten doet, mag je geen diesel kopen : je roetfilter moet er dan zeker aan, en ook je turbo vindt dat niet leuk (en beide zijn kostelijke grapjes om te vervangen).

                                Mijn euro 4 diesel heeft gelukkig geen roetfilter, want anders had ik daar allang problemen mee gehad. Gelukkig moet ik nu en dan eens een lange rit doen. Maar hier is het zeker dat de volgende GEEN diesel meer wordt. Het ding is nu bijna 10 jaar oud, maar hij zal het nog wel even mogen uitzingen. Zijn groot onderhoud van 120000 km. is normaal voor in januari ...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X