Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Nog een ander feit is dat nu ook de Audi's met TFSI Benzinemotoren geproduceerd tussen 2010 én 2012 schandalig veel olie zouden verbruiken. Audi geeft het probleem toe en belooft een oplossing te zoek voor de eigenaars. Blijkbaar is de heksenjacht nu wel goed bezig.
Nog een ander feit is dat nu ook de Audi's met TFSI Benzinemotoren geproduceerd tussen 2010 én 2012 schandalig veel olie zouden verbruiken. Audi geeft het probleem toe en belooft een oplossing te zoek voor de eigenaars. Blijkbaar is de heksenjacht nu wel goed bezig.
Heb ik ook gelezen Pol, blijkbaar zijn de zuigerveren te hard, toch niet normaal nu ze alles kunnen meten en volgen....
Hier zijn de Japanners dan wel de meesters in.
Heb ik ook gelezen Pol, blijkbaar zijn de zuigerveren te hard, toch niet normaal nu ze alles kunnen meten en volgen....
Hier zijn de Japanners dan wel de meesters in.
Ja Geert, mij verrast VW - Audi toch meer en meer hoor. Bij onze S5 toch nog niks gewaar geworden wat betreft olie. Maar sedert enkele dagen geeft de software bij starten en stilleggen een alarmsignaal : "dringend onderhoud". en dit na amper 6000km en nu bijna één jaar. Mijn vrouw is er vandaag mee naar de garage geweest en daar zeggen ze dat dit absoluut geen kwaad kan. De software geeft blijkbaar toch ook geen exacte aanduiding van de onderhoudsintervallen. Volgens hen zou dit te maken hebben met het feit dat de wagen vooral korte afstanden doet. Een povere uitleg mijn gedacht.
Heb ik ook gelezen Pol, blijkbaar zijn de zuigerveren te hard, toch niet normaal nu ze alles kunnen meten en volgen....
Hier zijn de Japanners dan wel de meesters in.
Ze zouden zuigerveren van een vorige motor gebruikt hebben in een nieuwe versie. Niet te begrijpen dus.
Bij BMW motorfietsen was het normaal dat die olie verbruikten, maar naar het schijnt hebben ze dat probleem bij de nieuwste versie van de boxers eindelijk opgelost.
Als we vroeger met de motorclub op reis gingen moest er bij de BMW boxers alle dagen het oliepeil gecontroleerd worden (en meestal moet er ook wat bijgevuld worden).
Tests die ook eens de keerzijde van de medaille tonen. Bewijst nog maar eens dat zuinig echt wel kan mits een lichte voet.
De gemeten verbruiken zijn soms zelfs lager dan de door de fabrikant opgegeven verbruiken .
Ja, het kan best ... maar niet permanent en het vereist continue aandacht (tenzij bij rijden op autostrade met de cruise control aan).
Mijn laagste verbruik op een tankbeurt was 3,48 l/100 km. ... mijn hoogste verbruik 6,01 l/100 km. Gemiddelde over 5 jaar en 131 tankbeurten : 4,39 l/100 km., CO² 116 gr, brandstofkost 5,71 euro/100 km.
9 keer onder de 3,7 l./100 km., 40 keer onder de 4,0 l. , 44 keer onder de 4,4 l., 17 keer onder de 4,8 l., 11 keer onder de 5,3 l. , 9 keer onder de 5,7 l. en 1 keer dus 6,01 l./100 km. telkens volle tankbeurten.
Hoogste kilometeraantal met 1 volle tankvulling : 1032 km. met 35,96 liter diesel (max. tankinhoud 40 liter) en dat was enkel stadsverkeer en lokale wegen, wel altijd minstens 35 km. per rit, geen autosnelweg wel meestal druk maar heel traag verkeer, draaien en keren, soms kleine stukjes provincieweg, genre Krijgsbaan Wilrijk-Wijnegem, Mortsel-Lier, Lier-Heist op de Berg, enz. )
Dus : het KAN perfekt om ONDER de fabriekswaarde te raken, maar het is niet simpel en niet continue te halen (in koudere periodes of bij natte weg, is het verbruik merkelijk hoger)
Ja Geert, mij verrast VW - Audi toch meer en meer hoor. Bij onze S5 toch nog niks gewaar geworden wat betreft olie. Maar sedert enkele dagen geeft de software bij starten en stilleggen een alarmsignaal : "dringend onderhoud". en dit na amper 6000km en nu bijna één jaar. Mijn vrouw is er vandaag mee naar de garage geweest en daar zeggen ze dat dit absoluut geen kwaad kan. De software geeft blijkbaar toch ook geen exacte aanduiding van de onderhoudsintervallen. Volgens hen zou dit te maken hebben met het feit dat de wagen vooral korte afstanden doet. Een povere uitleg mijn gedacht.
De computer geeft toch onderhoud aan bij één jaar of X aantal km Pol, is te resetten met een combinatie van knoppen op je stuurwiel, er bestaat ergens een wet dat alle wagens in België moeten kunnen gereset worden zonder aan de garage computer te moeten inloggen.
Kan je terug vinden op het www.
Als ze dat in de garage niet kunnen oplossen dat je een melding krijgt, mail dan naar de klachtendienst van Audi, er zal wel gevolg aan gegeven worden.
Reset-en uitleesapparaat voor VAG (199€). ( Ook om aan de software te foefelen. Genen bang, je kunt de airbags elektronisch testen maar niet laten afgaan)
type MaxiService VAG505
•Ondersteunt alle VAG (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) modellen vanaf 1990 t/m heden
•Resetten en instellen van Service / Olie intervallen
•Openen en sluiten van de remklauwen van de EPB (electronische handrem)
•Lezen en wissen van EPB foutcodes
•Schakelt het waarschuwingslampje van de remmen uit
•Reset de dikte van de remblokken, dit o.a. nodig voor de Audi A8
•Meetwaarden opvragen en basisinstellingen wijzigen
•Actuatoren testen (componenten aansturen)
•Communiceert met alle elektronische systemen (Motor, Transmissie, ABS, Airbags, Startonderbreker, Instrumentenpaneel, Airco, Stuurbekrachtiging, Body, Chassis en meer)
•Alle voertuig modules scannen met één druk op de knop (Snel scan functie)
•Alle foutcodes van alle modules wissen met één druk op de knop (Snel wis functie)
•Ondersteunt motormanagement bij alle OBD2 / EOBD voertuigen vanaf 1996 t/m heden (ook CAN)
•Ondersteunt alle 5 de OBD2 / EOBD protocollen en alle 10 test modus
•Geavanceerde mode 6 ondersteuning
•Leest (en wist) zowel generieke, fabrikant specifieke als sporadische foutcodes
•Foutcodes worden met omschrijving weergegeven op het TFT-scherm
•Foutcode tips helpen om sneller de oorzaak van een foutcode vast te stellen
•Mogelijkheid voor het bekijken van bevroren data (freeze frame) en live data, ook grafische weergave
•Uitlezen van voertuiginformatie zoals VIN, CIN en CVN
•Snel, krachtig en zeer betrouwbaar
•Verhoogt de efficiëntie en zorgt voor veiligheid op de werkplek
•Eenvoudig in gebruik met intuïtieve menu-opbouw
•Ergonomisch ontwerp met rubberen bescherming en robuuste behuizing
•Kleuren TFT-scherm met audio functie voor optimaal gebruikersgemak
•Mogelijkheden voor updaten via het internet
•Uitleesresultaten kunnen via de PC afgedrukt worden
•2 Jaar volledige garantie bij Smeets Solutions
•Gratis helpdesk en ondersteuning door een van onze technische medewerkers
Met de MaxiService VAG505 kunnen onderstaande merken op hoog niveau worden uitgelezen t/m heden. Bij alle overige voertuigen kan via OBD2 / EOBD het motormanagement worden uitgelezen t/m heden.
Maar sedert enkele dagen geeft de software bij starten en stilleggen een alarmsignaal : "dringend onderhoud". en dit na amper 6000km en nu bijna één jaar.
Als je boordcomputer naast het aantal kilometer ook de tijd bijhoudt, dan werkt het perfekt : ... nu bijna één jaar ... dus tijd voor onderhoud (zal wellicht zoiets zijn als 15000 km OF 1 jaar, wat zich eerst voordoet .. ).
Je kan dat resetten (dus eigenlijk negeren), even nakijken of TE laat op onderhoud gaan (langer dan 1 jaar) geen problemen geeft qua garantie of dergelijke.
Als je motor veel belast,wat in deze tijd van snelheidsbeperkingen bijna onmogelijk is,tenzij je constant op je motor remt door terugschakelen en niet meer remt, en dan nog,kun je deze melding ook krijgen.Zeggen dat dit onschuldig is,lijkt mij overdreven.
Resetten op je stuur?? In mijn A5 heb ik deze mogelijkheid nog niet gevonden.
Blijven rijden met deze waarschuwing:ik ben allergisch aan alle gele lampjes en teksten die op mijn dashbord verschijnen.
Laatste onderhoud had men geen reset gedaan van de timing,volgende dag bericht onderhoud.In de garage heeft men toch de wagen even laten binnenrijden,een andere wagen verplaatst,en aangekoppeld aan de computer.Tijd ingetikt,kilometers etc.
Was het evenvoudig aan het stuur te doen,had men waarschijnlijk toch deze moeite niet gedaan.
Als je motor veel belast,wat in deze tijd van snelheidsbeperkingen bijna onmogelijk is,tenzij je constant op je motor remt door terugschakelen en niet meer remt, en dan nog,kun je deze melding ook krijgen.Zeggen dat dit onschuldig is,lijkt mij overdreven.
Resetten op je stuur?? In mijn A5 heb ik deze mogelijkheid nog niet gevonden.
Blijven rijden met deze waarschuwing:ik ben allergisch aan alle gele lampjes en teksten die op mijn dashbord verschijnen.
Laatste onderhoud had men geen reset gedaan van de timing,volgende dag bericht onderhoud.In de garage heeft men toch de wagen even laten binnenrijden,een andere wagen verplaatst,en aangekoppeld aan de computer.Tijd ingetikt,kilometers etc.
Was het evenvoudig aan het stuur te doen,had men waarschijnlijk toch deze moeite niet gedaan.
Blijkbaar bij Audi niet aan het stuur, maar de Belgische wetgeving zegt dat de onderhoudsreset MOET kunnen zonder dat de wagen naar een verdeler moet.
in principe moet dat zelfs in de handleiding van je auto staan hoe dat je die onderhoudsreset moet kunnen uitvoeren
ik dacht dat dit ook bij diezelfde artikel van die wet zat
in principe moet dat zelfs in de handleiding van je auto staan hoe dat je die onderhoudsreset moet kunnen uitvoeren
ik dacht dat dit ook bij diezelfde artikel van die wet zat
Bij Dacia staat dat in de handleiding.
Maar als een auto nog in de garantieperiode zit kan je toch best eerst raad vragen aan de garagist, anders doen ze gegarandeerd moeilijk als er tijdens de garantieperiode iets stuk gaat.
Dat hoeft dan zelfs niet iets te zijn dat met onderhoud te maken heeft, als je ze een stok geeft om mee te slaan dan zullen ze die ook gebruiken (niet letterlijk natuurlijk)...
Na de garantieperiode doe je ermee wat je zelf wil.
Blijkbaar bij Audi niet aan het stuur, maar de Belgische wetgeving zegt dat de onderhoudsreset MOET kunnen zonder dat de wagen naar een verdeler moet.
Welke wetgeving ? Linkje ? Niet dat ik denk dat het niet zo zou zijn, maar ik ben graag op de hoogte van allerlei wetgevingen en deze lijk ik dus te missen.
Comment