Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Heeft mij nog nooit beziggehouden. Rij al jaren met 6-cylinders met zeer performante motoren. Wat de producent schrijft is één zaak, wat je zelf verbruikt is een andere zaak en hangt grotendeels van jezelf af. een litertje meer of minder laat mij nogal koud.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Heeft mij nog nooit beziggehouden. Rij al jaren met 6-cylinders met zeer performante motoren. Wat de producent schrijft is één zaak, wat je zelf verbruikt is een andere zaak en hangt grotendeels van jezelf af. een litertje meer of minder laat mij nogal koud.
      Ik moet soms ook lachen met bepaalde reacties (ook elders dan hier).
      Ze rijden met een wagen van +40K met zware motor en klagen dan dat het verbruikt.
      En het schoonste van al, ze klagen nog meer over wat een ander zijn wagen verbruikt.

      Ge hebt twee mogelijkheden bij aankoop ... ofwel ga je voor een wagen met laag verbruik en neem je er andere nadelen bij (lelijk model, minder comfort, ...) ofwel koop je een wagen naar je zin met alle comfort en rijplezier.

      Bij mij primeert dat tweede.
      Ik heb nog nooit bij aankoop het verbruik laten doorslaggevend zijn, ik koop gewoon waar ik zin in heb.

      Ge kunt zelf ook dure whisky drinken of goedkoop water. 😆
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Hangt af van het merk.
        VW en Audi laten je toe met longlife om het onderhoud te doen om de 30k of 2 jaar (wat het eerst voorkomt).

        Staat bij mij gewoon op het dashboard, en in het onderhoudsboekje. Met volledig behoud van garantie.

        Om terug te komen op verbruik:

        A6 2.0 TDI Multitronic: 7.1 l/100 km
        Clio 1.2 - 75 pk: 7.8 l/100 km

        Beide gemeten over ca 10.000 km. De Clio draait rond de kerktore en af en toe een autostraderitje van 30-40km. De A6 is autobahnqueen en wordt regelmatig doorgeblazen in Duitsland.
        Heb toch mijn twijfels over die longlife olie. Vroeger gingen ze zelfs tot 50.000 km voor de "echte" veelrijders (waarbij ze dan vroegen om na een 30.000 km. zelf een litertje bij te vullen...). Maar ik laat in mijn gewoon TDI motortje de "gewone" voor pumpdüse diesels gebruikelijke olie gieten (dacht dat dat VW 505.01 is). : om de 15.000 km. of om het jaar is niet zoveel om eens langs te gaan naar de garage. Die Longlife-olie is duur en zou minder goed smeren en ervoor zorgen dat de motor meer olie verbruikt.

        Ik weet niet hoeveel mijn golfje olie verbruikt, maar ik heb dat lampje toch nog nooit zien oplichten (na nu bijna 120.000 km.). Ik heb mijn oliepeil nog gecontroleerd (meestal voor een reisje in de zomer) en nog nooit vastgesteld dat het veel gezakt was.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ge hebt twee mogelijkheden bij aankoop ... ofwel ga je voor een wagen met laag verbruik en neem je er andere nadelen bij (lelijk model, minder comfort, ...) ofwel koop je een wagen naar je zin met alle comfort en rijplezier.
          Lelijk ? Mijn huidige Astra is ver van lelijk, heel comfortabel en is toch een heel betaalbare auto. Maar inderdaad, je voelt het verschil wel met een Insignia, maar die is dan ook een stuk duurder en niet voor mijn beurs (we hebben twee auto's, m'n vrouw een Corsa en ik een Astra, kost al genoeg).
          Maar wat het verbruik betreft : ik zit nooit uit te rekenen hoeveel mijn auto nu exact verbruikt, noch zit ik de technische gegevens uit te pluizen. Moet wel zeggen dat mijn huidige Astra een flink stuk minder verbruikt dan m'n vorige (allebei 6-bak).
          Het vorige model was een 1.9CDTI met 120pk ; nu heb ik een 1.7CDTI Ecoflex met start/stop en 110pk. Het verbruik ligt serieus lager dan bij die 1.9 en qua prestaties boet ik nauwelijks in.
          Of mijn Astra nu meer of exact hetzelfde verbruikt dan wat in het boekske staat, zal me worst wezen. Ik weet dat ik een verdomd zuinige auto heb... met comfort en rijplezier erbovenop !
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Lelijk ? Mijn huidige Astra is ver van lelijk, heel comfortabel en is toch een heel betaalbare auto.
            Kan zijn ... maar dit topic en mijn reactie draait niet alleen om uw geval hé.
            Goed dat je alles kan combineren ... maar het is voor veel mensen anders.
            En de Astra is voor u mooi, voor anderen dan weer niet ... eigen keuze.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Heb toch mijn twijfels over die longlife olie. Vroeger gingen ze zelfs tot 50.000 km voor de "echte" veelrijders (waarbij ze dan vroegen om na een 30.000 km. zelf een litertje bij te vullen...). Maar ik laat in mijn gewoon TDI motortje de "gewone" voor pumpdüse diesels gebruikelijke olie gieten (dacht dat dat VW 505.01 is). : om de 15.000 km. of om het jaar is niet zoveel om eens langs te gaan naar de garage. Die Longlife-olie is duur en zou minder goed smeren en ervoor zorgen dat de motor meer olie verbruikt.

              Ik weet niet hoeveel mijn golfje olie verbruikt, maar ik heb dat lampje toch nog nooit zien oplichten (na nu bijna 120.000 km.). Ik heb mijn oliepeil nog gecontroleerd (meestal voor een reisje in de zomer) en nog nooit vastgesteld dat het veel gezakt was.
              Mijn auto is een leaseauto, dus ik doe wat de garage me vraagt. Als ik voor de termijn naar de garage ga om olie te wisselen, dan mag ik dat zelf betalen, want leaseplan betaalt dat niet.

              Maar eerlijk, ik moet geen olie bijvullen, en heb nooit echt problemen gehad die zouden kunnen veroorzaakt worden door te oude olie.

              In de vorige auto van mijn vrouw (deed amper 10.000/jaar) gingen we pas om de 2 jaar naar de garage voor een onderhoud, en ik denk dat we dat één keer zelfs overgeslagen hebben.
              Die is weggegaan omdat die 14 jaar oud was, en ineens een nieuwe koppeling nodig had, een groot onderhoud, distributieriem en een herstelling aan de CV. Dat zou >2000€ kosten, dus hebben we die maar verkocht voor export.
              Maar ook die verbruikte geen olie.
              Om de 5000 km olie verversen is gewoon overkill, en was enkel goed voor de garages en oliehandel.

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik moet soms ook lachen met bepaalde reacties (ook elders dan hier).
                Ze rijden met een wagen van +40K met zware motor en klagen dan dat het verbruikt.
                En het schoonste van al, ze klagen nog meer over wat een ander zijn wagen verbruikt.

                Ge hebt twee mogelijkheden bij aankoop ... ofwel ga je voor een wagen met laag verbruik en neem je er andere nadelen bij (lelijk model, minder comfort, ...) ofwel koop je een wagen naar je zin met alle comfort en rijplezier.

                Bij mij primeert dat tweede.
                Ik heb nog nooit bij aankoop het verbruik laten doorslaggevend zijn, ik koop gewoon waar ik zin in heb.

                Ge kunt zelf ook dure whisky drinken of goedkoop water. ��
                Verbruik is alleen belangrijk als je veel rijdt.
                Als je maar 10k per jaar doet is dat redelijk onbelangrijk. Als je er 45k doet, dan telt dat wel door (bij de baas).

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Verbruik is alleen belangrijk als je veel rijdt.
                  Als je maar 10k per jaar doet is dat redelijk onbelangrijk. Als je er 45k doet, dan telt dat wel door (bij de baas).
                  Bij de baas die de brandstoffacturen volledig inbrengt als bedrijfsonkosten.

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Bij de baas die de brandstoffacturen volledig inbrengt als bedrijfsonkosten.
                    Dergelijke uitspraken bewijzen nog maar eens te meer dat er toch nog steeds heel veel werknemers zijn die maar wat te graag op werkgevers bashen zonder ook maar op de hoogte te zijn van de realiteit
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Verbruik is alleen belangrijk als je veel rijdt.
                      Als je maar 10k per jaar doet is dat redelijk onbelangrijk. Als je er 45k doet, dan telt dat wel door.
                      Het kan dan wel redelijk onbelangrijk zijn, maar mijn huidige auto verbruikt ongeveer een liter minder per 100km dan de vorige, en daardoor heb ik op een jaar toch 90 liter benzine minder moeten tanken.
                      Dat zijn twee tankbeurten minder (als het lampje aan gaat, dan kan er ongeveer 45 liter bij in de tank), ongeveer 120 euro uitgespaard waarmee ik andere dingen kan doen.
                      Dat was ook wat ik eerder deze week moest betalen voor het eerste onderhoud (121 euro).
                      Daar was het opnieuw inlezen van de bandenspanningssensors bij inbegrepen omdat ik de winterbanden gemonteerd heb (die sensors inlezen kostte in de lente ongeveer 17 euro).

                      Het verschil in het totaalverbruik per jaar wordt natuurlijk wel groter naarmate je meer rijdt, maar een besparing van 120 euro is toch ook al iets.
                      En er is ook de lagere CO2 uitstoot per jaar, en als je meer rijdt, dan wordt dat verschil ook groter als je zuiniger rijdt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het verschil in het totaalverbruik per jaar wordt natuurlijk wel groter naarmate je meer rijdt, maar een besparing van 120 euro is toch ook al iets.
                        En er is ook de lagere CO2 uitstoot per jaar, en als je meer rijdt, dan wordt dat verschil ook groter als je zuiniger rijdt.
                        Klopt dat je iets wint met minder verbruik, maar bekijk het ook eens anders.
                        Iemand dat 40.000€ of meer geeft aan een wagen, die gaat ook niet zeveren over 120€.
                        Iemand dat traag sportief rijdt, die kijkt vooral dat zijn wagen goed vooruit gaat ... ook al verbruikt die dan een literke meer.
                        Niet iedereen koopt voor het goedkoop.

                        U haalt hier vaak aan van zuinig rijden ... strookt wel niet met andere berichten waar je aankaart vaak eerste weg te zijn aan de verkeerslichten.
                        (Tenzij je altijd alleen aan het licht staat)
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          U haalt hier vaak aan van zuinig rijden ... strookt wel niet met andere berichten waar je aankaart vaak eerste weg te zijn aan de verkeerslichten.
                          (Tenzij je altijd alleen aan het licht staat)
                          Zo traag vertrekken dat je pas na een paar kilometers eindelijk aan 70km/h geraakt helpt niet veel om het verbruik laag te houden.
                          Vlot vertrekken (niet volgas), dan ben je eerder aan de maximaal toegelaten snelheid, en dan probeer ik een zo constant mogelijke snelheid aan te houden in de hoogst mogelijke versnelling waarbij de motor mooi ronddraait (dat is een iets hoger toerental dan wat de schakelindicator aangeeft, als ik die moet geloven dan draait de motor soms zo weinig toeren dat er teveel trillingen zijn, en dat is nooit goed).
                          Op die manier kan ik het verbruik laag genoeg houden.
                          Ik dacht zelfs dat BMW ook aanraadt om zo te rijden om het verbruik te beperken (vlot optrekken om dan een constante snelheid aan te houden).
                          Als er iemand voor zit die zo tergend langzaam van zijn plaats komt, dan geraak je nooit aan een constante snelheid.
                          En het zijn niet altijd de kleine autootjes met een lichte motor die dat doen, de meesten hebben volgens mij veel meer pk's dan mijn auto.

                          Als ik ergens anders lees over het verbruik van de kleine driecilinder turbo's dan zitten die altijd een heel stuk hoger dan wat mijn auto nodig heeft.
                          Je moet met die motortjes nog meer dan met de oudere motoren proberen om het toerental zo laag mogelijk te houden, alleen als je dat doet kan je het verbruik in de buurt van de fabrieksopgave krijgen.
                          Dat wil daarom niet zeggen dat je in de weg moet rijden, want het verbruik laag houden gaat ook heel gemakkelijk tegen de maximaal toegelaten snelheden hier in België.
                          Tijdens het optrekken mag die wel wat meer toeren draaien, zolang je maar zo snel mogelijk de hoogst mogelijke versnelling gebruikt als je daarna tegen een constante snelheid blijft rijden.
                          Een groot voordeel van die motortjes is dat die bij een veel lager toerental al voldoende koppel leveren, mijn vorige auto met een 1200cc viercilinder moest veel meer toeren draaien dan de 900c driecilinder turbo.
                          De oude viercilinder blijft gewoon ver achter tegenover de moderne driecilinder met een kleinere cilinderinhoud, het maximum koppel van de 900 turbo is over de hele lijn een heel stuk hoger dan dat van de Clio waar ik voordien mee reed.
                          De driecilinder is dus een heel stuk vlotter, en verbruikt minder.

                          Maar het gebeurt inderdaad wel eens dat ik wat meer gas geef bij het vertrekken aan de lichten, meestal is dat om te voorkomen dat die trage die mij voordien een hele tijd heeft opgehouden wat verderop toch weer voor mij zit...
                          Vorige zondagavond moest ik mijn zoon terug naar huis brengen, op een baan waar de maximaal toegelaten snelheid 70km/h is heb ik ongeveer 6km tegen 50km/h moeten blijven rijden omdat er een sukkelaar voor zat die iedereen ophield.
                          Als er dan verderop een kans is om er naast te komen aan de lichten, dan geef ik wel eventjes volgas.
                          Last edited by Black B@ndit; 18 december 2015, 23:23.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Bij de baas die de brandstoffacturen volledig inbrengt als bedrijfsonkosten.


                            Is 90% voor het werk, en dan rij ik meestal ook nog buiten de officiele werkuren.
                            Als ik in België werk tot 17h, en dan nog eens 500 km rij om de dag nadien in het buitenland verder te werken, dan verwacht ik een deftige auto, en is het niet meer dan normaal dat dat bedrijfskosten zijn.
                            Het schandalige is zelfs dat die slechts voor 70 of 80% aftrekbaar zijn.

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Ik heb het niet over een zelfstandige die slechts 1 auto heeft en die gemengd voor de zaak en privé gebruikt.
                              Mijn schoonzoon heeft voor zijn zaak een aantal Renault Master camionettes, Renault Kangoo's en een 4x4 pickup.
                              De rekeningen voor onderhoud en de brandstof daarvan worden geheel ingebracht als bedrijfsonkosten. Daar is geen km privégebruik bij betrokken.
                              Voor zijn privé auto (50.000km/jaar klantenbezoek) zit hij in hetzelfde schuitje als hij.

                              Op mijn werk kon je je overuren (in het zwart) laten uitbetalen met brandstofcheques. Dat had de baas het liefst.
                              Dan verdiende hij aan de overuren (zonder sociale bijdragen te moeten betalen) en recupereerde de fictieve brandstofkosten via de belastingen.
                              De brandstofcheques waren enkel geldig voor diesel. Vermits mijn privé auto's steeds benzine waren, heb ik nooit aan dit gefoefel deelgenomen.

                              Denk nu niet dat ik jaloers ben op jouw deftige auto hoor. Van mij mag je je klanten zelfs bezoeken met een Bentley, daar zal ik geen boterham minder voor moeten eten.
                              Last edited by notex; 19 december 2015, 11:15.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht


                                Is 90% voor het werk, en dan rij ik meestal ook nog buiten de officiele werkuren.
                                Als ik in België werk tot 17h, en dan nog eens 500 km rij om de dag nadien in het buitenland verder te werken, dan verwacht ik een deftige auto, en is het niet meer dan normaal dat dat bedrijfskosten zijn.
                                Het schandalige is zelfs dat die slechts voor 70 of 80% aftrekbaar zijn.
                                Er zijn inderdaad betere tijden geweest qua aftrek.Je moet er dan ook nog een tweede wagen bijhebben,want anders berekenen ze wel voor jou hoeveel je die wagen gebruikt voor privé-doeleinden en dat is dan soms tot 50% of meer.(Echtgenote die boodschappen er mee doet etc.).Let ook op welke type van wagen voor welke doeleinden en hoeveel inkomsten je aangeeft.Type van wagen:je krijgt soms op je brood gesmeerd dat ipv. van een middenklasser,je het ook met een veel kleinere wagen kunt doen,en wordt je aftrek daarop berekend.Inkomen:idem met een laag inkomen kun je geen grote wagen kopen:uiterlijke tekenen van welstand,dus moet er fraude zijn(is er waarschijnlijk soms wel of bepaalde fiscale constructies)).Ook je lichtmetalen velgen kunnen uiterlijke tekenen van welstand zijn etc.De fiscus is zeer inventief op dit gebied.
                                Voor de mensen zonder bedrijfswagen:denkt niet dat het allemaal zo eenvoudig is.
                                De zelfstandigen onder ons,en bezitters van wagens die als beroeps worden afgetrokken,zullen hier wel nog een aantal andere anekdotes van de inventiviteit van de fiscus kunnen vertellen.

                                Wat verbruik betreft:Als ik de aanwijzingen op mijn dashbord moet geloven,zou ik al in 5 moeten schakelen aan 30/h.Motor draait dan niet rond.In theorie zou hij dan bijna max. koppel moeten hebben.(vanaf 1800 toeren,maar onder de 2500 vind ik toch niet te veel koppel.Zal het fameuze turbogat zijn zeker?OK dat is de responstijd op gas geven,maar bij terugschakelen,valt je toerental,en bij hernemen heb je dan deze latentietijd terwijl je motor terug toeren krijgt).
                                Op autostrade,bij constante snelheid 125-130,verbruikt hij 0.5 l meer dan opgegeven (6.3-6.4 tov 5.9)Maar hij verbruikt dan miscchien wel 2 liter olie??? Is een benzine TFSI-motor.Neelieverbruik valt binnen het normale.

                                Comment

                                Working...
                                X