Re: Het echte verbruik van jouw auto
Uiteraard, ik spreek niet tegen dat je wanneer je een fietsongeval hebt, je procentueel meer kans maakt op een lichamelijk letsel dan wanneer je een auto-ongeval hebt.
Het noemt niet voor niets 'zwakke weggebruiker'.
Maar daar ging het niet over. Jouw punt was dat er ondanks het gebruik van betere zichtbaarheidsmaatregelen zoals fluo en degelijke verlichting, je niet méér zichtbaar zou zijn. Je zei:
Uiteraard zijn er nog steeds ongevallen. Maar de kans dat je een ongeval hebt daalt wel aanzienlijk als je zichtbaar bent in het verkeer tov iemand die dat niet is.
Als je dat zou ontkennen zou je ook kunnen stellen dat je met je auto geen verlichting moet aandoen 's nachts, want "daardoor worden er nooit meer auto's aangereden" volgens jouw redenering.
Dáár had ik het over, Djivan.
Bovendien, wanneer je als fietser dagelijks het zelfde traject doet:
- ken je elke putje in het asfalt vanbuiten.
- kan je je gauw aan de kant zetten in gevaarlijke situaties en op het gemak het probleem overzien of wachten tot de situatie beter is om verder te rijden. Dat kan als fietser makkelijker dan auto's: even naast de baan in het gras of voetpad, waar auto's niet altijd de mogelijkheid hebben om even stil te staan, of op de hoek van een kruispunt wachten tot het minder druk is of desnoods als voetganger met fiets aan de hand oversteken (lukt je niet als automobilist).
- kan je sneller en op kortere afstand afremmen dan wanneer je in dezelfde situatie in een snelle wagen zou zitten.
- hoor je wat er om je heen gebeurt. Ik hoor perfect wanneer een auto plots achter mij zit zonder achterom te moeten kijken. Dat hoor ik in de wagen vaak niet wanneer de ramen gesloten zijn of er een radio aan staat.
- rij je veel trager dan auto's en heb je meer tijd om situaties in te schatten.
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan
Bekijk bericht
Het noemt niet voor niets 'zwakke weggebruiker'.
Maar daar ging het niet over. Jouw punt was dat er ondanks het gebruik van betere zichtbaarheidsmaatregelen zoals fluo en degelijke verlichting, je niet méér zichtbaar zou zijn. Je zei:
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan
Als je dat zou ontkennen zou je ook kunnen stellen dat je met je auto geen verlichting moet aandoen 's nachts, want "daardoor worden er nooit meer auto's aangereden" volgens jouw redenering.
Dáár had ik het over, Djivan.
Bovendien, wanneer je als fietser dagelijks het zelfde traject doet:
- ken je elke putje in het asfalt vanbuiten.
- kan je je gauw aan de kant zetten in gevaarlijke situaties en op het gemak het probleem overzien of wachten tot de situatie beter is om verder te rijden. Dat kan als fietser makkelijker dan auto's: even naast de baan in het gras of voetpad, waar auto's niet altijd de mogelijkheid hebben om even stil te staan, of op de hoek van een kruispunt wachten tot het minder druk is of desnoods als voetganger met fiets aan de hand oversteken (lukt je niet als automobilist).
- kan je sneller en op kortere afstand afremmen dan wanneer je in dezelfde situatie in een snelle wagen zou zitten.
- hoor je wat er om je heen gebeurt. Ik hoor perfect wanneer een auto plots achter mij zit zonder achterom te moeten kijken. Dat hoor ik in de wagen vaak niet wanneer de ramen gesloten zijn of er een radio aan staat.
- rij je veel trager dan auto's en heb je meer tijd om situaties in te schatten.
Comment