Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Sommigen halen er hier weer een hoop blablabla bij terwijl ik gewoon wil zeggen dat het veel gevaarlijker is zich als fietser in het verkeer te begeven dan met de auto, en dat het in het donker nog gevaarlijker wordt met de fiets.
    Wanneer je een duwtje krijgt van een auto wanneer je fietst lig je gegarandeerd op het asfalt, met een auto versus auto kom er misschien vanaf met wat blikschade.

    Aan zij die het fietsen veilig vinden, het ga jullie goed.
    Uiteraard, ik spreek niet tegen dat je wanneer je een fietsongeval hebt, je procentueel meer kans maakt op een lichamelijk letsel dan wanneer je een auto-ongeval hebt.
    Het noemt niet voor niets 'zwakke weggebruiker'.

    Maar daar ging het niet over. Jouw punt was dat er ondanks het gebruik van betere zichtbaarheidsmaatregelen zoals fluo en degelijke verlichting, je niet méér zichtbaar zou zijn. Je zei:
    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan
    Yep, en daardoor worden er nooit meer fietsers of voetgangers aangereden....
    Uiteraard zijn er nog steeds ongevallen. Maar de kans dat je een ongeval hebt daalt wel aanzienlijk als je zichtbaar bent in het verkeer tov iemand die dat niet is.
    Als je dat zou ontkennen zou je ook kunnen stellen dat je met je auto geen verlichting moet aandoen 's nachts, want "daardoor worden er nooit meer auto's aangereden" volgens jouw redenering.
    Dáár had ik het over, Djivan.

    Bovendien, wanneer je als fietser dagelijks het zelfde traject doet:
    - ken je elke putje in het asfalt vanbuiten.
    - kan je je gauw aan de kant zetten in gevaarlijke situaties en op het gemak het probleem overzien of wachten tot de situatie beter is om verder te rijden. Dat kan als fietser makkelijker dan auto's: even naast de baan in het gras of voetpad, waar auto's niet altijd de mogelijkheid hebben om even stil te staan, of op de hoek van een kruispunt wachten tot het minder druk is of desnoods als voetganger met fiets aan de hand oversteken (lukt je niet als automobilist).
    - kan je sneller en op kortere afstand afremmen dan wanneer je in dezelfde situatie in een snelle wagen zou zitten.
    - hoor je wat er om je heen gebeurt. Ik hoor perfect wanneer een auto plots achter mij zit zonder achterom te moeten kijken. Dat hoor ik in de wagen vaak niet wanneer de ramen gesloten zijn of er een radio aan staat.
    - rij je veel trager dan auto's en heb je meer tijd om situaties in te schatten.

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier een foto van de Kmteller van mijn Mercedes C model W204 163 Pk het traject bevatte ongeveer 180 Km autosnelweg à 120 Km/h en voor de rest gewone gewestwegen.
      Alvast goed kunnen doorrijden om met 75km gewestwegen nog aan gemiddeld 88km/u te geraken.
      Redelijk goed verbruik alvast.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik krijg van mijn baas ook geen speciale kilometervergoeding (gewoon hetzelfde bedrag dat ik krijg om met de auto of eender welk vervoermiddel naar het werk te komen).
        De verplaatsingsvergoeding (oud systeem)dient op de kost van uw woon- werkverkeer deels te vergoeden.
        In principe trek je die enkel als je aangeeft dat je met de wagen komt.
        Als je een vergoeding trekt maar geen onkosten hebt (fiets), dan is die vergoeding toch redelijk goed betaald?
        Ondertussen heeft men de fietsvergoeding in het leven geroepen voor mensen die met de fiets komen, maar dat is dan meer als stimulans dan als vergoeding.
        Als uw baas hetzelfde betaalt wanneer je geen onkosten hebt dan wanneer je wel onkosten hebt, dan is dat toch een voordeel?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Vandaag gelezen : "Nooit eerder was Porsche in ons land zo populair als bedrijfswagen en dit door het succes van de hybride variant van de Cayenne die op brandstof en op elektriciteit kan rijden. Mooi meegenomen zou ik zeggen. Of hoe er aan alles een keerzijde is aan de medaille. De Cayenne hijst zich hiermee zelfs tot de top drie van de populairste hybride bedrijfswagens. Voor Porsche is dit ook één op vijf van alle verkochte Porches. Alé goed nieuws dus voor de managers, autoliefhebbers, die het achterpoortje aan de groene wet hebben ontdekt.
          Of die wagen dan wel zuinig is, is wel een andere vraag. En toch nog een kostenplaatje van 90K €.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Vandaag gelezen : "Nooit eerder was Porsche in ons land zo populair als bedrijfswagen en dit door het succes van de hybride variant van de Cayenne die op brandstof en op elektriciteit kan rijden. Mooi meegenomen zou ik zeggen. Of hoe er aan alles een keerzijde is aan de medaille. De Cayenne hijst zich hiermee zelfs tot de top drie van de populairste hybride bedrijfswagens. Voor Porsche is dit ook één op vijf van alle verkochte Porches. Alé goed nieuws dus voor de managers, autoliefhebbers, die het achterpoortje aan de groene wet hebben ontdekt.
            Of die wagen dan wel zuinig is, is wel een andere vraag. En toch nog een kostenplaatje van 90K €.
            Dat is één van redenen waarom die dure topmerken hybrides uitbrengen: fiscaal voordeel.
            Een andere reden is dat het imago van die kopers opgepoetst wordt voor de buitenwereld omdat ze "groen" rijden.
            Eigenlijk is heel die hybride kermis, in mijn ogen, een lachertje.
            Geen enkele logika laat toe om een auto waar o.a. supplementair elektromotoren, de tandwielstelsels voor die elektromotoren en zware batterijen een duidelijk extra gewicht brengen, als milieuvriendelijker te beschouwen.
            In de praktijk verbruiken ze altijd meer door dat overgewicht. Slechts in typische stedelijke situaties zijn ze misschien beter. Als de chauffeur weet wat hij doet.
            In laboratoriumtoestanden verbruiken ze altijd inderdaad veel minder. We lezen het nu dagelijks in de krant hoe wetenschappelijk ( ) dat gemeten wordt. .
            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Ook Lexus doet mee met dit fiscale spelletje. Ik ken iemand met een ouder Lexus model (500). Die vertrekt elektrisch en vanaf 15km/h start de benzinemotor. In de praktijk wordt het door hem alleen gebruikt binnen in de garage, en op de openbare weg wordt het systeem door hem uitgeschakeld.

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Een vriend van mij heeft pas de hybride Panamera. Ook enkel om te starten, en als zaakvoerder kan hij er geen betere zaak aandoen. En gelijk heeft hij.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  De verplaatsingsvergoeding (oud systeem)dient op de kost van uw woon- werkverkeer deels te vergoeden.
                  In principe trek je die enkel als je aangeeft dat je met de wagen komt.
                  Dat zie je fout. Het wettelijk principe is dat er enkel een vergoeding MOET zijn als je met het openbaar vervoer naar het werk gaat (trein, tram, bus, metro)

                  Het wettelijk principe is dat je NIETS krijgt als je met enig ander eigen vervoer gaat werken.

                  Het is pas door afspraken in cao's en dergelijke dat bedrijven een vergoeding moeten betalen. Geen cao voor het bedrijf waar je werkt, dan ook geen enkele verplichting om iets te betalen tenzij in geval bij gebruik openbaar vervoer.


                  Als je een vergoeding trekt maar geen onkosten hebt (fiets), dan is die vergoeding toch redelijk goed betaald?
                  Hoezo geen onkosten als je met de fiets gaat ? Ook een mens heeft extra energie nodig om te fietsen, heeft extra kleding nodig, een valhelm, enz. Het is de werkgever die kiest om de forfaitaire kost of de werkelijk bewezen kost te vergoeden.

                  Ondertussen heeft men de fietsvergoeding in het leven geroepen voor mensen die met de fiets komen, maar dat is dan meer als stimulans dan als vergoeding.
                  Als uw baas hetzelfde betaalt wanneer je geen onkosten hebt dan wanneer je wel onkosten hebt, dan is dat toch een voordeel?
                  Ook dat is dus geen wettelijke verplichting ... MEN ... dat zijn de mensen die de cao's onderhandelen, pas als zo'n afspraken onderling (werkgevers/werknemers vertegenwoordiging) zijn vastgelegd zijn de partijen verplicht zich eraan te houden. Het is wel degelijk een vergoeding met als doel meer mensen met de fiets naar het werk te doen gaan.

                  Fietsvergoeding en autovergoeding kan men combineren en/of verdelen (fietsvergoeding als het goed weer is, autovergoeding als het slecht weer is, wel soit neem dit niet letterlijk maar als metafoor). En het is de werkgever die vrij kan beslissen hoeveel en wanneer de fietsvergoeding bedraagt of geldig is (bijvoorbeeld bepalen dat men minimum x-aantal dagen per jaar zeker met de fiets moet komen) enz. Uiteraard hangen er dan consequenties aan vast.

                  In het kort : je kan geen oordeel vellen over iemands persoonlijke situatie qua vergoeding voor woon-werkverkeer, tenzij je al zijn gegevens kent.

                  Zowel fietsvergoeding als autovergoeding komen op de loonfiche en beide zijn ze voor de werkgever integraal als onkosten in te brengen.
                  Last edited by Empe; 30 september 2015, 12:48.

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Dat zie je fout. Het wettelijk principe is dat er enkel een vergoeding MOET zijn als je met het openbaar vervoer naar het werk gaat (trein, tram, bus, metro)
                    Waar zie jij dat ik over wetten spreek?
                    Ik haal enkel "principes" aan.
                    Hetgeen werkgevers in de meeste gevallen doen .
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Waar zie jij dat ik over wetten spreek?
                      Ik haal enkel "principes" aan.
                      Hetgeen werkgevers in de meeste gevallen doen .
                      Ik zeg dat je fout bent met je principe. Bewijs dat werkgevers enkel een verplaatsingsvergoeding betalen (of betaalden) ALS je aangeeft (aangaf) dat je met de AUTO zou gaan werken. Geef gewoon een voorbeeld van zo'n arbeidscontract aan waar zo'n clausule zou instaan. Dus : ' vergoeding woon/werk verkeer enkel en alleen als je met de auto komt werken '.

                      Je werkgever mag principes hebben, die moeten wel altijd de wet volgen ... ze mogen toleranter zijn maar nooit beperkender dan wat in de wet staat (of wat dus in de CAO's staat als je bedrijf onder zo'n regeling zou vallen).

                      DAAROM verwijs IK naar het rechtsgeldige principe.

                      Je baas kan je een vergoeding geven als je komt werken met een lolie in je mond maar niet bv. de verplaatsingen met openbaar vervoer uitsluiten van vergoeding. Het eerste is extra tolerantie (dat mag) het tweede is beperking en dat mag niet.

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Er zijn werkgevers die een hogere kilometervergoeding geven aan werknemers die op de fiets naar het werk komen (vooral bij de overheid of grote bedrijven voor zover ik hoor).
                        En er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die een flinke korting geven op de autoverzekering aan automobilisten die op de fiets naar het werk rijden in plaats van met de auto.
                        Maar om die korting te kunnen krijgen moet je op een of andere manier kunnen bewijzen dat je hoofdzakelijk de fiets gebruikt voor woon-werk verkeer, en dat is iets waar ze zich bij ons op het werk niet mee bezig houden (dat moet dus op een of andere manier geregistreerd worden).
                        Ik zou dus in principe een flinke korting kunnen krijgen op mijn autoverzekering, maar dat zit er dus niet in omdat er geen enkel bewijs is dat ik meer dan 95% van mijn woon-werk verkeer op de fiets doe.

                        Als een werkgever een kilometervergoeding geeft, dan moet hij die geven aan iedereen, zelfs als de werknemer te voet naar het werk komt.
                        De werkgever mag geen onderscheid maken, de af te leggen afstand is bepalend voor de berekening van de vergoeding.

                        Er is een periode geweest dat we geregeld technisch werkloos waren, de kilometervergoeding van die maanden was dan ook lager (dat is ook zo voor de maanden met verlofdagen).
                        Last edited by Black B@ndit; 3 oktober 2015, 22:55.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          En er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die een flinke korting geven op de autoverzekering aan automobilisten die op de fiets naar het werk rijden in plaats van met de auto.
                          Eerste vraag bij afsluiten van een voertuigverzekering.
                          Enkel privé, privé en woon- werkverkeer of ook professioneel.
                          Dit om de prijs vast te stellen natuurlijk.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Ik zeg dat je fout bent met je principe. Bewijs dat werkgevers enkel een verplaatsingsvergoeding betalen (of betaalden) ALS je aangeeft (aangaf) dat je met de AUTO zou gaan werken.
                            Bij mijn vorige werkgever was dit zo.
                            Kwam je met de trein, dan de gebruikelije tussenkomst voor treinabonnement.
                            Met voertuig, dan vergoeding afhankelijk van afstand en cilinderinhoud van je wagen maar onder de 20km geen cent.
                            Geen trein of voertuig opgegeven, geen cent.

                            Bij mijn echtgenote op het werk een bijna identieke regeling gekend.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Ja, dat is wat hoort.

                              Je ziet en weet dus ook dat je niet ENKEL een tussenkomst krijgt als je met de auto komt. Collega's met het openbaar vervoer (dat is al langer niet enkel de trein hoor) kregen ook een vergoeding.

                              De vergoeding voor je autoverbruik is dan ook gebaseerd op de kostprijs van het treinabonnement.

                              Info ter zijde : waarom altijd die link met de trein ? Omdat de basiswet nog altijd die wet is die werknemers destijds verplichtte om vanaf dan aan alle werknemers gratis vervoer per trein aan te bieden. Die wet kwam er nadat de NMBS verliezen leed omwille van de abonnementen aan arbeiders en bedienden. Dat is een wet uit 1962 maar nog altijd aktueel en die wordt periodiek aangepast (de kostprijs van abo's verandert immers en daardoor ook de bijdrage van de werkgevers)

                              Geen vergoeding voor fiets ... dat kan als er daarvoor niets is geregeld in je cao of pc. (paritair comite). Het is immers in principe een GUNST, geen RECHT.

                              Nogmaals : een vergoeding voor ander vervoer dan trein (openbaar vervoer is nu ook bus, tram, metro inbegrepen) is in principe NIET verplicht, het is een gunst. Wel kan die gunst geregeld zijn op sectoraal niveau en dan wordt het een plicht omwille van contractuele redenen en zolang de cao of het pc. geldig is (dus tot er een nieuwe cao of pc wordt afgesproken).

                              Wel is er ooit een aparte regeling geweest qua woon-werkvergoeding als je met de auto (niet ALLE auto's) ging werken in de personenbelasting. Dat is andere materie dan arbeidsrecht maar mogelijks de oorsprong van je idee dat er ENKEL en ALLEEN een vergoeding kan zijn (geweest) als je met de auto ging werken.

                              Bekijk je oudere en/of huidige loonfiches en je zal zien :

                              bijdragen in de reiskosten, ofwel :

                              - openbaar vervoer
                              - gemeenschappelijk vervoer
                              - ander vervoermiddel

                              Tip : voor fietsers met fietsvergoeding die hoger zou liggen dan 0.22 (vrijgesteld bedrag) : let op dat dit ook apart vermeld wordt in ' diverse inlichtingen of dergelijke ' anders wordt dat volledig belast en niet enkel het gedeelte dat hoger ligt dan 0.22/km.
                              Last edited by Empe; 4 oktober 2015, 09:31.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Die vergoeding wordt bij sommige werkgevers nogal eigenaardig berekend.
                                Ik had het geluk maar 4 Km van mijn werk te wonen, maar de berekening was gebaseerd op bus trajecten.
                                zo kreeg ik dagelijks een vergoeding van bijna 2€ voor 8 Km
                                Hoe of met wat je kwam speelde geen rol.

                                Comment

                                Working...
                                X