Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het echte verbruik van jouw auto

Ik hou het verbruik van onze wagen(s) reeds ongeveer jaar bij, nu van de laatste wagens op excel, en ik ga dat blijven gebruiken omdat het zo makkelijk is.
    Eens een nieuwe wagen gekocht worden de verbruiksgegevens van de vorige gewist, want zeg nu zelf, wat ben je er dan nog mee...
    Alle onderhoudsfacturen gaan mee met de wagen wanneer die verkocht wordt, zo kunnen ze zien dat ik ALTIJD naar een merkgarage ga voor het onderhoud, wat de eventuele kopers heel graag zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ik hou het verbruik van onze wagen(s) reeds ongeveer jaar bij, nu van de laatste wagens op excel, en ik ga dat blijven gebruiken omdat het zo makkelijk is.
      Eens een nieuwe wagen gekocht worden de verbruiksgegevens van de vorige gewist, want zeg nu zelf, wat ben je er dan nog mee...
      .
      En wat doe je met al die verbruiksgegevens van je nieuwe wagen ? Ga je reclameren naar de garage als hij te veel verbruikt, of ga je kalmer rijden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Mijn gewoon gemiddeld verbruik (korte afstanden) ligt tussen de 13.5 en 14 liter. Hier kan dus niemand aan tippen...
        ik zit aan een goede 15 a 16liter ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
          ik zit aan een goede 15 a 16liter ;-)
          Met een bulldozer of zo?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Met een bulldozer of zo?
            neen, een Nissan van 1990
            gewoon rijgedrag, bij echt sportief rijgedrag mag je er nog een paar liters bijtellen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
              neen, een Nissan van 1990
              gewoon rijgedrag, bij echt sportief rijgedrag mag je er nog een paar liters bijtellen
              Dat is toch heel veel, tenzij met een Patrol of Terrano of zo.

Zelf ooit gehad is een Nissan 180B, Sunny GTI 1.8 en 100NX GTI T-Bar 2.0 ... maar geen enkele daarvan verbruikte zoveel bij sportief rijgedrag.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

nopes geen patrol of terrano, ik heb het niet zo met terreinwagens op de gewone baan te log vind ik
                probeer eens een Z32 3l twin turbo onder de 13liter te krijgen
                succes ermee
                mijn vroegere nissan's 100NX dat was rond de 8 tot 10liter zowel de 1.6 als de 2.0GTI
                Last edited by gert007; 17 september 2015, 06:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  A6 van 2014.
                  De mijne is van 2013 en als ik tot stilstand kom dan gaat de balk idd helemaal naar rechts maar na een aantal sec gaat de verbruiksmeter bij mij idd ook over naar l/h.

Spritmonitor heb ik in 2013 toen m'n wagen nieuw was ook eens een maandje of 6 gebruikt maar uiteindelijk mee gestopt... Je verbruikt nu eenmaal en ik stel me daar al bij al niet teveel vragen bij, was enkel eens intressant om te vergelijken met m'n vorige wagen.

Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
                  : ik rij altijd met ECO aan en volg de camions op lange afstanden.
                  Je moet het maar durven, ik ga niet aan 90 tussen vrachtwagens gaan hangen in elk geval... ik verbruik nog liever het dubbele dan m'n leven te riskeren...
                  Last edited by RDB; 17 september 2015, 07:51.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    En wat doe je met al die verbruiksgegevens van je nieuwe wagen ? Ga je reclameren naar de garage als hij te veel verbruikt, of ga je kalmer rijden ?
                    Met zo'n vragen hou je je ofwel van den domme, ofwel ben je.....ofwel heb je teveel wijn gedegusteerd .
                    Met de bekomen gegevens doe ik wat iedereen er mee doet.
                    Je bekomt de kostprijs van de wagen per kilometer, wel je aankoopsom niet vergeten, intrest hoef je niet mee te rekenen de laatste jaren.
                    Of je houdt geen rekening met de aankoopsom, dan weet je enkel je rijdende kostprijs.
                    Wanneer je je wagen verkoopt dan kan je nog altijd de aankoopsom er bij tellen.
                    Dan weet je achteraf toch hoeveel je voertuig je per km gekost heeft.
                    Verbruik van mijn wagen kan me geen bom schelen, is het 10 liter dan is het 10 liter, is het 15 liter dan is het ook zo.
                    Alleen merk ik wel, door de gegeven te noteren, dat wanneer ik reeds een jaar 10 liter verbruik en het plots naar 15 liter stijgt, zonder dat ik mijn rijstijl heb gewijzigd, er iets niet in orde is.
                    En dan kan ik naar de garage stappen om te reclameren en/of te laten uitzoeken wat er gaande is.
                    Kortom het is gewoon uit nieuwsgierigheid en een enkele keer kan je er ook iets mee op het spoor komen.

Wie dit niet doet, niks om fier over te zijn, eerder triestig in mijn ogen.... .
                    Of je hebt een firmawagen, maar dan doet de firma het wel in jouw plaats.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Alleen merk ik wel, door de gegeven te noteren, dat wanneer ik reeds een jaar 10 liter verbruik en het plots naar 15 liter stijgt, zonder dat ik mijn rijstijl heb gewijzigd, er iets niet in orde is.
                      Dat merk je toch ook direct aan het aantal km dat je met een volle bak kan doen?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Dat merk je toch ook direct aan het aantal km dat je met een volle bak kan doen?
                        Nee, dat kan ik niet merken.
                        Last edited by Guest17; 20 september 2015, 16:43.

Comment

Ik heb me ook een tijd beziggehouden met het bijhouden van het verbruik.
                          Wat me wel opvalt is dat, als ik 'goedkope' diesel tank, dat ik een hoger verbruik verbruik heb dan dat ik een gekend merk tank.
                          Dat gekend emerk kost dan wel meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TaurineR Bekijk bericht
                            Wat me wel opvalt is dat, als ik 'goedkope' diesel tank, dat ik een hoger verbruik verbruik heb dan dat ik een gekend merk tank.
                            Ik heb dezelfde ervaring. (Diesel)
                            Met Total is het verbruik zelfs duidelijk lager.
                            Ik hou het verbruik nog altijd bij. Met pen en papier.
                            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TaurineR Bekijk bericht
                              Ik heb me ook een tijd beziggehouden met het bijhouden van het verbruik.
                              Dat verhaal heb ik al meer gehoord.
                              Ik heb zelf ooit ook met een diesel rondgereden (ondertussen 15 jaar geleden), toen tankte ik bijna altijd bij een goedkope merkloze pomp, de keren dat ik toch niet anders kon heb ik er wel eens duurdere "merk" diesel in gedaan, maar ik heb nooit enig verschil in verbruik gemerkt door een ander merk diesel te tanken.
                              Wat wel een grote invloed had op het verbruik van die bestelwagen was de snelheid, op de snelweg verbruikte die Renault Express een heel stuk meer dan op de gewone wegen.
                              Korte afstanden, en lage temperaturen (het duurt dan langer voor de motor op temperatuur is) zorgden zoals bij elke wagen ook voor een hoger verbruik.
                              Zonder snelweg zat het verbruik rond de 5 liter per 100km, snelweg + gewone wegen (ongeveer 50/50%) gaf een verbruik van bijna 7L/100km (uitgerekend per tankbeurt).

Nu tank ik nog altijd bij dezelfde goedkope pomp (die is hier vlakbij, ik moet er niet voor omrijden), en ik denk niet dat het verbruik van mijn Dacia lager zal worden als ik er duurdere benzine in doe.

Volgens mij hebben die merkloze pompen geen eigen raffinaderij om hun benzine en diesel uit aardolie te halen.
                              Daarom kan er niet veel verschil zijn tussen merkloze en merk-brandstoffen.
                              Naar het schijnt wordt er bij het vullen van de tankwagens "iets" toegevoegd waardoor het merk-brandstof wordt (het percentage van dat "wondermiddel" is heel laag ten opzichte van de inhoud van de tankwagen).
                              Maar ik heb in de loop der jaren al verschillende vergelijkende tests gezien waarbij de conclusie meestal was dat er geen meetbaar verschil was in het verbruik.

Met de motor heb ik vroeger door verschillende landen gereden, en allerlei merken benzine getankt, daarbij heb ik nergens gemerkt dat er een verschil was tussen dure en goedkopere benzine.
                              Toen hield ik ook alle cijfertjes bij, bij elke tankbeurt werd alles genoteerd.
                              Dat heb ik met de Renault Express ook nog gedaan, en dat was een Diesel.
                              Last edited by Black B@ndit; 18 september 2015, 22:08.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                                Ik heb dezelfde ervaring. (Diesel)
                                Met Total is het verbruik zelfs duidelijk lager.
                                Ik hou het verbruik nog altijd bij. Met pen en papier.
                                Heb je soms aandelen bij Total Skitch? Hier in Roeselare staat een zeer grote opslagplaats
                                voor verdeling naar de pompen uit de streek, daar rijden veel merken op en af, ook deze die Dats bevoorraden ,
                                denk je echt dat die daar elk hun tank hebben staan?

Comment

Working...
                                X