Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    'k Heb geen aandelen van Total. Gelukkig niet want ze zijn erg gezakt.
    Realtime beurskoers Aandeel TOTALENERGIES: Parijs, technische analyse, advies, expert opinie, nieuws, opties, derivaten, fundamentele gegevens, forum en bedrijfsprofiel.

    Alhoewel: het is minder catastrofaal dan mijn Nyrstars.
    'k Heb wel mijn notaboekje met cijfers. En dat is me opgevallen.

    De interne keuken van G&V ken ik niet.
    Maar het is niet omdat de tankwagens daar op dezelfde staanplaats uit hetzelfde kraantje bijgevuld worden dat het product telkens identiek is.
    Denk ik toch niet.
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Nog een antwoord. Waarbij ik uitdrukkelijk geen enkel merk, noch verdeler noem....
      Maar gewoon om te zeggen dat de kwaliteit moet bewaakt worden tot aan de verbruiker.

      The easiest answer would be none. But this is neither practical nor realistic. All diesel contains some percentage of water. The most important thing is to keep the water below its saturation point so that it stays dissolved rather than entering your equipment as free water.

      Er bestaan additieven om het watergehalte te verhogen zodat het minder schadelijk is.

      Water in diesel fuel can cause significant damage to fuel quality and engine performance. Learn the must-knows about water in diesel fuel and how to prevent and manage it effectively.
      Last edited by Skitch; 19 september 2015, 13:05.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Ik heb vandaag nog eens getankt, na 937,5 kilometers ging er 45,29 liter in de tank, dat is een verbruik van 4,83 L/100km (Euro 95, bij de goedkoopste pomp hier in de buurt aan 1,257 Euro per liter).
        Je moet dus geen diesel meer kopen om een verbruik van minder dan 5 L/100km te halen.
        De rijstijl in het oog houden is wel nodig, maar je moet er niet trager voor rijden dan de maximaal toegelaten snelheid (tijdens de laatste 937,5km heb ik niet op de snelweg gereden).

        Op de boordcomputer stond een gemiddeld verbruik van 4,6 L/100km, de afwijking blijft 0,2 L/100km (dat is nog redelijk nauwkeurig).
        Met een volle tank zou ik normaalgezien iets meer dan 1000 km moeten kunnen doen, maar ik rij de tank niet graag zover leeg.


        Het verbruik volgens de metingen van de fabrikant:

        Stadscyclus 5,8
        Wegcyclus 4,3
        Volledige cyclus 4,9

        Het is dus wel degelijk mogelijk om in de buurt te komen van het opgegeven verbruik.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Heb je soms aandelen bij Total Skitch? Hier in Roeselare staat een zeer grote opslagplaats
          voor verdeling naar de pompen uit de streek, daar rijden veel merken op en af, ook deze die Dats bevoorraden ,
          denk je echt dat die daar elk hun tank hebben staan?
          Elk zijn tank waarschijnlijk niet, maar dat er meerdere tanks zijn met verschillende kwaliteit, dat is bijna zeker denk ik.
          Last edited by Guest17; 20 september 2015, 16:45.

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Als ik samentel hoeveel ik de laatste jaren samen heb gereden met Dats diesel dan moet ik toch ergens tussen de 500.000 en 600.000km uitkomen... ik heb nog nooit of te nimmer één motorisch probleem gehad met mijn wagens die brandstofgerelateerd was... zo slecht zal ie wel niet zijn zeker...
            Dat je minder zou verbruiken met "kwaliteitsdiesel " kun je me ook niet van overtuigen , ik rij vrij regelmatig richting Leipzig, da's toch een dikke 850km van bij me thuis, als ik daar toekom en ik smijt hem terug vol met een gekend merk ( Dats pompen hebben ze daar niet ) dan stel ik vast dat wanneer ik thuis kom ik nog exact dezelfde autonomie heb ( en hetzelfde verbruik )...
            Over brandstoffen kun je op het internet heel veel lezen, maar je kan geloven wat je wil geloven... Ik stel zelf vast , en daaruit trek ik liever m'n eigen conclusie.
            Last edited by RDB; 19 september 2015, 14:52.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Als ik samentel hoeveel ik de laatste jaren samen heb gereden met Dats diesel dan moet ik toch ergens tussen de 500.000 en 600.000km uitkomen... ik heb nog nooit of te nimmer één motorisch probleem gehad met mijn wagens die brandstofgerelateerd was... zo slecht zal ie wel niet zijn zeker...
              Dat je minder zou verbruiken met "kwaliteitsdiesel " kun je me ook niet van overtuigen , ik rij vrij regelmatig richting Leipzig, da's toch een dikke 850km van bij me thuis, als ik daar toekom en ik smijt hem terug vol met een gekend merk ( Dats pompen hebben ze daar niet ) dan stel ik vast dat wanneer ik thuis kom ik nog exact dezelfde autonomie heb ( en hetzelfde verbruik )...
              Over brandstoffen kun je op het internet heel veel lezen, maar je kan geloven wat je wil geloven... Ik stel zelf vast , en daaruit trek ik liever m'n eigen conclusie.
              Ik zou zelfs durven zeggen dat Dats een voortrekker is op veel vlakken Ryan.
              Eerste die algemeen invoerde dat hun pompen voorzien waren van een dampafzuiging aan de vultang, eerste die veelvuldig GNC verdelen enz.
              Ik denk niet dat ze zich dan zouden kunnen permiteren minderwaardige brandstof te verkopen.
              Hun aanpak om naar grote bedrijven te trekken en alle werknemers een gratis kaart aan te bieden met extra korting was ook niet slecht gezien,
              die extra korting krijg ik hier nog steeds, en nog nooit een enkel probleem ondervonden, zowel hun maandelijkse facturatie als prijzen zijn steeds perfect.
              gisteren benzine 95 getankt aan 1,21€ diesel stond 0,999€.

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Hier al jaren Total in de buurt en op onze weg. Zeer goeie en persoonlijke service. Mijn vrouw wordt er nog geholpen door de uitbaters. Is eveneens een kiali-punt en biedt ook andere services. Voor een paar cent minder rijden wij geen omweg.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Verontreinigingen in brandstoffen komen waarschijnlijk niet mee uit de raffinaderij.
                  Er is een grotere kans dat die in de brandstof komen door een niet goed gereinigde tankwagen, maar het is ook mogelijk dat de ondergrondse tanks van het tankstation vervuild zijn.
                  Daardoor kan er vuil of vocht in de brandstof komen.

                  Misschien rijden tankwagens van "merk-brandstoffen" altijd met hetzelfde product, en moeten die daarom nooit gereinigd worden.
                  Of er wordt bespaard op het transport bij de goedkopere tankstations?
                  Een tankwagen reinigen zal ook niet goedkoop zijn.

                  De grootste kans op vervuilde brandstof heb je als ze pas een nieuwe lading brandstof hebben gelost in de tanks van het tankstation.
                  Daardoor wordt alles "omgeroerd" en zullen de lichtere vuildeeltjes nog een tijdje in de brandstof blijven "zweven".
                  Als je op dat ogenblik tankt dan gaat dat spul ook mee in de brandstoftank van je wagen.
                  Maar tegenwoordig zit in de brandstofleiding van elke wagen wel een fijn filter dat die vuildeeltjes tegenhoudt zodat ze niet in de injectie terechtkomen.
                  Je zou toch verwachten dat een brandstoffilter de deeltjes tegenhouden die voor verstoppingen kunnen zorgen.
                  Vocht tegenhouden is al wat moeilijker, als er waterdruppeltjes in de injectie terechtkomen, dan kan dat een heel dure reparatie worden (vooral bij diesels).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Verbruik van de wagen ... die hangt toch fors af van waar men tankt en zelfs bij hetzelfde merk.
                    Men kan natuurlijk ook pas vergelijken als men altijd dezelfde weg doet.
                    Dats neemt zijn producten af bij de hoofdmerken, daar is het dus niet slechter dan elders.
                    Hier in het verleden paar keer problemen gehad bij een topmerk door vuil in de brandstof.
                    Nu hebben ze alles vernieuwd na veel klachten en is alles terug OK.
                    Maar er zijn ook uitbaters die foefelen ... je wil niet weten wat er allemaal gebeurt.
                    Last edited by Franciskine; 20 september 2015, 16:20.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Voila, iedereen heeft zijn woord kunnen doen en even kunnen ventileren, ......kan eens deugd doen.... ik heb een paar dingetjes verwijderd, dat vergemakkelijkt het gesprek weer wat.....

                      En nu graag terug even waarover het gaat.....
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Verbruik van de wagen ... die hangt toch fors af van waar men tankt en zelfs bij hetzelfde merk.
                        Men kan natuurlijk ook pas vergelijken als men altijd dezelfde weg doet.
                        Dats neemt zijn producten af bij de hoofdmerken, daar is het dus niet slechter dan elders.
                        Hier in het verleden paar keer problemen gehad bij een topmerk door vuil in de brandstof.
                        Nu hebben ze alles vernieuwd na veel klachten en is alles terug OK.
                        Maar er zijn ook uitbaters die foefelen ... je wil niet weten wat er allemaal gebeurt.
                        Een lokale uitbater, die dus grotendeels moet leven van zijn directe omgeving, kan volgens mij maar weinig foefelen. Met de kwaliteit van zijn product foefelen wel te verstaan hé. Binnen de kortste keren mag ie het dan wel vergeten.
                        Mijn vrouw is ooit een tijdje aan een merkloos station gaan tanken om de uitbaters een plezier te doen. Dat plezier was van korte duur, want in haar garage stelde men na een tijdje vast dat de benzinetank van de wagen vol zat met smeerlapperij. Dus gedaan met daar gaan tanken hé.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Een lokale uitbater, die dus grotendeels moet leven van zijn directe omgeving, kan volgens mij maar weinig foefelen. Met de kwaliteit van zijn product foefelen wel te verstaan hé. Binnen de kortste keren mag ie het dan wel vergeten.

                          Mijn vrouw is ooit een tijdje aan een merkloos station gaan tanken om de uitbaters een plezier te doen. Dat plezier was van korte duur, want in haar garage stelde men na een tijdje vast dat de benzinetank van de wagen vol zat met smeerlapperij. Dus gedaan met daar gaan tanken hé.
                          In de ene alinea stel je dat een lokale uitbater weinig kan foefelen, terwijl je in de tweede alinea een voorbeeld geeft van zo'n uitbater die foefelt?

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Een lokale uitbater, die dus grotendeels moet leven van zijn directe omgeving, kan volgens mij maar weinig foefelen. Met de kwaliteit van zijn product foefelen wel te verstaan hé. Binnen de kortste keren mag ie het dan wel vergeten.
                            Een station langs een drukke baan leeft voor 95% van passanten die er bijna nooit op uitkomen dat het toevallige meerverbruik aan dat station ligt.
                            Van de locale klanten gaat maar een kleinigheid klagen, ze zijn meestal op dezelfde plaats gaan tanken sinds ze hun wagen aangekocht hebben en gaan ervan uit dat het verbruik normaal is.
                            Zolang er geen technische problemen uit voortkomen, is het zelfs heel moeilijk om door te hebben dat er gefoeffeld wordt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto



                              De FOD economie controleert twee keer per jaar alle 38.000 benzinepompen in ons land. Ze kijkt na of de wettelijke normen gerespecteerd worden en dat is haast altijd het geval. Soms zit er in de ene benzine wat meer zwavel dan in de andere, zegt woordvoerster Chantal De Pauw, maar dan is dat nog altijd binnen de toegelaten normen en het is zeker niet van die aard dat het schadelijk is voor de motor.

                              Merkbenzinepompen kopen hun benzine aan bij raffinaderijen van hun merk. Goedkope pompen kopen brandstof aan op de vrije markt, maar de brandstof komt net zo goed van diezelfde raffinaderijen. Alleen is ze lager geprijsd omdat de wet van vraag en aanbod speelt.

                              Alle brandstof beantwoordt aan de wettelijke normen, maar er kunnen volgens Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie wel kwaliteitsverschillen zijn. Dat komt omdat merken additieven toevoegen om de brandstof te verbeteren. Bij diesel wordt in de winter bijvoorbeeld iets toegevoegd tegen de vrieskou. Of er kan iets toegevoegd worden waardoor je verder kan rijden met je benzine. Maar die toevoegsels zijn onschadelijk voor de wagens.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                Hier al jaren Total in de buurt en op onze weg. Zeer goeie en persoonlijke service. Mijn vrouw wordt er nog geholpen door de uitbaters. Is eveneens een kiali-punt en biedt ook andere services. Voor een paar cent minder rijden wij geen omweg.
                                Bij Total heb je ook nog het voordeel dat ze gratis 'pechverhelping' aanbieden.

                                Comment

                                Working...
                                X